Close
Skip to content

59 Comments

  1. Anders B
    Aug 26, 2014 @ 14:29

    Den här typen av generella restriktioner är väl följden av att när vi som deltagare kommer på nån konkurrent med att göra något otillåtet. Men inte vill fullfölja med regelrätt protest och den öppna konflikt det innebär. Istället tar man arrangören avsides efteråt och berättar sin halvkvädna oemotsagda visa. Ingen har konfronterats – då går det inte att reda ut – ingen har fått stå med rumpan bar – då fortsätter allt som om inget hänt.

    Reply

  2. sture smith
    Aug 26, 2014 @ 15:29

    Mkt märkligt, men det kanske kan vara så att ett race utan de vanliga reglerna och handicap lockar till sig seglare med mer rymligt samvete och avsaknad av normal sportmanship än brukligt.
    Kan då tycka att det är OK att köra motor då det blir lite lätt och motström i ngn klurig passage. På detta svarar arrangörerna med helt förbjuda motorkörning. Mao. man sätter även den basala säkerheten på undantag.
    Du blir alltså diskad av seglingsnämnden efter att ha startat motorn för att säkerställa säker framdrift av ditt flytetyg.
    Jag ser inte logiken i att ha mkt begränsad regel mängd parat med att begränsa säker framdrift för ett single handed race på hösten i Danmark. Borde det inte vara tvärt om ?
    Va va de han sa, Hamlet när han stod på slottet i Helsingör en kulen och kall vinterdag ??

    då det egentligen verkligen är befogatt göra detta singlehanded

    Reply

  3. sture smith
    Aug 26, 2014 @ 15:31

    Mkt märkligt, men det kanske kan vara så att ett race utan de vanliga reglerna och handicap lockar till sig seglare med mer rymligt samvete och avsaknad av normal sportmanship än brukligt.
    Kan då tycka att det är OK att köra motor då det blir lite lätt och motström i ngn klurig passage. På detta svarar arrangörerna med helt förbjuda motorkörning. Mao. man sätter även den basala säkerheten på undantag.
    Du blir alltså diskad av seglingsnämnden efter att ha startat motorn för att säkerställa säker framdrift av ditt flytetyg.
    Jag ser inte logiken i att ha mkt begränsad regel mängd parat med att begränsa säker framdrift för ett single handed race på hösten i Danmark. Borde det inte vara tvärt om ?
    Va va de han sa, Hamlet när han stod på slottet i Helsingör en kulen och kall vinterdag.

    Reply

    • Niclas Holmberg
      Aug 27, 2014 @ 01:02

      Danskjävlar?
      Eller nä det var inte han…

      Reply

      • sture smith
        Aug 27, 2014 @ 16:05

        Nja, de var Ernst Hugo Järegård.
        I Akt 1 scen 4 säger Marcellus, alltså inte Hamlet för att vara korrekt.
        “Det är någonting ruttet i den Danska staten” (“There is something rotten in the state of Denmark”)
        Även om det nu inte skulle vara ngn sanning i detta, kan det vara bra att ha med sig i bagaget
        vid kontakt med Danskar och Danmark.

        Reply

  4. Gustav
    Aug 26, 2014 @ 20:20

    Verkar ju vara lite vrickat, men det är billigare med bly än bränsleceller eller vindgenerator. Släng i 100Ah till så går det kanske?

    Reply

  5. Anders B
    Aug 26, 2014 @ 22:49

    Det är ett praktiskt problem (lösning = släng i 100 Ah till) javisst, men framförallt ett sportsligt och arrangörsattitydproblem.

    Reply

  6. seglaren
    Aug 26, 2014 @ 23:03

    det fanns en tid man klarade sig med mycket mindre el. Vad är problemet med hushålla med elen?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 26, 2014 @ 23:47

      Så klart man kan hushålla med el. Men nu pratar vi solokappsegling i september, runt en svårnavigerad ö!

      Så man skall nog räkna med att köra autopilot, dator, instrument, ais, vhf, plotter, kyl, lanternor och mobillladding största delen av tiden. Skall man “hushålla med elen” så sker det på bekostnad av säkerheten.

      Systemet är ju designat/dimensionerat efter de regler som normalt gäller på de kappseglingar vi är med på.

      Reply

      • seglaren
        Aug 27, 2014 @ 23:39

        har dator, kyl och mobil verkligen med säkerhet att göra? Även plotter ska ju inte ersätta de traditionella sjökorten.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 27, 2014 @ 23:51

          Vad tycker du man behöver för navigations- & kommunikationsutrustning för att segla en prestandabåt riktigt fort runt Fyn i september?

          Reply

          • JIMMY
            Aug 28, 2014 @ 08:30

            Om man har en båt med vattenballast och/eller svängköl där pumpar och hydraulik drivs av huvudmotorn, tillåts man inte använda dessa system då?

          • Carl Fjällman
            Aug 28, 2014 @ 08:30

            Papper och penna, samt ett översiktskort och dödräkning.:)

          • Erik Barkefors
            Aug 28, 2014 @ 09:12

            Jimmy; Du får fälla gasreglaget bakåt istället för framåt när du pumpar så kan ingen ens fundera på att du skulle fuska.

          • Göran/Xusidus/X-382
            Aug 28, 2014 @ 11:16

            Barometern är en strömsnål rackare:) som (avläst en gång i timmen) på ett tydligt sätt indikerar frontpassager. Att sitta med rätt segel innan en frontpassage kommer, är extra viktigt för ensamseglaren.

          • Peter
            Aug 28, 2014 @ 13:05

            @Jimmy, det finns ju handdrivna hydraulpumpar också och vatten rinner väl ner av sig själv innan slagen. resten kan väl också pumpas per hand om man så vill. ;0)

      • Per
        Aug 28, 2014 @ 08:47

        Kyl?

        I september-natten är det nog kallare i sittbrunnen, ställ ölen där och slå av kylen så spar man typ 40 Ah på köpet. Ökar även säkerheten då man inte behöver gå ner och hämta stup i kvarten. Mens man liksom är i sittbrunnen kan man även styra, då kan man slå av autopiloten också ;0)

        Reply

        • Peter
          Aug 28, 2014 @ 13:09

          sist jag tittade i båtstillbehörskatalogen så fanns kyl under komfort och inte under säkerhet…
          mobil kritiseras ju på sjön pga dålig räckvid och det lyfts fram VHF.
          Dator är väl en prestandagrej, hjälp att driva båten fortare.
          Även Plotter sägs att det kan vara ett komplement men ska inte ersätta papperssjökorten. Är det då en säkerhetspryl?

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Aug 28, 2014 @ 14:11

            Man kan nog segla runt en ö utan nån jävla ström alls.

            Men mitt mål är att segla runt så snabbt det går, och då behöver man ha grym ordning på både nav och näringsintag. Jag vet var som krävs för att segla ett Bohusrace eller Watski 2star, och kraven ökar rejält när man seglar solo.

            Visst, jag kan välja att stänga av AIS och VHF för att ha möjlighet att ladda ner väder. Eller fimpa lanternorna lite tidigare för att kunna använda plottern. Men nu har jag satt upp en båt för att kunna segla BÅDE snabbt och SÄKERT – då vilja inte välja det ena på bekostnad av det andra.

            Jag tar gärna emot konstruktiva förslag, men att hävda att man skall segla runt med papperskort, syftkompass och färdigbredda mackor visar mest att ni inte riktigt har koll på hur det ser ut på havet :-)

          • Joakim
            Aug 28, 2014 @ 20:16

            Det är klart att man vill ha plottern på, men kyl förstår jag inte. Vad ska du ha i kylen? Jag skulle äta någonting man kan bara sätta in i ugnen. Kanske färdig lagt lasagne. Den kan vara fryst eller kalt i början av tävlingen och behöver inte att kylen är på i september. Samma gäller för allt du behöver för att laga mackor.

            Har du tid att titta på datorn? Kanske bättra att köra och trimma mer?

            Min båt tar 1,5 A med två plotter, alla instrumenter och tricolor på och autopilot i standby. Kylen tar 1,5-2 A och autopiloten 1-3 A när den styr.

  7. LES
    Aug 27, 2014 @ 00:23

    Det finns faktiskt välfungerande metod för att hantera problemet med motorladdning. Används sedan några år tillbaka i ett race som går mellan Lagos(Portugal) och Mazagon(Spanien) varje år. Distans 90 mm. Alla motorer plomberas så att man endast kan köra motorn i backläge eller frigång för batteriladdning. Ser lite festligt ut när alla backar ut till starten. Bakgrunden är att det fuskats delvis pga ganska rejäla prisbelopp. Vid målgång får man snabb hjälp med att ta bort plomberingen. Kanske värt att prova?

    Reply

    • JV
      Aug 27, 2014 @ 09:24

      Vad är det som hindrar den som vill fuska att köra baklänges under tävling om det är natt och bleke ?

      Reply

  8. Markus S
    Aug 27, 2014 @ 07:31

    Hej! Kan rekommendera Efoy 140. Körde med den på Bohusracet i år och det funkade kanon. Gott o slippa tänka på o ladda batterier när man har fullt upp med annat. Året innan skulle vi ladda batterierna på väg från Tristenerne på kryssen och hade för lite diesel när det krängde ganska mkt, så motorn dog hela tiden. Var lte orolig att plottern skulle lägga av men det gick bra. Nya batterier o en Efoy till i år fick det bli. Vet inte om det räcker om man ska köra autopilot i flera timmar, men tror inte det är några problem. Kostar ju bara som en fock! Eller?

    Reply

  9. Göran/Xusidus/X-382
    Aug 27, 2014 @ 07:53

    Hej Peter

    Håller med dig om att det är ett konstigt och udda beslut. Personligen kommer jag att klara seglingen på mina 3x75Ah batterier. Vad ligger din beräknade dygnsförbrukning på?

    Kylen är min största förbrukare och den har inget med sjösäkerhet att göra så den har jag avstängd.
    Sen måste jag rätta dig, Fyn är enligt min erfarenhet en lättnavigerad sandö.

    Vi ses på bryggan i Svendborg

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 27, 2014 @ 11:02

      Jag vet inte om jag skulle betrakta lilla bält i motström och kolmörker i kombinatkon med fiskeredskap som lättnavigerat :-)

      Jag kan säkert klara mig ett dygn på mina 150Ah, men jag tänker inte chansa. Det känns inte seriöst.

      Reply

    • Fredrik
      Aug 27, 2014 @ 20:35

      Byggde och provade ett projekt i sommar där jag varvtalsstyrde kompressorn till kylen.
      Detta gav en besparing på 30-40% på dygnsförbrukningen, sparade i mitt fall ca: 8-10Ah per dygn.

      http://sywhitestar.se/projektproject/inredninginterior/kylbox/kompressorstyrning/

      Vad gäller regeln så håller jag med majoriteten att jag vill kunna lita på att mina medtävlande inte fuskar.

      Laddning == Safety First

      Reply

  10. Mikael Vesala
    Aug 27, 2014 @ 08:42

    Köra motor under kappsegling?? skita i att runda ett rundningsmärke? Har man inte världens samvetskval efter en sån usel handling så är det mycket illa. Tycker det är en härlig approach till ärlighet i race där man tar sin egen målgångstid tex. Hela vitsen med att ge sig ut på en kappsegling försvinner om man fuskar. Då kan man lika gärna sitta hemma i soffan och dricka öl och basunera ut hur jäkla bra man är. så slipper man ju besväret att faktiskt segla. Snacka om självbedrägeri..
    Sen tror jag dessvärre att det är fel väg att gå med att förbjuda motorladdning, det sänder ut signaler till oss seglare att arrangören inte litar på oss. Sådana signaler och antydningar fungerar ofta kontraproduktivt och sänker moralen hos folk på sikt, och sänker tröskeln till ögontjäneri och fusk.

    Rätt väg att gå för att bibehålla en hög moral tror jag är att som Anders B skriver att våga ta en protest i det enskilda fallet, samt att på rorsmansmötet faktiskt trycka på det faktum att det är en tävling i segling och att det hänger på vår moral och vilja att göra rätt om vår segling ska bli en ärlig kamp och ett roligt minne.

    Reply

  11. Gustav
    Aug 27, 2014 @ 09:53

    Fast jag förstår de som inte protesterar. Kan bara se mig själv, man har seglat dåligt är missnöjd med sitt resultat men har samtigit sett att vissa båtar genat vid något märke. Det är lätt att tänka “Va fan jag orkar inte stanna på en förhandling”.

    Reply

  12. Pelle Pedersen
    Aug 27, 2014 @ 10:47

    Makalöst att detta över huvud taget ens kan bli en diskussion; hur f-n kan man ens komma på tanken att köra motor??? Uppmanar alla som statar att ladda batterierna som vanligt med motorn och protestera mot de som fuskar!!! Nu är väl seglingen inte sanktionerad av danska seglarförbundet, så en protest kan tyvärr inte ge livstids avstängning från alla andra kappseglingar…

    Reply

    • Carl Peter Carlsson
      Aug 27, 2014 @ 15:48

      Om tävlingen inte är sanktionerad av ett nationellt förbund uppstår dels frågan arrangören olovlig använt ISAFs regelverk, dels frågan om de tävlande har brutit mot ISAF reglementen som kräver att man inte får tävla enligt något annat regelverk än ISAFs (om man inte har ISAFs godkännande). Om detta inte är aktuellt så gäller ISAFs regler och då kan de också straffas enligt reglerna.
      Du är i praktiken illa ute oavsett hur du argumenterar.

      Reply

      • Magnus
        Aug 31, 2014 @ 14:02

        Hej,
        Kan du motivera din kommentar?
        – Exempel på någon som råkat illa ut?
        – Hur tror du eller ISAF att man kan hindra någon att använda deras regelverk? Jag förstår att ISAF har copyright på reglerna, men inte hur detta i sig kan förhindra någon att använda dem? Att ISAF önskar detta är en annan sak.

        – Vilken punkt i ISAF reglemente syftar du på angående förbudet att tävla enligt ett annat reglemente? Kan du hänvisa till några fall där någon råkat illa ut, eller för den delen där man gett godkännande att använda andra regler? Jag kan se ett antal intressanta gränsdragningsproblem här. Också intressant att höra vad du tycker om kokurrensverket/marknadsdomstolens åsikter om att försöka förbjuda eller förhindra arrangörer.

        Reply

  13. Peter Gustafsson
    Aug 27, 2014 @ 10:56

    Det verkar vara en lite speciell stämning i danska soloseglarkretsar. Normalt är detta ju en miljö som karakteriseras av bra kamratskap, men i Danmark är det tydligen lite tuffare stämning.

    Bland annat var det ju en incident oå Sjælland Runt där en kille somnade och seglade förbi mållinjen. Sedan var det fullt bråk då han menade att hans konkurrent hade kört motor för att passera honom under racet. Tragiskt eller bra humor? Jag vet inte.

    http://minbaad.dk/nyhed/archive/2014/03/july/article/solo-sejler-faldt-i-soevn-efter-60-timer-og-sejlede-forbi-maallinjen-i-sjaelland-rundt/

    http://minbaad.dk/nyhed/archive/2014/10/july/article/klumme-ole-lukoeje-skal-ikke-oedelaegge-det-for-solosejlerne/

    Reply

    • Anders Nilsson
      Aug 31, 2014 @ 14:37

      Det bråkas mycket i dansk segling för tillfället.
      Hur var det nu med hästar igen? De bits när krubban är tom eller?

      Reply

  14. Martin
    Aug 27, 2014 @ 11:21

    Starta motor under kappsegling och lägga in växel…. jag får ofta den frågan av icke kappseglare om det förekommer. Jag svarar brukar svara,….om man är en besättning som har så dålig moral så kommer det alltid fram och tiden kommer ikapp dig. Jag tror och hoppas inte detta förekommer och om det förekommer så kan dom ta “trappan” ner när deras dagar är räknade på havet. ladda batterier har ju med säkerheten att göra.

    Reply

  15. Feffe
    Aug 27, 2014 @ 17:03

    Parallellkoppla 75ah till så är problemet löst ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 27, 2014 @ 17:17

      Javisst. Man har meckat en båt som är redo att dra runt Fastnet, då vill man skruva i massa fästen och kabeldragning för att surra ett bilbatteri mitt på durken :-)

      Det är mest tröttsamt att olika arrangörer har olika regler. Nån skall ha två pumpar, en annan skall ha AIS, en tredje vill ha tuffare packningskrav på flottar och den fjärde förbjuder det alla andra kräver.

      Nej, varje liten sak är inte så stor, men att behöva spendera tid och energi på det här känns bara bortkastat.

      Reply

  16. Ebba
    Aug 28, 2014 @ 15:47

    Hej Peter,

    Detta kan tyckas vara lite väl spontant, men gör ett försök. Jag har via ARC deltagarlista fått reda på att du ska segla ARC. Jag är en pigg och glad seglare som drömmer om att segla över atlanten. Skulle ni vara intresserade av en gast?

    Har ni någon mail i så fall så kan jag berätta mer om mig själv.

    Mvh,

    Ebba

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 28, 2014 @ 23:29

      Hej Ebba… så det har läckt ut att jag skall segla ARC… jag som tänkte att det skulle komma som en överraskning :-)

      Jag har fått en del andra frågor på samma tema, så jag tänkte att jag skulle samla dessa i en separat tråd. Återkommer alltså i frågan…

      Reply

    • srsseglaren
      Aug 29, 2014 @ 00:38

      För den som önskar så kan man registrera sig som tillgänglig besättning för ARC samt söka båtar på Ocean Crew Link:
      http://oceancrewlink.com/

      Men den var kanske ingen nyhet ?

      Reply

  17. Bosse
    Aug 28, 2014 @ 19:48

    Hur gör alla småbåtar med utombordsmotorer?
    Seascape, Minis, Cheetah, de har väl inga inombordare att ladda med?
    Kanske också finns en tanke om att det ska vara på lika villkor.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 28, 2014 @ 23:23

      Det kommer aldrig att bli “lika villkor” att segla en 18-fots Seascape eller en X-50 runt en ö. Vissa saker är enklare i en stor båt, andra rejält mycket svårare. Det är det som är charmen? Uppenbarligen funkar det ganska bra när man använder de vanliga kappseglingsreglerna – så det borde kunna funka här med?

      Eller skall vi förbjuda att man lutar sig ut? Det går ju inte att göra på en 50-fotare med mantåg. Och det är ju inte förbjudet att paddla eller ro sin båt. Varför har man inte tagit upp det? Och det är inte excplicit förbjudet att bli bogserad (även om vi alla fattar att det är lika förkastligt som att köra motor).

      Mycket att tänka på när man skall hitta på ett eget regelverk :-)

      Reply

      • Bosse
        Aug 29, 2014 @ 09:17

        Jo, det är skillnad på att segla liten och stor båt. Men nu var det ju laddning eller inte under en 24 timmars segling som var problemet.
        Ett extra batteri med 100 Ah så är det väl löst? Två sladdar och ett spännband!
        Känns lite som årets Seapilot, där var inte undanvindssegel tillåtet, rätt eller fel kan man ha åsikter om. Resonemanget efteråt var att massor av båtar inte kommer att ställa upp nästa år.
        Du funderar på att inte ställa upp men jag tycker problemet är litet och dessutom lika för alla.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Aug 29, 2014 @ 09:44

          Bosse!
          Köper det mesta du säger men inte det sista “jag tycker problemet är litet och dessutom lika för alla.”
          Ställer du upp i en båt som inte kan ladda batterierna så har du alla förutsättningar klara; måste klara 25-30 timmars segling utan att kunna ladda!
          Tittar vi på en 35-50 fotare idag (ny som äldre) så gäller andra “spelregler”.
          Är inte vitsen med denna seglingen och de flesta andra race att man ska kunna komma med det man har (så länge man uppfyller det specifika racets säkerhetskrav)?
          Här kan det verkligen bli tillspetsat; ska du inte få använda ditt elektriska rullsystem (om du nu har det!) på din 50 fotare? Laddningen är låg, land närmar sig och du måste FRAM i stäven med handtag och winscha in focken!!!
          Jag förekommer frågan direkt;
          Det skulle man tänkt på tidigare eller?
          Svar = är det inte kappsegling det handlar om? Då måste väl en stor båt ha samma chans som en liten båt att prestera max?
          Sen en annan fråga (Är du med Carl Peter?); enligt vilka regler seglas Sölvroret? ISAF´s eller Sjövägsreglerna?

          Reply

          • Bosse
            Aug 29, 2014 @ 10:33

            Nu var det väl en J/111 som diskuterades och om den skulle delta eller inte då man inte får ladda med motor.

            Om valet är att skaffa ett batteri extra, dra några kablar, skruva fast ett spännband eller att inte ställa upp. I brevet ovan var det alternativet eller att bryta mot arrangörens krav.

            Framgår inte hur många som inte kommer att ställa upp om det blir tillåtet med motorladdning. Sportsligt så är det såklart fusk, men uppenbart så har det varit ett problem.

            De båtar med elektriska rullsystem är nog få och troligen runt 50 fot, de har nog som så många andra båtar med stor elförbrukning löst det med separat generator eller bränslecell. Mer anpassat för att enbart ladda och inte behov av att dra igång en stor diesel avsedd för motorgång.

          • Pelle Pedersen
            Aug 29, 2014 @ 11:43

            Bosse!
            Nu ska vi väl hålla diskussionen på en lagom nivå och inte “per automatik” ramla in på en båt.
            Lyftes inte detta till “stora båtar resp små båtar” och deras förutsättningar?
            Nu svarade Peter själv med att generator inte är tillåtet och att ISAF reglerna inte gäller ( med de följder det kan föra med sig…).
            Bottomline här måste vara ärlig segling/sportsmannaanda!!! Kom med din båt och kappsegla och var säker på att alla andra gör det samma!
            Med det “fundamentet” måste det vara ok att få ladda sina batterier!
            Gäller endast sjövägsreglerna så är det alltså tillåtet med “outsideassitance” = kan vara följebåtar som kommer ut med mat eller varför inte fräscha batterier att byta till!!!!
            BTW; vad är; ” It is allowed to use motor in emergency situations”? Dålig laddning som medför släckta lanternor? Detta kan bli hur snårigt som helst!!!:)

        • Peter Gustafsson
          Aug 29, 2014 @ 11:07

          Problemet är just att arrangörer “labbar” med reglerna.

          Man vill säkert väl när man förbjuder undanvindssegel, laddning med motor eller andra saker som lät vettigt när man kom på det. Men man ser inte det långtgående konsekvenserna av egna “hittepå”-regler.

          Eftersom Silverrudder seglas efter sjävägsreglerna (och inte KSR) så är det ok att ha en router i land som talar om var man skall segla, driva alla wichar med hydraulik, paddla, stå i trapets, kasta winchhandtag på konkurrenterna och massa saker som man inte får på en normal kappsegling. Men alltså inte ladda batterierna med en dieselmotor.

          PS. Större båtar får INTE köra separat generator heller – så det är väl egentligen motorljudet man vill förbjuda :-)

          Motor: The motor, engine and generator must be stopped at the latest 10 minutes before the start and to the finishline is crossed. Motoring for charging is not allowed. It is allowed to use motor in emergency situations but the incident must be reported to the race committee by phone or vhf-radio directly after the incident has happened. At the same time the use of engine must be written into a logbook-sheet handed out at the check in. The logbook-sheet shall be handed in to the race committee no later than one hour after crossing the finishing line. Incidents will be made public on the billboard in the Meeting Point. If other boats are seen using the engine Silverrudder Challenge Race Committee calls upon the skippers seeing this to file a protest on the incident and hand it in to the race committee as describe under protest on this page.

          Reply

          • Thomas Wiberg
            Aug 29, 2014 @ 12:37

            Jag delar Din uppfattning till 100%,Peter! Det är allvarligt när en kappseglingsarrangör skapar egna regler, oavsett om det är för “fairness” eller av säkerhetsskäl. Varierande spelplan för kappsegling gynnar absolut inte sporten, hur god intentionen bakom än är. I det här fallet tycker jag att det är solklart att det enda som visas genom att förbjuda laddning är att arrangören har dålig tilltro till kappseglarnas ärlighet. Att större båtar inte skulle få lov att ladda med generator gör att man undrar vad som egentligen ligger bakom. Om jag nu skall drista mig om att ha en åsikt hade jag om jag var i Din situation skickat in en protest ihop med en avanmälan till arrangören och även publicerat detta på denna blogg. Deltagande blir ju inte varken enkelt eller rimligt eftersom majoriteten av dagens båtmaterial faktiskt inte med säkerhet kan fullfölja seglingen utan att bryta mot sjövägsreglernas krav.

          • Bosse
            Aug 29, 2014 @ 13:21

            Uppfattade det mer som att det initialt var ett tekniskt, ekonomiskt problem, inte ett principiellt problem att arrangörer gör som de vill och inte rättar sig efter gängse praxis.

            “I need to rebuild my electrical system and add a fuel cells or wind generator of some kind. The added cost/complexity will probably lead to me not participating – or participating and breaking this rule – and welcoming any protests :-)”

            Jag ställde frågan hur mindre båtar som inte kan ladda gör. De verkar ha löst det med mer batterier….

            Den moraliska biten om att köra propeller under laddning, paddla osv är nog alla överens om.

          • Anders Nilsson
            Aug 31, 2014 @ 00:38

            Är regattan sanktionerad överhuvudtaget?

  18. f424
    Aug 30, 2014 @ 09:31

    Jag håller med Peter mfl. En reflexion är också vad arrangören väntar sig uppnå med förbudet. Om någon är så finurlig att han lägger i växeln när han laddar sina batterier så kommer han säkert att hitta tillfällen på banan där han utan upptäckt kan starta motor och drivning även med gällande motorförbud? Vad är uppsidan med förbudet?
    Sedan är jag fascinerad av att detta kan bli en fråga öht. Jag trodde historier om propelleranvändning under kappsegling var skrönor och att danskar var ärliga rejäla människor…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 30, 2014 @ 09:37

      Jag skall i alla fall leta upp några bra motorljud och köra dem i högtalarna när det blir mörkt :-)

      Typ det här.

      Reply

      • Thomas Wiberg
        Aug 30, 2014 @ 23:42

        Det blir nog bra med motorljud i högtalarna men låt bli att kasta winchhandtag på konkurrenterna!

        Reply

  19. Sture Smith
    Aug 30, 2014 @ 17:56

    Intr diskussion och märkligt.
    Ta vilken annan sport som helst med risker inblandade så byggs det upp ngn form av gemensamt regelverk inom eller utanför det internationella förbundet.
    Men i rebellernas land Danmark gör man helt annorlunda inom sport, rökförbud, flaskpantning, haschrökning, Kristiania osv. Danskar och ärlighet är intressant.
    Fråga varför drog sig alla svenska byggföretag ut ur Dk efter Öresundsbro projektet.?
    Varför blev Jeppesen avstängd för allt idrottande i två år efter avsiktligt fusk med en X-79a. Liknande straff drabbade även Raudacher en av Österrikes mest framgångsrika seglare.
    Undertecknad har över 30 års erfarenhet av att arbeta med dansk industri och ett otal större kontraktsomgångar. Och jag trivs i Danmark och har många goda minnen. Men det är mkt annorlunda mot Sverige.

    Reply

    • Joakim
      Sep 1, 2014 @ 07:22

      Det måste vara väldigt få danskar som läser Blur med tanke på de försiktiga reaktionerna eller så anser de inte att det är mödan värt att kommentera.
      Hade jag varit dansk hade jag känt mig redigt påhoppad. “danskar och ärlighet är intressant”
      Personligen har jag inte 30 års erfarenhet av att jobba med dansk industri men jag har svårt att tro att danskar generellt är oärligare än andra.

      Reply

  20. Ulf Palm
    Aug 30, 2014 @ 19:45

    Efter att ha läst allt om detta här på bloggen kommer jag fram till följande: Gör som danskarna själva och strunta i regeln!

    Reply

  21. SilverSurfer
    Aug 31, 2014 @ 22:43

    Ganske interessant at se hvordan en diskussion kan gå i selvsving. Ovenpå alle diskussionerne om regelbrud i diverse svenske kapsejladser (både som er lettere end standard, SRS-fusk, sejlads i fuglebeskyttelsesområder med videre) lader det til at være nemmere at forenes i en diskussion om Danmark.

    Referencen til en enkelt overreagerende frustreret søvnig solosejler bliver til en diskussion om danskernes moral generelt. Jeg kan anbefale denne historie: http://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/det_er_ganske_vist

    Selvfølgelig må man ikke køre med motor i gear, og jeg ser med sympati på synspunktet om at man bør følge de almindelige regler for kapsejlads. På den anden side har jeg også fornemmet sympati for den grove opdeling i klasser baseret på længde alene. Man skal nok bestemme sig om man vil have en traditionel kapsejlads efter traditionelle regler – både blandt sejlerne og hos sejladsledelsen. Er det en personlig udfordring eller en kapsejlads ? Det er spørgsmålet.

    Det mest spændende i denne tråd er vel at Peter skal sejle ARC. Glæder mig til rapporterne derfra.

    Og ja – Danmark er anderledes end Sverige. Svært at imødegå Sture Smiths insinuationer uden at blive tilsvarende generaliserende, men de bidrager da til forståelsen af hvordan naboer kan komme i konflikt. Og eftersom de er skrevet med 3 dages mellemrum kan de vel ikke siges at være skrevet i affekt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 1, 2014 @ 07:32

      Jag tror inte du skall lägga så stor vikt vid hur Sture ser på olika nationaliteter :-)

      Jag tror inte det fuskas mer i Danmark än någon annanstans. Däremot verkar ju några av de danska soloseglarna göra en show av att ställa till det för både sig själva och andra…

      Jag kommer precis från Köpenhamn där vi seglade M32 Cup i Tuborg Havn. Och det låter som att danska seglare har precis samma uppfattning som de svenska i den här frågan. Och som du säger, man hamnar i ett konstigt läge om man inte kan bestämma sig för vilket regelverk som gäller.

      Personligen uppskattade jag mycket den friare attityden i klassindelning och den enskilde skepparens ansvar för säkerhet. Det skall vara enkelt att vara med men den båt man har.

      Att samtidigt införa världens strängaste krav på laddning, rimmar illa med den filosofin?

      Reply

  22. Håkan
    Sep 15, 2014 @ 16:30

    Vad hände med detta?

    Nu är jag iofs av princip emot all form av laddning av batteri mha tomgångskörning av stor motor men vad betyder egentligen “motoring”?
    Vad skiljer “Propulsion” ifrån “motoring”? Är inte det samma sak???
    “Idle” är väl tomgångskörning?

    Förbjudet gäller “Motoring for charging”, det står inte att man inte får köra motorn på tomgång…
    Eller?
    Man kan ju tolka det som om man inte får köra motorn och driva båten framåt samtidigt som man laddar batterierna.

    Oavsett lycka till alla och speciellt Leino :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.