Silverrudder 2014 | live
Idag gäller det. Vi startar 09:30 och det ser ut att ta ungefär ett dygn om vi har lite tur.
Tracking och annat finns här. Tveka inte att komma med tips (extern hjälp är tillåten) och glada tillrop.
Idag gäller det. Vi startar 09:30 och det ser ut att ta ungefär ett dygn om vi har lite tur.
Tracking och annat finns här. Tveka inte att komma med tips (extern hjälp är tillåten) och glada tillrop.
Sep 19, 2014 @ 09:30
Härligt att se Cheetah 1knop snabbare än konkurrenterna och klättrar snabbt i listan!
Sep 19, 2014 @ 10:00
Vilken grym tracking, “blur” inte mycket jobbat idag inte :-)
Sep 19, 2014 @ 10:29
+1
Sep 19, 2014 @ 10:40
+1
Sep 19, 2014 @ 10:05
Vesala leder!!!!
Sep 19, 2014 @ 11:56
Gött!! Fortsätt så Vesala!! :) Har ni koll på Minisarna med, hur går det för Stefan i Argo650 Malla2? Kommer inte åt trackingen här på jobbet..
Sep 19, 2014 @ 13:26
Han är tvåa bland minisarna, fyra i klassen.
650 Melges seascape 650.
De två första är långt före seascapen och Stefan
Sep 19, 2014 @ 12:39
Hur kommer det sig att et är x99or både i “kellboat large” och “Keelboat medium”
Sep 19, 2014 @ 16:06
Undrar om det bara är tryckfelsnisse i listan för trackingen ?
Bluenose finns i keelboat3 dvs samma som övriga X-99 i startlistan ?
Sep 19, 2014 @ 22:49
Bluenose startade med “Keelboat medium” men i trackingen den har varit i “Keelboat large”. I början den ledde med 4-5 km eftersom den starade 30 minuter före “Keelboat large”.
Sep 19, 2014 @ 13:34
Go Cheetah30!!!
Sep 19, 2014 @ 14:28
Sebbe på 3: plats i klass.
Gasa på och njut.
/pg
Sep 19, 2014 @ 15:19
Tack Pelle! Snart dags att köra hem o följa dem själv :)
Sep 19, 2014 @ 23:38
17 meter mellom de to Seascapene i tet..
Sep 20, 2014 @ 06:51
Värsta dimman kl0640 värre närmare Nyborg ?
Ledande båtar Dragonfly 28 och Seascape 0,5 knop
Mandalay 3,7knop chansar på catching up dubbla jmf Blur boatspeed ?
http://www.webcamgalore.com/EN/webcam/Denmark/Korsoer/6532.html
Sep 20, 2014 @ 08:08
Blur tagit ledningen verkar det som, grymt bra !!!!!
Sep 20, 2014 @ 13:57
Første båd i mål i Svendborg – Peter Bastiansen i Dragonfly 28 slår alle de større både og kommer ind i tiden 26:11:30.
– Det var en god oplevelse at prøve at sejle singlehand. At have ansvaret for det hele er noget virkeligt specielt, og jeg lærte at hvis man ikke husker at planlægge og tænke frem så får man slag for det. Jeg havde en stagvending nord for Fyn hvor det endte med at jeg måtte tage en 360’er før jeg var på ret kurs igen, fortæller en træt og glad Anders Bastiansen umiddelbart efter målgangen.
Han kæmpede længe med de mindre kølbåde bl.a. de to Seascape 27ere inden han kunne klippe elastikken ved Storebæltsbroen.
– Det lykkedes mig
Det ligner en placering som “1. båd i mål” for Anders Bastiansen i Dragonfly 28. 11:30 har han ca 1 sømil til rundingen ved Thurø, hvorfra det går gennem den snørklede del af Svendborgsund hvor vinden ofte dropper helt. Heldigvis løber strømmen mod vest så en målgang mellem 12:30 og 14:00 er realistisk.
Mens Anders Bastiansen er alene i spidsen er det anderledes kamp mellem kølbådene. Her ligger svenske Peter Gustafsson i sin J/111 fortsat i spidsen, men han er skarpt forfulgt af Andraz Mehilin i Seascape 27, der har kæmpet sig frem i spidsen af feltet igen, efter at have trykket lidt af den vindstille periode i morges. Andraz Mehilin fører kølbåd small-klassen.
Også William Friis-Møller kæmper bravt for at forsvare ind 1. plads i klasse kølbåd large fra 2013 – lige nu skal dog først hente Peter Gustafsson.
I klassen kølbåd xl bliver der kæmpet hårdt mellem de sidste to års vinder og rekordhold for klassen Niels Ditmar i Xc 42 og Stig Wittrup i en Beneteau First 40. I skrivende stund er det Stig Wittrup, der fører.
Sep 20, 2014 @ 11:51
Go Blur go! Kul att se en mindre “Fyn-van” seglare (dessutom svensk…) ge alla andra en god match! Min kompis Göran Artman kämpar bra nere i fältet och har också gjort en bra insats tycker jag. Hoppas orken räcker till Svendborg. Jag skulle hjälpt honom hem i från o med i em men det blir nog vid senare tillfälle…
Sep 20, 2014 @ 15:54
Skulle följt det hela via trackingen men åkte på en massa måsten istället..
Är det någon som har koll på läget som kan göra en kort resume över hur det går?
Tack/Dan
Sep 20, 2014 @ 16:20
Kul o se vad Minis går för mot båtar i samma storlek. 1 Morten Bogacki Pogo2, 2 Franck Eckart proto, 4, 6, 8 Stefan Danielsson Argo 650, 11 i lilla klassen. Seascape18 på 3 och en Melges24 på 5.
Seascape 27 1 i mål 2 på väg in i 25-30 fot. Något har de gjort rätt med Seascapebåtarna :)
I 30-35 ligger Vesala på 6 Sebastian på 13
Blur vann 35-40 fot överlägset. Hann han gå om Andraz i Seascape27??
Sep 21, 2014 @ 14:58
2:a Miniklassen Franch Eckart seglar ju Ulfs gamla Nacira inte en Proto som jag skrev…
Sep 21, 2014 @ 07:30
Ett stort grattis! Imponerande!
Sep 21, 2014 @ 11:22
Grattis !!
Sep 21, 2014 @ 11:52
Ja, vad skall man säga!? Vilket race. Detta måste ni prova om ni får chansen!
Det kommer så klart en ordentlig racerapport, men en snabb resumé kommer här.
Starten i lätta medvindar (och medström). Jag missbedömde vind och ström och stod still med fören åt fel håll när starten gick. Men fick upp stora gennakern och kunde ta mig igenom fältet. En underbar läns västerut och en bra fight med en Vasa 38 och nått udda hemmabygge som gick fort. Fantastisk syn med 100-tals spinnakerbåtar. Solo.
Plockade trycket bra och ryckte lite på båtarna i min klass. Efter att man svängde norrut hamnade vi i en av många transitioner och vi låg i stiltje. När det fyllde på var det SV och code. Hade lite tur här och låg på rärtt sida.
Hann ifatt de första småbåtarna i nästa stiltje, men Micke på Cheetah 30 berättade att 5-6 båtar smitit iväg och var “över horisonten”. Sedan fyllde den utlovade NO-vinden på och man kunde krysa genom Lilla Bält. 6-7 m/s och medström gjorde det enkelt. Hade sällskap (eller såg) tyska one-off Black Betty som bröt strax därefter och två X-99.
Kryssen var helt ok. 6-7 m/s, kolmörkt och superjobbig sjö. Hitade ett bra speed-läge som var jobbigt ombord, men det gick fort. Höll höger och slog på 3 meterskurvan för att undvika strömmen som nu hade vänt.
Vid rundning för att segla söderut hade jag halverat avståndet till de små i täten (inte så viktigt men bra för att hålla motivationen uppe). Bra koll också på IMX-40, som precis som jag trodde innan, var svåraste konkurrenten och innehavare av rekordet.
Byte till code (lite meckigt i kolmörker) men sedan bra fart söderut i 1-1.5 knops ström. Alla valde samma väg nära Fyn vilket kändes tryggt. Sedan var jag tvungen att ta den höga bron, vilket var tur eftersom alla småbåtar fastnade i stiltjet under den lilla. Även vid den östra bron var det lätt. Och dimma. Mandalay gick från 9.3 km bakom till 2 km. Ouch.
I gryningen tog vi oss söderut i lätta (eller obefintliga) vindar. Hårt jobb att fånga alla puffar och jag tror jag bytte från Code till A2 6-7 gånger. Ganska jobbigt när man är själv.
Till sist var jag först före en Seascape 27 och Mandalay som var inom synhåll. Superlätt undanvind in till Svendborg. Sån tur var i medström. I mål 14:41…. Så otroligt skönt.
Målsättningen var att segla safe och göra det bästa jag kunde. Med undantag av några små hickups så är jag otroligt nöjd. Att vinna klassen och vara snabbaste enskrovsbåt runt Fyn är helt otroligt.
Tack alla som peppade mig på Facebook. Att segla ensam med 100-tals supporters som kommer med glada tillrop och lägesrapporter är ju sjukt kul.
Sep 21, 2014 @ 12:35
Ser ut som ditt seriösa sätt att förbereda dig och planera ger ett välförtjänt resultat, den som har gjort sin hemläxa har ofta “tur”…
Grattis! /Dan
Sep 21, 2014 @ 11:59
Grattis Peter!! Imponerande!
Sep 21, 2014 @ 12:05
Grattis Peter!
Mycket imponerande, danskarna har ju aldrig varit lätta att tas med…
Powered by GötaVerken Arendal!
/Kjell
Sep 21, 2014 @ 12:29
Grattis Peter, och fantastiskt bra seglat!!! Följde racet på nätet, riktigt spännande. Du verkar ha gått rätt väg och gjort väldigt få misstag.
Ta det lungt hem, kan bli mkt fläkt.
Här hemma laddar vi för Öckerö double handed.
Sep 21, 2014 @ 13:06
Varför kan du aldrig vara som oss andra ?!
Grattis som fasen !!!!!
Sep 21, 2014 @ 13:44
Grattis Peter. Den danska IMXen är väl Mandalay. Vi blev slagna av den på VM i Kiel i augusti.
Sep 21, 2014 @ 14:56
2:a Miniklassen Franch Eckart seglar ju Ulfs gamla Nacira inte en Proto som jag skrev…
Sep 21, 2014 @ 16:18
Sep 21, 2014 @ 17:07
Stort och välförtjänt grattis!
Skönt att slippa diskussioner om orättvisa SRS tal. Här var det segling som gällde. Tack för att du tydligt visar att receptet att vinna är enkelt… Förberd dig väl, ha ording på materialet, träna, träna mer, var envis och tänk långsiktigt. För det är väl inte bara tur och talang ;-)
Sep 21, 2014 @ 17:47
Är det rättvisare att segla med J/111 och IMX-40 mot Avance 36, Gib Sea 362 osv. utan att ge respit? Gäller segling och talang eller båtval?
Blur skulle ha vunnit sin klass även enligt SRS, men Seascape 27 skulla ha varit ännu klart (två timmar?) bättre och den var ju för mig den mest imponenrande insatsen. Den seglade även om förbi Blur just före målet.
Sep 21, 2014 @ 20:17
Det viktigaste är inte resultaten, utan man tävlar mest mot sig själv och så klart rekordtiden i sin klass. Det är bara den som har snabbaste tiden som får ett silver-roder. Du kan alltså vara snabbast i din klass men får inget pris om du inte slår den gamla rekordtiden.
Som i all kappsegling kan man inte jämföra olika klasser som ju seglar olika race. Jag har svårt att matcha Dragonflys och andra multisar :-) De små båtarna slapp flera bleken och hann runt många hörnen utan besvär. Jag tog in mycket på “raksträckorna”, men tappade det igen vid rundningarna.
Det var så klart svårt att göra ett bra race med en långsam båt som startar sent, men så som snacket gick i Svendborg så var ALLA som fullföljde vinnare.
Att mentalt orka ligga en natt och vänta på vind är tuffare än att segla banan med medflyt i en liten sportbåt.
Sep 21, 2014 @ 21:40
Du gjorde väl en ny rekordtid in Large? Grattis! Det står att gamla tiden var 31:28:55 men i 2013 resultat var det 29:28:55 för Mandaley. Vilken är rätt?
2012 gick en XC 42 19:20 i XL. Låter ganska snabbt!
Fartskillnaden mellan Blur och Seascape 27 var mindre än jag väntade. Ni seglade ju länge ganska nära varandra.
Sep 21, 2014 @ 22:19
Mandalay hade det från förra året. 29:28:55. William Friis-Møller och jag försökte reda ut om jag slog det eller inte i baren efteråt. Men jag var för trött för att orka räkna ut det. Att vara före honom i mål räckte bra.
Man behöver snitta 7 knop raka vägen för slå rekordet från 2014. Inte omöjligt, men väldigt väderberoende.
Fartskillnaderna handlar nog mer om vem som hade tryck och inte. Det varierade från 0 till 3 m/s och TWA 60-140 typiskt i 20 minuterstråk. Med code var jag märkbart snabbare. Med gennaker så är min A2 lite för rund för att gå snabbt i superlätt. Då kanade han iväg med en öppen A3.
Andraž Mihelin som seglade Seascapen är slipad miniseglare och var med och tog fram Seascapen. Han valde att köra nära Fyn medan jag höll mig österut närmre Langeland. Dels trodde jag på stabilare tryck där, dels var det viktigare att stanna mellan IMX-40 Mandalay och mål än att fightas med annan båt från en annan klass…
300 meter före mål tror man det är safe när man ligger 100 meter före? Då kan man ju rulla in linorna till spinnakerstrumpan i focken för ett riktigt “clusterfuck”. Glada hälsningar när Andraž gled förbi. Jag skall skicka en faktura till marknadsavdelningen på Seascape för att jag “lät” dem glida in 50 meter före :-)
Sep 21, 2014 @ 18:31
Grattis. Någon som sett resultatlistan. Hittar inte någon på Silverr. hemsida. Att det ska var så svårt att få upp en resultatlista, nog gnäll. Kanon bra rapportering av ditt race på Fejan, för oss soffseglare. TACK Peter!
Sep 21, 2014 @ 20:24
Här finns en, Jag har bett om en med lite bättre formattering som jag såg på prisutdelningen.
http://silverrudder.com/index.php?option=com_content&view=article&id=8&Itemid=127&lang=da
Sep 21, 2014 @ 20:28
DNF på mer än 75%. Stämmer det? Varför isf?
Sep 21, 2014 @ 20:40
Ingen vind & motström. Det blir kväll och vinden väntas fylla på morgonen efter. Då är det lätt att tappa sugen.
Det är grym cred till de som seglar i över 50 timmar. Men jag förstår också de som bryter.
Sep 21, 2014 @ 21:43
Det var väl många som hann inte i tid: Time limit: The regatta stops on Sunday, September 21th at 12 pm (mid-day).
Sep 22, 2014 @ 09:23
Jag höll på att ge upp pga det efter att ha drivit på stora bält i 8 timmar. Hade fått för mig att det var lördag kväll som var tidsgränsen. Efter lite sms hemifrån och att ha läst nor igen så fortsatte jag och gick i mål efter 44 timmar. Kaffet tog i alla fall slut…
Stort Grattis igen Peter!
Sep 22, 2014 @ 07:25
En snyggare resultatlista finns här.
Sep 22, 2014 @ 08:13
Respect!
Sep 22, 2014 @ 08:38
Ett singlehanded-race på västkusten hade varit himla kul… Gärna lite kortare och med SRS…
Nått för klubbarna att fundera över…
Sep 22, 2014 @ 08:52
Vi har ju “solo mellan broarna” – varför inte börja med det?
Jag upplever inte att klubbarna står och hoppar och vill starta nya race. När Jan-Olov drog igång Öckerö Shorthanded eller Bosse Cederlöv föreslog Tjörn Runt solo så är det snarast seglarnas egna initiativ.
Man skall nog inte försöka mixa solo med andra former. Det är en väldigt speciell stämning och kamratskap när alla seglar själva och det tror jag man skall vara mån om.
Låt oss pejla intresset över vintern. Det kan ju räcka att man hittar på några träningsrace.
Sep 22, 2014 @ 09:42
Låter förnuftigt…
Ligger en del i det du säger angående klubbarna, men samtidigt tycker jag man från arrangörerna hör en viss uppgivenhet och frustration över att det (på vissa) regattor är ett minskande antal deltagare. Ett rent Singlehanded -ace känns som en given succé.
Tror tyvärr att “Solo mellan broarna” aldrig kommer att slå eftersom det går dan efter TR. Alla är trötta och båtarna måste seglas hem Annars tror jag att sträckan är ganska lagom…
Sep 22, 2014 @ 10:02
Att många klubbar saknar energi och tappar deltagare fixas inte med nya race som man inte lyckas marknadsföra eller genomföra på ett bra sätt. Jag skulle tro att det är 10 gånger mer jobb att få 40 solobåtar på linjen jämfört med att riva av en vanlig SRS-segling.
Det bästa vi seglare kan göra är att segla de race som finns. Shorthanded så är Dubbelt så bra i Björlanda och Öckerö bra exempel på race som borde få kritisk massa.
Gällande solo mellan broarna så var just vitsen att båten redan var på plats. Visst, alla är trötta, men går man hem vid två så pallar man att starta 10. Sedan verkar det vara enkelt att anmäla sig, men vaknar man med lite ont i huvudet och det regnar ute, så stannar man hemma… Då kanske solosegling inte är det man skall hålla på med – för det är ganska jobbigt ;-)
Sep 22, 2014 @ 09:12
Hej Peter,
Fantastisk blog du holder dig!!! Den udkonkurrerer samtlige bådblade jeg har købt gennem tiden, med hensyn til emner jeg kan relatere til.
Tillykke med Silverrudder!
Sep 22, 2014 @ 09:45
Den höga DNF berodde nog mycket på sikten. Ingen jag talat med har sovit under seglingen p g a dimman och att sikten på natten var obefintlig. Det blev aldrig något ben med fri sikt framåt och eftersnacket handlar mycket om kollisioner som undvikits i sista sekund.
Jag hade turen att pricka ett oväder på söndagsmorgonen just innan målgång, i slutet av det smala snirklande Svendborgsundet, vilket annars tvingat mig att ankra tills det ljusnade eller slutade regna och blåsa. Jag tror dock inte att jag vågat eller orkat genomföra en ankring just då. Jag upplevde det som “läskigt” och desorienterande. Arbetet i sittbrunnen blev för svårt. Jag visste inte vad jag trampade på eller vad jag fastnade i. X382 efter mig bröt efter 98% seglad distans och han kom in för motor just när jag gått i mål i ösregn och starka vindbyar.
Nästa år blir det nog bättre väder men det är synd om detta skall avskräcka deltagare tills nästa år. När 52 båtar av 61 startande klassen inte tar sig i mål är jag rädd för att seglingen avskräcker. Normalt skall inte båtarna behöva tillryggalägga så läng sträcka för att ta sig runt.
Jag kör även nästa år. Med två lärdomar. Det är livsfarligt att inte ha AIS sändare när 200 båtar skall kryssa i dimma och en pannlampa med rödljus kan avvärja många brottningsmatcher mot okända fiender i sittbrunnen samt kanske hjälpa till när man skall hamsa upp linor som snott sig eller fastnat.
/ Javelin
Sep 22, 2014 @ 11:39
Det låter onekligen tufft. AIS är nog den bästa prylen som jag köpt till båten.
Sep 22, 2014 @ 11:56
“Nästa år blir nog bättre väder” :-)
Nu blåser det nord 13-15 m/s i stora bält. Säkert 18 i byarna. Vi hade kanske inte sett lika många DNF, men betydligt fler mastbrott och allvarliga olyckor. Jag är lite osäker på vilken beredskap man har för ett scenario där många båtar behöver assistans…
Sep 22, 2014 @ 13:49
Jag tycker det gick bra att sova under sträckbogen norr om fyn. Visst var det kolsvart, men man ser ju lanternorna. Kollade att det var hygglig avstånd till andra båtar och att autopiloten skötte sig. Gick jag ner och lade mig på en genackersäck och sov 3 gånger 15 minuter. Har kollat på trackingen nu i efterhand och jag höll god fart och en rak och snygg kurs under de partierna jag sov där.
Ang dimman så tycker jag att största problemet var att låta bli att vingla. Rätt som det var så var jag ordentligt ur kurs och seglen stallade och dessutom nickade jag till då och då pga trötthet. Löste problemet genom att koppla på autopiloten. den bryr sig inte om att den inget ser, nickade till några gånger där med, men med den skillnaden att när autopiloten styrde så gick det åt rätt håll och fortare ! upplevde inte att det var någon jätterisk i diman, vi var inte i storbåtsfarled och det var en sträckbog i svag vind och låg fart.
Sep 24, 2014 @ 08:12
Bra racerapport Micke. http://www.cheetah30.se
Sep 24, 2014 @ 10:26
+1 här lig rapport älskar dessa meningar :)
“Hade svårt att styra utan referenser och irriterande ofta så vinglade jag ur kurs och tappade fart ännu mer. Löste problemet genom att köra på autopilot. Den skiter ju i om den inget ser i alla fall.”
Sep 24, 2014 @ 13:02
Informativ rapport med bra känsla i, kul läsning och man kan tidvis nästan känns hur det kändes :-)
Tack/Dan
Sep 22, 2014 @ 15:47
Trodde att det skulle kännas surt så här dagen efter avbruten segling. Men det gör det inte. Att angöra Svendborgs sunds trånga mynning i vindbyar på 15m/s och hällande ösregn som minimerade sikten skulle ha varit dumdristigt.
Att ligga kvar utanför och vänta ut vind och bättre sikt är inte ett alternativ när man seglat 45 timmar utan någon sömn.
Positivt tänkande; Det var ingen av de som bröt som seglade så långt som jag.
Sep 22, 2014 @ 11:14
Riktigt imponerande seglat Sebastian. Med dessa förutsättningar av väder och tiden på banan så kan man förstå hur nära en DNF är.
Måste vara tätt på banan med tanke på vissa smala passager som skall passeras?
Skönt att Ni slapp en massa tråkiga insedenter.
/pg CheXet.
Sep 22, 2014 @ 13:46
Se även upp för Kattegatt. Anholt rapportera 34 kn medelvind och 39 i byarna !!!!!