Skip to content

68 Comments

  1. Erik Barkefors
    Aug 24, 2014 @ 10:30

    Jag satte en A1 gennaker (AWA 85-165, AWS 5-15 knop) på en Maxi 777 i vintras och är mycket nöjd. Seglar mest solo och ville undvika dans på fördäck vid gippar. Ulf på Doyle i Linköping är mycket bra att prata med och sålde även ett Seldén 75/75 peke som ger 131 cm framför förstag. Det var max som gick att få till med fästet precis bakom ankarboxen. Gamla “LYS-gennakern” tillät 1,33 x J-måttet men nu finns inga gränser utan välj det som verkar bäst för båten (= största möjliga…).
    När det gäller genua/fock så fundera på om inte en 120-125% genua skulle fungera mer allround än en fock?
    Lite bilder: http://segelochpaddel.blogspot.se/2014/08/braviksrunda.html

    Reply

    • seglaren
      Aug 24, 2014 @ 16:03

      Erik, gamla LYS tillät peke med 1,33*J-mått utan påslag. Det är ingen ändring i detta avseende.

      Reply

  2. Dan
    Aug 24, 2014 @ 14:35

    Tack Eric,

    Du verkar ha full koll! Kappseglar du med gennaker eller är det för enkel nöjessegling?

    När det gäller en ca 125% genua istället för fock var det en sak som orsakade lite funderingar som resulterade i att det fick bli en max fock. Anledningen endast pga designen/placeringen på ruff/däck/röstjärn där fock blev bästa lösningen utan att behöva klabba med komplicerad dragning av skoten samt att sonen klarar fock bättre än genua.

    Båten skall bli ren och basic men ändå fungera på srs.

    Får läsa in mig gällande vad som gäller längden på peket och hur det straffas i srs, jag tolkade ditt svar som att man kan ha hur långt man vill utan srs ökning men så kan det rimligtvis inte vara antar jag?

    Tack!/Dan

    Reply

  3. Dan
    Aug 24, 2014 @ 15:40

    Om jag tolkar srs databladet rätt får gennakerpekets yttersta spets max vara 91 cm från förstagsinfästningen för att man inte skall bli straffad. Vet någon om det kan vara värt att få ett högre srs genom att ha ett längre peke eller är frågan lika lätt att svara på som “hur långt är ett snöre” ? :-)

    Reply

  4. Erik Barkefors
    Aug 24, 2014 @ 15:53

    Formeln för SRS är hemlig men längden på peket ingår som en faktor. Det borde innebära att det inte finns något “hopp” utan att det är proportionellt på något vis. På LYS-tiden fanns ju bara ett maxmått och ingen faktor. Nuvarande Båtdatablad ger bara min/maxmått på vad som är tillåtet för att båten ska få segla som t ex en 707:a. Skaffar du ett mätbrev så är det aktuellt mått som skrivs in.
    Jag har bara kappseglat en gång i år med egna båten och det fungerade bra. Har seglat mycket gennaker i år och det som är knepigt är att få gipparna snygga. Har man seglat mycket spinnaker så är man ju bortskämd med att gippa med fylld blåsa men det får man glömma här. Ett längre peke ger enklare gippar “innanför” som förenklar att man inte seglar över skotet.
    Prata med några stycken segelmakare och jag fick bäst hjälp den här gången av Doyle. Ulf är nybliven pappa så kanske är han borta en del under hösten men ge inte upp!

    Reply

    • seglaren
      Aug 24, 2014 @ 16:10

      Nej, Erik, det stämmer inte det du skriver om gamla LYS-tiden. Även då var bakomliggande bedömning hemligt. Vet dock av säkra källa att det användes också en del formler för att bedömer ändrad segelyta och ändrade mått. Sen var en del konservativa bedömningar inbakade – är mest en filosofiskt fråga.

      Hoppet berodde på att den minsta höjning var ju 0,01. Nu finns också ett hopp men det är på 0,001. ;-)

      I båtdatabladet framgår ju vad som är tillåten utan att få påslag. För de flesta båtar ligger det troligtvis fortfarande på 1,33*J.

      Reply

      • Bosse
        Aug 24, 2014 @ 17:59

        1,33xJ blir lååångt. 0,33xJ blir lite mer ok…..

        Reply

        • Erik Barkefors
          Aug 24, 2014 @ 19:00

          Helt rätt Bosse i att peket mäts som utstick framför förstag och då blir det givetvis 0,33 ;-)
          Min poäng var att med mätbrev så väljer man nu själv vad som är lämpligt för båten och får ett proportionellt mättal utifrån det.

          Reply

  5. SilverSurfer
    Aug 24, 2014 @ 19:14

    Er det ikke lige så relevant at diskutere om en Gennakker er det rette på en 3/4- eller 7/8-rigget båd ?

    Har for mig at det bliver bedst hvis Gennakkeren kan gå i top. Men det kan riggen jo nok ikke holde til i dette tilfælde.

    Reply

  6. Leino
    Aug 24, 2014 @ 19:44

    Jag skulle satsat på en allroundgenaker något mer yta än originalspinn och .33xJ peke. Lokal segelmakare så man kan få lagat om man kluddar till det.. Gran i Malmö är duktiga på undanvindssegel. Pinotti kör ifrån mig med sin nya grangenaker såsom de aldrig gjorde med den gamla. Jag är såklart partisk då jag alltid fått bra service där :-)

    Reply

  7. Leino
    Aug 24, 2014 @ 19:53

    Topphissad stoor genaker med långt peket blir dyrt för srs-talet tror jag.
    Men såå mycket roligare att segla då genakern lätt kommer över innanför.. ;-)

    Reply

  8. Lars
    Aug 24, 2014 @ 20:46

    Jag kör G2 från North funkar fint. Satsa på ett långt peke minst 1 m framför förstaget så går gipparna lättare, strumpa är bra .
    Lycka till!

    Reply

  9. Johan S
    Aug 24, 2014 @ 22:20

    Jag bytte från spinn till topphissad gennaker på min Dynamic 3000 och är helnöjd. Jag gjorde peket så långt som det gick med ett standard Seldénpeke, utan att tänka på effekten på SRS-talet. Resonerade med segelmakaren som ansåg att ett långt dragande förlik är det viktiga, så ytan blev densamma, dvs en ganska smal gennaker. Är helnöjd med hur det blev, lätthanterligt, snabbt och roligt. Enda knepigheten är plattläns i riktigt lätt vind. Mitt råd är således att maximera seglingsglädjen så får SRStalet bli vad det blir.

    Om jag inte missminner mig så hade Noel Barkelius på Gransegel i Stockholm en Dominat race som han pimpade. Det kan nog vara värt att höra med honom.

    Reply

  10. Dan
    Aug 24, 2014 @ 22:39

    Tackar ödmjukast för all intressant input!

    Meningen var att få en rolig och lättseglad båt som går att vinna med som belöning om man gör ett bra race. Har iofs fördelen att ha ett par båtar till om självförtroendet via ett omöjligt srs tal skulle bli för lågt ;-)..

    Jag hade till en början 0,33xJ och en gennaker åt det större hållet i åtanke och också Gransegel i åtanke eftersom man hört positivt gällande undanvindssegel, som Leino rekommenderade.

    Men nu är jag osäker…vill dock inte göra båten omöjlig att vinna med, blir tråkigt i längden. Perfekt tips med Noel på Gransegel Stockholm, skall kolla upp direkt!

    Men ni som vet vad Dominant Racen är för båt, kan det bli en konkurrenskraftig gennakerbåt eller förstår jag en bra spinnakerbåt och kastar pengar i sjön samtidigt?

    Mvh/Dan

    Reply

  11. Daniel
    Aug 25, 2014 @ 11:36

    Vi kör gennaker på en Carrera av samma skäl som du. Kappsegling med son som då var i dins ålder.
    Om budgeten tillåter så köp 2 st ,en “liten” för branta bogar som kan rullas och en större läns variant.
    strumpa är inte heller fel om man bara är två i båten.
    Vi höjde spinnfallet något,istället för max peke ,det var Gran Malmö som hjälpte oss med detta
    och det blev toppen.

    Reply

    • Dan
      Aug 25, 2014 @ 19:26

      Tack Daniel!

      I och med att ledordet är enkelhet blir det inte 2 gennakers, efter att ha fått offerten kan jag säga att det fanns ännu en anledning att bara ha en :-). Höja spinnfallet straffas inte i sig men indirekt via ökad segelyta. Kan vara ett alternativ!

      Mvh/Dan

      Reply

  12. Peter Gustafsson
    Aug 25, 2014 @ 13:37

    Jag tror att man skulle kunna förstärka de positiva sidorna av en Dominant Race, samtidigt som man gör den enklare att segla. En lätt båt med rätt segel kan gå riktigt fort i lätt vind när större/tyngre båtar inte riktigt kommer igång. Blåser det mycket så planar man och kan man sänka denna tröskel med mer segel så kan det vara värt besväret.

    Dock skall man vara medveten om att man kommer att ha det svårt i mellanvind mot större båtar som har lång vattenlinje och är svåra att rå på.

    Här är det bra att ha ett resonemang kring detta tidigt i processen. Vill man minska sina svaga sidor eller förstärka de svaga. Med J/111 har vi gjort bedömningen att vi vill förstärka vår edge med större gennakers. Men det lider vi förstås av när det blåser 6 m/s och vi skall kryssa jämt med 42-fotare. Men det är ett val man måste göra.

    En fundering skulle kunna vara att titta på entypsklasser med liknande egenskaper. Hur nära är man en J/70 eller Melges 24? Vilka gör snabba gennakers till dessa båtar? Skall man mest segla distansbana kanske man vill ha en lite annan design som tål skärning lite bättre?

    Kul projekt i vilket fall!!

    Reply

    • seglaren
      Aug 25, 2014 @ 18:41

      Hur menar du nu? Med större gennacker sänker du visserligen tröskeln när båten börjar plana. Båten blir även snabbare i lättvind, dvs. kommer snabbare upp till sin deplacementfarten.
      Men båten blir ju inte långsammare i mellanvindar???

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 25, 2014 @ 19:05

      Nej, den blir marginellt snabbare där också, men fysikens lagar gör att du ändå aldrig kommer att ha an chans mot en längre båt när ni båda seglar deplacementsfart. Och relativt ditt mätetal så blir du (med stor sannolikhet) långsammare i detta register.

      Reply

    • Dan
      Aug 25, 2014 @ 20:59

      Tack Peter,

      Tur det är höst och vinter på G, det som var ganska klart tidigare börjar bli mindre säkert nu. Börjar så smått tänka om och släppa srs tänket och gå på största möjliga gennaker istället, Racen klarar mycket undanvindsyta med sin formstabilitet, feta bulb och seriösa roderblad. Kanske en roligare projekt att få den i planing tidigare och oftare än att gå andra hållet. Skall verkligen ta mig en funderare på om min kravspec bör ändras..

      Och jo, jag tänkte direkt på Melges 24 & J-70:ans gennakrar men måtten stämde ej, nu har jag fått mer kött på benen gällande vad som kan vara möjligt och Melgensens gennaker kan passa med lite mastfix, har även fått lite info från Noel på Gransegel, han svarade snabbt och visste mycket om just racen.

      Skall köpa en fet lösgodispåse till sonen (&mig) varje dag i vinter så att besättningsvikten blir mer optimal :-)..

      Mvh/Dan

      Reply

    • Ted
      Aug 27, 2014 @ 23:02

      Jag har skaffat en 38 kvm gennaker från CB66 till min Mälar30.
      Fullt medveten om att båten aldrig kommer över deplacementsfart.
      Men den kommer nu väldigt tidigt upp i deplacementsfart.
      Jag kom in på de här funderingarna efter Jimmys förklaringar kring att långsmala (jämfört mot breda) båtar inte är bra på kryss men på undanvind eftersom de har lång vattenlinje relativt sin våta yta.
      Efter att testat lite på semestern tycker jag det funkar ungefär som jag trodde.
      Båten går väldigt bra i lätt undanvind.
      Båten går bättre än förut i mellanvind, men kommer nog inte gå över 9 knop som det verkar.
      I hård vind gör gennakern ingen större nytta, eftersom båten inte är av halvplanande typ.
      Med dom här resultaten tänker jag att det till min båt passar bättre med en ganska liten (38) gennaker än en större, eftersom den lilla står tidigare och en större kostar mer i kronor och SRS, samtidigt som den inte får båten att plana.

      Tänker jag rätt här?

      Reply

  13. Jan-Eric
    Aug 25, 2014 @ 14:07

    Jag har en Dominant 78 med samma skrov. Byggde ett utskjutbart peke av 60 mm alurör. Detta kan jag sköta från sittbrunnen med en kontrollina. Fullt utskjutet sticker det 100 cm ut från stäven. Med begränsning i SRS kopplar jag en waterstag av vajer så utsticket blir max 50 cm. Till detta har jag en slörgennaker med strumpa på 46 m2. Från förra året även en “code one” på 33 m2 på en Seldénrulle med insydd kevlarlina i förliket. Genuan behövs inte längre då coden går ca, 55-60 grader mot vinden och drar mycket bra till strax runt 100 gr. Slörgennakern går bäst mellan 90-150 gr ungefär.

    Reply

    • Dan
      Aug 25, 2014 @ 19:35

      Hej Janne,

      Du kommer nog ihåg mig som “Ravage” på sailguide sedan förr, har haft Dominant 95, 78 och 2 st 707:or (SWE 62 samt 82), 78:an jag hade hette “Excalibur”som gick väldigt bra..Ravage kom från att jag ett tag hade en Ravage 36:a.

      Och jo, jag har full koll på din 78:a och om jag minns rätt, klarblå gennaker. Vi hade en del diskussioner förr.

      Skall du sälja din gennaker? ;-)

      /Dan

      Reply

      • Perry
        Aug 26, 2014 @ 11:51

        Hej Dan,

        Jag har en North gennaker, G-0, över och tillsalu.
        Så när som nyskick.

        Mått:
        Förlik 9.60
        Akterlik 8.90
        ½ bredd 3.90
        Underlik 5.90

        /Perry

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Aug 26, 2014 @ 17:33

          Perry! Nu blev jag nyfiken!; G0! Vad är det, eller menar du C0?

          Reply

      • Mattias
        Sep 22, 2014 @ 07:17

        Hej Dan! Har några frågor till dig, då jag vet att du seglat Dominant 78 med gott resultat. Mattias@renmiljoab.se

        / mattias

        Reply

        • Dan
          Sep 25, 2014 @ 19:27

          Hej Mattias,

          Helt missat din fråga, mailar senare..

          Till alla andra som har Dominanter kan jag säga att de flesta fyller sina båtar med prylar och det är extra illa på en Dominant, de sätter sig på häcken, drar med sig hela havet och tvärstannar! Har inte haft 105:an men alla andra och viktbiten är detsamma för dem alla. 105:an går som en raket med teakdäck och vindruta men jag är ganska säker det beror på de som seglar den :-)

          /Dan

          Reply

  14. Dan
    Aug 26, 2014 @ 14:48

    Hej Perry,

    Tack för tipset!!

    Verkar dock lite för liten enligt mina funderingar. Vad är den gjord till för båt?

    Mvh /Dan

    Reply

    • Perry
      Aug 26, 2014 @ 16:58

      Skicka ett mail till “perry@combinative.se” så svara jag med designskisserna på gennakern.

      Sydde upp den till en X-79’a för att halsas på ett peke. Båten är numera såld.

      Reply

      • Joakim Torstensson
        Aug 27, 2014 @ 19:59

        Hej!
        Hur fungerade det med gennaker på 79:an? Det är ju lite samma båttyp.
        // Jocke

        Reply

  15. Dan
    Aug 26, 2014 @ 18:10

    Hej Perry,

    Mailar definitivt, nu.

    Mvh/Dan

    Reply

  16. Dan
    Aug 27, 2014 @ 11:27

    Perry,

    Fick inget svar ännu men det kommer kanske :-). Kollar lite annat parallellt.

    Har någon en halv ok Melges gennaker till salu eller vet var man kan kan köpa en? Min plan är att prova konceptet med ett tillfälligt peke och känna lite på vilken yta och mått som passar och sedan beställa precis vad man vill ha. I vinter byggs det utfällbart kolfiber peke, rör beställs i dagarna.

    Blir spännande i vår..

    Reply

  17. Erik Barkefors
    Aug 27, 2014 @ 13:00

    Gennekerdesignen har utvecklats enormt bara de senaste åren så fundera en gång extra innan du köper begagnat.

    Reply

  18. Dan
    Aug 27, 2014 @ 14:41

    Hej Erik,

    Är som sagt novis på gennaker segling och uppskattar alla råd! På vilket sätt har designen mest konkret utvecklats? Min tanke var ju i förlängningen att beställa nytt (förlängning kan vara i vinter när jag testat hur en Melges gennaker typ anno 2010 fungerar) så snart jag vet vad jag vill ha. Inte köra begagnat för evigt.

    Tack! /Dan

    Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 27, 2014 @ 17:39

      Om jag har förstått det rätt så är det främst förmågan att rotera mot lovart på djup slör/läns som skiljer. Handlar också mycket om att lära sig jobba med tackline och jag ser mig fortfarande som novis men kul är det ;-)
      Blur-Peter skulle säkert kunna utveckla ämnet betydligt eftersom han ligger ljusår före mig i den här frågan.

      Reply

      • Dan
        Aug 27, 2014 @ 22:45

        Att rotera ut i lovart var också Gransegels svar så så är det nog. Viss logik dessutom.

        En gennaker lektion av Peter vore defintivt intressant, lite tips & trix för framgångsrik användning av moderna gennakers :-)

        Reply

  19. Per
    Aug 27, 2014 @ 15:10

    Inte fel att komplettera med ett par billiga beg segel som man kan köra på semester & pulver.

    Reply

  20. Dan
    Sep 2, 2014 @ 21:06

    För att runda av ämnet är en Melges 24 gennaker på 62 m2 från 2013 beställd från Italien, kommer nästa vecka. Standard yta är 45 m2 så srs talet lär åka upp..

    Ett 3 meter långt 75mm kolfiberrör beställt som skall monteras utskjutbart i centrum på stäven. Utsticket bestäms vid testsegling som sker med spinnbommen provesorisk monterad redan nu innan upptagning. Faller allt väl ut blir det en ny gennaker baserad på höstens tester med Melges gennakern.

    Så fick det bli!

    Tack för alla tips och råd!/Dan

    Reply

  21. Dan
    Sep 9, 2014 @ 21:44

    En sak till som ni SRS specialister kanske kan gissa rätt på:

    Vad tror ni SRS talet hamnar på om man tar en std Dominant Race som har 1,138 och sedan ersätter den ca 19m2 genuan men en 13m2 fock och den ca42 m2 spinnakern med en 62m2 gennaker som sticker 1,5 meter ut istället för 0,91meter?

    Jag har själv ingen aning men börjar tro det blir högre SRS än jag trodde…

    Vad tror ni SRS talet blir?

    Mvh/Dan

    Reply

    • Bosse F
      Sep 10, 2014 @ 07:30

      Genom att ta bort genuan och ersätta med fock så får du betydligt sämre kryssegenskaper i lättvind. Samtidigt så har du lagt på knappt 20 kvadrat på undanvinden för att få bättre undanvindsegenskaper i lättvind. Blir inte det lite motsägelsefullt? Är tanken att köra kvällsrace så ta inte bort genuan.
      Srs blir vad det blir.

      Reply

      • Dan
        Sep 10, 2014 @ 07:58

        Bosse,

        Håller 100% med att det inte blir optimalt för kvällsrace, tror inte det blir riktigt optimalt för något race kontra SRS. Men hela poängen var att få till en enkel shorthand båt eftersom jag seglr ihop med min 14 åriga son, bara han och jag.

        Vill jag satsa på veckokvällsseglingarna med mål att vinna har jag en 806:a i race skick, fungerar i alla vindar (med genua..).

        Mvh/Dan

        Reply

    • Pelle Lindell
      Sep 10, 2014 @ 08:40

      Det är visserligen kul att spekulera men man kan faktiskt få veta: http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/SRS-matbrev/SRSenskrov/Provmatbrev/

      Reply

      • Dan
        Sep 10, 2014 @ 11:28

        Pelle,

        Oavsett vad skall jag ta ett mätbrev med maxfock och en gennaker på 62m2, segel är beställda/köpta. Efter att ha kollat indivuduella mätbrev gällande Dominant Race blev jag dock lite överranskad och ville bara lite snabbt ha er känsla på vad det kan handla om, typ “kanske 1,16-1,17 är rimligt” eller “kanske 1,19-1,22..”

        Bara kvalificerade höftningar med andra ord, jag kan inte göra en bedömning med den lilla erfarenhet av mätbrev jag har idag.

        Mvh /dan

        Reply

  22. Rikard I
    Sep 10, 2014 @ 06:43

    Hur stort storsegel har du enligt SRS?

    Reply

    • Dan
      Sep 10, 2014 @ 07:53

      Beräknande segelytor på std Dominant Race enligt SRS

      Stor = 18,86 m2
      Genua = 20,02 m2
      Spinnaker = 42,63 m2
      Gennaker = 45,01 m2

      Mvh/Dan

      Reply

  23. Lars
    Sep 10, 2014 @ 08:00

    Om syftet är att involvera barn ombord kulle jag i alla fall testa med fock, mina barn hanterar våra fockar hur lätt som helst. Efter ca 1000 Nm med fock och gennaker med familjen i år är mina barn involverade i de flesta manövrar, (när de inte kör ipad) är inte så säker på om det varit fallet med Spinnaker och Genua.

    Reply

  24. Rikard I
    Sep 10, 2014 @ 12:25

    Efter en snabbkoll, formelmässigt så ser det ut som att ändringarna inte ger ngn skillnad i mättal…MEN det finns en empirisk del som SSF kan justera talet med ändå, om de upplever att din båt kan bli snabbare eller mindre snabb.
    Lycka till med optimeringen.

    Reply

    • Dan
      Sep 10, 2014 @ 15:51

      Tack Rikard!

      Hade ju varit trevligt eftersom jag tror paketet som helhet inte blir snabbare på de banor vi seglar (ofta kryss läns).

      Hade bara sonen varit några år äldre hade jag låtit båten vara helt standard med genua och spinnare men jag hoppas gennaker blir en kul upplevelse.

      Mvh /Dan

      Reply

  25. Danneman
    Sep 1, 2015 @ 21:06

    Hur har det gått med projektet?

    Gennaker sökes ca45-50m2

    Reply

  26. Dan
    Sep 1, 2015 @ 23:23

    Köpte en fin Melges gennaker och riggade spinnbommen provisoriskt. Provseglade ett par ggr men gennaker var inte riktigt som jag hoppades. Sålde gennakern och köpte en ny spinnaker sydd på maxmått med standard spinnbom. Därefter var jag nöjd, gennaker konceptet var säkert bra men jag gillar tills vidare spinnaker framför gennaker…

    Sålde dock Dominant Racen och letar nu efter nästa båt. 3 alternativ finns, J/92, 11 MOD eller en Smaragd. Lutar åt 11 MOD som det ser ut nu.

    Mvh/Dan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 1, 2015 @ 23:28

      “Ett par gånger”…

      Efter första säsongen hatade vi gennakern. Fan, ingenting funkar som förut och det dyker hela tiden upp båtar och öar precis där vi behöver skära.

      Efter andra säsongen tänkte man att det här kan vi nog lära oss. Vi behöver bli lite mer offensiva, proaktiva och planera bättre så att vi inte försätter oss i konstiga situationer. Och utnyttjar våra vinklar till att ta oss till rätt kant. Och när vi trimmar rätt så gick vi fort. Riktigt fort.

      Tredje säsongen dominerade vi. Då fanns det ingen återvändo…

      Reply

      • Dan
        Sep 2, 2015 @ 08:01

        Hej Peter,

        Har full förståelse för att insteget innebär mycket träning och inte 2 oseriösa testseglingar med gennaker. Men …. allt är inte som förr då man kunde ligga och segla 3-4 ggr/vecka med taggad besättning. Nu är man glad om man hinner träna 3-4 ggr/säsong. Därför hoppades jag naivt på en lite enklare gennaker start men både min son och jag var överrens om att vi hanterade spinnaren utan problem och kände redan vid första trasslet med gennakern att … det här kräver tid vi inte har.

        Så …gennaker i all ära, det är med stor sannolikhet kanontrevligt när man vet vad man sysslar med …. men för oss får det vänta tills tiden finns.

        Mvh/Dan

        Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 2, 2015 @ 08:25

      Dan, ska ni fortsätta köra shorthanded skulle jag inte välja 11M. Absolut en underbar båt men backstag och jättespinnaker (den är tungjobbad i 7-8m/s och uppåt) är avskräckande. De andra två alternativen känns bättre. Och mysigare!!:)

      Reply

  27. Dan
    Sep 2, 2015 @ 10:00

    Hej Pelle,

    Var ute för ett par veckor sedan med en 11:a (vi körde b.l.a. spinnare och gennaker) och insåg också detta faktum, trots att det inte blåste på speciellt mycket. Blev dock såpass positivt överraskad av känslan i båten att jag kontaktade Anders B (Piano), som har full koll på bland annat köldesign och diskuterade olika altenativ att modifiera bulben.

    Allt måste gå att 100% återställa till std. 11:and plattbulb är tydligen inte flödemässigt optimal vid krängning (vilket det kommer att göra..), en föränding av form och addering av ca 250-300 kg bly är vad jag vill göra isåfall. Totalvikten på båt/besättning blir densamma som full besättning vilket gör att undanvindsegenskaperna bör vara helt ok även med högre kölvikt.

    Dessutom kommer jag vara med och designa att storsegel som har ett mindre djup än vad jag sett North har som standard i sina 11 segel. Fast storen fungerar ihop med fock får jag en känsla över att en planare form gynnar shorthandsegling.

    MEN…änsålänge hittar jag ingen 11:a i bra skick. Båtvalet och köpet skall vara klart senast 1 Februari så det är ingen superstress.

    Man måste ha projekt annars är livet tråkigt ;-)

    Mvh /Dan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 2, 2015 @ 10:07

      Men du har inte tid att få styrsel på en gennaker?

      Jag gissar att vi prioriterar ganska annorlunda :-)

      Jag har full förståelse för er som vill bygga om båtar och tycker det är roligt att spendera tid vid ritbordet och i plastverkstaden. Själv tycker jag det är roligt att få ut 100% av prestandan i en båt med då måste man lägga den tiden på vattnet i stället.

      Skall bli spännande att se din 11:mod.

      Reply

      • Bosse F
        Sep 2, 2015 @ 10:46

        Att bygga om båtar är något man gör på vintern när båten står på land. Det ena förtar inte det andra.

        Reply

      • Dan
        Sep 2, 2015 @ 11:49

        Peter,

        Blanda inte in ren logik och segling eller båtar för den delen ;-). Här på BLUR ser du de tydligaste tecknen på hur irrationellt folk tänker, och jag är precis lika tokig som de flesta andra, kanske till och med värre i vissa fall…

        Eller hur förklarar du hur många köper krävande båtmodeller och segel för miljoner och sedan har tusen argument för hur fel srs talet är…men samtidigt glömmer att man faktiskt måste ut och segla och lära sig hantera vad man köpt!? Det är liksom grunden till allt innan man ens börjar prata srs tal.

        Kul diskussion i Tjörn Runt tråden… har aldrig ställt upp i Tjörn Runt men efter att ha läst allt känns det bäst att göra det i en IF som har OK srs tal, sticker 1,2 meter och tåler gå på grund mest hela tiden :-). Dessutom är de nästan gratis på blocket. Så vill du satsa hårt på Tjörn Runt utan att riskera moderskeppet så skippar du en öl på kvällen och satsar på en IF som du kan ge bort efter seglingen, ren logik eller prioriterar du kanske ölen ? ;-)

        I min irrationella värld handlar båtlivet inte bara om att segla, jag älskar helt enkelt segelbåtar i olika former, egenskpaper och från olika tidsperioder samt prisklasser. Jag kan stå en hel vinter och slipa på en botten när alla sitter hemma i soffan och ser “Lets Dance”, min hjärna låter mig njuta av bilder från en botten så slät att vattnet knappt tar emot den….efter 5 seglingar kan båten vara såld. Ibland av ett rent misstag. Logisk är jag på jobb men privat tillåter jag mig vara befriande irrationell. Det kan ingen ta ifrån mig :-)

        Om det blir en Smaragd, J/92 eller 11MOD kan egentligen kvitta. Skall ha dem alla till slut ändå så det enda spännande blir i vilken ordning, får se hur jag skall prioritera :-)

        Reply

    • Thomas Wiberg
      Sep 2, 2015 @ 11:59

      Dan, jag blir lite nyfiken på varför den platta bulben skulle vara ofördelaktig just vid krängning. Vattnet på bulbens djup lär ju skita i bulbens rotatonsläge vad gäller strömningen. Plockar Du sedan in avdrift också i ekvationen så förstår jag resonemanget betydligt bättre. Då är platta bulbar kass strömningsmässigt oavsett krängning. Sedan lär det väl inte vara så enkelt att det bara är att byta bulb till en som är uppåt 45% tyngre än den gamla. Om Du inte skall blåsa alla säkerhetsfaktorer kring köl och infästning all världens väg lär Du få lägga ganska mycket tid, tänk och pengar på att beefa upp hela konstruktionen och då lär det inte bli så enkelt att återställa båten till klasstandard.

      Reply

      • Dan
        Sep 2, 2015 @ 12:22

        Hej Thomas,

        Det kan mycket väl ha varit jag som missförstått eller delvis glömt Anders B:s resonemang så jag måste få lov att återkomma på den punkten. Tanken talade ju för min plan så för min del var det mest en bonus effekt som jag inte tänkte så mycket mer på. Att addera kölvikt är “vad jag vill göra”, men att i detalj börja planera och tänka på alla nackdelar och problem redan innan jag köpt båtmodellen känns som att ta problemen i förväg. Om jag inte sett fel i startlistan finns den en 11MOD i startlistan på årets Silverrudder så en sådan modifiering bör inte vara något man måste göra för ensamsegling, det är mer under kategorin “nice to have”. Han som seglar 11:a i vår hamn seglar ofta ensam när det blåser rejält och det går hur bra somhelst. Frågan är bara hur bra kontra 1,299 SRS som den har i shorthand SRS.

        Personligen TROR jag att mer vikt i bulben vid shorthandsegling inte varit fy skam, om det innebär feta ombyggnader får man ta ett beslut på vad man vill offra. 11:an är inte en purung skapelse och inte extremt dyr heller, kanske är det värt att göra lite förändringar och skita i 2:dra handsvärdet. Att använda 11:an som en grund kan inte vara så fel, om SRS systemet fungerar någorlunda som möjlighet att se vilken potential en båt har bör talet 1,299 för shorthand iallafall säga att man får en båt som rör på sig, även om man inte plockar ur full potential eller ens nära.

        Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 2, 2015 @ 13:29

      Dan, alla gör vi våra egna val!:)
      För flera år sedan hade många samma ideér som du, seglade mkt i Norge då och b l a 11M. Då fanns aldrig tanken på att ha en tyngre köl, skulle/ska bara ge mer rätande moment = ännu tyngre (att hantera segel mm) när det blåser. Snacket hamnade mer på att ev komplettera med code och/eller liten gennaker typ A5. Dessa skulle då fästas i stäven.
      På tal om segeldesign; de storsegel som användes då i alla fall var MKT plana! Väldigt lite inlagt i “flaket/seglet” och mer i mastkurvan. Mao; dra hem i backstag och häckstag och sedan moderera med checkstaget så fick du HELT platt stor…

      Reply

      • Dan
        Sep 2, 2015 @ 16:30

        Hej Pelle,

        Tack för infon gällande storseglets form, det är ett måste att kunna plana ut och baserat på den North stor jag såg var så inte fallet och att det var syt djupare för att passa ihop med focken och full besättning.

        Vi får se var det slutar men oavsett vad blir jag säkert en erfarenhet rikare och fattigare på kontot…

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Sep 2, 2015 @ 19:01

          Kört hårt Dan!!

          Reply

  28. Thomas Wiberg
    Sep 2, 2015 @ 12:51

    Dan, jag ville inte kritisera Dina tankegångar och inte heller råda eller avråda Dig till varken det ena eller det andra. Jag är själv just en sån som ser funderande, båtmeck och konstruktion som något som är minst lika roligt som seglingen i sig själv. Jag ville bara flagga lite nätt för att det finns många sidor i stora ombyggnader som kan få tråkiga konsekvenser och att det gäller att inte missa i fel ände! Vad gäller 11:a och siverrudder så lyfter jag på hatten om det blir busväder och han kommer runt banan. Samma gör jag för de som ställer upp med Melges 24:or.

    Lycka till med Dina båtprojekt!

    Reply

    • Dan
      Sep 2, 2015 @ 16:58

      Hej Thomas,

      Jag är tacksam för kompetent feedback så för min del är det bara positivt! Dessutom måste jag göra misstagen själv för att lära mig, inte alla misstag som går att göra men en hel del :-).

      Rent logiskt vore det smart att satsa på Smaragden… och därför blir det nog en 11MOD som jag tror skänker mest seglingsglädje. Framtiden får utvisa om det var smart eller ej.

      Det där med om en båt är vek eller styv verkar dessutom vara i betraktarens ögon. J/92:orna ses ibland som bra shorthandbåtar men på andra ställen måste man vara 5 man på kanten för att överhuvudtaget prestera. Jag har beslutat mig för att inte lyssna för mycket utan istället prova själv. Har för mig att det i “700 segelbåtar i test” stod att Maxi 87:an var livlig i rodret eller något liknande och det kan jag inte riktigt hålla med om :-), allt är relativt …

      Reply

  29. Danneman
    Sep 2, 2015 @ 19:33

    Upps endast 2 försök känns det inte rätt så är det juh oftast så!
    Själv tittar jag just nu efter ett undanvindsegel dessvärre har jag inga gastar som trimmar och fixar och budgeten är begränsad. Har inte hunnit kolla vad längden på mitt förlik men kan tänka mig nånstans runt 9600.

    http://uksyversen.com/segel/sk-btmodell/epsilon-25/

    Har förmodligen likadan mast som sitter på Expressen. Frågan är blir denna för liten för min båt kommer inte tävlingssegla
    http://m.blocket.se/goteborg/Segel__Gennaker_och_Genua_62414928.htm?ca=11

    Reply

  30. Rolf Böhn
    May 7, 2016 @ 00:08

    Hur blev det med gemaket kom ni fram till något ?

    Reply

  31. Dan
    May 7, 2016 @ 10:02

    Hej Rolf,

    Bara att det förmodligen fungerar hur bra somhelst på Dominant Racen men att jag inte hade tålamod att ge det en ärlig chans. Köpte en Melges 24 gennaker och fixade till ett provisoriskt peke, provade 2 ggr sedan sålde jag gennakern samt även båten.

    Vintern gick åt att renovera en 707:a, var ute igår och provade nya segel, alltid kul! Upptäckte att den extra stora spinnaren hade snörplinor i liken, nytt för mig men säkert bra :-).

    Reply

  32. Dan
    May 16, 2016 @ 16:41

    Ger gennaker en chans till, denna gång på min 707:a. Kappseglar solo så att slippa dansa på fördäck med en spinnbom i händerna när det blåser kan vara trevligt. Skall ha kvar spinnaren. Hur är den nu med SRS och att lägga till en gennaker som alternativ till spinnaren (båda i båten), blir det marginellt påslag eller vad kan man ungefär förvänta sig? Gennakern är sydd till 707:an och har samma yta som min 5m2 större än std spinnaker.

    Mvh/Dan

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.