Comanche seglar
Nu är Jim Clarks 100-fotare sjösatt och provspelad. Ser maffigt ut.
Ken Read är ju rejält insyltad, och så klart den som brinner mest för segelgarderoben.
Some onboard photos from #Comanche’s 2nd sail (yesterday)! These show the #3Di Raw mainsail, 3Di Raw J1 and J3 headsails, and a Cuben Fibre A5 with a Comanche logo by #NorthSails Graphics.
Systems are quickly being sorted out by the team. We’ve looked at five out of seven sails built to date – so far we’re 5 for 5!
Lars M
Oct 16, 2014 @ 18:10
Grym kärra! ska bli kul att se om den kan hänga med Wild Oats…
Robert Gustavsson
Oct 17, 2014 @ 07:49
Alltid undrat varför man bygger sådana här båtar. Är det Line Honors i Sidney-Hobart man vill åt och/eller vara herren på täppan i Rolex Maxi Cup?
/R
Peter Gustafsson
Oct 17, 2014 @ 07:58
Bara för att slå alla rekord som finns för enskrovsbåtar :-)
http://sailspeedrecords.com/records
Pelle Pedersen
Oct 17, 2014 @ 08:23
Berättigad fråga! Men herregud vad coola båtar!!
Sam V
Oct 17, 2014 @ 09:31
De börjar med Sydney-Hobart. Nästa år kanske Carribean 600, sedan Transatlantic, Fastnet och Middle Sea. Ambitionen är att vara först i samtliga, inga hänsyn har tagits till mätregler.
Peter Gustafsson
Oct 17, 2014 @ 09:35
Jag kan göra en lista på 100 båtar som jag har svårare att förstå varför man bygger (eller köper). Många av dem ligger i hemmahamnen :-)
Att bygga en “record breaker” för att vara snabbast från A till B är enkelt att förstå. Snabbast i de klassiska racen eller runt jorden likaså. Eller längst distans på 24 timmar. Klassiska utmaningar som flyttar gränserna för vad vi klarar av teknisk och i praktiken (båten drivs manuellt med grinders utan elwinschar)..
http://www.sailingworld.com/racing/clarks-hatches-record-slayer
Medströms
Oct 17, 2014 @ 10:13
Jag tror det är så enkelt att man bygger eller köper sådana här båter för att man kan…
Högt & fort /// Patrik
Pelle Pedersen
Oct 17, 2014 @ 12:51
Gillar speciellt sista meningen från Ken Read…!
We did a study and found that we can produce as much or more power to the winches with 12 guys grinding than with push buttons. With manual winches, if we do a Transatlantic we can save up to a ton and a half of fuel and won’t have to keep the engine running all the time. Also, if we set a record it won’t have an asterisk next to it because of the powered winches. It’ll just be more fun to sail.”
Peter Gustafsson
Oct 17, 2014 @ 12:54
Det är ju inte Ken som grindar :-)
Pelle Pedersen
Oct 17, 2014 @ 13:30
Snittvikten på dom 12 gubbarna är nog inte 70kg… plus mat!!! Vi snackar kanske 12x100kg…
spnL
Oct 18, 2014 @ 22:18
Sitter inte masten väldigt långt bak? Vad vinner man på detta?
Pelle Pedersen
Oct 20, 2014 @ 19:15
Större försegel utan att de blir överlappande. + större näsdukar på “undanvind”!
Tror jag är delar av tänket!
Bra att få bak pipan i båten på undanvind också!
Peter Gustafsson
Oct 23, 2014 @ 07:18
Ken Read om Comanche. Bland annat tar han upp mastens placering.
Pelle Pedersen
Oct 23, 2014 @ 07:59
Mao inte ett j-la dugg. Ok, lite om att mast och köl/foils har åkt bakåt ihop men inte VARFÖR. Gissar på “bowup”!