Skip to content

81 Comments

  1. Freddy
    Nov 19, 2014 @ 17:22

    Jösses sånt fladdrande av akterliken på allas fockar!

    Häftigt annors :)

    Reply

  2. Lars M
    Nov 19, 2014 @ 18:15

    SCA i ledningen, kul !!

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Nov 19, 2014 @ 18:25

    Så nu skall man följa en taktiskt spännande start med VORs jävla tracker. Helt sjukt.

    trakinghell

    Reply

    • Matthias
      Nov 19, 2014 @ 18:49

      Testa http://volodiaja.net/Tracking/, tycker den fungerar bättre

      Reply

      • srsseglaren
        Nov 19, 2014 @ 19:37

        På vilket sätt är Volodja trackern bättre ?
        Stats från kl 1610 verkar inte gå att uppdatera till 1900 ?
        Är det tweets: en som är bättre `?

        Reply

    • Lars M
      Nov 19, 2014 @ 22:36

      Ja, trackern är totalkass, om dom i varje fall kunde få till vindpilar vore det ett lyft…

      Reply

      • Hannu
        Nov 20, 2014 @ 07:02

        Tryck på enviroment och sedan wind så får du dina pilar, men jag håller med om att den är kass i alla fall….

        Reply

  4. srsseglaren
    Nov 19, 2014 @ 18:42

    Så sant :-)
    Visade dessutom alldeles för mycket animerad tid i filmen(borde ha varit ca 10% av nu använd tid) när man ville se helikopterbilder över området för att kunna se vind längre fram ?
    Men Way To Go SCA :-)

    Reply

  5. Martin
    Nov 19, 2014 @ 18:47

    Skitkul att se. Men jag instämmer i att det blev för mycket animationer.

    Reply

  6. hertin
    Nov 19, 2014 @ 19:45

    Var kan man se reprisen från starten? Finns ju ingenstans. Snart tröttnar man på att följa VOR när det är så värdelös hemsida/tracker.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Nov 20, 2014 @ 06:31

    Det verkar ha hänt mycket i natt; SCA har gått från först till sist och Abu Dhabi har gått från cruising i hamnen till att vara topp 3. Donfeng också stabila.

    Reply

  8. Stefan Peterson
    Nov 20, 2014 @ 07:36

    Kan det vara så att Blurhängare inte är målgruppen för produktionen verkar inte riktad mot den som är intresserad av själva tävlingsmomentet. Det är om personer, händelser omkring och bilder som antyder att det går undan. Nu kan man få prognosticerad vind i alla fall så det blir sakta lite bättre i trackern men den borde gå och kolla med snabbare uppdatering. Fränt när Dongfeng plöjde genom vågorna var det i alla fall.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 20, 2014 @ 07:59

      Oavsett målgrupp så måste väl själva tävlingsmomentet vara en viktig pusselbit?

      Att göra 100 intervjuer på bryggan i Kapstaden där alla pratar om hur det är på havet, för att sedan låta bli att rapportera a) hur det är ombord på båtarna (på förra VOR hade man fått livebilder från Donfeng när de plöjde genom vågorna och tvingades kovända) och b) hur det faktiskt är på havet. I natt var antagligen en av de mest dramatiska nätterna under hela racet. Massor av vind, tuff sjö och stora omkastningar i fältet. Och inte ett ord. Inte en bild. Ingenting.

      Det känns lite som att man har 30 man som jobbar med media när båtarna ligger i hamn, för att sedan gå hem så snart de passerat startlinjen.

      Man var mycket bättre förra racet, så jag vet inte varför man inte lyckas den här gången?

      Reply

  9. Stefan Peterson
    Nov 20, 2014 @ 08:09

    Här är vi helt eniga Peter och det konstigaste är tycker jag att inte Frostad har större insikt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 20, 2014 @ 08:59

      Jag misstänker att han inte har stålarna.

      I det nya slimmade VOR så är det nog inte bara båtarna som har blivit hälften så dyra… Jag får också känslan att man har lagt mer krut på aktiviteter och hospitality på plats. Detta är så klart drivet av sponsorerna, men det är ändå synd att man inte når igenom till fans runt om i världen.

      Reply

  10. Peter Gustafsson
    Nov 21, 2014 @ 22:00

    Nu gippade de. Vem ser hetast ut?

    Reply

  11. Lasse Bergkvist
    Nov 22, 2014 @ 09:23

    Just nu leder DongFeng med 10 Nm – klart spännande att följa!

    Reply

  12. schvidja
    Nov 22, 2014 @ 15:46

    Är det någon som vet om det får segla hela vägen eller om de kommer att stanna på samma marinbas som förra gången för att bli omlastade på fartyg för vidare transport till de nästan vara framme i Abu-Dhabi.

    Reply

  13. Pelle Lindell
    Nov 22, 2014 @ 16:05

    Budet är de skall segla hela vägen med en spärrzon längs Afrikas kust.

    Reply

  14. Erik Barkefors
    Nov 22, 2014 @ 19:39

    Hoppas att ingen får haveri och behöver gå iland på Madagaskar nu när media berättar om böldpestepedemi där…

    Reply

  15. schvidja
    Nov 22, 2014 @ 22:36

    Jag hoppas också att de får segla hela vägen men förra året så försvann båtarna utan varsel.

    Reply

    • Sam V
      Nov 23, 2014 @ 01:52

      Sannolikheten att det händer igen är mycket liten. Tror de kommer segla hela vägen, piraterna är färre, marginalerna större, och pengarna mindre. Kör så det ryker.

      Reply

  16. Peter Gustafsson
    Nov 25, 2014 @ 08:02

    Är det nu etappen skall avgöras?

    aaddr

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 25, 2014 @ 10:04

      Mapfre och SCA på väg åt fel håll?

      Reply

    • Lars M
      Nov 25, 2014 @ 10:39

      Det ser nästan ut som att Abu-Dabi redan har avgjort…

      Reply

  17. kim
    Nov 25, 2014 @ 10:34

    Vad “kul” att VOR tyckte att de har för många följare och nu utestängt inte bara iexporer utan även chromesurfare från att följa i webläsare.
    Nästa gång är racet omdöpt till Firefox Ocean Race.
    Eller kanske Mosaic Ocean Race, för att bli riktigt exklusivt.

    Reply

    • Bj
      Nov 25, 2014 @ 11:23

      För mig fungerar det i explorer.

      Reply

  18. Peter Gustafsson
    Nov 25, 2014 @ 14:07

    Bra klipp av Mapfre. Frågan är om ADOR kan casha in detta eller om man fastnat till vänster?

    Reply

  19. Martin
    Nov 26, 2014 @ 11:12

    Angående positionsrapporterna som båtarna får 4 ggr per dygn. Har de ingen möjlighet följa konkurrenterna på annat sätt (förutom visuellt då)? AIS?

    Reply

  20. Aksel
    Nov 26, 2014 @ 16:09

    Dom har AIS, range ca 10 nm. Visual range ca 8 nm. Visual från toppen av masten, långt i bra väder

    Reply

  21. Micke
    Nov 28, 2014 @ 09:28

    Är det bara otur som gör att SCA tappar? Min känsla är att de har bra båtfart men att de tar tveksamma strategiska beslut alltför ofta.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 28, 2014 @ 15:27

      Aksel Magdahl, som är nav-ciach till tjejerna, sa är han nöjd med hur de sköter sig. Däremot sägs det att de har lite speed-problem. Osäker på varför, men de toppbårarna verkar ju få ut lite mer ur sina båtar.

      Senaste rapporten:

      Vindhål

      Natten till fredagen var tuff för Team SCA. Laget har arbetat hårt för att försöka bryta sig loss från ett envetet regnmoln vilket innebär ett stort antal tunga manövrar och förlorad mark till resten av flottan. Hoppet står till ett kraftigt annalkande lågtryck och då kan allt hända.

      Det är en prövning för oss alla när vinden bestämmer sig för att ta ledigt en kväll. Det är en prövning för navigatören att stå fast och behålla tron på sin strategi. Det är en prövning för besättningen som styr och trimmar båten att behålla koncentrationen och hålla båten i rörelse. Det är en prövning för skepparen att hålla nerverna i styr och en prövning för övrig besättning att behålla sitt sunda förnuft.

      ”Det finns inget vi kan göra åt det här, vi kan bara göra det bästa av den vinden som finns och finns det ingen, ja då finns det ingen,” säger Abby. ”Men vi hoppas att vad det än nu är vi har fastnat under så kommer vi att ta oss ur det. Det här är bara tillfälligt. Det är inte för alltid.”

      Team SCA har fastnat mellan två lågtryck, ett som råkar vara en tropisk cyklon. ”All vind sugs upp av de båda lågtrycken,” förklarar Libby. På så sätt skapas de här vindhålen som är något av det mest frustrerande man kan råka ut för på havet!

      När man tittar på väderkartan ser man att lågtryckssystemets gradienter ligger tätt, precis på samma sätt som höjdkurvorna på en topografisk karta, ju tätare kurvorna ligger, desto brantare är berget. För oss betyder de tätt liggande kurvorna stark vind. Just nu känns det som om vi rider på en gammal åsna i dalen mellan två gigantiska berg. I morgon ser det dock ut som om vi kommer byta ut åsnan mot en Ferrari i samma ögonblick som vi når den tropiska cyklonen.

      Vindens frånvaro gör alla lite spända. Rösterna är lite vassare än normalt och här den där speciella tonen, en blandning av frustration och koncentration.

      ”Alla har sitt sätt att hantera den här situationen på,” förklarar Dee. ”Det är viktigt att komma ihåg att vi också är människor och kan bli frustrerade. Just ni finns det ingen vind och vi vill prestera. Det är nästan värre här än i doldrums för här förväntar man sig vind och då är det extra frustrerande när det inte finns någon.”

      Vi har arbetat hårt för att komma hit under så lång tid och det sista vi vill är att vara utan vind. Så självklart är alla fokuserade och maximalt koncentrerade för att ta oss igenom den här svåra situationen så fort som möjligt. Vi kan bara hoppas på att resten av flottan har liknande förhållanden och komma ihåg att det finns en morgondag. När allt kommer omkring ser det ut som om morgondagen kommer bjuda på raka motsatsen (det hoppas vi på i alla fall!) och då blir det blött och blåsigt igen.

      CORINNA HALLORAN/TEAM SCA

      Reply

    • Hannu
      Dec 3, 2014 @ 08:32

      Verkar som Sca nu i alla fall hittat ett snabbt spår jämfört med resten av flottan :-)

      Reply

  22. Skoglund
    Nov 29, 2014 @ 19:04

    Uppenbart problem med farten. De blev ju omseglade av alla andra båtar första dygnet efter starten i Kapstaden. Lite konstigt med tanke på att de med råge haft mest tid i båten. Deras båt är nr 1, kan de ha med saken att göra?

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Nov 29, 2014 @ 19:52

    Vestas på grund. Det var ett tag sedan nu? Telefonica i Marstrand?

    At 1510 UTC, Saturday, November 29, Team Vestas Wind informed Race Control that their boat was grounded on the Cargados Carajos Shoals, Mauritius, in the Indian Ocean. Fortunately, no one has been injured.
    We are in contact with the boat to establish the extent of the damage and ensure the crew is given the support needed to enable it to deal with the situation.
    The Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC) in Reunion Island is aware of the problem.
    The crew has informed us that it is currently grounded on a reef but nobody is injured. Volvo Ocean Race and Team Vestas Wind’s top priority is to make sure the crew is safe.
    The crew has informed Race organisers that it now plans to abandon the boat as soon as possible after daybreak.
    Team Alvimedica and two other vessels are in contact with Team Vestas Wind to assist.
    We will give you more information as it becomes available.

    Reply

  24. Pelle Fälth
    Nov 29, 2014 @ 19:59

    Trist, knepigt med ett rev mitt ute i oceanen.

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Nov 29, 2014 @ 21:02

    agoround

    16,48.28S
    59,34.51E

    beach

    navionics

    Reply

    • Lars M
      Nov 29, 2014 @ 22:12

      Navigatören måste ha somnat till en stund…

      Reply

      • Lars M
        Nov 29, 2014 @ 22:29

        …Eller mer troligt, felvisning på GPS:en. Jäkligt trist om dom måste överge den.

        Reply

    • Stefan
      Nov 30, 2014 @ 08:52

      Otäckt, verkar snarare vara en stor ö.
      Helt galet átt dessa proffs gör en sådan miss, hoppas vi får veta hur det kunde hända.
      Inte kul att vara navigatören nu..

      Reply

  26. Peter Gustafsson
    Nov 29, 2014 @ 22:23

    UPDATE: 2030 UTC
    Team Alvimedica has now arrived at the site, is in radio contact with Team Vestas Wind and standing by to assist Team Vestas Wind, waiting for daylight.
    Race Control is in contact with Team Vestas Wind every hour. The situation is currently stable on board and the crew plans to remain on board until daylight.
    There is also contact established with a coastguard station on Isle de Sud, approximately 1.5 km from the boat, which has a RIB available.
    The plan is for this vessel to assist in abandoning the boat as soon as possible after daylight.
    Both rudders have been reported broken by the Team Vestas Wind crew. The team has also reported water ingress in the stern compartment.
    The Volvo Ocean 65 has watertight bulkheads in the bow and the stern. The remaining part of the boat is intact including the rig.
    We will update as soon as we have further information.

    Reply

  27. Feffe
    Nov 29, 2014 @ 22:37

    Aj ! Glädjande att höra att alla är ok. Hoppas båten går att rädda också men det känns ju som världsliga ting i sammanhanget.

    Reply

  28. Peter Gustafsson
    Nov 30, 2014 @ 09:47

    Nu när alla är säkra så hade vi ju velat höra vad det var som hände egentligen?

    Team Vestas Wind räddade efter grundstötning

    Det danska laget Team Vestas Wind räddades tidigt under söndagsmorgonen efter att deras båt gick på grund igår och de tvingats lämna båten. Samtliga nio personer i besättningen är i säkerhet på ön Íl du Sud och ingen har skadats.

    Igår lördag klockan 16.10 (CET) meddelade det danska laget Team Vestas Wind tävlingsledningen att de gått på grund och att deras båt satt fast på ett rev vid Cargados Carajos Shoals, Mauritius i Indiska Oceanen.

    Besättningen stannade ombord på den grundsatta båten i flera timmar. De rapporterade att deras båda roder gått sönder och att båten tagit in vatten i fören. I övrigt var båten och riggen intakt.

    Runt midnatt lämnade de båten och vadade med vatten upp till knäna till en torr del av revet. Därifrån blev de senare räddade runt 0330 (CET) av en ribbåt som tillhörde den lokala kustbevakningen. De transporterades till den lilla ön Íle du Sud, som är en del av Cargados Carajos Shoals och ligger cirka 430 kilometer nordöst om Mauritius.

    Team Vestas Wind, som redan avbrutit etappen, kommer nu tillsammans med tävlingsorganisationen att planera hur besättningen ska transporteras från ön och hur man ska ta hand om den deras grundsatta båt. 


    – Jag är extremt lättad över att alla nio i besättningen nu är i säkerhet och att ingen kommit till skada, Det har varit vår högsta prioritet sedan vi först hörde om grundstötningen, säger Knut Frostad som är VD för Volvo Ocean Race. 

    – Samtidigt är jag väldigt ledsen för att detta har inträffat för Team Vestas Wind och för Chris Nicholson och hans lag. Det är förkrossande för laget, tävlingen och för alla inblandade. Jag känner verkligen för Chris och laget nu och vi kommer fortsätta ge dem stöd i fortsättningen.

    
Besättningen leds av den australiensiska skepparen Chris Nicholson och med i laget finns de två danska seglarna Peter Wibroe och Nicolai Sehested.

    När olyckan inträffade dirigerades Team Alvimedica (USA/Turkiet) till den plats där Team Vestas Wind befann sig för att erbjuda dem assistans över natten. När det blev klart att de var i trygghet kunde Team Alvimedica och deras skeppare Charlie Enright återuppta sitt deltagande i etappen. De har nu fortsatt segla mot Abu Dhabi.

    Just nu pågår den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 från Kapstaden till Abu Dhabi. Närmast framför Team Alvimedica ligger Svenskbåten Team SCA på femte plats. I täten pågår en väldigt tät strid mellan fyra båtar och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team ligger fyra.

    Reply

    • Jonas Falk
      Nov 30, 2014 @ 14:16

      Enligt böckerna ligger öarna/reven i verkligheten 3 nm SW om var de är ritade i sjökorten. Vestas kanske trodde att de seglade på den säkrare västra sidan.

      Reply

  29. Peter Gustafsson
    Nov 30, 2014 @ 14:28

    Fast så här ser det ut på datorn ombord (Alvimedica). Ganska mycket där de gått på ser det ut som :-)

    grunded_alma

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 30, 2014 @ 14:53

      Är den gröna båtsymbolen där de trodde de var och musmarkören/SART ACTIVE där de faktiskt befann sig?

      Reply

  30. Peter Gustafsson
    Nov 30, 2014 @ 15:12

    Den gröna är Alvimedica som låg stand-by. Bilden kommer direkt från Expedition på Will Oxleys navdator. Det är också Will som har lagt in “dividers” för att hålla koll på olika avstånd (de blåa strecken med distans),

    Alvimedica låg stand-by på läsidan av ön, inne i lagunen där de körde motor fram och tillbaka.

    SART ACTIVE är Vestas. Osäker på vad numret är, deras AIS MMSI är 319071200.

    Reply

  31. Magnus
    Dec 1, 2014 @ 09:09

    Det är tänkbart att navigatören använt ett vektorbaserat sjökort, där detaljer döljs då man zoomar ut. I Svenska vatten har detta problem diskuterats en hel del. Visar det sig så bör algoritmkrökarna hos vektorsjökort- och plottertillverkarna tänka om rejält. Bättre att varningsfärga för mycket än för lite vid utzoomning.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 1, 2014 @ 09:13

      Så kan det vara, men med denna vetskap så måste man jobba med detta. Jag kör samma C-MAP som vi ser på Avimedica, men i vatten där det finns mycket hinder så får man dubbelkolla sin rutt med hög insomning och alternera med rasterkort.

      Alla andra båtar hittade ju ön, så man kan nog inte skylla på tekniken (även om vi alla förstår hur det kan gå fel).

      Reply

      • Göran/Xusidus/X-382
        Dec 1, 2014 @ 10:19

        Peter; Du skriver att de andra båtarna hittade ön. Men går inte Dong Fengs kurslinje oseriöst nära och dessutom över ett grund på bilden i ditt inlägg 29 nov? Märkligt tycker jag.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 1, 2014 @ 10:36

          Så där seglar man inte på ren tur. Det ser ut som att de har haft koll och tagit en kalkylerad risk genom att gå nära uddarna. Tittar man på Navionics eller Google Earth så är “det lilla grundet” en liten atoll med bra djup på ostsidan.

          Om det är smart att segla 20 knop genom vatten som man inte tror är sjömätta är en sak. Men uppenbarligen stämmer det ganska OK eftersom alla andra verkar klara sig. Jag tror också de har bra koll på djupsiffror och de öar de passerar för att göra en reality check på sjökorten.

          Reply

    • Tomas N
      Dec 1, 2014 @ 09:51

      Tyckte jag läste på VORs app att navigatören på Vestas inte hade zoomat in tillräckligt för att få syn på revet på skärmen.

      Tomas

      Reply

  32. Magnus
    Dec 1, 2014 @ 09:25

    För att uppnå rätt nivå på misstänksamheten mot vektorsjökort hjälper det att ha erfarenhet av svensk-finsk skärgård. Sen är det troligt att sjökorten i såpass obesökta trakter kan sakna åtskilliga revknölar. Visa jordenruntseglare rekommenderar att man “ser” på de närområden man ger sig in i mha. Google Earth.

    Reply

  33. Peter Gustafsson
    Dec 1, 2014 @ 11:14

    Här ser man hur Ian Walker zoomar in/ut. Att ett stort område är blått tyder väl på att man skall titta lite närmare på det innan man gasar rakt igenom.

    https://www.facebook.com/video.php?v=838428976180501

    Frågan är om det hade hjälpt att man ritade in små öar i ut-zoomat läge om navigatören ändå inte zoomar in.

    Även med papperskort hade man antagligen behövt ta fram kort med bättre skala för att kunna segla igenom området. Så det är egentligen ingen skillnad på metodiken om man kör elektronsikt.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 1, 2014 @ 12:24

      I det utzoomade läget ser man också rutan som markerar att det finns en “special” med mer information om man zoomar in.

      Reply

  34. Peter
    Dec 1, 2014 @ 14:56

    det spekuleras ju en del runt om I världen om vad som hände. Jag läste på yacht.de om en intressant hypotes att navigator kanske sov och utgick ifrån att Vestas skulle passera öster om revet med god marginal. Situationen ändrades genom ändrade vindförhållanden. Strax fore olyckan ändrade kursen åt babord. Man skulle spekulera om att kursen lades öster om revet men sen ändrades utan att kola med navigatören.
    Som sagt bara en speculation, en till….
    Det blir intressant att höra vad som ledde till havariet.

    Reply

  35. JM
    Dec 1, 2014 @ 15:25

    Nästan ännu intressantare än historien är väl framtiden? Går båten att rädda, i så fall vart kör dom henne. Går det att reparera innan nästa etapp, eller etappen efter det? Alterntivt finns det en åttonde båt byggd (det var väl planen från början)? Hur snabbt kan dom ha en ny båt på plats? Vem äger båtarna, Volvo eller Vestas? Har Vestas råd med en till båt, är båtarna försäkrade? Hur stort är Volvos intresse att ha alla båtarna igång – borde vara stort tycker jag. Kan man på något sätt lösa en dispens/handikapp så de kan segla klart i en gammal VO70 – och finns det sånt intresse bara för att ha många båtar på linjen… många funderingar.

    Reply

    • Jocke
      Dec 1, 2014 @ 16:31

      Inför starten låg det 2-3 “extra” båtar sjösatta i Alicante. Ostripade.
      Gissningsvis för sponsorsegling?
      Kan de funka som reserv nu när det är entyp?
      Vad säger reglerna om ersättningsbåt? Är Team Vestas helt ute ur racet om de inte får tillbaka sin egen båt?

      Reply

      • Jonas
        Dec 1, 2014 @ 19:43

        De flesta svaren verkar finnas på Sailing Anarchy. Det finns inga “reservbåtar”, alla som är byggda seglar.
        Teamen äger båtarna och VOR har option på att köpa tillbaka. Det är känt sen innan. Se till exempel intervjun med Knut F från Kapstaden
        Enligt intervjun med Nicolson igår så har bulben brutits loss från kölen, däcket har brutits upp och aktern “är gone”. Hon ligger också långt upp på revet, så hon går nog inte att lyfta loss med fartyg. Vestas är alltså förlorad.
        De skulle utnyttja sista dagen på ön för att fortsätta tömma skrovet på oljor och elektrikskrot som kablage…

        Reply

  36. Henrik
    Dec 1, 2014 @ 20:05

    Shit vad tråkigt för alla inblandade! Vestas får säkert svårt att dra detta projektet vidare rent kommersiellt och även motivera hela satsningen internt/externt, hela besättningen som blir utan båt och Volvo som får ett mindre intressant race. Men samtidigt tur i oturen att inte det gick illa för någon ombord.

    Reply

  37. SilverSurfer
    Dec 2, 2014 @ 09:50

    Under alle omstændigheder er det vel umuligt at reparere båden så den forbliver en klassebåd – Volvo 65 en-type. De oprindelige både kom ud med en variation i vægt på omkring 15 kg. Jeg kan ikke forestille mig at en reparation kan udføres så den stadig holder sig både styrke- og vægtmæssigt indenfor grænserne. Selv mindre havarier (type skader som på Dong Feng eller måske lidt større) må hurtigt kunne kompromittere den strikte en-type. På 70’erne så vi jo masser af store skader, som krævede omfattende reparationer. Hvis man ikke kan holde bådene skadefrie løber man risikoen for at en-type ideen falder til jorden.

    Reply

  38. UZ
    Dec 3, 2014 @ 00:53

    Reply

  39. Lars M
    Dec 4, 2014 @ 20:31

    Reply

    • Hannu
      Dec 5, 2014 @ 08:30

      Inte ofta pulsen går upp när man sitter på kontoret, men detta var förjäkligt att se :-(

      Reply

  40. Kjell
    Dec 5, 2014 @ 09:43

    Jag tycker det ser ut som att alla spanar efter något upp i lovart precis före kraschen. Visste de att de var nära revet?

    Reply

  41. F424
    Dec 5, 2014 @ 11:32

    Ajajaj. Det gör ont i hela kroppen!
    Intressant att se sekvensen innan de går på. Flera i besättningen tittar snett framåt lovart, jag gissar att de hör vågor som slår mot revet? Någon som vet (Anders kanske?) om de har ekolod tillgängligt på displayerna i sittbrunn?

    Reply

    • Peter
      Dec 5, 2014 @ 12:03

      utifrån bilderna verkar det så att det är rätt brant innan det blir grunt. med hastigheten på 19 kn så finns inte så mycket tid att reagera om ekolot skulle varna. Men med plotter på borde man ju kunna hålla sig från grunden som visas på kartan.

      Reply

  42. Patrik Andersson
    Dec 5, 2014 @ 11:56

    Utan att försöka leka amatörexpert känns det som att “Navigation” på dessa båtar mer syftar till taktik än att undvika botten, någon båt i varje VORupplaga så går ordentligt på grund.
    Många gånger på ställen där det inte är så svårnavigerat heller.. borde inte något så basic som plotter vid ratten kunna prioriteras på denna nivå, eller väger det för mycket?

    Reply

  43. F424
    Dec 5, 2014 @ 12:13

    Plotter vid ratten tror jag inte på. Ordspråket att rorsman skall hålla farten, höjden och käften är inte kommit fram av en slump. 100% koncentration på att just styra gäller, allt annat skall andra ägna sin fulla koncentration åt.
    Visst kan man tycka att det är obegripligt slarvigt att hamna på ett känt rev, men jag känner för grabbarna och speciellt navigatören. Osannolik tur att alla klarade sig helskinnade när man kör nästan vinkelrätt upp på land i 19 knop…

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Dec 5, 2014 @ 14:04

      +1

      Reply

  44. Bosse F
    Dec 5, 2014 @ 12:43

    Om ett gäng så erfarna sjömän kan gå på grund på detta sätt så kan man börja fundera lite på andra fartyg.
    Ponera att en oljetanker navigerar på samma sätt, de har inte mer utrustning.
    Frågan har nog varit uppe, men varför syns inte båtarnas AIS?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 5, 2014 @ 15:45

      AIS-signalerna sänds på VHF-bandet så räckvidden på det systemet är begränsad till “line of sight” till andra båtar och/eller landstationer (som bland mycket annat används för att lägga ut positioner på nätet) I praktiken är den normala räckvidden mellan båtar kanske upp till 10 sjömil och till land kanske det dubbla eller lite mer. Vid gynnsamma atmosfärsförhållanden kan man få mycket längre räckvidder.

      Reply

      • Bosse F
        Dec 5, 2014 @ 16:28

        Finns fler sätt att sända ut AIS position än bara via VHF. Kanske begränsas av tävlingsmässiga aspekter.

        Reply

        • Pelle Lindell
          Dec 5, 2014 @ 17:51

          Jag tror snare det är praktiska och kostnadsmässiga asåekter. Sattelitbaserad AIS är ju rlativt nytt och såvitt jag vet funkar det bara (än så länge) för klass A transpondrar. VOR-båtarna har såvitt jag vet bara vanliga klass B. Sen finns det någ en aspekt av att man inte vill/orkar se varandra 24/7

          Reply

          • Peter
            Dec 5, 2014 @ 17:58

            vill inte ser varandra eller vill inte synas av de andra??? tänker på när nav-lanternor släcktes av en del båtar under natten på en del tävlingar…..

          • Pelle Lindell
            Dec 5, 2014 @ 18:45

            Hade båtarna haft full tracking 24/7 hade det ändrat “spelet” ännu mer mot entypssegling där alla bara följer varandra och inte vågar splitta eller låta någon splitta. Vad jag läst finns det redan nu en ovilja att släppa konkurenterna utanför AIS-räckvidden. När AIS blev almän så ökade stressnivån på havskappsegling helt klart för mig i alla fall. Att se fler konkurenter på längre avstånd ändrar spelet till något som liknar bankappsegling i jätteformat och jag är tveksam om jag tycker det så kul egentligen.

          • Peter Gustafsson
            Dec 5, 2014 @ 23:30

            +1

            Det finns en vits med att segla sitt eget race utan att hela tiden behöva segla på “fleeten”. Personligen tycker jag att denna upplaga av VOR är jämn, men relativt tråkig. Dvs inget händer om det inte blir bleke eller någon seglar upp på ett rev :-)

  45. Sam V
    Dec 5, 2014 @ 13:28

    Wouter Verbraak skrev en förklaring och ett tack på sin facebooksida tidigare. SA länkade till den och den fick en massa likes. Nu är den borttagen men texten finns på SA:

    http://sailinganarchy.com/2014/12/04/walking-tall/

    Reply

  46. Peter
    Dec 5, 2014 @ 16:46

    då fick vi ju svar på frågan.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.