Blow Through Jibe
Dags att börja fundera på båthantering. Ni som har koll, kör man denna variant vid planing och den lite mer traditionella (gå lågt, släppa fram och dra över) när man seglar långsammare?
Dags att börja fundera på båthantering. Ni som har koll, kör man denna variant vid planing och den lite mer traditionella (gå lågt, släppa fram och dra över) när man seglar långsammare?
Pelle Pedersen
Feb 14, 2014 @ 16:40
Detta får vi träna på! Ser ju enkelt ut… Timing timing
Peter "Krull"
Feb 14, 2014 @ 21:40
Den gippen kräver planingsläge för att vara bättre, men som Chris o gänget gör här så är det kanon. Lägg märke till att man håller kvar jibben för att underlätta för gennakern att flyta över till nya läsidan. För att inte behöver överskota gennakern är det mkt bra att trycka ner det gamla läskotet för att skynda på kollapsen av gennakern.
Psst,, att segla M24 är galet roligt :)
Peter Gustafsson
Feb 14, 2014 @ 21:48
Hur tror du att det funkar med en riktigt stor A2? Känns som man kommer att få spridarna rätt in in seglet?
Robert Gustavsson
Feb 15, 2014 @ 14:58
Det känns som man måste ha focken uppe/utrullad när man gör denna manövern så att inte genackern snor sig runt förstaget?
Leino Svensson
Feb 15, 2014 @ 16:45
Det gäller att släppa fram precis så mycket att den klarar spridarna helst. Missar man man så får man hoppas den glider förbi. Det funkar inte utan focken, den skapar det undertryck som suger över gennakern.
Mattias Bodlund
Feb 17, 2014 @ 11:19
Har sagt det tidigare men säger det igen – passa på med denna manöver när gennaker/fock är våta.
Richard Göransson
Feb 18, 2014 @ 08:40
På Melges 32 gör vi nästan alltid “Blow Through”-gippar. Cross-over är vid 7 knop tws, samma som lätta jibben. Det har alltså inget med planing att göra. I de övre regsistret byter man till “pull around” någonstans vid 22 knop tws. Ju mer man litar på sin besättning ju senara byter man. Det ligger mycket träning och timing i detta. Notera att jibben måste vara skotad hårt i lovart för att blåsan ska kunna glida förbi förstaget, när den är förbi måste jibben släckas helt för att hjälpa blåsan att fylla på nya bogen. För downwind trimmer och en gubbe till är det mycket att dra i för att få runt blåsan och nästan lika mycket att släppa så fort den fyller. Rorsman gör en relativt kraftig sväng och går så högt man vågar för att fylla blåsan och så kvickt ner igen när den fyller så man inte tippar. “Kinetics” (besättningens rörelse på båten) är mycket viktigt i hela manövern både för att hjälpa rorsman att styra samt att hålla båten på rätt köl.
Pelle Pedersen
Feb 18, 2014 @ 12:42
Richard G! Tack för infon; följdfråga!
I det nedre registret för “blow through” gippen, har ni fock nertagen? Om så; så måste vi alltså hissa den inför gippen!?
Richard Göransson
Feb 19, 2014 @ 11:46
Pelle; I det lägre registret är jibben nere och därför gör vi ingen blow through.
Pelle Pedersen
Feb 19, 2014 @ 14:47
Tack Richard, vad jag tänkte på var vid ca 8-10 kn TWs; är focken uppe då? Före och efter gippen.
En annan fundering; Hur långt ner i vindregistret har ni “planing mode”?
Mr Jacksson
Feb 20, 2014 @ 12:43
Hej igen gänget. Grymt snyggt med Blow-through. De tankar som slog mig har ni redan besvarat ovan :-) . Jag gissar att på en Melges eller något annat mindre är det inte en issue med Spridare, Men på J/111 skulle det nog (rätt säkert) bli en issue. Plus som ni säger (också ovan) så måste man ha uppe ett försegel av två orsaker nr1 som ni sa undertrycket men också nr2 så tror jag att genackern skulle rasa igenom mellan förstag och mast och så skulle vi ha många små genackrar istället :-) .
Mindre båt klockers och större båt svårt/kanske…
Off off topic men f-n va gött att det börjar närma sig vår och doppnings dax.
/mr. Jacksson