Skip to content

22 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Aug 18, 2014 @ 11:11

    Artemis Racing lanserar sin kampanj för AC i morgon och presenterar nya svenska teammedlemmar. Tips?

    Reply

  2. Pelle Pedersen
    Aug 18, 2014 @ 12:59

    Lööf? Düring? Andy? Ekström?
    Du själv?

    Reply

    • GÖRAN/Xusidus
      Aug 18, 2014 @ 14:42

      Både Lööf och Salminen seglade RC44 med Artemis teamet i Marstrand i helgen. Bra folk från det teamet
      kommer säkert att knytas till AC.

      Reply

  3. andreas
    Aug 18, 2014 @ 14:35

    Hej Peter
    Har hört väldigt lite rapportering från J/111 – European Circuit.
    Hur går det där?
    Hur många båtar är med o seglar racen?

    MVH Andreas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 18, 2014 @ 14:42

      Det är 8-10 båtar som varit aktiva. På VM nu (som borde locka fler) är det förutom engelsmännen två holländare, en belgare och en fransman. Framförallt fransmännen borde vara 4-5.

      Jag tror inte det går att göra större regionala cuper som kräver större logistik. Hur många orkar med att köra alla eventen på North European Express Championship Cup eller Melges Nordic Trophy?

      Du vet ju själv hur svårt det är att ta båten till Marstrand eller Käringön för att kappsegla ;-)

      Reply

  4. Mikael
    Aug 18, 2014 @ 15:30

    Nordiskt Mästerskap i Express, plats Oslo. 111 anmälda Expresser med många duktiga meriterade seglare.

    Reply

  5. jol
    Aug 18, 2014 @ 16:45

    Tippningen gäller endast Norska båtar och besättningar,
    Förutom Nordisk mästerskap är det Norskt och det är det Norska Mästerskapet man tippar placeringarna för.

    Coolt med 111 båtar i samma mästerskap.

    Reply

    • Sam V
      Aug 19, 2014 @ 00:22

      Varför är inte Collis med? Det blir ju historiskt.

      Reply

  6. jol
    Aug 19, 2014 @ 12:40

    Lööf och Salminen nya till Artemis Ac35

    Reply

  7. Niclas
    Aug 19, 2014 @ 20:42

    Segla till Oslo!!

    Fick ett avhopp på transportsegling av Sinergia 40 till Oslo precis när vinden lagt sig idag. Någon som kan hoppa på med kort varsel? (läs inom några timmar) messa på 0766334095

    Reply

  8. jol
    Aug 22, 2014 @ 09:52

    Live sändning från Oslo
    https://kns.solidtango.com/

    Idag kl 14 drar seglingarna igång i Nordiska Mästerskapen i Oslo. Det satsas mycket på att kunna följa seglingarna på webben. Bland annat livetracking och livestreaming utövas. Officiell hashtag på Instagram är ‪#‎NoMX14‬. Mer info kring hur man följer tävlingen finns på http://www.seilmagasinet.no/regattasystem/regatta/meny/2670/PDF-Express_NM.pdf

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Aug 23, 2014 @ 00:02

    Resultat från Express-seglingarna i Norge: Österberg i topp.

    http://seilmagasinet.no/regattasystem/regatta/meny/2687/Resultaterfredag.pdf

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Aug 23, 2014 @ 23:36

    Resultat från Datacom Cup. Vad är storyn med att man gått från 90 till 53 startande på två år (förra året 66)?

    http://www.ksss.se/Documents/Resultat%202014/DataCom-Cup-2014-Slutresultat.pdf

    Reply

    • Mats V
      Aug 24, 2014 @ 10:46

      Hyundai Cup har 200 anmälda till helgen efter. 40 Nm mellan Sandhamn och Nynäshamn. Inte alla som orkar bägge inom 1 v med den transporten. Nynäshamn gör stor fest och bilen lockar väl… ;-)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 24, 2014 @ 11:07

      Fast det var ju bil + fest för ett par år sedan också:

      Startande de senaste 5 åren, 2009-2014:
      Datacom Cup: 78 76 90 66 53
      Hyundai Cup: 60 55 57 140 180?

      Reply

  11. Per X Lundqvist
    Aug 24, 2014 @ 11:50

    Nynäs är bekvämt för besättningen. Bilen ner på morronen. Sen hem när det är klart. Bara skepparen behöver sitta och köra de 40 sjömilen. Detsamma gäller festen! Sista pendeltåget till stan bara. Det går alltså bara bort en dag för de flesta. Sandhamn är bökigare, mer logistik etc. Det är också lätt att lägga båten i Nynäs i veckan.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Aug 24, 2014 @ 20:54

    Svenskarna fortfarande bäst i Express. Österberg vann med Ottosson tvåa (bra utdelning för North Sails också).

    http://www.seilmagasinet.no/regattasystem/regatta/meny/2710/ResultsGOLDBEFOREHEARINGS.pdf

    Reply

  13. Lasse Bergkvist
    Aug 25, 2014 @ 17:37

    Stort Grattis till Björn Österberg med besättning – härligt seglat!

    Reply

  14. Ronny G
    Aug 25, 2014 @ 21:45

    Instämmer helt Lasse, Gänget på SWE 2003 seglade fantastiskt stabilt i två dagar. När det sedan kom till den utslagsgivande guldfinalen åkte de flesta jojo i resultatlistan. Alla utom Österberg med besättning som fortsatte med samma stabila segling -respekt! Stort grattis från oss på Skumpan!

    Reply

  15. Thomas Ottosson
    Aug 26, 2014 @ 11:20

    Jag kan bara hålla med. Björn och de andra seglade otroligt bra under hela regattan.

    Regattan hade för övrigt ett lite ovanligt upplägg på så sätt att sista seglingen inte fick räknas bort. Jag har inte varit med om det tidigare, men tycker att det var en bra lösning som kanske borde användas oftare. Det innebär ju (i alla fall i praktiken) att man inte kan bli mästare i kavaj.

    Sista racet sätter alltid nerverna på prov, men här är pressen ännu större, så har man det minsta besvär med gummiarm sorteras man effektivt bort från toppstriden. Samtidigt kan man naturligtvis tycka att det är är problematiskt att en enda delsegling ska få en så otroligt stor betydelse.

    Reply

  16. Aage
    Aug 26, 2014 @ 13:55

    Hatten av för Björn & Co – de var starka ända in i kaklet.
    Gillar helt klart upplägget med att sista seglingen räknades eftersom alla de bra är framvaskade – dock var tanken att det skulle vart 2 race i guldfinalen vilka båda skulle räknas. En variant som kan funka i mindre fleeter vore att ha ett finalrace där de 10 bästa kör ett kortare race (20-30 min) vilket måste räknas. Vill man minska risken för “vinst i kavaj” så måste det racet räknas dubbelt. Personligen tror jag det skulle pigga upp lite

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.