Brandspot 38 | nästa generations matchracingbåt?
Brandspot 38 – nästa generations matchracingbåt
Stena Match Cup Sweden firar i år 20 på Marstrand och Brandspot passar på att presentera ett nytt projekt för framiden. Brandspot 38 är en ny båtklass som är ritad för att passa alla nivåer inom matchracing – från nybörjare och klubbsegling till världseliten i Alpari World Match Racing Tour.
Det fulständiga namnet på klassen är Brandspot High Performance 28 Match och den nya båten är designad av CDE Danish Marine Designs Lars T Olsen, mannen bakom den väldigt populära DS37. Tanken är att den nya båtdesignen ska ersätta DS37:an i stora internationella evenemang som Stena Match Cup Sweden.
Båten är 38 fot lång och en perfekt matchracingbåt; moderna linjer, en stor sittbrunn och snyggt segelplan med icke överlappande försegel och fatheadstorsegel. För att båtarna ska vara pålitliga och hålla för en så actionfylld sport som matchracing har Brandspot High Performance 38 Match en robust design. Skrovet består av flera lager av glasfiber, Dyvinicell and vakuuminjicerad Vinyl Ester.
Projektet är ett samarbete mellan Brandspot AB, Sailfish Sports Yachts och Hong Kong First Pacific Ltd. Det ungerska varvet Pauger, som bland annat byggt RC44-flotan, har nu påbörjat bygget av plugg och form för Brandspot38:an.
En prototyp kommer att släppas i september 2014 och vara tillgänglig för testseglingar i höst men redan nu är Brandspot High Performance 38 Match tillgänglig på marknaden för privatpersoner, klubbar och matchracingarrangörer till ett förmånligt pris.
Fakta om Brandspot High Performance 38 Match:
Längd: 11,50 m
Längd vattenlinje: 10,56
Bredd: 3,24 m
Djup: 2,20
Deplacement: 3,800 kg
Kölvikt: 1,700 kg
Segelyta: 73,25 m2
Rigg och beslag Seldén Mast AB
Segel från North Sails Göteborg
Löpande rigg från Liros
Avlastare från Spinlock
Jul 4, 2014 @ 17:27
Kul! den ser riktigt bra ut.
Jul 4, 2014 @ 21:31
Jag visste att jag hade sett formen någonstans :-)
En strippad J/111 var på tal för några år sedan, men då trodde man att båten skulle bli för snabb för att segla på de relativt små ytorna i Marstrand. Men den här ser ju ganska snabb ut också. Skall bli kul att se när det brallar i lite…
Jul 6, 2014 @ 12:32
Vad jag hörde för två år sedan så diskuterades matchracingversioner av både 111:an och 1030:an. Nu ser det ut som dansken ritat en 111 i HP-kostym.
Jul 4, 2014 @ 22:58
Eller för att vara mer korrekt kanske ? en något större HP ;-)
Har fortfarande kvar namnet….
Jul 4, 2014 @ 23:24
Tänker du på 1230?
Den var ganska mycket fylligare akteröver, vägde 5500 och hade mycket mer segel.
Loa: 12.30 m
Lwl: 10.70 m
Boa: 3.70 m
Dybgang: 2.50 m
Deplacement: 5500 kg
Sejl areal : 106.0 m2
http://www.blur.se/2008/03/22/storre-doningar-fran-hp-hp-1230/
http://www.blur.se/2011/01/06/high-performance-yachts-ny-hemsida/
Jul 5, 2014 @ 23:00
Jag menar att båten heter Brandspot High Performance 38 :-)
Självklart är detta en nyare konstruktion, men köl,skrovform mm ser ju väldigt lika ut avseende skrovsektioner mm.
Men oavsett det är det dags för en ersättare till DS37 viilket är positivt!!
Nu är det semester med 5 veckor segling
MVH Andreas
Jul 4, 2014 @ 23:30
Är det suggor som är inritade?
Jul 5, 2014 @ 07:05
Hur lyckas man hålla vikten på 3800kg om den samtidigt skall vara starkt byggd? J111 måste ju i så fall vara rena pansarvagnen…
Jul 5, 2014 @ 09:00
Skippar man motor, inredning, spis med ugn, kyl, batterier, toalett, ratt och en del annat så tror jag inte det är svårt att spara 700 kg :-)
Jul 5, 2014 @ 23:20
Efter tjugo år i DS 37 går man upp en fot och sätter på ett peke. Har alltid tyckt om DS 37an men om man nu ska byta ut den kunde man kanske varit lite mer nytänkande.
Tror inte man lockar fler åskådare pga av att båtarna har en gennacker. Låter kanske lite negativ men det var inte avsiktligt.
Jul 6, 2014 @ 09:12
Fint med lidt areal på kølen til de langsomme situationer, men gennakker er vel ikke et sejl som giver flere tætte taktiske udfordringer i match-race ?
Jul 6, 2014 @ 10:38
Jag skulle tro att båten får en väldigt tydlig “sweetspot” på undanvind, dvs en vinkel som kommer att vara mycket snabb, samtidigt som allt annat blir långsamt. Detta gör så klart att chanserna att komma om är små.
Men samtidigt så lär den vara känslig för mer tryck, och hittar bakomvarande båt en puff så kan man vara om hur klätt som helst. detta såg vi ju när tjejerna seglade Elliot och det bjöds på rafflande undanvindar.
Flera arrangemang på touren kör gennakers, och det verkar ju funka. Det finns ett självändamål i att man kör i många olika sorters båtar då det premierar de bästa seglarna som både behärskar 28-fots sportbåtar och IOD. Jag skulle inte bli förvånad om vi började se flerskrov på några av eventen.
Jul 6, 2014 @ 10:45
Hade jag varit beställare så hade jag kanske velat ha L-köl. Det fastnas ju in ganska mycket bojar och annat så det hade väl förenklat en del.
Jul 6, 2014 @ 13:49
Vore inte flerskrov mer i harmoni med tiden, det finns ju flera att välja på T29, M32 med upgraderat foilsystem, Nacra 20 FCS etc.
Jul 7, 2014 @ 12:47
Ifølge det danske bådmedie minbaad.dk, er M32 et alternativ, der overvejes af arrangørerne: http://minbaad.dk/nyhed/archive/2014/07/july/article/lorenzen-match-race-tour-tester-multihulls/?cHash=f53a71dd8b1e83b62e38da0b10ae0e67.
Men det ved Peter Gustafsson nok mere om.
Jul 7, 2014 @ 23:03
Vi tittade på de här konceptet redan när vi höll på med HP 1030 skrovpluggen, men då handlade de om en 34 oftare istället, detta för att hålla ner priset.
Jul 9, 2014 @ 16:56
Vad hände med Swedish-match-40-vad-den-nu-heter som var på gång för sisådär 10 år sedan?
Jan 31, 2015 @ 16:23
Då HP 1030 ritades, ritades även en storesyster (1230) som aldrig kom nära vattnet. PRINCIPIELLT ligger den störra HP som bas för skrovlinjerna, men bara principiellt, då kraven till en matchrace båt är annorlunda en till en fleet racer / performance yacht. Dessa olikheter ligger inte bara i deck-layout men sträcker sig ner under vattenytan i skrovet, kölprofil och roder. Det har tex stor betydelse att man i matchrace lägger relativ stor del av tävlingstiden med (tung?) besätning på eller under fördäck. Och så vidare… ( bla annat därav en annan akterfyllighet än på en performance båt.. ) Det är fortfarande inte en performance racer, så gör inte mistaket att jämföra BS38 med tex J111 på Tjörn Runt. Två Kul båtar men med helt olika designförutsättningar.
Den STORA skillnad på DS37 och SM40 samt BS 38 är att DS37 ritades kompromislöst till klassisk match race medsn SM40 hade krav på transportvänlighet i sitt brief medan det för BS 38s del har kommit stor input med avseende på publikvänlighet. Alla kan vi väl vara överens om att matchrace med 12’or och foiling cats har olika tjusning – och säkert olika publik.
– vist kan en T-köl vara udda på en round the buoys båt, men man kan argumentera för att det är publikvänligt och ytterst är det en fråga om hydrostatisk och hydrodynamisk ballans.
Vi får se vad våra matchracere säger om båten. – Och om Peter G vill ha ett drag race kan han väl få det.
:-) Jacob Vierö