Dags för en ny kappseglingskalender?
Ibland undrar olika personer på SSF och distrikten hur man skulle kunna bidra till breddseglingen?
Jag har en idé.
Se till att de kappseglingar som finns presenteras på ett vettigt så att seglarna har lätt att förstå hur man kan vara med. Jag kan inte skillnaden på nationell, regional eller lokal segling. Jag vet inte vad färgerna betyder. Jag har ingen aning om det är 5 eller 95 båtar som kommer att vara med.
Nästa helg är ett bra exempel.
Höstslören låter ju trevligt, men det står inte var det är nånstans. Det finns inte heller någon info på MRCs hemsida. Mitt tips är att den inte blir av?
Samtidigt går ett av grymt doublehandedrace av stapeln på Öckerö. 41 båtar anmälda och rejält kalas på kvällen. Men man har inte “rätt” status och räknas som lokal regatta. Då får man inte vara med i kalendern.
Det kanske finns 40 bra SRS-race i Sverige som förtjänar en vettig presentation. Och där man kan ställa lite krav på klubben. Inte bara att man har en “blå domare” eller vad det nu är – utan att man faktiskt lägger upp en inbjudan och ser till att leverera nånting bra till seglarna.
Dessa 40 race samlar ungefär 3000 båtar = 12.000 seglare.
Låter som det kan vara värt besväret att försöka växa det med 10%?
10% låter inte så mycket? Men 1.200 nya kappseglare blir förbannat svårt att hitta någon annan stans i segelsporten?
PS. Jag är säker på att man kan få in lite bra sponsorpengar i samband med att man gör en snygg kalender :-)
A.Manskow
Sep 23, 2014 @ 14:43
Den komplette løsningen for arrangører, deltagere, funkjsonærer, publikumere, store som små, jenter som gutter, er på siste lens for ferdigstillelse på http://www.jsea.no !
Et komplett nettsamfunn for seilere på alle nivåre i alle aldre.
For Web/Andrid/IPAD/iPhone.
http://WWW.JSEA.NO
F
Sep 23, 2014 @ 15:53
Detta är en av mina käpphästar. Tack för att du belyser frågan och sånt igenkännande i allt du skriver. VArje vår sätter jag mig ned och försöker planera vad man ska köra för race bara för att konstatera att nödvändig input saknas. Slutar med att jag googlar efter hemsidor till de race jag känner till (och för) och försöker skaka ut relevant information. Sällan en lätt uppgift!
För mig är den tävlingskalender som SSF publicerar mer eller mindre värdelös men SSF är väl inte så mycket felande länken, lär väl lika mycket ligga på arrangörens bord att få iväg relevant information och där känns det som det misslyckas hyfsat ofta. SSF kalenderformat med sorteringar på kors och tvärs längs en massa dimensioner jag är helt ointresserad av underlättar dock knappast när det gäller att filtrera ut det jag är intresserad av och jag tror inte att min behovsbild är särdeles komplex eller ovanlig.
Jag vill på ett och samma ställe hitta information om samtliga SRS-tävlingar som planerar att genomföras inom ett visst geografiskt område (= de 3-4 distrikt jag kan tänka mig ta mig till för att kappsegla) under en viss tidsperiod. Informationen behöver inte vara fullständig på något sätt men bör innehålla det mest elementära. Förväntat antal startande, något om klassindelning och arrangerande klubb samt länk till mer information räcker gott.
Däremot behöver jag inte filtrera på vad man kallar geografisk nivå, format, tävlingsklass eller status. Det enda jag egentligen är ute efter är en enkel men smakfull och lättöverskådlig presentation av vad för SRS-tävlingar som körs, vart det körs, hur många som kör och när.
Anders
Sep 23, 2014 @ 19:55
+1
Skönt att höra att fler än jag tycker SSFs kalender är sådär. Brukar snoka reda på de race som vi vill köra, matcha datum och det blir sedan en excelfil som besättningen får kolla på. Nu är det ju inte superkomplicerat att ta reda på exvis Lidingö Runt, Sandhamn Open och ÅFOR men jag missar säkert sjyssta lokala race som aldrig kommer upp på min radar.
Anders Nilsson
Sep 23, 2014 @ 21:00
Helt rätt Peter
Att ha en blå seglingsledare är ingen automatisk kvalitetsstämpel på ett race. Det är ett dumt kriterium för att synas i kalendern. Jag har haft mina duster med SSF i fjol om det här. Jag har inte sett någon förändring fast de utlovat det. Det blev inställda utbildningar i våras också. Nu släpper jag det helt.
Jag tycker det är betydligt viktigare att lkassindelningar är bra, NoR, seglingsföreskrifter är tydliga, kanske antalet deltagare är en signal, säkerhetsorganisation etc är på plats.
Personligen bryr jag mig inte om om det finns fester och tjo och tjim. Jag vill ha hög kvalitet på racet.
Jag brukar själv kolla tillbaka på fjolåret NoR, seglingsföreskrifter och klassindelning plus höra vad andra säger om jag inte varit där tidigare.
Jag tycker vi börjar få tillbaka läget i Öresund med alldeles för många regattor och det genomsnittliga deltagande sjunker. Lika många seglar kanske.
Det är väl en signal till de klubbar(bland annat min egen) som varit stora tidigare att det krävs mer förnyelse så att inte deltagarantal sjunker. Störst hittills i år på svensk sida är North Sails Trim Cup i Lomma. Det har LBS och North Sails gjort kanon. De har distanserat distanskappseglingarna runt öarna så att säga. En signal? Jag tror det.
Om jag räknar(kappseglarna) rätt så ser det ut så här:
1. NS Trim Cup – 49 startande
2. Ven Runt – 39 startande
3. Saltholm Runt – 34 startande
4. Kullaseglingen – 28 startande
Peter Gustafsson
Sep 23, 2014 @ 22:05
Min tes är att marknadsföring (eller information som det heter i föreinings-Sverige) är det som driver deltagande.
NS Trim Cup pushades hårt i år och det märks direkt. På samma sätt lockar Höstkroken 90 båtar eller helt nya Öckerö Shorthanded Race 41 båtar sent i September. Distansrace som Hyundai eller Nordic Yachts slår rekord.
Inget av de här racen har några briljanta koncept, utan är en bra mix av sjysst racing och sociala aktiviteter. Och så klart bra marknadsföring.
Apropå mixen av race och fest, så tror jag du är ganska ensam om bara vilja ha race. Jag tycker att det finns en klar koppling mellan bra arr i land och många båtar. Bästa exemplet förra veckan var väl ØRC (Øresund Rally for Cruisers) som fick stoppa anmälningarna vid 100+ båtar och 500 gäster på kalaset. I valet mellan spikraka banor utanför Tuborg och ett bra kalas så står det klart vad det är som lockar de danska toppseglarna :-)
Anders Nilsson
Sep 23, 2014 @ 22:36
Absolut är marknadsföring viktigt. Det gäller att ha koll på vad som lockar.
Vi la betydligt mindre krut på att marknadsföra Saltholm Runt i år och det märks direkt.
kalle
Sep 24, 2014 @ 08:06
Tycker nog att Öckerö Shorthanded Race har fått marknadsföra sig själv (“mun mot mun”och på blur.se), men konceptet är helrätt. Tror att det finns ett uppdämt behov av renodlade shorthanded-seglingar. Gärna på hösten då de inte inte krockar med semesterturer, utan bara blir ett trevligt sätt att förlänga säsongen.
Olle
Sep 24, 2014 @ 12:16
Anledningen till att SSFs kalender ser ut som den gör är att underlaget kommer från sanktionsansökan. Där måste man fylla i uppgifter om seglingsledare, tävlingsledaren och domare. Själva modulen är utvecklad av skidförbundet och anpassad till segling.
Varje distrikt har oftast en egen kalender typ: http://www.vksf.org
Varje arrangör får väl marknadsföra sin regatta så gott det går.
Peter Gustafsson
Sep 24, 2014 @ 14:09
Egentligen är det inte så viktigt varför en skiftnyckel ser ut som den gör. Det viktiga är väl om den löser det problem man har.
Om nu verksamhetsidén för SSF är att göra det “möjligt och roligt att engagera sig som seglare” och man som uttalat mål “att alla som är intresserade av segling kan hitta en form av segling som uppfyller deras behov” så kanske man kunde utgå från detta.
Jag tror inte man skall tweaka ett internt verktyg utan fundera på hur man kan lägga lagom mycket tid på att paketera detta på ett annat snyggt sätt. Vi pratar inte raketvetenskap.
SilverSurfer
Sep 24, 2014 @ 14:37
Apropos raketvidenskab…..
https://www.youtube.com/watch?v=THNPmhBl-8I
Jonas Caspersson
Sep 29, 2014 @ 00:12
Underbar!!!