Skip to content

31 Comments

  1. Alice
    Aug 5, 2014 @ 08:32

    Det kommer bli ett rafflande och spännande VM. Men jag tror att Wolfpack kommer vara riktigt vassa. Så seriösa och driftiga de har varit iår, har de inte varit på länge. Mycket tid har lagts ner! Men dock hade dem en jobbig dag igår, men om vi känner Martin rätt så kanske det bara var en engångsgrej. Att ta med världsmästartiteln är inte ett enkelt uppdrag, men vi håller väll ändå på våra svenskar!

    Reply

  2. Johan Wickman
    Aug 5, 2014 @ 14:41

    Skulle bli förvånad om inte X-37 Hansen hamnade top3 i ORC C.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Aug 5, 2014 @ 21:47

    Avkortat havsrace?

    Resultat från klass C är inne. Extremt blandat.

    http://www.orcworlds.com/index.php/official-noticeboard/results/

    Reply

  4. Lasse Bergkvist
    Aug 6, 2014 @ 00:04

    Ja, havsracet blev avkortat till 34 Nm för grupp C. Tävlledningen gjorde om havsracet till mer eller mindre kryss-länsbana med 3 till 12 Nm ben. 10 timmar på 34 Nm är rejält långsamt. Tydligen kom inte sjöbrisen igång som förväntat. Upp och ner i resultatlistan för de svenska båtarna – hoppas de laddar om inför morgondagens två inshorerace.

    Reply

  5. Lasse Bergkvist
    Aug 6, 2014 @ 00:05

    Hansen, de brukar vara med. Men med 24 på havsracet som inte får räknas bort blir det svårt att komma topp 3, det brukar inte räcka till.

    Reply

  6. Classe
    Aug 6, 2014 @ 07:44

    Jättesvaga vindar på havsracet igår. Av de tio timmar vi var ute så blåste det bara i 2 timmar. Banan avkortad. 2 stora omstarter blev det så alla små båtar kom ifatt. Vi lyckades klämma in oss på en 4:e plats. Så nu ligger vi Foxy Lady tydligen på 2:a plats totalt efter 2 race.:)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 6, 2014 @ 09:09

      Snyggt seglat.

      Havsracen har samma poäng som W/L men får inte räknas bort?

      Reply

  7. Johan Wickman
    Aug 6, 2014 @ 09:03

    MItt Hansen/X-37 tips lades innan havsracet. De brukar dock vara vassa även på lätta distansrace men har väl för en gångs skull kantat bort sig. Vi får se om de kan hota top3 trots allt. Kul att se en annan Öresundsbåt, Xpresso Xp38 lyckas i lättvinden med en 3:e plats i B-klassen. De brukar annars gilla lite mer luft.

    Reply

  8. Lasse Bergkvist
    Aug 6, 2014 @ 11:57

    Peter, har läst NOR nu och tydligen så har alla seglingar samma vikt = 1.0. Om 7 seglingar är genomförda får en räknas bort. Om två av dessa 7 är havsrace så får man räkna bort ett havsrace – ovanligt!

    Reply

  9. Alex
    Aug 6, 2014 @ 17:38

    Verkar gå bra för xbåtarna i orc b;)

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Aug 6, 2014 @ 20:17

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Aug 7, 2014 @ 08:27

      Kaukera avslutade med två spik!!! GO GO GO!!
      En iakttagelse; liten båt (grupp C)-spinnaker stor båt (grupp A)-assy. Om man ska vinna alltså!!

      Reply

  11. Lasse Bergkvist
    Aug 8, 2014 @ 07:15

    På andra havsköret var det svenskarna i lilla klassen som imponerade stort! Vencom spikade – snyggt! Pro4U 2:a och Stormsteg 3:a! Det är väldigt tight i lilla klassen ( arrangörerna har redan räknat bort en segling efter 6 seglade, när det i föreskrifterna står efter 7…) med Italienska världsmästarna från förra året på förstaplats, Hansen ( Johan Wickman!!) har hoppat upp på 2:a plats efter snygga seglingar, Pro4U ligger trea – med samma poäng som 4:an och 5:an och Stormsteg från VÄsterås ligger 6:a, bara två poäng efter. Nedåt är det också tight – skoj avslutning nu med 4 banrace kvar. Fortsätt segla vackert nu i de svenska båtarna!

    Reply

  12. Fredrik Lönegren
    Aug 8, 2014 @ 09:32

    Någon som har info om varför tysken Max Gurgel protesterade på Pro4u…..synd, att bara Pro4u fick protesten på sig (eller så var det bara dom som gjorde fel)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 8, 2014 @ 09:50

      Jag läste på dersa blogg “tyvärr fick vi i andra seglingens 6:e placering blev en diskvalifikation enligt regel 49.2 (Besättningens placering, mantåg).”

      Säkert nån som ställt sig på utsidan i ett rullslag?

      Reply

      • Mats V
        Aug 8, 2014 @ 15:44

        Kan också handla om när man kör spinnen “flying” inför upprundning. Man tar ner spinnbommen och gasten håller ut lovartsgajen för hand varvid han/hon lutar sig ut med bålen utanför mantåget. Detta reglerades på ORCi-VM i Finland 2012 genom att de definierade en tillåten max tidsgräns på 15 sek – överskreds den tiden blev det DSQ.

        Reply

  13. Pelle Lindell
    Aug 8, 2014 @ 10:43

    eller för slappa undre mantåg? Vanligt fel även här hemma.

    Reply

    • Anders Dahlsjö
      Aug 8, 2014 @ 13:02

      Har man nya fina mantåg i dyneema. Så behöver de efterspännas varje dag då de sätter sig när det hänger några hundra kilo i dem och hikar en dag.
      Jag gillar inte att annat än wire är tillåtet, jag tror en wire med pressade ändar är att föredra, men det finns ju vikt att spara. I allafall på en offshorebåt.

      Reply

  14. Pelle Lindell
    Aug 8, 2014 @ 10:44

    Hur som helst väldigt kul att det går bra för många svenska båtar.

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Aug 9, 2014 @ 16:08

    Då var det färdigseglat i Kiel. Santa tappade guldet i ORC A i sista racet. Otroligt bra i vilket fall men som väntat blev det en TP52 som tog hem det.

    Och bra seglat av PRO4U och Vencom som tar silver och brons i ORC C. Storfavoriten NM38 Low Noise solklar segrare där och de behövde inte ens åka ut på banan idag.

    ORC A
    1 TP52 ENFANT TERRIBLE Alberto Rossi ITA 29141 23
    2 LANDMARK 43 SANTA Claus Landmark NOR 12143 29
    3 GP 42 SILVA NEO Dennis Gehrlein GER 6999 43
    4 COOKSON 50 MOD CAMILLA Ole Martin Vordahl NOR 12811 55
    5 TP 52 WOLFPACK Thomas Nilsson NOR 12000 55,5
    6 J/V 49 IMMAC ONE4ALL Kai Mares (C) GER 4815 59
    7 KNIERIM 49 DESNA Sven Wackerhagen (C) GER 5588 61
    8 SWAN 45 OD TAROK VII Erik Berth (C) DEN 9503 63
    9 SWAN 45 K-FORCE Jan de Kraker USA 18 66
    10 LANDMARK 43 WHITE SHADOW Torkjel Valland NOR 12443 69

    ORC B
    1 X-41 FORTE Jaak Jögi EST 475 26
    2 SWAN 45 CHECKMATE Peter de Ridder (C) NED 45026 44
    3 FIRST 40.7 THREE SISTERS Milan Hajek CZE 117 44
    4 ONE OFF LEU Albert Schweizer GER 6009 46,5
    5 SALONA 38 IBC REVAL CAFE Eero Pank (C) EST 703 49,5
    6 CORBY 38 ROCKALL IV Christopher Opielok HKG 2192 51
    7 KER 11.3 VISIONE 3.1 Per Weiskvist DEN 1108 52
    8 IMX-40 MANDALAY William Friis-Møller DEN 437 54
    9 XP-38 EXTREME WAYS Andrew Holdsworth USA 38800 58
    10 DEHLER 38 C SPORTHOTEL Karl Dehler GER 6810 59

    ORC C
    1 M37 LOW NOISE Duccio Colombi ITA 15911 21
    2 FIRST 36.7 MOD TEAM PRO4U Patrik Forsgren (C) SWE 88 32
    3 SALONA 37 VENCOM Martin Nilsson SWE 104 34,5
    4 ARCONA 340 KATARIINA II Aivar Tuulberg EST 646 35,5
    5 NM38S SUGAR 2 Erki Melts (C) EST 711 41
    6 DEHLER 36 J / V STORMSTEG Charles Tillander SWE 145 42
    7 X-332 SPORT SPORTSFREUND Axel Seehafer GER 6669 48
    8 X-37 HANSEN Michael Mollmann DEN 68 50
    9 SALONA 37 RK SOLCONIA Max Gurgel (C) GER 6851 62
    10 DEHLER 29 SPIQUES CALA VENTINOVE Uwe Wenzel (C) GER 4741 64,5

    http://www.orcworlds.com/index.php/official-noticeboard/results/

    Reply

  16. Arthur
    Aug 9, 2014 @ 23:39

    Pro4u vann VM Silver och Guld i Corintian

    Reply

  17. Andreas
    Aug 10, 2014 @ 09:06

    Imponerande på Landmarken, som seglade med assymetrisk undanvindsgarderob? på en deplacementsbåt och ändå ledde o var så nära…
    Bra jobbat Claus mfl
    MVH Andreas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 10, 2014 @ 09:53

      Tittar du på ORC A så kör 8 av 10 i topp assy. I ORC B 2 av 10. I ORC C ingen. ORC (och även IRC) har en “skevhet” att större båtar kan/skall vara racigare utan att det straffas.

      Reply

      • Ola
        Aug 10, 2014 @ 10:55

        Peter, tror du att alla båtar skulle segla bättre med gennaker? Skulle en Express med gennaker slå en med spinnare efter 1000 timmars träning? Hade en viss Scampi varit ännu snabbare med gennaker?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 10, 2014 @ 11:30

          Skrev jag det?

          Jag konstaterar bara det alla redan vet, att regeln (medvetet) är skev för att gynna racigare båtar i den stora klassen och mer cruiser-orienterade båtar i den lilla. Inget konstigt med det, även om jag personligen kan tycka att man tar i för mycket. Men man justerar också detta lite varje år :-)

          Så klart finns det 52-fotare med spinnaker. Och trevliga 33-fotare med gennaker. Bara inte i de här resultatlistorna…

          Reply

          • seglaren
            Aug 10, 2014 @ 13:53

            men det skriver hur många av hela fältet seglar med topp assy och sen att större kan/skall vara racigare. på så sätt kopplar du ju topp assy = racigare båt.

      • Joakim
        Aug 10, 2014 @ 10:58

        Assy = racigare?

        Det är väl klart att snabbare båtar kan bättre använda assy eftersom dom har mera apparent vind. Det beror inte så mycket om hur racig båten är. Landmark 43 kan väl inte anses vara racig men den är tillräckligt snabb.

        Next 37 är kanske på gränsen och bytte till symmetriska just före VM. Vilken var bättre? Symmetriska har åtminstone en taktisk fördel på banan.

        Raciga båtar måste vara jätte små för att kunna segla i C eller även om i B. Också tvärtom vanliga båtar måste vara jätte stora för att kunna segla i A.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 10, 2014 @ 11:46

          Next 37 är nog inget vidare benchmark. Observatörer på plats i medelhavet sade att de inte hade en aning om hur man seglade assy. Så det var nog lätt att skylla på det. Resultaten i Kiel var väl i linje med de man hade i Medelhavet…

          Reply

  18. Pelle Pedersen
    Aug 11, 2014 @ 08:46

    Verkar vara en “ond tå” det där med “raciga” båtar…
    Är (tror jag) det inte så att ORC-regeln premierar mindre båtar med mer “cruisinginspirerad” framtoning och tvärtom i det större segmentet; TP52 har lättare att segla upp till sina tal än tex Hanse 540??

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 11, 2014 @ 09:45

      Det är en strategisk inriktning från de som sköter regeln. ORC och IRC funkar på samma sätt.

      Man vill att folk skall segla med sina vanliga båtar och det skall inte löna sig att ta fram specieldesigner. i lilla klassen Det driver bara cost och skrämmer bort seglare. Next 37 är väl ett avskräckande exempel :-)

      I de större klasserna så vill man locka de ambitiösa teamen och de coola båtarna och där är inte cost en issue på samma sätt.

      Min take var väl egentligen att man i vilken kappsegling som helst på jordklotet ser båtar med assy även i lilla klassen. Och med J/109 så visade vi att det går alldeles utmärkt att vinna race på bana både i IRC och SRS. Slutsatsen måste ju vara att det är något i regeln som gör att folk konverterar sina gennakerbåtar till spinnaker så fort de skall segla ORCi.

      Ingen biggie. Bara ett konstaterande.

      Man lockar ju massor av båtar, så jag tror inte att det är ett problem på ORCs agenda :-)

      Reply

  19. Classe
    Aug 11, 2014 @ 11:17

    Några ord från Foxy Lady som körde ORC B klassen.Vill bara lägga till att Kiel Yacht Club gjorde ett fantastiskt arrangemang för oss seglare. De har arenan med hamn och boendet, de har organisationen. Det bästa mästerskap vi varit på. (Har seglat EM2000, VM2012, EM2013)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.