Skip to content

18 Comments

  1. Pelle Fälth
    Jul 4, 2014 @ 17:27

    Kul! den ser riktigt bra ut.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jul 4, 2014 @ 21:31

    Jag visste att jag hade sett formen någonstans :-)

    brandspotvsj111

    brandspotvsj111b

    En strippad J/111 var på tal för några år sedan, men då trodde man att båten skulle bli för snabb för att segla på de relativt små ytorna i Marstrand. Men den här ser ju ganska snabb ut också. Skall bli kul att se när det brallar i lite…

    Reply

    • L-B Gustafsson
      Jul 6, 2014 @ 12:32

      Vad jag hörde för två år sedan så diskuterades matchracingversioner av både 111:an och 1030:an. Nu ser det ut som dansken ritat en 111 i HP-kostym.

      Reply

  3. Andreas
    Jul 4, 2014 @ 22:58

    Eller för att vara mer korrekt kanske ? en något större HP ;-)
    Har fortfarande kvar namnet….

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jul 4, 2014 @ 23:30

    Är det suggor som är inritade?

    Reply

  5. kalle
    Jul 5, 2014 @ 07:05

    Hur lyckas man hålla vikten på 3800kg om den samtidigt skall vara starkt byggd? J111 måste ju i så fall vara rena pansarvagnen…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 5, 2014 @ 09:00

      Skippar man motor, inredning, spis med ugn, kyl, batterier, toalett, ratt och en del annat så tror jag inte det är svårt att spara 700 kg :-)

      Reply

  6. Krite
    Jul 5, 2014 @ 23:20

    Efter tjugo år i DS 37 går man upp en fot och sätter på ett peke. Har alltid tyckt om DS 37an men om man nu ska byta ut den kunde man kanske varit lite mer nytänkande.
    Tror inte man lockar fler åskådare pga av att båtarna har en gennacker. Låter kanske lite negativ men det var inte avsiktligt.

    Reply

  7. SilverSurfer
    Jul 6, 2014 @ 09:12

    Fint med lidt areal på kølen til de langsomme situationer, men gennakker er vel ikke et sejl som giver flere tætte taktiske udfordringer i match-race ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 6, 2014 @ 10:38

      Jag skulle tro att båten får en väldigt tydlig “sweetspot” på undanvind, dvs en vinkel som kommer att vara mycket snabb, samtidigt som allt annat blir långsamt. Detta gör så klart att chanserna att komma om är små.

      Men samtidigt så lär den vara känslig för mer tryck, och hittar bakomvarande båt en puff så kan man vara om hur klätt som helst. detta såg vi ju när tjejerna seglade Elliot och det bjöds på rafflande undanvindar.

      Flera arrangemang på touren kör gennakers, och det verkar ju funka. Det finns ett självändamål i att man kör i många olika sorters båtar då det premierar de bästa seglarna som både behärskar 28-fots sportbåtar och IOD. Jag skulle inte bli förvånad om vi började se flerskrov på några av eventen.

      Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jul 6, 2014 @ 10:45

    Hade jag varit beställare så hade jag kanske velat ha L-köl. Det fastnas ju in ganska mycket bojar och annat så det hade väl förenklat en del.

    Reply

  9. gunnar svensson
    Jul 6, 2014 @ 13:49

    Vore inte flerskrov mer i harmoni med tiden, det finns ju flera att välja på T29, M32 med upgraderat foilsystem, Nacra 20 FCS etc.

    Reply

  10. Marcus Sylvin
    Jul 7, 2014 @ 23:03

    Vi tittade på de här konceptet redan när vi höll på med HP 1030 skrovpluggen, men då handlade de om en 34 oftare istället, detta för att hålla ner priset.

    Reply

  11. Johan
    Jul 9, 2014 @ 16:56

    Vad hände med Swedish-match-40-vad-den-nu-heter som var på gång för sisådär 10 år sedan?

    Reply

  12. Jacob Vierö
    Jan 31, 2015 @ 16:23

    Då HP 1030 ritades, ritades även en storesyster (1230) som aldrig kom nära vattnet. PRINCIPIELLT ligger den störra HP som bas för skrovlinjerna, men bara principiellt, då kraven till en matchrace båt är annorlunda en till en fleet racer / performance yacht. Dessa olikheter ligger inte bara i deck-layout men sträcker sig ner under vattenytan i skrovet, kölprofil och roder. Det har tex stor betydelse att man i matchrace lägger relativ stor del av tävlingstiden med (tung?) besätning på eller under fördäck. Och så vidare… ( bla annat därav en annan akterfyllighet än på en performance båt.. ) Det är fortfarande inte en performance racer, så gör inte mistaket att jämföra BS38 med tex J111 på Tjörn Runt. Två Kul båtar men med helt olika designförutsättningar.

    Den STORA skillnad på DS37 och SM40 samt BS 38 är att DS37 ritades kompromislöst till klassisk match race medsn SM40 hade krav på transportvänlighet i sitt brief medan det för BS 38s del har kommit stor input med avseende på publikvänlighet. Alla kan vi väl vara överens om att matchrace med 12’or och foiling cats har olika tjusning – och säkert olika publik.

    – vist kan en T-köl vara udda på en round the buoys båt, men man kan argumentera för att det är publikvänligt och ytterst är det en fråga om hydrostatisk och hydrodynamisk ballans.

    Vi får se vad våra matchracere säger om båten. – Och om Peter G vill ha ett drag race kan han väl få det.

    :-) Jacob Vierö

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.