J/80 shorthanded | hjälp önskas
Veckans läsarfråga är straigh-forward. Vad gör man för att shorthanded-anpassa en J/80. Och vi har ju sett två man segla över Atlanten i en sån, så det kan väl inte vara så svårt?
Jag har precis köpt en J/80 som är utrustad för kryss/länsbana.
Ska köra den single och doublehanded – eventuellt Seapilot 2 star. Vad behöver jag ha för utrustning och vad måste jag ha för utrustning. Tänker både säkerhet, snabbhet, hjälpmedel för manövrar och annat jag inte har tänkt på.
Blurs läsekrets kan ju det här!
jonasw
Nov 24, 2014 @ 14:33
Autopilot
sele, livlina och band att spänna från för till akter för att slippa kroka ur selen.
Är väl det jag främst tänker på för att öht ställa upp singlehanded i en tävling där det är lite längre sträcka än vanlig kryss-länsbana. Vi har seglat double handed i j80 några ggr utan autopilot, funkar utan problem. Ibland hade det dock varit skönt att kunna låta den andre få sova medans den andre får fixa med segel etc.
I övrigt kommer det ju till en hel del säkerhetsprylar, typ osr cat 3/4.
jonasw
Nov 24, 2014 @ 14:36
Skulle också vilja nämna att j/80 är så pass enkel att segla och hantera så det är lätt att segla den själv, bara man fixar styrningen på något vis.
Jonny Petersson
Nov 24, 2014 @ 15:05
Jag har också precis inhandlat en J/80 med samma ambitioner att segla shorthanded.
Jag kommer dra ner alla fall i sittbrunn med brytblock, däcksblock, avlastare och vinsch.
Plotter och vindinstrument.
På önskelistan ligger nu ett code segel.
Pelle Pedersen
Nov 24, 2014 @ 15:52
En gissning på segelgarderob;
Storsegel m två rev. Dacron
Fock på rulle med stående lattor. Laminat/Aramid etc.
Code som halsas ca halvvägs ut på peket, gärna med vaterstag. Laminat/polyester.
A2 runner på maxmått. Ev modifierad så att den kan ta lite mer höjd.
Stormfock
Ev en A5 om budget tillåter.
Pelle Pedersen
Nov 24, 2014 @ 15:52
Vaterstag = bobstay!!
JIMMY
Nov 24, 2014 @ 17:27
Samt ett rev i focken.
Lasse Bergkvist
Nov 24, 2014 @ 17:27
Redan bra tankar – tack! Skoj Jonny – grattis!
Björns Segelvård
Nov 24, 2014 @ 17:57
Ett tips är att sy till en nedtagningslösning på gennackern så som 49er och F18 tex har. Jag har sytt en sådan lösning till en kund som vart riktigt nöjd. Borde gå att få till en strumpa eller liknande på däck också.
Erik Barkefors
Nov 24, 2014 @ 18:07
Många av fransoserna kör med rev i focken. Jimmy körde med rullfock på Airbender som kunde revas när den var utrullad.
Fundera på en Code1 istället för Code0 för focken bär hyfsat till de vinklarna om du suggar ut den på kanten.
Sen en gennaker för “vanliga” vindar. Blåser det 15 m/s så kör du förmodligen inte gennaker shorthanded/solo.
Tänk på att segelmakarna har olika benämningar på seglen så Doyle A1 som jag har kallas A2+A3 hos North…
srsseglaren
Nov 24, 2014 @ 18:11
Så är vi nyfikna på om erfarenheterna av Blur´s shorthand fock med mjuka lattor blev en keeper eller ?
http://www.blur.se/2014/05/20/j111-shorthandedfock/
Vilken autopilot ger bra funktionen för pengen ?
Garmin har visst ngn på gång ?
Peter Gustafsson
Nov 25, 2014 @ 00:10
Shorthandedfocken var grym. Jag körde den revad på Solo Mellan Broarna tillsammans med ett rev. Perfekt i 9 m/s men pallar 12 då man borde köra i det andra revet.
http://www.blur.se/2014/08/19/solo-mellan-broarna-2014/
Den har gått på andra race också, men inte revad då.
Mange
Nov 24, 2014 @ 21:21
Jag har själv liknande planer fast genomförandet är lite långsamt.. Har haft funderingar på att köra gennakern på en topdown Furl. Någon som har erfanheter av detta, overkill på en J80?? M
Jens Utbult
Nov 24, 2014 @ 23:35
Kul att någon vill köra lite längre med J80! Det är ju en sjukt kul båt att köra lite längre off-shore med.
För en kortare tur under svensk sommar skulle jag chansa och köra med standard-seglen och en jib-top. Två rev i storen och en stormfock för syns skull. Det är vad alla j80 körde med under Gotland runt på den gamla goda tiden.
Vill du göra det på riktigt kan jag rekommendera en stormfock som du sätter i däcket cirka 50 cm bakom förstaget och hissas på ett fall monterat strax under de övre spridarna. 2-1 utväxling på fallet och ett förstag insytt i liket på focken så går det snabbt och enkelt att hissa stormfocken. Vanliga focken är bara att lämna på rullen, den är ändå extremt svår att få ner i en bit om det börjar blåsa på riktigt. För att inte knäcka masten när stormfocken är hissad behövs backstag monterade på samma höjd som fallet till stormfocken. De går fint att fästa i akterpulpiten där blocken till gennackern sitter så det blir inte så mycket skruvande i båten. Med det extra förstaget går det också att reva storen mer utan att masten trillar ner så man kan sy i ett tredje rev. Vi klarade oss igenom en riktigt elak storm med den här lösningen och toppade som mest 19 knop på undanvinden vid ett annat tillfälle så det hela är väl testat.
Glöm det där med att dra ner fall till sittbrunnen. Du behöver ändå upp på däck för att ta hand om seglen när du revar.
När vi seglade hade vi en rätt hygglig kardanupphängd spis men för en två-tre dagar skulle jag köra med en jetboil surrad vid masten och sedan Real Turmat för hela slanten.
Sen bör du räkna ordentligt på strömförbrukning. Du kommer inte kunna ladda batteriet och det är rätt jobbigt när strömmen tar slut efter två dygn…
Jens Utbult
Nov 24, 2014 @ 23:47
Jag glömde en viktig sak. Med standardluckan kommer det ösa in litervis med vatten varje gång en våg slår över båten och det gör det ofta. Vi löste det med ett luck-garage av kapelltyg (North på Lidingö sydde det åt oss). Man kan se lite av det på den här bilden:
http://adventure.roxen.com/_internal/cimg!0/3cw5jphgshuqd.jpg
Peter Gustafsson
Nov 25, 2014 @ 00:09
Tack Jens, jag försökte hitta era gamla bilder men inte ens “Internet Waybackmachine” lyckades.
Har du kvart text & bilder nånstans så hade det varit kul att återpublicera det!
srsseglaren
Nov 25, 2014 @ 07:09
J80 Rubberbandpilot och Jibtop på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=tUcYQCKP7CU
http://www.youtube.com/watch?v=51KthLvDxN4
Undrar om en “Bartel” rulle med hakar för focken underlättar nedtagning samt sättning vid skiften till d:o stormfock, mindre motstånd på kryss när stormfocken är satt ?
Focken behöver då bra fixering på däcket när den är nedtagen ?
Finns det ngn med praktisk erfarenhet av X5 autopilot alt. annan prisvärd pilot ?
En DIY 20Ah genset från Hobie 33:
http://boatbits.blogspot.se/2012/07/and-you-can-store-it-in-bowling-ball-bag.html
Rasmus
Nov 25, 2014 @ 08:43
Jeg hadde X5 autopilot i min mini650, hvor den fungerte utmerket. Dog kunne det ta et minut eller så før piloten hadde “lært” seg båten bevegelser, spesielt på slør i mye vind og stor sjø.
I dag ville jeg ha testet den nye EVO pilot ( jeg vurdere å kjøpe EVO som backup til min Nexus i min nåværende båt).
Jens Utbult
Nov 25, 2014 @ 08:52
Min erfarenhet är att när du väl byter till stormfock på en j80 är det mayhem på fördäck. Det är tillräckligt svårt att hantera stormfocken på tre kvadrat. En fock med hakar skulle nog funka hyggligt men det kommer vara svårt att fixera den på däcket då en j80 är nästan lika mycket under vattnet som ovan när det brallar i. Fock som hissas i förstagsprofil kommer man aldrig att få tillbaka till sittbrunnen om man försöker ta ner den i 20 knop+. Sedan tillkommer problemet med att om du revar storen så att den matchar en stormfock så kommer masten att bli väldigt svajig. Du behöver helt enkelt backstag och ett inre förstag på en j80 för att staga upp masten i riktigt dåligt väder. Vad det gäller motståndet från den rullade focken så anser jag att det är värt den ökade säkerheten man får från enklare segelhantering.
srsseglaren
Nov 25, 2014 @ 09:28
Med backstag menas då ett checkstay i samma höjd som övre spridaren ?
Samt inre förstag utgöres av inbyggt mjukt stag i stormfock ? eller ytterligare stagning ?
Bra recept på flygfisk gryta :-)
Det här räcker till två killar på en J80:
Ingredienser: 2 flygfiskar 1 burk hela tomater 3 vitlöksklyftor 0,5 gul lök 1 lime 1 dm purjolök 1 msk heinz chilisås smör salt och peppar
Gör så här: 1. Rensa flygfiskarna och skär dem i 2 cm tjocka skivor. 2. Skär vitlöken i tunna skivor. 3. Koka upp ris i tryck-kokaren och ställ av. 4. Fräs fisken i smör, lite av vitlöken och saften från limen. Krydda med salt och peppar. 5. Fräs den grovhackade gula löken och resten av vitlöken i smör i en kastrull. 6. Häll på tomater och chilisås i kastrullen och låt koka i 5 minuter. 7. Rör ned tomatsåsen i stekpannan med fisken och lägg i den grovhackade purjolöken. Smaka av med peppar och salt. 8. Servera med nybakat vitt bröd.
Ett tips är att inte försöka göra det här när du surfar med vågorna i grov havsjö med tredubbla rev…
Jens Utbult
Nov 25, 2014 @ 10:48
Jag har lite dålig koll på skillnaden på backstag och checkstay men det fästs som du skriver i höjd med övre spridarna vid samma punkt som stormfocks-fallet går ut ur masten. Den lösningen som vi valde var 2-1 på fallet och sedan en lite kraftigare dyneema-lina som förstag i focken. Grymt enkelt att sätta och masten blir väldigt stum och slutar att pumpa helt.
Det var för övrigt Anders Lewander på North och Benns mast som hjälpte oss att modifiera riggen inför atlanten-seglingen. Såhär i efterhand kan jag konstatera att deras hjälp var ovärderlig och troligen den mest prisvärda investering som vi gjorde i båten inför seglingen.
srsseglaren
Nov 25, 2014 @ 11:14
Stort tack för möjlighet att nörda in sig :-)
Undrar om dom har flygfisk i Östermalmshallen ?
Peter
Nov 25, 2014 @ 11:21
är det inte så att backstag är fast I höjd med förstag och checkstay någon annanstans? Har för mig att man kontrollerar med backstag förstagspänning. Med checkstay kontrolleras mastenkurvan bakåt.
Jens Utbult
Nov 25, 2014 @ 08:29
Allt finns på http://adventure.roxen.com/ men sajten går upp och ner lite då och då. Om du vill kan jag försöka knåpa ihop en liten text om resan.
Gustav
Nov 25, 2014 @ 13:59
Att erbjuda sig att skriva om en sådan resa är ju samma sak som att få krav på sig att göra det…..
Sven Lagerberg
Nov 25, 2014 @ 00:21
Jag köpte precis en sådan där rullpryl av Anders på North för min A2a som ska installeras på min J80 i vår. Styrningen är annars the big problem om man vill slippa tunga jobbiga batterier. JibTopen ser ut som en variant av Code0 är grymt att köra när man är ensam. Plattvindsgennakern är bättre att lämna i land och skaffa en A2 eller något mera allround.
Per Svanberg
Nov 25, 2014 @ 14:41
Är det verkligen självklart att köra med livlina solo eller när man bara är två? Efter lite eget funderande känns det som en potentiell livsfara att hamna bredvid båten/efter båten i lite vind och sjö => snudd på omöjligt att ta sig upp solo…och vid double handed kanske det kan gå förutsatt att polarn inte ligger och djupsover….iaf om livlinan är lång. Gör man livlinan så kort att man inte ens kan komma över kanten blir det snabbt extremt opraktiskt.
Jag röstar snarare för: ingen livlina men torrdräkt och PLB.
…tills någon kan övertyga mig om motsatsen.
Tänker
Per
Sebastian Larsson
Nov 25, 2014 @ 15:19
Per, du kan fästa en löplina i centrum av båten, från skotskenan till masten, och ha en väldigt kort livlina <50cm. Eller fästa löplinan ner i båten om du vet att du skall springa ned där och inte på fördäck. Tipset är från Paul Gaskell Brown som sitter fast på det viset under långa stunder. Om du seglar med autopilot är du, som sagt, drunknad inom någon minut om du trillar överbord med livlina. Den måsta vara så kort att du inte trillar genom mantåget.
Bosse F
Nov 25, 2014 @ 15:43
Har ju också betydelse hur bred båten är, min Dynamic är 2,5m. Seglar jag själv har jag kort lina när jag är i sittbrunnen, så kort att jag inta kan ramla överbord. På fördäck har jag ingen lina. Ramlar man i så är det garanterat kört om man har lina. Torrdräkt och PLB gäller då.
Kör vi två så är det lina även på fördäck. Har krokar på fördäck utöver linan, ska man jobba så är det knästående och kort lina så den blir sträckt.
Ulf Brändström
Nov 25, 2014 @ 17:10
+1
Lasse Bergkvist
Nov 25, 2014 @ 22:45
STORT tack till alla så långt! Många bra tips och uppslag! Tar gärna emot fler tips och tricks – återkommer sedan framåt våren med de åtgärder jag gör inför första SH-säsongen!
Leino
Nov 26, 2014 @ 12:02
Jag tänker att har jag lina är det större chans att inte ramla överbord, även om den nu är lite för lång. Skulle det nu gå så illa att man hänger utanför o inte kan ta sig upp så har jag en kniv i fickan så jag kan kapa linan.
Mest använder jag linan i sittbrunnen då jag sover där.
Autopilot är det sista du ska lägga pengar på om du tänker köra doublehanded, solo är det en av de första.
Peter Gustafsson
Nov 26, 2014 @ 12:41
Jag tror också att det kan/skall få ta lite tid.
Alla seglar sina båtar på lite olika sätt, och det tar många timmar på havet innan man vet hur man vill ha det. Det kommer ju ändå att ta ett par (eller tre) säsonger innan man kan få ut 100% av båtens prestanda,
Steg ett kan vara att få koll på säkerheten, så att du dels får vara med, men också känner dig trygg och kan fokusera på att segla båten fort. Tidigare var ju J/80 en offshore-klass som seglade Gotland Runt i egen klass. Här har Jens och andra bra koll som kan vara värt att inventera. En kombination av detta med det vi sett på andra båtar kan vara en bra grej.
Jag har ju också funderat mycket på det här med hårdvindssegel. Stormfocken är ju kanon när det är survival, men vi seglar nästan aldrig när det blåser 20. I 15 m/s vill man ändå fortsätta kappsegla? Skulle jag enbart använda båten för shorthanded-segling så skulle jag fundera på en fock med soft-hanks och ett rejält rev. Med ett högre skothorn funkar den även för “blast reaching”.
Botten/kölen är lika bra att göra rätt från början. Borde vara prioriterat.
I den här typ av båt så handlar det väl också om att hålla saker torra när det blir stökigt på havet. Finns säkert bra trix för hur man löser detta.
Leino
Nov 26, 2014 @ 17:31
Bästa jag kommit på för att hålla saker torra är drybags. Köper en av var sort jag hittar, gör det lättare att hålla reda på vilken som innehåller vad. Speciellt då man kastar runt dem vid stackning går det inte att hålla reda på annars.
Skulle prioritera i följande ordning:
1 få ihop safetyutrustning så man får vara med.
2 förbereda sig för att kunna hantera styv kuling, då känner man sig trygg.
3 se till så att allting funkar så smidigt det går med de segel och utrustning man har.
4 köpa till de segel man saknar mest.
5 autopilot och mera segel.
Jonny Petersson
Nov 27, 2014 @ 08:12
Ämnet botten/roder/köl skulle jag vilja ha tips på och vilka olika steg och moment. Jag använde Jotun Hard Racing (vit) på min tidigare båt. Vitt är snyggt vid sjösättning men blev rätt fort snorgrön.
Bosse F
Nov 27, 2014 @ 09:39
Det snorgröna är det som bromsar, slemmet. Jag gillar vitt för då ser man om det är slemigt.
Jonny Petersson
Nov 27, 2014 @ 10:13
Sant :-0
Grym
Nov 26, 2014 @ 13:27
Autopilot
Jag seglat två GR på två personer, en gång med lyckad utgång en gång med lite sämre utfall, men jag är rätt säker på att det är den enskilt viktigaste utrustningsdetaljen för att kunna driva båten hela racet. Vid båda tillfällena var sista dygnet riktigt jobbiga. Jag skulle inte att köra längre DH seglingar utan autopilot igen. På kortare race har vi inte känt behov av AP, men tror att vi med lite inkörning kan kapa lite tid i manövrar då båda kan deltaga i manövrar.
Vill få barnen att bli intresserade av kappsegling på två, tror även här att det skulle vara positivt.
F424
Nov 26, 2014 @ 15:34
Autopilot ser jag som väldigt prioriterat för shorthanded särskilt om det är längre seglingar. På förra årets 2Star Baltic var den ovärderlig vid två tillfällen. Den ena på det dimmiga benet från Visby till Västerviks angöring. Vi seglade som i en ostkupa med kondens, såg 30-40 meter. Att timme efter timme styra rakt utan referenser går inte. Den andra på den långa kryssen hem. Vinden var väldigt stabil men det var mörkt och stökig sjö. Med en gubbe sovande på durken i kajutan skotade vi för kryss och sedan räckte det att sitta i lä under sprayhooden och titta på vindriktningsvisaren (den Autohelm 4000 vi hade har ingen koppling till vindgivaren i masttoppen). Ett par grader upp och ner då och då räckte för att hålla rätt kurs. Den man eller kvinna som på tredje dygnet under dessa förhållanden slår Helmut är inte född. Sedan är den självklart till stor hjälp vid manövrar. Och när vakthavande skall hämta käk eller gå på do när den andre sover.
Rasmus
Nov 26, 2014 @ 17:18
For et par år siden talte jeg med Nigel Colley og David Bowdler påFastrak ( vinder av 1000-mile DH race, RB& ++). De seiler stort set utelukkende med autopilot aktivert. De begrunner det med at de vinder mer på å trimme båt og seil enn de taber på “overstyring” med autopiloten. Dessuten, som nevnt over, holder piloten kursen under vanskelige forhold.
Som alle instrumenter må også autopiloten kalibreres og fintunes etter forholdene.
Et av mine mål for 2015 er å lage et “autopilot diagram” på samme måte som jeg har seildiagram. Til nå har det været mye prøving og feiling…
Jeg har erfart at også i min nåværende båt blir alt våt, så jeg pakker alt fra førstehjelpsutstyr til mat og klær i vanntette “kanosekke”. Av andre små hjelpemidler har jeg montert velcotape på alle småtingene så som penner, lighter osv. På den måte blir de hvor jeg “satte” dem..
Leino
Nov 26, 2014 @ 17:50
Ja såklart kan man tjäna mycket på att använd autopilot. Men först då man har rätt segel och utrustning i övrigt samt tillräckligt med tid på vattnet för att känna i hela kroppen hur båten går. Tills dess lär man sig mer på att hålla i rorkulten. Autopilot är en dyr investering som inte ger mycket bättre boatspeed om inte allting annat är på plats.. Dessutom kan man ge sig fan på att skiten strular när man som bäst behöver den och ändå får handstyra. Seglade man då utan till att börja med så kan man redan alla trixen man då behöver kunna och kan fokusera på att fortsätta rejsa.
Kalle
Nov 26, 2014 @ 16:14
Vill slå ett slag för kortare Singlehanded seglingar” oxå. Har seglat en säsong på på den lokala klubbens poängseglingar utan besättning. De första seglingarna för att det råkade bli så och senare för att jag tyckte det var en kul utmaning. Man lär sig jäkligt mkt på att hantera en båt på tight djungelbana.
Seglar Bavaria 40fot. (jag vet det är ingen racer, men ändå jäkligt kul)
Björn Wennerström
Nov 26, 2014 @ 23:13
Håller helt med Jens m fl om tipsen ovan om luck-garage, dry-bags etc. Några tillägg:
För kortare grejer som Seapilot2star där man dessutom får stanna och sova så behövs ingen autopilot, och det ger mycket mer segling för pengarna… Kan varmt rekommendera ett roderlås dock – lätt och batterisnål lösning som gör att man hinner fixa nåt på ett par sekunder innan båten tappar kurs.
Här är en video från Östersjömaran 2002 från en hyrbåt innan vi köpte Björnsnabben: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=c5Rnf7ThbxQ#t=49 Det är “raw” footage men kanske kan vara intressant att kolla mecket för utskotning t ex.
Ett annat tips är att ersätta en sprint till en vantskruv med en schakel. Det gör det möjligt att fästa ett kastblock för att kunna leda gennakerfallet bak till winch utan att tampen riden, vilket gör att man kan tanka hem förliket på jib-toppen.
Jag kämpade jättehårt för att upprätthålla J/80 offshore klass men fick till slut sälja pga att alla andra la av, så det är jättekul att höra att det kanske blir en revival :)
Lasse Bergkvist
Nov 27, 2014 @ 08:48
Härligt med fortsatta tips och tricks. Håller med Peter, det brukar ta 2-3 säsonger innan man har hittat skruven i alla vindar. Jag har en autopilot ligger till stora båten – ska se om den kan passa J80an också – strömförsörjningen blir ju problemet, kan bli ett extra gelbatteri. Härligt Björn och Jens – skönt att få er erfarenhet av långa havsseglingar med J80an. På worklist hitills: jibtop, A5, säkerhetsutrustning, roderlås, koll autopilot, täta luckan, Ipad+navprogram i vattentät case-träning-träning-träning!
Pelle Pedersen
Nov 27, 2014 @ 10:06
Härligt Lasse!! Köra Bohusracet?
Lasse Bergkvist
Nov 27, 2014 @ 23:00
Pelle! Bohusracet – vet ej ännu. Måste göra en riktig säsongsplanering och lära mig båten. Bohusracet verkar härligt – men 170 Nm är ju inte kort. Får återkomma framåt mars med planen. Glömde att jag ska ha rev både i storen och i focken också!
Jonny Petersson
Nov 28, 2014 @ 00:02
Klart du skall köra PBR, hur kul som helst är det. Finns inget bättre sätt att lära känna sig själv och sin båt på.
Lasse Bergkvist
Nov 29, 2014 @ 22:24
Såg idag några seglare ute på Medelhavet- Laser, optimist och kitesurfare. En Laser bröt masten efter ett bad! Men optimisterna – ett tiotal- kryssade rakt ut i cirka 15m/s med en följebåt – fransmännen är tuffa, även som unga. Blev extremt seglingssugen – så på eftermiddagen blev det lite undanvinds J80 på youtube. Dels verkar det gå riktigt fort och stadigt – inte en tendens till pendlingar eller broachar, även med bara två man ombord – vill testa redan nu! Kollade också på Björn Ws video ovan igen – ser riktigt bra och skoj ut!
Lasse Bergkvist
Dec 2, 2014 @ 23:36
Peter G! Missade din kommentar om botten! Botten är perfekt överallt redan nu – en ren och snabb fröjd! Just idag lutar det åt Bohusracet istället för Seapilot2star. Borde vara ett betydligt varmare race!
Lasse Bergkvist
Dec 5, 2014 @ 23:22
Har försökt läsa mig till säkerhetsereglerna på Seapilot2star. Får man segla med J80´s låga mantågshöjd?
Lasse Bergkvist
Dec 5, 2014 @ 23:31
Höjden är på J80 450 mm över däck.
jonasw
Dec 6, 2014 @ 09:32
OSR cat3 med livflotte
Sidan 8, single lifeline at a height of no less than 450
mm (18 in) above the working deck.
Samt för båtar byggda efter 1992 (j/80),
under 8.5 m(28 ft)
January 1992 and after
as for under 8.5 m(28 ft) in table 7 above,
except that when an intermediate lifeline is
fitted no vertical opening shall exceed 380 mm
http://www.sailing.org/tools/documents/OSR2014Mo3life23122013-%5B16068%5D.pdf
Lasse Bergkvist
Dec 6, 2014 @ 18:03
Tack Jonas!
Det avgjorde saken – vi är nu anmälda till Seapilot2StarBaltic den 25-28 maj. Ska bli skojigt – och säkert väldigt blött! Blir ett bra tillfälle att börja lära sig båten – det blir ju några timmar på havet! Vi ses på startlinjen!
Tobias
Dec 6, 2014 @ 20:24
Kul Lasse och grattis till en bra båt. Köpte själv en J-92 i somras med liknande tankar. Kanske kommer vi oxå till start.
Mvh/Tobias
Lasse Bergkvist
Dec 6, 2014 @ 22:48
Härligt Tobias! Om vi får för arrangörerna så utfäster vi ett vandringspris för bästa J-båt på Seapilot2Star Baltic! Schysst buckla utlovas – 5 inteckningar får den för evigt!
Jonny Petersson
Dec 10, 2014 @ 23:30
Kul att du anmält dig till Bohusracet Lasse. Välkommen!
Lasse Bergkvist
Dec 11, 2014 @ 08:44
Jonny! Tack! Har förstås blivit inspirerad och det är ju otroligt vackert att segla på Västkusten – ska bli skoj. Håller på med långa listor på vad jag ska göra med J80an så att den blir optimal för doublehanded. Söker just nu en begagnad Heavy Weather Jib, om det blir rejält med blåst. Bohusracet ska jag och sonen köra – vi får tagga varandra när man blir som tröttast.
Pelle Pedersen
Dec 11, 2014 @ 09:48
Äntligen har det blitt folk av Lasse, välkommen till v-kusten!!
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
Feb 4, 2015 @ 09:01
Tomten kom med en heavy weather jib! Nu är segelgarderoben mer än klar:
Stor med två rev
Kevlarfock med ett rev
Heavy Weather Jib
Jib top ( = code 0)
A3 på 63 kvadratmeter
A2 på 71 kvadratmeter
Vi är anmälda till Seapilot2Star (med bästa kompisen Janne)
Anmälda till Bohusracet – jag och sonen Axel
Kommer att köra ett par DH-race till, ej bestämda ännu.
Bort med isen – nu vill vi segla!
Erik Barkefors
Feb 4, 2015 @ 09:05
När du ändå är nere så kan du väl köra Örsbakens Doublehanded 16/5?
Bra med lite träning…
jonasw
Feb 4, 2015 @ 14:34
Intressanta segelval. Jag såg att en tabellbåt (stor, fock och vanliga 65kvm gennakern) mäter shorthanded 1.172, mot std srs 1.193.
Vi har valt att köra mätbrev med genua för att klara lättvind. Har dock inte haft någon nytta av seglet än.
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
Feb 4, 2015 @ 18:53
Erik! Går det att ordna bryggplats i 2 veckor där?
Jonasw: Har funderat på genua – men vill testa ett år utan först. Tydligen så är 65 kvm inmätt spinnaker lika med 71 kvm yta enligt segelmakarna, A2:an är original länsblåsa till J80. Ska väga in båten i vår och ta ut ett riktigt mätbrev, vill att allt ska vara rätt enligt reglerna. Vi ses på banorna!
Erik Barkefors
Feb 4, 2015 @ 20:30
Lasse; Bryggplats är säkert inga problem om man är beredd att betala. Promarina har många lediga platser och dessutom är det lågsäsong i gästhamnen. Fick just ett mail att Promarina sagt upp samarbetet med OXSS så nu har vi ingen rabatt längre och det kommer att göra att ännu fler platser blir tomma…
Hamnkapten Peter Nydahl på e-post: oxelosund@promarina.se, +46 (0)8 506 121 64
Kolla också med Kjell på Femöre Marina/Restaurang Sailor som kanske har platser lediga så tidigt på säsongen:
Kjell Andersson: 070-213 40 66, sailor@femoremarina.nu
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
Feb 5, 2015 @ 08:50
Bohusracet! 60 anmälda och av dem är hela 4 stycken J80! Skoj! Ska J80 till och med kunna bli största klass? För att ytterligare stimulera fler J80 att ta steget så sätter Jaktia upp ett vandringspris även i Bohusracet. Bästa J80 på beräknad tid i Smögen vinner en stor buckla att ha hemma på spiselkransen i ett år. 5 inteckningar så vinner man den för evigt!
jonasw
Feb 5, 2015 @ 11:41
Roligt! Blir ju lite sugen att haka på. Tyckte bara det var lite meckigt att ordna kranlyft osv den gången vi var med.
Erik Barkefors
Feb 5, 2015 @ 11:50
Ni kanske kan samordna ilägg/upptagning och eventuellt få rabatt?
4-5 likadana J/80 som snabbt rullar fram med trailers borde gå snabbt att få i/upp…
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
Feb 5, 2015 @ 21:10
Jonasw! Klart du ska med! Erik Barkefors har en bra idé – vi går samman och sjösätter samtidigt.
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
Feb 6, 2015 @ 08:37
IPAD-Hjälp!
Dags att handla padda till J80:an. Vill ha lång batteritid ( dåligt med laddning på J80), läsbar skärm i alla förhållanden och enkel hantering. Har inget behov av surfplatta utan den ska enbart vara för navigation. Kör i Iphonen Navionics sjökort, vilket fungerar kanon. Måste ha GPS-uppkoppling utan 3G/4G mottagning. IPAD Air 2? IPAD 2? Tacksam för BLURs erfarenhetssvar.
Jonny Petersson
Feb 6, 2015 @ 09:25
Är ingen fan utav padda i segelbåt, funkar bra när allt är lugnt o skönt men när det blir tajt och stökigt är det ingen hit. Jag kommer fluchmontera en B&G potter sittbrunnen. Längst akter ut i sittbrunnen under rorkulten finns en död yta på 100x50mm där jag tänkt placera en solpanel.
Pelle Lindell
Feb 6, 2015 @ 10:37
Jag skulle nog säga att bästa konsumentpadda för ändamålet som finns idag är Sony Experia Z3 compact som är vattentät, har bra batteritid och en hyfsat ljusstark skärm till en relativt rimlig kostnad. Vill man ha bättre prylar finns det också men då prislappen en annan.
http://www.xploretech.com/products/bobcat
http://www.xploretech.com/products/rangerx
http://en.getac.com/pdf/Z710-Brochure-UK-20140205.pdf
https://www.dustinhome.se/product/5010809853/galaxy-tab-active-wi-fi-4g-8?ssel=false&gclid=Cj0KEQiA6dGmBRC_3Mi-x_XywKsBEiQA1lcFP4obhR8u-5sneeD-oWCLDRsJEYlLbFvfebRC85kJez0aAgNj8P8HAQ&_ga=1.166929661.296789421.1423215198
Anders
Feb 6, 2015 @ 12:09
3g-padda i Lifeproof-skal, fungerar bra för mina behov (3g för GPS-funktionalitet). Behöver dock laddas då och då! Har ingen laddning i brunnen, det sker under däck. Funkar halvbra i starkt solljus, men det går att hantera. I regn är touch-skärmen rätt spännande. För dina syften, kanske montering på svängbar arm under ruffluckan eller liknande?
Exvis Seapilot fungerar bra som sjökorts-app. När paddan inte är aktivt framme får den bo i en påse nånstans i brunnen, gärna med hårda plastlocket fastsatt på framsidan.
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
Feb 11, 2015 @ 15:14
Kollade i Seapilot2Star idag- 93 anmälda, varav 2st J/80 SKOJ!! Det finns plats för fler J!
jonasw
Feb 6, 2015 @ 08:51
Funderar på exakt samma sak. Förra gången litade vi helt på ett vanligt 70ah marinbatteri, men körde strömsnålt med en netbook-dator för elektronisk navigering och som reserv en handhållen plotter samt vanligt sjösportkort när det var enklare navigering. Har svårt att hitta lämplig plats för elektronik i sittbrunnen.
Netbooken gick åt pipan med vatten in i skärmen på ett senare race. Men tänker man skulle kunna komplettera med en usb-driven skärm med minimal strömåtgång, http://www.asus.com/se/Monitors_Projectors/MB168B/
Montera upp skärmen på skottet inne i båten så det är enkelt att hoppa in och läsa av skärmen. Har även en vattentät surfplatta som skulle kunna ligga i en väska i sidofacken.
Förutom detta så lägga till en mindre solpanel av böjbar typ att ha uppe på ruffluckan för att stötta med ström dagtid.
Per
Feb 6, 2015 @ 19:35
Köpte Sonys Z3 compact. Tänker sätta den i ett fodral och sedan sätta fast den med kardborre på baksidan. Den kan också köra ray view mot i7an som sitter inne i båten. Skippar laptop nu.
Jonny Petersson
Feb 7, 2015 @ 19:31
Fick mitt nya storsegel från Boding i veckan som jag beställt med lite större akterrunda (21,48 kvm) och i G2 membran/technora svart utan att blivit straffad (E5754).
Till våren kommer jag väga in båten och söka ett nytt brev. Har en fundering angående trapets, har någon erfarenhet av det? Blir man mycket straffad av att söka för det?
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
Apr 14, 2015 @ 07:04
Godmorgon Blurare! Idag är det Stora Julafton! Upp till Stockholm för att hämta nyinköpta J/80 Team JAKTIA på Svinninge Marina – sedan via Lidingö för att hämta tre nya segel och två som har fått rev inför doublehandedsäsongen!
Vakande en timme före klockan – inte sugen alls…………
Kanske kommer en bild framåt kvällen! Snart SRSv-mätning och sedan träning på det stora havet Västra Mälaren!
Pelle Pedersen
Apr 14, 2015 @ 07:50
Härligt Lasse!!!
Erik Barkefors
Apr 14, 2015 @ 15:12
Lidingö? Det finns väl ingen som syr segel där ;-)
En båtmänniska är som lyckligast när han/hon hämtat en nyinköpt båt och sen efter att den blivit såld (sägs det…)!
Anders Nilsson
Apr 14, 2015 @ 19:37
Också fixar du så att Leif får en båt vid bryggan. :-) Grattis!
Jonny Petersson
Apr 14, 2015 @ 12:58
Härligt Lasse, redan i sjön. Själv är jag mitt uppe i bottenjobbet.
https://vameom.wordpress.com/
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
Apr 14, 2015 @ 21:41
Och här är J/80 hemma!
Tack Peter G för inspirationen!
Peter Gustafsson
Apr 15, 2015 @ 06:57
Grattis!!!
srsseglaren
Apr 15, 2015 @ 11:08
Bra valt båtnamn, fortsätt sprid seglingsglädje :-)
https://www.youtube.com/watch?v=y6Sxv-sUYtM
Lite större behov för TLC, fyra J 80 för priset av en J 70:
http://www.blocket.se/stockholm/4_st_J80_batar_59661729.htm?ca=11&w=3
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
May 2, 2015 @ 09:56
SRS-seglaren! Tackar för kommentarerna och youtube-klippet! Självklart är det vår båts tävlingslåt från och med nu – TACK!
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
May 2, 2015 @ 10:01
Inf-cker eller inte?
Vi har nu kört J80n några träningspass och börjar hitta hem på inställningarna, manövrarna med gennaker fordrar lite mer träning…. ( Nedtagning i en by på 15 m/s blev lite spännande, men gick förvånansvärt bra – tack Janne!)
Funderar på focken – är det någon som vet om toppbåtarna på J80 kör med inf-cker eller inte? Å ena sidan känns det som att båten går väldigt högt mot vinden, å andra sidan känns det som att focken nog skulle kunna komma lite närmare båtens centrumlinje. Någon som har koll – tacksam för hjälp! (23 dagar till start på SeaPilot2Star nu för oss).
jonasw
May 2, 2015 @ 12:44
Tjena,
Infucker är inte tillåtet som klassbåt vet inte vad man kan göra som srs-båt. Men håller med dig focken skulle behöva komma in lite grann. Vi har gjort några försök att vinscha in lovartsskotet men i slutändan är manövrarna och att hålla fart genom vågorna så oerhört viktigt så vi har prioriterat det istället.
seglaren
May 2, 2015 @ 16:41
skaffa mätbrev med infucker och så är du mätbrevsbåt… ;-)
Jens Kristian
May 3, 2015 @ 20:22
Som klassebåd bruger man det ikke. Højden kommer af rigindstillingen. Så du skal have en Loos Gauge for at stille riggen rigtigt til vinden. Til let vind er 23 -11- 0 meget hurtigt (North), hårdvind er 27-18-11 hurtigt og højt. Brug hækstag så lidt som muligt. Og noter at går du for højt (bare 2-3 grader) så falder farten 0,3 knob på kryds.
Husk at slække kickeren på læns i luft, da man ellers ikke har kontrol over båden. Blæser det mere end 13 meter, då er platlæns med fokken til luv hurtigst (om man kan styre mycjet præcist.
Blæser det meget (+18ms) kan man sejle på fuldt storsejl på kryds og ingen fok.
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
May 4, 2015 @ 09:40
Tack Jonasw och Jens Kristian!
Tackar för tipsen och erfarenheten!
Vi vill ha mycket mer – tar tacksamt emot mer här eller till min mail: lars@axli.se
Bruce
May 6, 2015 @ 20:01
Since you went by Lidingö to pick up some sails I assume you went to North Sails. Here is a link to a tuning guide.
http://www.onedesign.com/Portals/106/docs/Tuning%20Guides/north-j80-tuningguide-N01.pdf
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
May 6, 2015 @ 20:33
Thanks Bruce!
Jonny Petersson
Jul 6, 2015 @ 18:25
Vet någon vart jag kan få tag i original klistermärken till J/80. Behöver det som sitter på sidan av rufftaket, bakom fönstret
Erik Barkefors
Jul 7, 2015 @ 08:02
Prova hos:
http://www.marstrandyachts.com/j-boats.php
Jonny Petersson
Jul 7, 2015 @ 22:48
Tyvärr ingen respons från dom. Ett par klistermärken hamnar ifs inte överst i “to do” listan. Har väl fullt upp med att sälja Flemming….
srsseglaren
Jul 8, 2015 @ 09:57
Prova med systemtext:
http://www.systemtext.se/produkter/arbetsmiljoskyltar-aterforsaljare/
https://en.wikipedia.org/wiki/File:J_80_blue.svg
Kanske kan Marstrandyachts vara intresserade av att ha några tillgängliga ?
Fler tillverkade kan ge bättre styckpris ?
Jonny Petersson
Jul 8, 2015 @ 18:19
Dock är det ju inte den loggan som sitter på där. Fick svar från MY, skickade mig till lokalt tryckeri.
srsseglaren
Jul 8, 2015 @ 18:50
Sorry dålig koll, finns få bilder med ngn logga på ruffen ?
Kan vara att systemtext har upphört med båtloggor, gäller kanske styckförsäljning ?
Hoppas det löser sig.
Praktisk badbåt: http://www.blur.se/2008/06/02/j80-som-badbat/
Jonny Petersson
Jul 8, 2015 @ 19:10
Så här ser det ut
https://vameom.files.wordpress.com/2015/07/image.jpg
Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside
Oct 5, 2017 @ 08:16
J80n är såld – Men jag har en svart kevlarfock kvar som nu säljes till höstpris. Focken är från Hyde Sails, seglad ett SM 2014 som slutade med SM- guld! Det var ett lättvinds-SM och focken var uppe i 5 timmar= absolut nyskick! Halva nypriset, nu 8000kr. Maila på lars@axli.se
Robin
Jun 29, 2019 @ 08:42
Lyfter en gammal tråd…
Har någon en jibtop i bra skick att sälja (till en j80)?
Skicka ett meddelande R.wallman*at*hotmail*dot*com
Tackar