Det är inte så många som vill lägga ~3 Mkr på en liten kolfiberracer. man byggde 18 båtar och gick med förlust på varenda en. Samma sak med J/90 som jag tror finns i 9 exemplar. Synd, men inte så svårt att förstå J/boats.
Om de nu gjort den perfekta båten att slöra med så kan de ju till exempel göra en båt som går att köra banrace med och inte bara kör runt öar. Eller varför inte en slamkrypare i ORCi.
;-)
Både J/109 och J/122 är tydligt designade för kryss/läns och har gjort bra ifrån sig på race runt om på jordklotet. Sedan råkar detta vara i IRC som är den regel som man kör på de marknader där J/boats säljer mest: England, USA, Frankrike.
Gamla Blur mätte 608.0. En optimerad variant alltså 632.8. Konsten att göra en kul båt riktigt tråkig.
Jag tror inte att Johnstones ligger vakna om nätterna för att man inte har en cruiser/racer som går tillräckligt sakta. Att designa båtar som är kul att segla är en nisch som man uppenbarligen hanterar ganska bra.
Jag tror inte ens jag skulle kunna övertala Alan Johnstone att rita lika långsamma 37-fotare som Cossutti ;-)
Att få genomslag på marknaden är något helt annat. Jag kan inte hitta någon Cossutti-design som har blivit lyckad ur det perspektivet (+20 båtar sålda): http://www.cossutti.it/portfoliocategory1/boats-designed-on-water. Att med en skitful & långsam båt lyckas lura ORCi gör inte mig upphetsad.
Har jag haft roligare än alla andra och är i hamn när alla andra ligger kvar i bleket så är jag happy. Jag kanske är konstig, men livet är för kort för att segla tråkiga båtar.
seglaren
Apr 19, 2014 @
22:04
kanske är det med budgetracers något enklare att få en större marknad…
Sen kan det ju diskuteras om båten är vacker eller ful.
förresten är det ju en sak att är långsam enligt någon mätregel och hur båten verkligen presterar. Mig att veta kallas just detta att optimera. Kanske glömt detta???
Det var ju därför ditt förslag att J/boats borde göra en “slamkrypare i ORCi” kändes ganska fånigt. Eller att Cossutti skulle anses vara en mer “allsidig” designer…
På samma sätt så skulle jag kunna hävda att Cosutti borde ta fram en sportbåt som sålde 500 båtar på 18 månader Men det hade inte bidragit till debatten ;-)
Inte ens du som är en stor ORCi-förespråkare tar ju konsekvenserna och skaffar dig en Cossutti-design, så det är ju inte svårt att förstå att designers inte adresserar detta segment.
Vi kom från en båt som gjorde sig jättebra på kryss/länsbana. Vi gjorde också ganska bra ifrån oss och spikade både i Kærteminde och Marstrand Big Boat.
Men skall jag och mitt team utvecjklas som seglare så fanns det bara två vägar att gå: entyp i t.ex. Melges 24 eller J/70 för att köra mot andra på lika villkor – eller en snabbare, roligare och svårare offshoredesign som ställde högre krav på oss.
Med denna kan vi fokusera på doublehandedracen här hemma men också Spi Ouest och Fastnet. Och med detta så väljer man också bort något. I vårt fall ORCi-mästerskapen.
Ha ha
Det tror inte jag heller.
Jag är däremot sugen på att testa om storseglet fungerar lika bra eller om vi ska göra något annat för att få det ännu bättre.
finns väl olika sätt att optimera mot en regel. Några kapa toppen som ändå inte ge så mycket men kanske lite enligt en regel, andra väger båten och skaffa sig SRSv för att få ner sitt respittal…. P
Erik
Jag läste din kommentar om att köra fathead mer mittskotat.
Det gör vi redan med vårt storsegel jämfört med det gamla. Det var redan ordentligt utbyggt.
Akterliket ska vara mer lodrätt än de vanliga trekantsseglen annars funkar det inte. Vi får se. Det är ett test.
Apr 18, 2014 @ 14:09
Var till salu i sommras, ligger i SDYC.
http://stark-raving-mad.com/stark-raving-mad-iv
Apr 18, 2014 @ 23:04
J125!! Vad ska J-boats hitta på som uppföljare?!
Apr 19, 2014 @ 09:05
Ingenting…
Det är inte så många som vill lägga ~3 Mkr på en liten kolfiberracer. man byggde 18 båtar och gick med förlust på varenda en. Samma sak med J/90 som jag tror finns i 9 exemplar. Synd, men inte så svårt att förstå J/boats.
Apr 19, 2014 @ 09:29
Om de nu gjort den perfekta båten att slöra med så kan de ju till exempel göra en båt som går att köra banrace med och inte bara kör runt öar. Eller varför inte en slamkrypare i ORCi.
;-)
Apr 19, 2014 @ 09:58
Både J/109 och J/122 är tydligt designade för kryss/läns och har gjort bra ifrån sig på race runt om på jordklotet. Sedan råkar detta vara i IRC som är den regel som man kör på de marknader där J/boats säljer mest: England, USA, Frankrike.
Om man slöar ner en J/109 tillräckligt så kan man faktiskt få den att komma topp 10 på VM:
http://data.orc.org/public/CertCopies/47674.pdf
Gamla Blur mätte 608.0. En optimerad variant alltså 632.8. Konsten att göra en kul båt riktigt tråkig.
Jag tror inte att Johnstones ligger vakna om nätterna för att man inte har en cruiser/racer som går tillräckligt sakta. Att designa båtar som är kul att segla är en nisch som man uppenbarligen hanterar ganska bra.
Jag tror inte ens jag skulle kunna övertala Alan Johnstone att rita lika långsamma 37-fotare som Cossutti ;-)
Apr 19, 2014 @ 15:39
Då verkar Cossutti vara mer allsidig designer som förutom ORCi toppbåtar också vet hur man ska göra riktiga speed båtar:
http://sundetregatta.blogspot.se/2014/02/c30-bluemarin-raptor-det-byggs-en-del.html
Budgetracers verkar Johnstons grej. ;-)
Apr 19, 2014 @ 19:24
Vet han. Eller är den snabb på bild?
Att designa en snabb båt är inte så svårt.
Att få genomslag på marknaden är något helt annat. Jag kan inte hitta någon Cossutti-design som har blivit lyckad ur det perspektivet (+20 båtar sålda): http://www.cossutti.it/portfoliocategory1/boats-designed-on-water. Att med en skitful & långsam båt lyckas lura ORCi gör inte mig upphetsad.
Har jag haft roligare än alla andra och är i hamn när alla andra ligger kvar i bleket så är jag happy. Jag kanske är konstig, men livet är för kort för att segla tråkiga båtar.
Apr 19, 2014 @ 22:04
kanske är det med budgetracers något enklare att få en större marknad…
Sen kan det ju diskuteras om båten är vacker eller ful.
förresten är det ju en sak att är långsam enligt någon mätregel och hur båten verkligen presterar. Mig att veta kallas just detta att optimera. Kanske glömt detta???
Apr 20, 2014 @ 08:32
Så kan man ju hålla på i det oändliga.
Jag föredrar att kappsegla efter ORCi på en regatta med 160 båtar framför att jaga personbästa på slörhastighet på Marstrandsfjorden.
Vi är olika och så får det nog vara.
Apr 20, 2014 @ 09:38
Exactly my point.
Det var ju därför ditt förslag att J/boats borde göra en “slamkrypare i ORCi” kändes ganska fånigt. Eller att Cossutti skulle anses vara en mer “allsidig” designer…
På samma sätt så skulle jag kunna hävda att Cosutti borde ta fram en sportbåt som sålde 500 båtar på 18 månader Men det hade inte bidragit till debatten ;-)
Inte ens du som är en stor ORCi-förespråkare tar ju konsekvenserna och skaffar dig en Cossutti-design, så det är ju inte svårt att förstå att designers inte adresserar detta segment.
Vi kom från en båt som gjorde sig jättebra på kryss/länsbana. Vi gjorde också ganska bra ifrån oss och spikade både i Kærteminde och Marstrand Big Boat.
Men skall jag och mitt team utvecjklas som seglare så fanns det bara två vägar att gå: entyp i t.ex. Melges 24 eller J/70 för att köra mot andra på lika villkor – eller en snabbare, roligare och svårare offshoredesign som ställde högre krav på oss.
Med denna kan vi fokusera på doublehandedracen här hemma men också Spi Ouest och Fastnet. Och med detta så väljer man också bort något. I vårt fall ORCi-mästerskapen.
Som sagt. Vi är olika.
Apr 19, 2014 @ 22:25
Vad jag inte har glömt är känslan av att segla olika 35-38-fotare de senaste åren.
Och jag vet att det här:
Inte leder till det hör:
:-)
Apr 20, 2014 @ 09:29
Ha ha
Det tror inte jag heller.
Jag är däremot sugen på att testa om storseglet fungerar lika bra eller om vi ska göra något annat för att få det ännu bättre.
Apr 20, 2014 @ 17:54
…tja, ni kunde lära er att segla! ;-)
Apr 20, 2014 @ 17:54
…bättre skulle det vara! :-(
Apr 21, 2014 @ 10:05
Vi jobbar på det också.
Apr 20, 2014 @ 09:32
finns väl olika sätt att optimera mot en regel. Några kapa toppen som ändå inte ge så mycket men kanske lite enligt en regel, andra väger båten och skaffa sig SRSv för att få ner sitt respittal…. P
Apr 20, 2014 @ 18:05
Här finns en annan som försökte sig på tricket att kapa ner storen till en fathead…
http://segelochpaddel.blogspot.se/2013/06/aspect-40-olika-segelval.html
Apr 21, 2014 @ 00:45
Erik
Jag läste din kommentar om att köra fathead mer mittskotat.
Det gör vi redan med vårt storsegel jämfört med det gamla. Det var redan ordentligt utbyggt.
Akterliket ska vara mer lodrätt än de vanliga trekantsseglen annars funkar det inte. Vi får se. Det är ett test.
Apr 21, 2014 @ 06:30
Det där är inga fatheadsegel, liknar mer stympade storsegel. Ser märkligt ut när seglet inte hissas i topp.
Apr 21, 2014 @ 07:53
Det är rätt Bosse.
Därför kallar vi det Topless istället.