Skip to content

14 Comments

  1. Lars M
    Oct 16, 2014 @ 18:10

    Grym kärra! ska bli kul att se om den kan hänga med Wild Oats…

    Reply

  2. Robert Gustavsson
    Oct 17, 2014 @ 07:49

    Alltid undrat varför man bygger sådana här båtar. Är det Line Honors i Sidney-Hobart man vill åt och/eller vara herren på täppan i Rolex Maxi Cup?

    /R

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 17, 2014 @ 07:58

      Bara för att slå alla rekord som finns för enskrovsbåtar :-)

      http://sailspeedrecords.com/records

      Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 17, 2014 @ 08:23

      Berättigad fråga! Men herregud vad coola båtar!!

      Reply

    • Sam V
      Oct 17, 2014 @ 09:31

      De börjar med Sydney-Hobart. Nästa år kanske Carribean 600, sedan Transatlantic, Fastnet och Middle Sea. Ambitionen är att vara först i samtliga, inga hänsyn har tagits till mätregler.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 17, 2014 @ 09:35

      Jag kan göra en lista på 100 båtar som jag har svårare att förstå varför man bygger (eller köper). Många av dem ligger i hemmahamnen :-)

      Att bygga en “record breaker” för att vara snabbast från A till B är enkelt att förstå. Snabbast i de klassiska racen eller runt jorden likaså. Eller längst distans på 24 timmar. Klassiska utmaningar som flyttar gränserna för vad vi klarar av teknisk och i praktiken (båten drivs manuellt med grinders utan elwinschar)..

      http://www.sailingworld.com/racing/clarks-hatches-record-slayer

      Reply

  3. Medströms
    Oct 17, 2014 @ 10:13

    Jag tror det är så enkelt att man bygger eller köper sådana här båter för att man kan…

    Högt & fort /// Patrik

    Reply

  4. Pelle Pedersen
    Oct 17, 2014 @ 12:51

    Gillar speciellt sista meningen från Ken Read…!
    We did a study and found that we can produce as much or more power to the winches with 12 guys grinding than with push buttons. With manual winches, if we do a Transatlantic we can save up to a ton and a half of fuel and won’t have to keep the engine running all the time. Also, if we set a record it won’t have an asterisk next to it because of the powered winches. It’ll just be more fun to sail.”

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 17, 2014 @ 12:54

      Det är ju inte Ken som grindar :-)

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Oct 17, 2014 @ 13:30

        Snittvikten på dom 12 gubbarna är nog inte 70kg… plus mat!!! Vi snackar kanske 12x100kg…

        Reply

  5. spnL
    Oct 18, 2014 @ 22:18

    Sitter inte masten väldigt långt bak? Vad vinner man på detta?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 20, 2014 @ 19:15

      Större försegel utan att de blir överlappande. + större näsdukar på “undanvind”!
      Tror jag är delar av tänket!
      Bra att få bak pipan i båten på undanvind också!

      Reply

  6. Peter Gustafsson
    Oct 23, 2014 @ 07:18

    Ken Read om Comanche. Bland annat tar han upp mastens placering.

    One of the most frequent questions I’m asked is: “The mast looks like it is placed really far back, what’s the reason?”

    Our boat and sail designers used sophisticated modeling capabilities, early in the conceptual phase, to help determine where to place the mast. The team worked closely with naval architects at Verdier Yacht Design, VPLP and JB Braun of North Sails Design Services as they were deciding where to place the mast and appendages. And at the end of the day the mast kept sneaking back…model, test, conclude, try again. We interpreted the position you see today as the most efficient for all-around sailing, especially considering the hull and foil configuration.

    I at first didn’t believe having our mast well beyond 50% aft of the bow was efficient, but JB showed us the models and the computers proved us wrong. When it comes to these decisions, you have to trust the experts and their data. That’s what these smart guys get paid for, right?

    – See more at: http://www.sailingscuttlebutt.com/2014/10/22/building-trust-comanche/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook#sthash.diKE0zNR.dpuf

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 23, 2014 @ 07:59

      Mao inte ett j-la dugg. Ok, lite om att mast och köl/foils har åkt bakåt ihop men inte VARFÖR. Gissar på “bowup”!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.