Salona Tune Up på Björkö 3/5
Jag gillar båtmärken som gör något mer än att bara ställa ut på mässan och hoppas på att kunderna skall köpa deras båtar. Salona är ett av de märken som utmärker sig. Dels för att de satsar på kappsegling i olika sammanhang och har en bra dialog med de team som seglar deras båtar. Ett bra exempel är väl Salona 37 Feelgood.
Men man har också aktiviteter för de som inte seglar race. Förra året hade vi testseglingar och en foto-session nere i Kullavik och nu tar man steget längre med en tune-up på Björkö lördagen den 3:e maj. Det kommer att finnas ett antal modeller på plats för provesgling, och befintliga ägare kan få hjälp och råd kring sina båtar. Perfekt att få hjälp med segel eller riggtrim.
Att man dessutom har Seascape 27 och 18 på plats kryddar ju eventet ytterligare.
Jag har fått förtroendet att fota och tydligen har jag också en liten punkt på kvällen. Skall bli kul.
Apr 6, 2014 @ 08:59
Peter, du har så rätt så.
Vore det inte något för J-Boats – stimulera försäljningen genom att bygga status för J-Boats ägare (kundnytta) – tävlingar och olika “VIP-korridorer”
Apr 6, 2014 @ 11:17
Jag tror man framförallt lägger krutet på att få igång J/70-klassen och stötta dem så gott det går.
För de som vill köpa en ny J/111 eller annan större J så är det antagligen bättre att hänga med oss på Blur en dag,
Just J/Fest är annars ett etablerat koncept som körs på många ställen (just den här helgen i SF) och vi har väl funderat på att inkludera det i Marstrand Big Boat på nåt sätt.
Apr 7, 2014 @ 13:01
Jag undrar varför det finn så få J109 och J111 i Sverige? Det måste ju vara öppet mål med den massiva marknadsföring de får här på Blur?
Apr 7, 2014 @ 19:24
Jag tror den typiske båtköparen i Sverige lutar mer åt semesterkomfort än åt kul segling. Därför säljer Arcona, Elan, First, Salona och X-yachts bättre helt enkelt för att man får mycket mer komfort för pengarna – och att seglingen är helt ok.
På samma sätt så säljer Audi S4 och BMW 530d Touring ganska mycket bättre än en tvåsitsig Porsche RS4 trots att den senare med stor sannolikhet är roligare att köra. Analogin kan väl tas vidare till media, där många gärna läser om hur man drar en ny sportbil runt Nürburgring även om man själv bara pendlar sin firmabil till jobbet :-)
Däremot så har Sverige blivit en ok andrahandsmarknad för Farr 30, X-35, olika J/boats och andra prestandaorienterade båtar. Svenskarna är ett förnuftigt folk som gärna låter någon annan ta den stora värdeminskningen…