Skip to content

4 Comments

  1. Claes
    Apr 6, 2014 @ 08:59

    Peter, du har så rätt så.

    Vore det inte något för J-Boats – stimulera försäljningen genom att bygga status för J-Boats ägare (kundnytta) – tävlingar och olika “VIP-korridorer”

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 6, 2014 @ 11:17

      Jag tror man framförallt lägger krutet på att få igång J/70-klassen och stötta dem så gott det går.

      För de som vill köpa en ny J/111 eller annan större J så är det antagligen bättre att hänga med oss på Blur en dag,

      Just J/Fest är annars ett etablerat koncept som körs på många ställen (just den här helgen i SF) och vi har väl funderat på att inkludera det i Marstrand Big Boat på nåt sätt.

      Reply

  2. Andreas
    Apr 7, 2014 @ 13:01

    Jag undrar varför det finn så få J109 och J111 i Sverige? Det måste ju vara öppet mål med den massiva marknadsföring de får här på Blur?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 7, 2014 @ 19:24

      Jag tror den typiske båtköparen i Sverige lutar mer åt semesterkomfort än åt kul segling. Därför säljer Arcona, Elan, First, Salona och X-yachts bättre helt enkelt för att man får mycket mer komfort för pengarna – och att seglingen är helt ok.

      På samma sätt så säljer Audi S4 och BMW 530d Touring ganska mycket bättre än en tvåsitsig Porsche RS4 trots att den senare med stor sannolikhet är roligare att köra. Analogin kan väl tas vidare till media, där många gärna läser om hur man drar en ny sportbil runt Nürburgring även om man själv bara pendlar sin firmabil till jobbet :-)

      Däremot så har Sverige blivit en ok andrahandsmarknad för Farr 30, X-35, olika J/boats och andra prestandaorienterade båtar. Svenskarna är ett förnuftigt folk som gärna låter någon annan ta den stora värdeminskningen…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.