Skip to content

40 Comments

  1. Mikael Lindell
    Jun 26, 2014 @ 21:47

    Hur kan vara tre IRC-klasser när NOR bara säger en?

    Reply

    • Mikael Lindell
      Jun 26, 2014 @ 21:48

      Menar förstås ORC

      Reply

  2. Niklas/Tangosailing.nu
    Jun 26, 2014 @ 21:49

    Helt lätt är det inte att “tippa” klasserna. Speciellt inte med de väderprognoser som varit. Ena dagen ser det ut att bli nordlig kuling under racet. Nästa dag visar prognoserna svaga växlande vindar.

    Reply

  3. Johan R
    Jun 27, 2014 @ 09:09

    Anlöpte till Race Village på Skeppsholmen kl. 23 igår kväll och det var fullt med folk och aktiviteter, kul med seglarfest mitt i stan!

    Reply

  4. Stipe
    Jun 28, 2014 @ 20:49

    Katastrof att KSSS noterar att 10-15 båtar tjuvstartar i Inshore race och ignorerar det

    Reply

  5. Jocke_R
    Jun 28, 2014 @ 23:07

    Var fick du höra det?

    Reply

  6. nils virving
    Jun 29, 2014 @ 03:46

    inshore race start två blev en katasrof ,då seglingsnämden lät fältet gå ,enl deras comradio tjyvstartade runt tio båtar ingen återkallelse.Det rätta hade varit att genomföra en allmän återkallelse.

    Reply

    • Staffan Larsson
      Jun 29, 2014 @ 09:43

      Jag håller med Nisse, har nog inte varit med om att tjuvstartade båtar (mycket ordentligt dessutom) inte diskas eller får straff, på startfartyget noterade man ju att många var tidiga. Varför plockas de inte ut ur resultatlistan?

      Reply

      • Skoglund
        Jun 29, 2014 @ 13:43

        Smått rörigt man man nog lugnt säga. Jag hade full koll på 5 och 4 minuter både skott och VHF men vid 1min kom inget utan först vid T-40sek räknade de på VHF:en. Sen minns jag inte hur det var i starten-men rätt var det inte. Men eftersom du, Nisse vänd så funderade jag på allmän omstart men såg ingen flagga på startfartyget. Hörde heller inget meddelande på VHFen.
        Nisse du brukar säga att man inte ska gnälla på arrangören och det har du rätt i. Men när det gäller KSSS har de en oerhört hög svansföring men klarar i princip inget. Fel i seglingsinstruktioner, fel i inbjudan, fel på starten osv osv. Dessutom tar de snuskigt betalt.
        Någon som minns startlinjen på Datacom 2013…

        Reply

        • Jocke_R
          Jul 3, 2014 @ 00:39

          Håller inte med. Det var lite rörigt med flerskrovsstarten, det kan jag inte uttala mig om. Men i SRS starten var de spot on med tiderna, men startskottet klickade. Tjuvstarter eller inte, men det kom ingen återkallning, ingen återkallning på VHF och ingen fick OCS… Tror knappast att KSSS inte skulle bry sig. Döm själva

          http://youtu.be/P0sEZCVEhA0

          Reply

          • Joakim
            Jul 3, 2014 @ 09:53

            Vi startade en bit ner på linjen, några båtlängder i lä om totalvinnaren. Jag hade fri sikt mot min enslinje på Kastellholmen?. Vi hade lite marginal när starten gick och det hade garanterat totalvinnaren också.
            Det var bra drag när man kom ner en bit från det höga landet på styrbordssidan.

          • srsseglaren
            Jul 4, 2014 @ 11:09

            Är det startsignalen man hör tutandes 2:50 in i filmen ?
            I så fall verkar det som en korrekt start, då har KSSS full koll på för tidiga båtar.

    • Kim Kallonen
      Jun 30, 2014 @ 11:10

      Håller med – otroligt otydligt starförarande. Vi tyckte att Start 1 singalerades för allmän omstart och enligt §11.4 skulle startat om sist… eller?

      Och var fanns det sk “Startprogrammet” enligt §7 http://www.ksss.se/Documents/AFOR2014/SF%20AF%20Inshore%20Race%202014%20Print.pdf .

      Reply

  7. Sillstryparn
    Jun 29, 2014 @ 11:39

    Here we go again: “Service Temporary Available”.
    Låter som deja-vu.
    Vilken kabel skall man skylla på i år?

    Reply

    • Sillstryparn
      Jun 29, 2014 @ 11:40

      Unavailable förstås, även om min text hade varit mer passande på hemsidan.

      Reply

  8. Gurra
    Jun 29, 2014 @ 19:07

    Vilken jävla smäll ombord på GER 6700, gick de på grund ?

    Reply

  9. Södergren
    Jun 29, 2014 @ 21:26

    Tja vad ska man säga. Håller fullständigt med Nisse, Staffan och Skoglund. Något värre i startväg har jag nog inte varit med om under mina femtio år på banorna. Skott, flaggor och VHF meddelanden var en katastrof. Det enda riktiga beslutet hade varit att återkalla alla båtarna. Inte kul att behöva börja en kappsegling långt efter och försöka segla igenom fältet. Att det förelåg en total oklarhet om starten råder inget tvivel om och det kommenterades allmänt, även från startfartyget, och borde naturligtvis ha lett till allmän återkallelse. Varför blev det inte så???

    Reply

  10. Södergren
    Jun 29, 2014 @ 23:09

    Upptäckte att Amarone och vi på Testarossa hade exakt samma korr tid. Vad bestämmer att vi döms som fyra och Amarone som trea? Intressant! Normalt så blir väl då tredje platsen delad?

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jun 30, 2014 @ 08:01

    Är det bara jag som har svårt att förstå hur båtarna ligger till? Att ha olika sätt att beräkna ställningen förvirrar ju mest och jag vet inte vad man skall lita på?

    http://www.ksss.se/AFOR2014/Leaderboard-Realtime-Advanced/?raceId=-1&class=ORC+A

    http://www.ksss.se/AFOR2014/Advanced-Leaderboard/?raceId=309&class=ORC+A

    I den första (AIS) så leder Datacom med 00:08:52 över Cramo.
    I den andra (rapportering) så leder Cramo med 01:06:19.

    Det kan ju vara väldigt stökiga förhållanden så att positionerna varierar så mycket. Men det känns som att man inte kan lita på resultatrapporteringen? Är det fortfarande så att det enda som gäller är rapportering vid ordentliga rundningsmärken som Visby eller Hoburgen?

    Reply

    • Hans Gunnarsson
      Jun 30, 2014 @ 09:55

      Jag tycker det är riktigt bra att de äntligen fått till “Leaderboard realtime advanced”.

      Ett bra sätt att få en uppfattning om hur det ser ut just nu, baserat på AIS-position om jag förstått det hela rätt. Då kan man äntligen få en ögonblicksuppfattning om hur det ser ut, så klart med en del fel (bl.a. de som AIS inte funkar på…)

      Sen är det väl egentligen bara “Gotland runt finish” som räknas :)

      /Hans

      PS. Lite kul att det står “Gotland runt” i resultatlistan. Heter det inte “ÅF Offshore race”? ;)

      Reply

    • Anders Nilsson
      Jun 30, 2014 @ 10:21

      Så var det på Rolex Middle Sea Race också som körde Yellow Brick.

      Det blir nog så när man inte ligger på rad med båtarna, uppladdningstidpunkten är synkad och hastigheterna varierar kraftigt.
      ETA blir ju bara intressant i slutet den måste ju skilja dagar i nuläget.

      Visst – det hade varit tydligare med 1 sätt om man vill ha en officiell ställning. Jag har för mig VOR var på samma sätt med en “live-rapportering” och en dashboard.

      Reply

  12. Stefan Aaröe
    Jun 30, 2014 @ 10:24

    Tycker ändå att siten är bättre än någonsin i år. Om en tre, fyra år borde det vara på en riktigt bra nivå helt klart. ;)

    Däremot undrar man ju lite varifrån uppfattningen att “Stockholms kajer var fyllda till bredden med åskådare” kommer ifrån? Det är helt ok med folk som kollar på starterna men det är långt ifrån överfullt. Även om det nu är fri entré till båtarna… ;)

    När Victoria och Daniel gifte sig var det fullt till bredden på kajerna, inte när ÅFOR startar. 

    Reply

  13. Anders Nilsson
    Jun 30, 2014 @ 11:36

    Angående ORCi klasserna så är det ju ett annat sätt att definiera redskapet på så det tycker jag är helt OK. Time-on-time som SRS är har ju sina brister på havskappseglingar. Det lockar väl fler om fler får segla som de vill ha sin kappsegling.

    De borde helt klart också öppna för Mini650 klass även om de bara hade samlat kanske max 10-båtar i dagsläget. KSSS lockar ju aldrig dessa seglare med SRS.

    Däremot så jag att man borde kanske fundera över att dela upp SRS C i flera mindre klasser. Jag vet i och för sig inte om de gör resultatlista efter starterna. De hade ju varit mer rimliga som klasser.
    Att köra Scampi mot XP33 är ju lika seriöst som att ha TP52 mot Dehler 34SV. Är inte idén med klassindelning att båtarna ska kappsegla mot varandra?

    Reply

  14. SWE 256
    Jun 30, 2014 @ 12:04

    Hittar inga tävlingar som är lättare att följa än ÅFOR och WMRT (Stena Matchracing i Marstrand) som pågår just nu. Kanon!!

    Reply

    • SWE 256
      Jun 30, 2014 @ 12:05

      I Sverige ska tilläggas… KielerWoche är grymt bra!

      Reply

  15. Stefan Aaröe
    Jun 30, 2014 @ 19:54

    Det roligaste är nog alla team som uppdaterar på Fejjan samt att teamen kommenterar på varandras uppdateringar :)

    Vad gjorde man innan internet..?

    Reply

  16. Sebastian
    Jul 1, 2014 @ 19:08

    Det roligaste är att gissa var Matrisen är. Vad säger seglingsföreskrifterna om AIS?

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Jul 1, 2014 @ 23:00

      Man ska nog inte antyda att Matrisen uppsåtligt stängt av i silent mode.
      Doris AIS pajade på Seapilot2Star då GPS antennen la ner 8 min. efter start.
      Trist men sånt kan hända.
      Stefan K

      Reply

    • Niklas/Tangosailing.nu
      Jul 2, 2014 @ 10:30

      Det är fler båtar som förvinner då och då från AIS-kartorna. Speciellt de små båtarna vilket kan beror på att deras antenner sitter lägre.
      Nått mysko är det dock med Matrisen då jag kollar på Seapilot så byter Matrisen namn stup i ett till Kvalitetskött. Det verkar som de båda båtarna har programerat in samma MMSI-nummer.

      Reply

  17. Peter Gustafsson
    Jul 1, 2014 @ 23:33

    Grymt kul att se gamla Blur i ledning vid Hoburgen (just nu ligger de trea). Det känns bra att båten blir hårt seglad av ett ambitiöst och målmedvetet gäng.

    Reply

  18. Thomas Wiberg
    Jul 2, 2014 @ 12:00

    Lilla Räknäs håller på att skapa sensation! Leder sedan länge minsta SRS-gruppen och totalt! Hoppas dom orkar hålla i detta och att dom har tur med vindarna resten av vägen. Speciellt roligt efter alla kommentarer om IOR-regelns tillkortakommanden! (Räknäs = IOR miniton).

    Reply

    • Joakim
      Jul 2, 2014 @ 21:44

      Fantastiskt kämpat av de grabbarna!

      Reply

  19. SWE 256
    Jul 2, 2014 @ 17:48

    Grymt seglat brorsan och la Dolce vita. Grattis som..

    Reply

  20. Kåre
    Jul 2, 2014 @ 21:18

    Snabbaste båt inte helt oväntat Varuna.
    Snabbaste båt när “Big boat” är undantagen Pac Man, inte illa för en liten inredd lätt underriggad 38 footare ritad 1993.
    Silfverfågeln vinner överlägset DH A och kommer placera sig bra i SRS totalt om nu DH klasserna räknas in i totalen.
    Team Räknäs transponder verkar ha lagt av men de ledde totalen vid Gotska sandön med Boj Boj hack i häl.

    Reply

    • Anders
      Jul 2, 2014 @ 23:32

      Inte konstigt att Pacman går bra, de bryter ju mot reglerna och kör autopilot!
      Såg med egna ögon hur Pacman kryssade utan att någon stod vid rodret.
      Autopilot är ju endast tillåtet när man kör shorthanded.
      Skandal!

      Reply

      • Jocke_R
        Jul 3, 2014 @ 00:01

        I Notice of race sid 2 står

        1.6 RRS 52 does not apply.

        Reply

      • Pelle Pedersen
        Jul 3, 2014 @ 07:41

        Anders; var i finns likhetstecknet med att “går bra och kör autopilot”???

        Reply

  21. lars
    Jul 2, 2014 @ 22:22

    Att la dolce vita sgelar bäst av alla i lätt kryss visste vi redan, att dom även är snabbast i ett undanvindsrace var nytt för mig. Verktygslådan är nu komplett, början på en ny era….

    Reply

  22. srsseglaren
    Jul 4, 2014 @ 01:26

    Hoppas att man missat ngt ?
    Att segla med en spinnacker på fast peke kan man kanske göra både enligt SRS regler samt även rent praktiskt men blir det ett effektivt segel ?

    För att seglet skall fungera effektivt nere på ett peke borde kanske seglets förlik och akterlik vara olika långa ?
    http://www.ksss.se/AFOR2014/Boatpage1/?reportId=52
    Enligt mätbrev är endast två spinnackrar med samma för och akterlik inmätta ?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jul 4, 2014 @ 08:00

      Om det är så att de missat något så kanske det var bra att de missade med tanke på resultatet.
      Bilden behöver inte vara från ett kappseglingstillfälle med de inmätta seglen. Det kanske är ett Codesegel för semesterbruk?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.