Skip to content

6 Comments

  1. Marcus
    Apr 3, 2014 @ 12:06

    Hur fungerar detta? anmäler man ett lag med 3 båtar eller är dett nått landslags kör där ssf väljer ut vilka som får vara med?

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Aug 11, 2014 @ 11:42

    Blir inget den här gången heller. Måste vara tungt för landslaget i havskappsegling som aldrig får segla något :-)

    http://www.baadmagasinet.dk/nyheder/nyheder/kapsejlads/21440-kdy-ma-aflyse-royal-ocean-cup/page

    ‘Det er en tung beslutning’, udtaler næstformand Lars Ive til Bådmagasinet og fortsætter. ‘Uanset hvor meget vi informerede og pressede på, som et sidste forsøg i Kiel, så syntes alle, at det var en fantastisk ide, og en stor fornyelse samt et rigtigt godt initiativ, men de havde ikke mere tid og flere ‘kræfter’, ovenpå VM i Kiel.

    Reply

  3. Bengt Falkenberg
    Aug 11, 2014 @ 14:00

    Riktigt tungt är det då vi verkligen var sugna på ROC som koncept och satsat mycket på att segla ROC.

    Reply

  4. Lasse Bergkvist
    Aug 11, 2014 @ 17:22

    Mycket tråkigt! Vet att det har satsats rejält på detta från svenskt håll – en kanonidé som tyvärr inte har fått till det med tillräckligt antal båtar. Seglingsintresset verkar ju finnas med 151 båtar på nyss avslutade ORCiVM.

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2014 @ 19:31

    Några personliga reflektioner kring detta arr;

    Tidpunkten och plats var mycket bättre än Bornholm i oktober, men nu “krockade” det med VM. Kanske skall man köra det udda år då VM inte går i våra vatten. Kanske kan man senarelägga för att kombinera med Rig-Tig eller andra höstrace (“alla kör i Sundet i september”).

    Lagreglerna. Tre båtar är kanon, men varför göra det så svårt? Satsa på bredd först innan man vrider upp komplexiteten. Låt ägarna själva bilda valfritt antal nationslag med tre båtar 35-45 fot (First 35 och X-37 i nedre änden och Landmark 43 och Swan 45 i övre).

    Jag förstår att man vill skapa ett nytt Admiral’s Cup, men underlaget finns inte riktigt. De Skandinaviska länderna har få båtar som seglar på en riktigt hög nivå och som kan motivera tid´och kostnad. Tyskarna har både pengar och båtar men har siktet inställt på coola race i resten av världen.

    Formatet… är verkligen långa dagar med kryss/läns det alla vill ha? Skulle inte ett rejält offshore-race kunna få plats i programmet. det heter ju ändå “ocean” :-)

    Jag hoppas att Lars Ive och KDY inte tröttnar, utan får till detta 2015. Bra snack med ägare i Norge och Tyskland under vintern och koordination med andra race borde säkerställa deltagande?

    Reply

  6. Hansen
    Aug 13, 2014 @ 15:18

    Bedrövligt och dåligt skött av KDY!
    Oförskämt mot seglarna och decimerande för segelsporten!

    Undra hur dom tänkte när dom ställde in regattan?
    Dom hade nog glömt att dom redan gått ut att det var klart att köra!!

    27/5-2014 på http://www.royaloceancup.dk stod det:

    -“Royal Danish Yachtclub is extremely happy to have the Swedes onboard – and with one more Danish team just round the corner, it is now a fact that the Cup will be.”

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.