Skip to content

46 Comments

  1. Johan R
    May 13, 2014 @ 09:17

    SLAM X-35 Cup har premiär under Saltsjöbadsregattan i helgen. Vi smygstartade med Lidingö Runt i lördags men till helgen är det banseglingar som gäller och första riktiga delseglingen i cupen. Med sju X-35 på startlinjen lär det bli riktigt roligt, dessutom utlovar prognosen sol, värme och sköna vårvindar.

    Reply

  2. BL
    May 13, 2014 @ 22:49

    Oset Race 42 båtar anmälda http://wp.me/pSvZL-1eG

    Reply

  3. Johnny
    May 14, 2014 @ 22:14

    Hej

    Ok-Jollar och 606 kör i gävle lördag och söndag.

    Johnny

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    May 15, 2014 @ 11:13

    Stora Oset i Björlanda på söndag.

    Positiv utveckling från 26 startande 2007 – 32 – 34 – 38 – 37 – 42 förra året och just nu 46 anmälda.

    http://www.bkss.se/anmalda-till-kappseglingar/

    Reply

  5. Pelle G
    May 15, 2014 @ 12:07

    Roxenregattan på lördag. Start utanför Bergs slussar.
    Det finns anmälda båtar som söker besättning!
    http://www.linss.se/roxenregattan

    Reply

  6. Lena
    May 17, 2014 @ 19:36

    Imorgon seglas Stora Oset Race och ser att XP33 Coquette skall vara med och har anmält ett SRS 1.263. Vad kommer det ifrån då de ej har något SRS mätbrev?
    De XP33 som har SRS mätbrev har 1.275 och aluminium rigg, Coquettet har carbon rigg

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    May 17, 2014 @ 20:23

    De seglade förra året på 1,263 med mätbrev S5311 Men de skall så klart ha ett aktuellt för att vara med i resultatlistan.

    http://www.blur.se/images/S5311.pdf

    Reply

  8. Peter
    May 18, 2014 @ 19:09

    Dessa mätbrev och optimering. Detta kommer slå sönder mer en vad vi seglarnördar tror. Spontan seglarna kommer försvinna på regattorna.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 18, 2014 @ 19:23

      Återigen – det finns inget som stödjer den tesen. Kom just hem från Oset race som hade 48 startande. Det är 50% fler än på den gamla goda tiden (för 5 år sedan) :-)

      http://www.bkss.se/results/resultat-2014/stora_oset_race_2014.htm

      På samma sätt samlade Trim Cup i Lomma 49 startande. Fanns väl inte ens för 5 år sedan?

      Jag tror inte att det har med SRS att göra, men i vilket fall så breddseglas det mer än på på mycket länge.

      Reply

    • Anders Nilsson
      May 18, 2014 @ 20:30

      Jag hör en del sådant prat också att det inte är lönt att ställa upp om man inte vägt båten och skaffat mätbrev. Nu är ju frågan den om man ställt upp om det bara varit tabellvärden som gällt. Hade det då inte varit att det är inte lönt om man inte har kolfibersegel, kolfibermast och lätta båtar?

      Vi bjöd in till cruiser klass två år i rad på Saltholm Runt. Målgruppen var de som hade rena Cruisers. Ingen anmälde sig. Jag inbillar mig att har man valt en ren cruiser så har man nog i de flesta fall också valt bort att tävla.

      I år kommer vi att göra som så att bästa tabellbåt får särskilt pris. Det är framför allt båtägarna som bara kört klubbens årliga regatta som inte tycker det är lönt att skaffa särskilt mätbrev för en tävling. Vi får se om vi får med de som bara kör på tabellvärden.

      Reply

    • Stefan Aaröe
      May 18, 2014 @ 20:49

      Om man inte orkar/hinner väga båten så kanske det är så att man inte heller orkar/hinner träna, slipa etc så mycket på sin båt så att man har en chans att vinna ändå…?

      Vi hinner/orkar inte väga båten eller träna så mycket som vi borde men det är helt ok ändå faktiskt.

      Reply

      • seglaren
        May 18, 2014 @ 21:20

        det är mer en fråga vilken nivå man vill mäta sig på. Det är ju inget fel om man tävla mot just de som inte träna, sliper etc så mycket på sin båt… jag tycker att det är ju det som är så fantastiskt att inom segling finns en del olika klasser och nivåer och jag ser inga fel med att tävla lite mindre seriöst men det är tråkigt om segraren eller förloraren är givet redan från start.

        visst har en del tävlingar gått upp och andra försvunnit. det säger dock mycket litet om själva kappsegling har ökat eller ej. Hemma oss i alla fall har de flesta kappseglingar försvunnit. redan under 90-talet fick man höra en del kommentarer om att man inte ha råd att skaffa nya segel var 3:de år mm. det lockar ju inte precis den kundkretsen när man lägger på en hel del andra “krav” (så uppfattas det på sina håll).

        Reply

      • David
        May 19, 2014 @ 17:48

        Man kan ju vända på det också. All energi som man lägger ner på mätning och vägning för att anpassa mätetalet efter sin egen båt kunde man ju istället använda till att optimera båten efter klassreglerna. Även om jag vet att jag inte kan mäta mig med toppen känns det lite trist att segla på SRS som ligger ca 0,03 högre än konkurrenterna i samma båttyp bara för att de råkar har eget mätbrev och jag seglar på standard-mätetalet.

        Reply

        • Erik Barkefors
          May 19, 2014 @ 22:02

          Ett nytt mätbrev kostar 750:- och då använder du dina befintliga segel. Ska du optimera efter klassregel/tabellbåt innebär det att du får köpa ny genua/stor/spinnare och redan där hamnar jag på runt 50-tusen. Vilket väljer jag… ;-)

          Reply

          • David
            May 20, 2014 @ 11:45

            Alltså köper sig de mer drivna kappseglarna en fördel redan från start jämfört med spontanseglarna som oftast seglar som vanlig klassbåt och inte tycker att det är värt att lägga de där “ynka” 750 kronorna på ett mätbrev.

            Segel behöver man ju f ö ändå uppdatera emellanåt, och då är det väl lika bra att beställa dem efter mått som är hyggligt optimerade för klassregeln? För man får knappast några SRS-rabatter bara för att man råkar segla med gamla urblåsta trasor som tappade formen för 15 år sedan.

          • jol
            May 26, 2014 @ 14:14

            Sådärja, då har man spenderat 750 spänn på ett shorthandmätbrev och köpt sig en bättre placering än utan mätbrev. tur att den enda tävlingen vi ska segla i sommar kostade 500kr i anmälningsavgift (BR), en kostnad som är lättare att motivera.

          • Pelle Pedersen
            May 26, 2014 @ 15:01

            jol, alltså inte mer än ett winschhandtag eller en uppblåsbar flytväst!!

          • jol
            May 27, 2014 @ 09:15

            Eller en P-Bot och dom är man ju lika glad över att få betala

          • Pelle Pedersen
            May 27, 2014 @ 09:54

            Ha Ha jol! Vill du se det så så! Hur många är det inte som har optimerat sina Expresser? Eller se det så här; helt omöjligt att vinna med en Express HELT i original…

        • Joakim
          May 20, 2014 @ 07:32

          Jag vägde och mätte min båt och fick höjt SRS med 0,002 jämfört med tabellbåten. Båten låg exakt på tabellvikten, vi har sytt upp en lite större runner och stor och genua 1 är marginellt mindre än tabellbåtens.
          Detta borde innebär att inmätta båtar inte får någon rabatt som det tidigare var utan endast bedöms utifrån sina faktiska mått. Enkelt, lätt och rättvist.
          Mvh Joakim

          Reply

          • seglaren
            May 20, 2014 @ 08:31

            i Så fall är din båt troligtvis ett undantag. De flesta båtar som finns i tabellen har viktuppgifter som härstämmar från konstruktionsvikter eller broschyrer. Det är inte så ovanligt att det kan skiljer i vikt upp emot 20% mot den verkliga vikten. Segelmåtten baseras i de flesta fall på de gamla LYS-måtten. Många ligger ganska nära men långtifrån alla. Hur som helst så krävs just för seglen relativ stora skillnader för att få några tusendelar. Jag tror nog att det är myt det där med att det kostar att optimera seglen till max. skillnad i prestanda är i de flesta fall försumbart. Där det inte gå att maxa där är det ju fel i båtdatabladet.
            Själv klagade jag på segelmakaren att måtten inte var max när jag hämtade ut seglen. en cm här eller där påverkar dock ej båtens prestanda.

        • Peter Gustafsson
          May 20, 2014 @ 07:41

          Vi har bara presterat sämre efter att vi vägde båten :-(

          Reply

    • Magnusson
      May 18, 2014 @ 20:55

      Helt rätt,SRS cirkusen kommer sluta med ett gäng tomtar där livet kretsar kring Tjörn Runt,Stora Oset och klubbens lokala kvällskappseglingar.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        May 18, 2014 @ 21:03

        Hemska tanke!

        “Hela löparcoirkusen kommer att sluta med ett gäng tomtar där livet kretsar kring Stockholm maraton, Göteborgsvarvet och träningsrundor i Skatås”. Skönt att löpning, cykel och skidåkning inte har amatörer med sporten som hobby

        Nej, låt idrotten vara förbehållen de som tar en plats i landslaget.

        Reply

      • Stefan Aaröe
        May 18, 2014 @ 21:44

        @Magnusson. Tror att du missuppfattar hela grejen. Jag tror att de flesta som kappseglar gör det för att det är kul, en personlig utmaning, träffa kompisar etc.

        Därför ska vi t.ex kojka ner till Ornö Runt i helgen med hund, barn och ett SRS-tal på 1,294. Vi kommer inte ha en chans men vi tycker att det är kul ändå vet du. :)

        Reply

  9. peter
    May 18, 2014 @ 21:22

    Skönt att höra att man har fel. Vill inget annat än att seglingen ska bli större och mer rättvis och som Ni skriver så går trenden åt att Vi som bryr oss väger och mäter båtar m.m.

    Snart är de MBBR, Här seglar man upp med en “standard srs:ad båt” och med hopp om att kunna räcka till med placering mitt i detta stora fält. ” De ska gå” är mitt motto.

    Förbannat trevlig sida detta är, nästan som att sätta ett plotterplank i tidningen SEGLING, och man får ta del av sina egna åsikter med ett förbaskat snabbt svar…..:))

    Vi ses i Marstrand.

    /pg

    Reply

  10. Akvavit
    May 18, 2014 @ 21:26

    Kul första segling i dag på Oset. Men hur kommer det sig att man “glömmer” av att hålla sig undan för startande båtar och befinner sig på startlinjen trots att man själv seglar i en grupp som ska starta senare? Jag nämner inga namn… ;)

    Det var en och annan båt som glömde av den gröna pricken skulle tas SV. En liten baggis… ;)

    Ja ja det är årets första segling. Hoppas vi får en kul segelsäsong med många båtar i startfälten! Vilken kappsegling har bästa partyt 2014? Blir det redan nästa helg för er som seglar Pater Noster Race?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 18, 2014 @ 21:50

      Jag tyckte nog vi höll undan ganska bra och vände direkt när vi såg att vi skulle komma i vägen för er. Kan inte se att vi skulle varit närmare än 20 meter eller ha stört er nämnvärt. Men upplevdes det så så ber jag så klart om ursäkt.

      Reply

  11. Gustav
    May 19, 2014 @ 08:41

    Jag noterade oxå det med gröna pricken, visst banan var där men var ju ingen stor fördel att gena i vädret som var, fast är banan där så… Orkade dock inte protestera eller så.

    Reply

    • tonto
      May 21, 2014 @ 09:36

      Vilken grön prick var det?

      Reply

  12. Magnusson
    May 19, 2014 @ 13:50

    Den stora skillnaden mot löparcirkusen är att kenyanerna som vinner Göteborgsvarvet vinner med eller utan skor och med eller utan invägning av pjucken.

    Reply

    • Stefan Aaröe
      May 20, 2014 @ 07:25

      Den som vinner Vätternrundan gör det ju på vilken cykel som helst också. Finns ingen optimering eller ekonomi inblandad där inte… 

      Ska nog ställa upp i år. Cyklar ju ändå ett par mil i veckan med min enväxlade cykel med cykelkorg och allt. Kommer jag inte bland top tio så är det ju lätt fel på systemet i alla fall. Inte på min utrustning, träning eller talang.

      :D

      Reply

      • JV
        May 20, 2014 @ 08:58

        Vätternrundan är ingen tävling så den jämförelsen är inte relevant.
        Källa : http://vatternrundan.se/om-loppet/
        “Loppet är ett motionslopp utan resultatlista”

        Reply

  13. Peter Gustafsson
    May 20, 2014 @ 12:22

    Vad är problemet?

    Fler kappseglar än på mycket länge. Både i rena breddkappseglingar som Höstkroken eller Oset Race, men också i lite mer seriösa sammanhang som Big Boat eller ORCi VM.

    http://www.blur.se/2013/10/02/kappseglingsdeltagare-2013/

    Så jag förstår inte gnället!

    Har ni tid över så finns det ett antal entypsregattor som behöver räddas. Till exempel Marstrandsregattan, som fick läggas ner förra året. Men jag antar att ni vill skylla det på SRS och mätbrev också :-)

    Reply

    • Mats V
      May 20, 2014 @ 13:28

      “…lite mer seriösa sammanhang som Big Boat eller ORCi VM.” He, he. VM får se upp… ;-)

      Reply

      • Peter Gustafsson
        May 20, 2014 @ 15:26

        Då menar jag att folk har släta bottnar och har tränat minst en dag :-)

        Reply

  14. Marcus
    May 20, 2014 @ 12:46

    Hur vore det om ni tränade istället för att klaga på srs?

    Hur månmga timmar lägger ni på det?

    Reply

    • seglaren
      May 20, 2014 @ 13:16

      Det är inte bara en faktor som vägs in utan det är hur var och en prioritera i sitt liv men varje faktor har en viss inverkan. Det hävdas också att folk inte ha i ordning sina bottnar och det utan att ens ha tittat på båtarna…
      Min poäng är att det diskuterades länge bland de som tröttnar att de av olika anledningar inte hänger med i både skaffa sig det bästa materialet, inte få ihop besättning, inte hinner med alla träningar/tävlingar och nu kommer bara en sak till när det uppfattas som orättvist att en och samma båt kan ha olika respittal.
      Hur det har utvecklas på kappseglingsfronten är det säkerligen rätt blandat. Höstkroken omnämns som positiv men samtidigt har nästan alla andra kappseglingar i den trakten försvunnit. Hur ser det ut på annat håll? Blurs statistik visar ingen tydlig trend över lag att kappseglande har ökat. Några har ökat, andra har minskat och en hel del har hållit sig på en nivå med lite upp- och nergångar.
      Det är glädjande att ORCi växer till sig. SHF har här på bloggen fått en del kritik men något bra måste de ha gjort.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        May 20, 2014 @ 15:38

        Utvecklingen är ganska tydlig,. De arrangemang som jobbar med den sociala sidan och orkar marknadsföra sina tävlingar växer, oavsett om det är shorthanded, bansegling i större båtar eller att man skall tömma den lokala hamnen. Det finns många bra exempel.

        De race som inte orkar förnya sig tappar.

        Det som är den svåra tankenöten är att de som har tappat mest är entypsregattorna, där det är små besättningar och entypsregler. Eller höjden av enkelhet, matchracing, där man inte behöver fundera på de här sakerna över huvud taget. Hur mycket matchracing seglas det?

        I ljuset av detta behöver man komma fram till vad som är problemet. Och i detta perspektiv kan man inte koppla upp-, eller nedgång, till SRS eller respitregler. Det är andra saker som avgör.

        Reply

    • Carl Fjällman
      May 20, 2014 @ 13:40

      +1

      Reply

      • Carl Fjällman
        May 20, 2014 @ 13:40

        @Marcus

        Reply

  15. S73 Calluba
    May 20, 2014 @ 16:06

    What’s up 1421? Till helgen är det dags för Ornö Runt. 205 anmälda hittills, inte dåligt. För anmälda se http://www.ornorunt.se. Jag har i vanlig ordning försökt tippa utgången, se http://www.s73calluna.wordpress för mina stalltips…

    Reply

  16. Mikael Vesala
    May 20, 2014 @ 16:48

    Jag tror inte ett skit på att kostnaden eller ansträngningen runt mätbrev och vägning har någon stor inverkan på kappseglingsintresset. Jag tror många som gnäller och hävdar att dom väljer att avstå från kappsegling pga vägning och kostnader i srs nog snart skulle slutat ändå. Dom kanske tom är lättade att dom fick en anledning att skylla på! Folk är rysligt bekväma i allmänhet och ids snart inte ta sig för en enda syssla som inte går att utföra med en dator eller nån ny hipp app i telefonen. Dessutom ska går ju en stor del av fritiden till att skapa likeraketer eller bara rent allmänt hålla koll på alla olika medier. Så det är bara att glömma 70-talets boom med stora skaror semesterbåtar som kappseglar, utan inrikta sig på hur det ser ut idag och skapa event för de som kappseglar just nu. Tycker att det är rätt tydligt att det succesivt sker en segregation bland seglare. Sällankappseglarna slutar att kappsegla inte så mycket pga mätningar och regler utan pga de köpt för stora båtar som seglar dåligt och hellre grillar och dricker vin. De som fortfarande gillar kappsegling är de som väger och mäter och fixar o tränar. Och trenden går sakta mot dels större båtar och även mer racerbetonade båtar , och där tycker jag att SRS gruppen bör hänga med och anpassa formeln till detta. Att snickra ihop en formel som typformar åt det tunga cruiser hållet (som jag tycker SRS gör idag) tror jag leder in i en återvändsgränd, för om 10-15 år tror jag inte att folk vill kappsegla sådana båtar helt enkelt.

    Reply

  17. tonto
    May 21, 2014 @ 09:36

    Vilken av de gröna prickarna var det? Jag försökte runda varenda en i norra skärgården??? Sen verkar det som alla inte tog rätt boj på slutet heller ;-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.