Close
Skip to content

88 Comments

  1. kim
    Dec 26, 2014 @ 03:02

    Någom som fått igång live stream av starten?

    Reply

  2. Staffa
    Dec 26, 2014 @ 03:05

    Inte jag i alla fall. Någon som har tips?

    Reply

  3. srsseglaren
    Dec 26, 2014 @ 08:26

    Ngn som hittar en bättre rulle på starten en denna ?
    https://www.youtube.com/watch?v=7g24QeH788c

    Reply

  4. Anders Österborg
    Dec 26, 2014 @ 08:43

    Letat runt och det verkar vara den enda videon så här långt. Men den duger, rackarns vad Comanche flyger iväg, 30+ knop?

    Reply

  5. Christian
    Dec 26, 2014 @ 09:00

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Dec 26, 2014 @ 09:44

    Här finns hela sändningen från Channel 8.

    http://au.sports.yahoo.com/videos/watch/25860020/sydney-to-hobart/

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Dec 26, 2014 @ 10:43

    Kolla bilderna på Comance ovan! Wow.
    Klicka på dem för full upplösning.

    Reply

  8. Stefan Kolmodin
    Dec 26, 2014 @ 11:17

    Måste känts jobbigt att sitta på WO ut till första rundningen – bara att lyfta på hatten.
    Blir intressant när vinden lättar ur.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 26, 2014 @ 11:22

      Jag tyckte jag kände igen tonen i Mark Richards röst… “look at them go” för att sedan undra vad som är fel på WOXI. Jag tror den där känslan var helt ny för gänget ombord. Man är inte herre på täppan längre.

      Men mycket kan hända. Spännande!

      Reply

  9. Peter Gustafsson
    Dec 26, 2014 @ 11:39

    ROLEX SYDNEY HOBART: MAXI-MUM CONTEST

    Seven hours into the 2014 Rolex Sydney Hobart Yacht Race, Jim Clark’s 100-ft Maxi Comanche (USA) leads the fleet. A memorable edition of the 628-nm race appears certain, with the contest between the fleet’s five Maxi yachts living up to the pre-race hype.

    At 8:00pm local time, Comanche leads seven-time line honours winner Wild Oats XI by one nautical mile, with Anthony Bell’s Perpetual Loyal and Syd Fischer’s Ragamuffin 100 just a few miles behind the leading duo. Overnight the breeze is forecast to lighten as a high pressure system approaches. How the frontrunners navigate this transition could be a critical factor in their race.

    Comanche makes mark

    A fleet of 117 international yachts graced today’s Rolex Sydney Hobart Yacht Race start. The thousands of spectators lining the shoreline in Sydney were treated to a dramatic start as the leading yachts powered their way out of Sydney Harbour and began the famous 628-nautical mile offshore race to Hobart.

    Celebrations for the 70th edition of the race commenced with a Parade of Sail of historic Rolex Sydney Hobart competitors before the race start. A fitting tribute to the race, which has become an international icon since its inauguration in 1945.

    Comanche had an incredible start reaching the first course mark at record speed. Race record holder Wild Oats XI gallantly tried to keep pace, watching in awe as Comanche laid down an early indicator of her potential. “Look at that thing go!,” screamed Wild Oats XI skipper Mark Richards.

    “We couldn’t be more ready at this stage,” admitted Comanche skipper Ken Read shortly before the race start. “The team has done a Herculean effort to get the boat ready. We are here to compete, it’s the fun part of our job.”

    “Going into a southerly the first night is always a bit of a challenge,” said Mark Richards going into the race. “(The boat) being ten years old though is a little bit of an advantage for us as we know the boat very well.”

    Shortly after the start, Peter Isler, navigator on Manouch Moshayedi’s RIO 100 reported: “We are definitely learning our boat in these conditions. It’s very rough, sailing upwind in 25-27 knots, pounding hard into short, steep waves.”

    The rough conditions have proved demanding for a number of the fleet with four retirements already recorded.

    The race record for leading yachts to beat is 1 day, 18 hours, 23 minutes and 12 seconds, set by Bob Oatley’s Wild Oats XI in 2012.

    Reply

  10. Pelle Fälth
    Dec 26, 2014 @ 12:19

    Comanche är klart impressive men jag håller trots allt på WOXI, den är snyggare ;-)

    Reply

  11. Feffe
    Dec 26, 2014 @ 12:35

    Sjuka båtar ! En annan dimension av segling.

    Reply

  12. Stefan Kolmodin
    Dec 26, 2014 @ 13:31

    Tror stenhårt på Kenny

    Reply

  13. JIMMY
    Dec 26, 2014 @ 14:58

    Kenny tar hem detta om båten håller…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 26, 2014 @ 15:23

      Är lite inne på det också… fast nu går WOXI fortare och är inte alls långt bakom.

      Dags för en ordentlig väderanalys?

      Reply

      • Patrik Andersson
        Dec 26, 2014 @ 18:11

        Har det inte varit kryss ett tag nu så det kanske inte är så konstigt att VOXI går lite fortare, BasStrait blir mer öppen vind då tror jag Comanche rycker om de håller ihop.

        Reply

  14. Henrik Alm
    Dec 26, 2014 @ 18:11

    WOXI kommer nog få det svårt om vinden ligger kvar på en mer västlig och det öppnar upp sig vid Bass Strait.
    Tror nog att Mark Richards än en gång kommer få skrika “Look at that thing go!” innan Comanche försvinner för över.
    Helt otroligt grymma båtar, men totalt olika (10 års skillnad förvisso).

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Dec 26, 2014 @ 21:27

    WOXI stadigt en distans bakom. Snart går solen upp.

    Roade mig med att köra en liten routing (med WOXIs polar). Frågan är vem som gynnas av den här mixen:

    pw-rshryr14

    Reply

  16. Stefan Kolmodin
    Dec 26, 2014 @ 22:46

    Att Kenny håller undan i nuvarande förhållanden borde vara oroande för WO – deras chans borde vara “lättare” kryss. Blir det riktigt lätt så kan ju vad som helst hända. Tror det blir jämnt tills det öppnar upp – då drar Comanche med tanke på hur det såg ut i Harbour.

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Dec 27, 2014 @ 00:26

    Lead change!!!

    Reply

    • F424
      Dec 27, 2014 @ 05:17

      +1!
      Kul att det blir fight!!

      Reply

  18. Lasse Bergkvist / J80 nr 196
    Dec 27, 2014 @ 09:07

    Nu skiljer det mycket – Swiss Army Knife går drygt 50% snabbare än Comanche… Avdelningen: Gammal är Äldst!

    Reply

    • Kåre
      Dec 27, 2014 @ 10:11

      Comanche brought a gun to a knife fight but is now running out of bullets

      Reply

  19. Peter Gustafsson
    Dec 27, 2014 @ 09:48

    HONING IN ON HALFWAY

    The chase for line honours at the 2014 Rolex Sydney Hobart Yacht Race is intensifying with the leading boats approaching the halfway mark of the 628-nm race.

    At 16:00 local time and 27 hours into the race, the Mark Richards-skippered Wild Oats XI lay 13 nautical miles ahead of Comanche – the American Maxi which had led the race for 22 hours following a blistering exit out of Sydney Harbour. Wild Oats XI is chasing an unprecedented eighth line honours victory, Comanche hoping to triumph in her first offshore race.

    “Last night we had some big seas, so it was fairly sloppy on a wide boat like this. It was a bit of a challenge,” reported Comanche navigator Stan Honey, line honours winner on Investec Loyal in 2011. “The real challenge will come later tonight and early tomorrow morning when it gets light off the southeast corner of Tasmania.” Indications suggest that the 2014 race will be go down to wire, won or lost in the Derwent River.

    Syd Fischer’s Ragamuffin 100 currently lies sixth on the water, a significant 50-nm behind the leading two boats, although sailing master David Witt was confident of narrowing that gap. Ragamuffin has chosen a different route, closer to the rhumb line. “The two leaders are going to stay together. I think we are going to meet them at the Tasman lighthouse. It’s going to be light, so it’s going to suit both Wild Oats XI and ourselves.”

    117 yachts started the race, eight have retired – the most high profile remains Anthony Bell’s 100-ft Maxi Perpetual Loyal, forced to abandon the race with hull damage sustained during the first evening. It represented a huge blow for Bell who won line honours with Investec Loyal, his previous boat, in 2011. Other retirements include Brindabella, Last Tango and Triton.

    While the leading Maxis are forecasting arrival in Hobart during the afternoon tomorrow, beating the race record of 1 day, 18 hours, 23 minutes and 12 seconds set by Wild Oats XI in 2012 is likely to remain an illusion.

    For the 109 yachts still at sea, a testing measure of endurance sailing awaits.

    Reply

  20. Kåre
    Dec 27, 2014 @ 11:03

    60 footaren Ichi Ban ligger inte så långt efter på 6 plats, drygt 6Nm efter Ragamuffin och knappt 4Nm efter Rio 100

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Dec 27, 2014 @ 13:57

    Nu är Comanche snabbare igen. Men 40 distans bakom.
    Lär bli en omstart innan målrakan?

    pw2-rshryr14

    Reply

    • Kåre
      Dec 27, 2014 @ 16:28

      Och nu drar WOXI ifrån igen, 41NM skiljer samt 2kn fartskillnad för tillfället. Ser ganska kört ut för Comanche, men vi fär vänta tills den feta damen har sjungit färdigt.

      Reply

  22. Patrik Andersson
    Dec 27, 2014 @ 19:01

    Egentligen väldigt märkligt hur en segling kan vara så fokuserad på linehonour istället för prestation, väldig tur att inte TjörnRunt har samma fokus.

    Reply

    • seglaren
      Dec 27, 2014 @ 19:37

      visst är det märkligt!?

      Reply

    • srsseglaren
      Dec 27, 2014 @ 19:41

      +1
      Eller varför antikrundan endast rundar Visby på GR ?

      Behövs kanske fem maxiyachts med likvärdiga prestanda för att vara sportsligt intressant ?
      Vilket inte hindrar att Comanche är en riktigt läcker båt :-)

      Nu krymper avståndet till 35 nm kan det bli en spurt uppgörelse ?
      Motsv. 2011 :
      https://www.youtube.com/watch?v=aNjz0x9hfHA

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 27, 2014 @ 19:59

      Det handlar väl om hur seglingen ser ut lokalt.

      Om fleeten på CYCA består av 20-talet båtar >60 fot och farbröderna som bestämmer älskar att spendera miljoner på optimeringar och nya båtar, så ser de till att det är det som är på agendan. Och man ser till att backa upp det med media som vinklar racet på det sätt man vill (att WOXI betalar för att Andrea Francolini skall fota från helikopter under hela racet säger väl det mesta).

      I Sverige finns inte dessa personer. Vill man lägga mycket pengar på sin segling så seglar man i medelhavet eller kör AC. Flottaste projekten här hemma är runt 40 fot, och då är det lite löjligt att prata om “line honours” – även om tendenserna finns när det rapporteras om målgången på ÅF Offshore Race.

      Reply

    • Anders Nilsson
      Dec 27, 2014 @ 20:31

      Hetast just nu är en IMX 38 Martela oberoende av regel

      http://www.rolexsydneyhobart.com/the-yachts/2014/martela/

      Reply

    • Andreas
      Dec 29, 2014 @ 09:38

      God fortsättning på er
      Jag tycker det är charmen med racet…först i mål. Att se en långkölad gaffelriggad båt i störst fokus hade INTE triggat mig att följa racet. Men de leder väl just nu?
      Mvh Andreas

      Reply

      • Stefan K
        Dec 29, 2014 @ 10:22

        Andreas i HP, håller med du +1. Wild Oats XI vann!
        Stefan

        Reply

        • Joakim
          Dec 29, 2014 @ 12:16

          Personligen tycker jag de som utnyttjat sitt material bäst, dvs seglat snabbast i förhållande till mätetal, bör ses som vinnare. Rätt förolämpande annars.

          Reply

          • Stefan K
            Dec 29, 2014 @ 13:05

            Joakim att Wild Oats XI vann och min ironi runt detta uppfattades tydligen inte helt ;-) Men nu helt allvarligt, skulle tro att Mr Oatley & crew ändå kände sig som dom riktiga vinnarna. Dom kom ju ändå först i mål och dessutom först till champagnen och sportjournalisterna.

      • srsseglaren
        Dec 29, 2014 @ 10:46

        Jo det är oerhört spännande att se en Formel 1 bil köra från en moped ;-)
        Starten är kul och att se dessa bjäsar i aktion är kul :-)
        Line honour blir kul när ingen av dom två som kan vinna vinner ?

        Reply

      • Andreas
        Dec 29, 2014 @ 11:06

        Nä roligare att en skonare vinner..den gjorde 8knop när de andra i samma storlek gör ca 25 knop?
        Jag tycker det är skitfräckt att se comanche/Ken read tour o se skillnader på design och bättre förstå att båtar har olika sweetspots. Kul att han prata om underhållning, det är vad syd-hob är för mig!

        Reply

        • srsseglaren
          Dec 29, 2014 @ 11:35

          Kanske därför som 100 fotarna startar före skonaren :-)
          Delar naturligtvis upplevelsen i övrigt kanhända är det perspektivet som skiljer ?
          Line honour behöver fler deltagare eller en respitstart ? i år är det vartfall två båtar som har chans, lite ironiskt blir att Wild Oats verkar snabbare en Comanche i lättvind så om dom vinner på Line honour är dom också chanslösa på IRC mot dom mindre båtarna ? svårt att få allt ?

          Reply

        • Joakim
          Dec 29, 2014 @ 12:25

          Med det resonemanget, 8knop kontra 25, kan vi förenkla vårt srs till att båtar “i samma storlek” anses kunna segla lika snabbt och ha det som enda parameter. Ska vi utgå från bara längd då eller ska bredd, djup, segelyta, skrovform och vikt tas med i ekvationen.

          Reply

          • Andreas
            Dec 29, 2014 @ 14:35

            Inlägget förlade om varför line honour. Och jag belyste att Jag skulle aldrig följt racet online om fokus var enbart på hcp ..för mig når syd-hob racet runt jorden hem till vårt hus mycket tack vare mediafokuset runt wox vs comanche!

          • Joakim
            Dec 29, 2014 @ 16:13

            “Nä roligare att en skonare vinner….” osv, som sagt personligen så tycker jag att det mest intressanta med handikappkappsegling, oavsett vilken, är vilka som seglar bäst i förhållande till sitt mätetal. Vem som kan bygga snabbast båt är naturligtvis också intressant men då mer ur ett konstruktionsperspektiv, bra jippo blir det ju också.

      • Andreas
        Dec 29, 2014 @ 11:11

        Sedan skulle jag inte dra mig för att segla tjr om det var line honours, bara det var fler klasser med mindre steg..först i mål i varje klass på den nya långa banan ;-)
        och helt ok om snabbaste båt skulle få mest uppmärksamhet

        Reply

  23. Erik Barkefors
    Dec 27, 2014 @ 20:51

    Comanche 25 nm efter Wild Oats men har +8 knops fart så spurten kan bli tät. Wild Oats har 97 nm kvar till mål…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 27, 2014 @ 21:06

      Skillnaden i fart kommer att minska när Comanche kommer in i den lättare vinden som WOXI har. Dessutom har WOXI en mycket bättre vinkel mot rundningen, så det borde vara safe.

      På målrakan kan vad som helst hända, även om jag tror Comance får det svårt…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 28, 2014 @ 00:01

      Bägge runt 10 knop nu, dvs lätt undanvind. 17 distans skiljer med 54 kvar för WOXI. Borde räcka?

      Reply

  24. Kjell Vågfelt
    Dec 28, 2014 @ 09:02

    Gott Nytt År!
    Hur långt efter WOXI hade en VO65 blivit? 30-50% långsammare? Någon som vet?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 28, 2014 @ 12:24

      Jag gjorde en sammanställning i ett separat inlägg, men Black Jack ger en bra indikation, även om hon är rejält snabbare än orginal-Telefonica.

      Reply

      • Kjell Vågfelt
        Dec 28, 2014 @ 19:53

        Tack Peter, nu såg jag att VO65 har 17% lägre mätetal. Intressant att notera att de stora drakarna WOXI och Comanche inte på långt när seglar upp till sina mätetal. Är regeln dålig eller seglar de dåligt (tror jag väl inte)?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 28, 2014 @ 19:56

          I år är det ett typiskt “småbåtsrace” där de minsta båtarna kommer att toppa resultatlistorna i både IRC och ORCi. Det var lätt en dag, vilket är 25% av WOXIs race, medan för de små båtarna så är det en mycket mindre del.

          Tittar man historiskt så är WOXI antingen i topp (man vann på handikapp 2005 & 2012) eller i botten på IRC. Inte beroende på båt eller prestation, utan oftast beroende på väder.

          Det spelar ingen roll hur avancerade regler man har. På havskappsegling så är det alltid svårt att jämföra båtar som har helt olika vädersystem.

          Reply

          • seglaren
            Dec 29, 2014 @ 00:48

            nu är ju även IRC ett ett-siffer-system med alla sina för och nackdelar och kan väl knappast kallas den mest avancerade regeln. Sen kan IRC av annan anledning vara omtyckt och bra.

          • Anders Nilsson
            Dec 29, 2014 @ 09:07

            @seglaren
            ORCi är den mest avancerade regeln när det gäller att bedöma båtens fartpotential om man använder sig av Performance Curve Scoring.
            Beskriven här:
            http://www.orc.org/index.asp?id=32

            I just fallet Rolex Sydney Hobart Race så verkar arrangören ha valt att utnyttja möjligheten att segla efter Time-on-time. Samma metod som IRC.
            Beskriven här:
            http://www.orc.org/index.asp?id=34

            Gör man så så blir resultaten i ORCi och IRC ganska lika då man inte utnyttjar möjligheterna fullt ut med ORCi.
            I ett race som Sydney Hobart där båtarna inte seglar under samma förhållanden med ibland flera dygns skillnad och man är ute efter en totalvinnare så är, enligt min högst personliga uppfattning, Line Honours lika bra som att försöka räkna ut detta efter en handikappregel. Då var det i alla fall snabbaste båt som vann. Det är klassegern som är grejen då har man i alla fall vunnit under hyfsat lika förhållanden och förutsättningar.

          • Peter Gustafsson
            Dec 29, 2014 @ 09:23

            Jag är med på teorin, men återigen gör det ingen praktisk skillnad i de race som räknas på bägge sätten. Uppenbarligen inte i RSHYR. Inte heller på ÅF Offshore Race (se länken). Det är faktisk så att en W/L-regatta med tillräckligt många race ger i stort sett samma resultat om den räknas om efter IRC eller SRS. Vi har ju räknat om ett par ORCi-EM och bara några få placeringar skiljer.

            Jag är med dig på att ORCi har en bättre kalkylmodell. Problemet är att få, inklusive världens bästa arrangörer, förstår den. Och att den i många fall ger samma resultat som en enklare regel.

          • Peter Gustafsson
            Dec 29, 2014 @ 09:08

            Och på ett sånt här race blir effekten exakt densamma i ORCi, och det var det jag menade med att det inte spelar någon roll.

            I bägge reglerna leder minsta båt medans Ragamuffin 100 är klart sist. Så jag antar att Syds hårda jobb med att promota ORCi inte gav någon riktig utdelning :-)

            Vi har ju gjort analyser på offshore-race tidigare och konstaterat att ett en-siffersystem funkar lika bra som något annat på race som varar över flera dygn. Dels så jämnar vädret ut sig och dels så blir effekterna av vädret på olika båtstorlekar/typer så stora att de inte går att fånga upp i regler.

            En analys av ÅF Offshore Race finns här: http://www.blur.se/2013/01/05/af-offshore-race-srs-for-totalen/

          • Anders Nilsson
            Dec 29, 2014 @ 09:22

            Fasen Peter vi verkar ju vara hyfsat överens. :-)
            Segla entyp :-D

          • Anders Nilsson
            Dec 29, 2014 @ 09:39

            Som jag skrev på min blogg:
            Den stora fördelen med ORCi Performance Curve Scoring över IRC och andra entalssystem är att den eliminerar redskapets så mycket man bara kan. På en W/L bankappsegling och distanskappseglingar med kortare ben där förhållanden går att mäta mycket exakt är ORCi överlägsen.

          • Peter Gustafsson
            Dec 29, 2014 @ 12:28

            “Överlägsen” rent tekniskt. Men samma båtar kommer 1-2-3 även om man använder en skitregel.

            Civilingenjören i mig blir tokig, Men pragmatikern tycker det är ganska kul att det gör så lite skillnad :-)

          • seglaren
            Dec 29, 2014 @ 13:56

            båtarna kommer inte i alla lägen 1 – 2 – 3 oavsett regel. Det finns naturligtvis en del faktorer som påverkar. I Jimmy’s sammanställning så fanns en del båtar där det skilde reellt i placering. Förutsättning är naturligtvis att fältet är homogent. Som Anders redan skrev så blir det mest påtagligt på kortare banseglingar där fleeten seglar i princip samma väderförhållande. men visst man kan ju alltid tolka in i statistiken det man vill se.
            Jag tror dessutom att det är bara en tidsfråga tills man kräver in vindlogga från alla båtar inom respitseglingen och beräkna utifrån det. tekniskt borde det inte vara något hinder redan idag.

          • Peter Gustafsson
            Dec 29, 2014 @ 15:57

            @seglaren. Du har räknat på många race?

            Här är ett exempel från ett EM med bansegling:
            http://www.blur.se/2009/01/11/orci-em-lys-analys/

            Om nu resultaten blir “snarlika” så tror jag inte seglarna vill ha mer avancerade beräkningar på bekostnad av att man inte förstår hur resultatet är framräknat.

          • seglaren
            Dec 29, 2014 @ 20:02

            tittade på exemplet och skillnad på upp till 11 placeringar säger väl en del.

          • Peter Gustafsson
            Dec 29, 2014 @ 20:26

            De stora skillnaderna för enstaka båtar handlar troligtvis om att de funkar bättre i en regel jämfört med en annan. Men notera tabellen längre ner, där jag använt ett “entals-system” som ej beror på vindstyrkor eller bantyper. Skillnaderna är extremt små och över ett större antal race eller en säsong så funkar ett entypssystem helt ok.

            För ett VM eller EM så finns det så klart en vits i att försöka “jämställa” båtarna i varje race för maximalt rättvisa resultat.

            Men samtidigt är det så att ett havsrace > 24 timmar eller regatta med många race tenderar att sprida orättvisorna ganska jämt över fleeten. Det är väl därför de flesta seglare accepterar att man kör många av världens viktigaste race efter entalssystem.

          • seglaren
            Dec 29, 2014 @ 20:29

            jag noterade tabellen nere men där tog du ju bort vitsen med ORCi som faktiskt ha olika respit beroende på vindförhållande. den går med andra ord inte att använda.

          • Peter Gustafsson
            Dec 29, 2014 @ 20:40

            Vitsen var precis det. Att visa vad som hände om vi strippade bort de avancerade funktionerna med vindstyrka, bantyp och annat avancerat som gör att ORCi ger “bättre” resultat jämfört med ett entals-system. Och skillnaderna blev ju små.

            Återigen. Avancerade respit- och resultatberäkningar fyller sin funktion, men det är svårt att knö in en havskappsegling som Sydney Hobart eller ett race runt en ö, och hoppas på magiska resultat. Det blir i stort sätt samma resultat hur man än räknar. Och då finns det en vits att seglarna från början vet hur man skall jämföras med konkurrenterna. Jag vet igen seglare som tycker det är kul när tävlingsledningar avgör race genom att gissa fel på vindstyrkor :-)

          • Anders Nilsson
            Dec 29, 2014 @ 20:43

            Vindstyrkorna gissas inte. Det finns metod för det.

          • Peter Gustafsson
            Dec 29, 2014 @ 20:54

            Så hur skulle den metoden appliceras på årets Sydney Hobart?

          • Anders Nilsson
            Dec 29, 2014 @ 21:25

            Nu blandar vi för friskt i resonemangen. Jag refererade naturligtvis till EM jämförelserna inte till Sydney Hobart Race.

            I SHR, Fastnet Race och Middle Sea Race som är runt 600NM långa så är vi nog ganska överens om att det inte är någon mening att göra en total efter någon mätregel.
            Jag tycker då att det faktiskt inte är så tokigt att bara säga att WOXI var snabbast. Formel 1 mot moppe eller Viggen mot SAAB 900 Turbo.

            Jag tycker totallistor borde slopas. Det är ju de man seglat mot som man ska mätas mot.

          • seglaren
            Dec 29, 2014 @ 21:40

            jag håller med Anders kommentar att användandet av justering av vindstyrkan är endast lämpligt när alla båtar segla under samma förhållande.
            Återigen den andra tabellen går inte att utläsa att det blir bättre eller knappt någon skillnad. Bara som exempel so hade First 40.7 First Tracks skilland på hela 11 placeringar i första jämförelse dvs. när vinden togs med som en faktor. I den andra tabellen där ORCi görs om till entals-system. då är skillnad endast 2 placeringar. Ingen skillnad??? när det strippas bort?

            sen pratar jag inte om Sydney-Hobart utan mer generellt. Finns fler faktorer som skiljer mellan IRC och ORCi men det tänker jag inte diskuterar här.

          • Peter Gustafsson
            Dec 29, 2014 @ 21:52

            I den första tabellen ser du skillnaden mellan LYS och ORCi (med vindkalkyler), då spelar så klart skillnaden i mätetal in. Det är det som drabbar ex First Tracks.

            I den andra har jag bara konverterat ORCi till ett “statistiskt” ental, och då visar ju skillnaden i den tabellen på vilken effekt de extra beräkningarna gör över en regatta med 7 W/L och 2 offshore-race. Dvs, det är detta man försöker åstadkomma med NorLYS där man räknar fram ett ental baserat på en mix av förhållanden.

          • Anders Nilsson
            Dec 29, 2014 @ 22:40

            Om man håller sig till ett race som Sydney Hobart, Fastnet eller Middle Sea Race så är ju ofta omstarterna en viktig faktor.
            Väljer man att köra time-on-time eller time-on-distance så kan det ju också vara helt avgörande. Med Time-on-distance så tickar inte tiden bort för de stora som för de mindre båtarna. Oavsett vad man väljer så är så långa race en annan grej än de korta bankappseglingar och distansrace vi har här hemma.

            Minns ett Rolex Middle Sea Race när vi halvvägs kom ifatt J-122or och J-133 med Pers Dehler 34SV. De valde sen att gå ut till havs och vi in mot land. Vi fick lite vind och seglade på och sen kom stora 50-fotare och J-båtarna och försökte komma om hela natten. Häftigt att vakna upp den morgonen. Eller som när vi rundade Stromboli, året före, så nära vi vågade. Mot allas tips så hittade vi vind och efter Stromboli låg vi sen total 2a. Eller som när vi kryssade om en Open 40 i lättvind.

            Det är det som jag tycker är behållningen med havskappsegling plus äventyret att vara ute till havs i 5-6 dygn. De stora strategisk valen är ju helt avgörande. Vi kunde lika gärna kört efter Nordisk längd på det racet.

  25. srsseglaren
    Dec 28, 2014 @ 09:26

    Ingen aning men “Black Jack” som ligger 5:a är en VOR 70 (ex.Telefonica) kan ge en viss uppfattning ?

    Reply

  26. DehlerDoris
    Dec 28, 2014 @ 16:33

    Grattis Wild Oats XI till segern. Line honours måste väl ändå vara den enda vettiga att tävla om egentligen.. ? ;-)

    Reply

    • JIMMY
      Dec 28, 2014 @ 17:18

      Ja, eller kanske högst froudestal i snitt då alla båtstorlekar kan slåss om vem som seglade snabbast, relativt sin storlek… ;)

      Reply

  27. D35 Aurora
    Dec 28, 2014 @ 22:53

    Vore ju helt underbart nördigt att instifta ett sådant pris även om det kanske inte skulle bidra så mycket till popularisering av denna ädla sport i vidare kretsar? Inte lika tv-mässigt som Line Honors…
    /Mats

    Reply

  28. Fredde
    Dec 29, 2014 @ 16:06

    Varför är multihull förbjudet? En MOD70 eller t.o.m. en ORMA 60 skulle vara överlägsen…?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 29, 2014 @ 16:13

      Jag tror man anför säkerhet. Ytterst få multisar är designade för en kryss i Bass Straight. Uppenbarligen inte alla 100-fotare heller med tanke på att Loyal delaminerade. Att flippa en MOD70 där ute skulle med säkerhet kosta människoliv.

      Sedan finns det väl bara en enda ORMA i Australien, och de tappar masten varje år på inshore-race, så de är väl ingen bra benchmark. Jag tror ägaren till den seglar fleetens långsammaste båt nu :-)

      Sedan är det nog viktigt för Oats och hans kompisar att ingen snor dem på line honors.

      Reply

      • Stefan Kolmodin
        Dec 29, 2014 @ 18:28

        Tror på det senare.
        Kan man halka runt jorden på 45 dygn, jaga lågtryck och flyga fram i 45 knop klarar man nog en kort kryss över Bass strait…
        Bara en tidsfråga innan någon bevisar det i praktiken – problemet är väl att de flesta kapabla trimmisar finns i Frankrike – rätt lång tillfartssegling.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 29, 2014 @ 19:38

          Skillnaden mot runt-jorden-seglingar är att man med en MOD70 eller VO65 kan segla så att man undviker riktgt hårt väder. Framförallt kryss i 50 knop. Och det finns en anledning till att man de senaste åren skjutit upp en del starter för att inte förstöra en hel fleet första natten.

          På Sydney Hobart är det en del av grejen, att det skall vara så tufft att inte alla kan (eller vill) segla racet. Och det finns ett antal båtar (ex Loyal/Speedboat) som kan segla tufft i många år men där “en kort kryss” blir för mycket.

          Reply

          • Stefan Kolmodin
            Dec 30, 2014 @ 10:17

            Absolut, många båtar som går sönder vid riktigt hård kryss oavsett typ av båt.
            Trimmisarnas stora fördel är deras låga vikt och avsaknad av blyklump längst ut på en lång hävarm som bryter och bänder i laminaten – det vore intressant att höra VPLPs syn på detta.

            Jag tror det hela handlar om traditioner och att de lokala investerarna med tillräcklig plånka i de flesta fallen är 70+.

            Hur som helst har nog VPLP ritat om även blybåtskartan en del med Comanche vilket kommer visa sig då de hittat alla skruvarna – skall bli spännande att följa deras turné framöver.

          • Stefan Kolmodin
            Dec 31, 2014 @ 08:59

            Jimmie hoppar från Comanche till Team Australia – en i sammanhanget liten trimmis på 60 fot – och tror även han att det bara är en tidsfråga innan vi ser dessa i Sydney-Hobart Race. http://www.livesaildie.com/spithill-steer-team-australia/
            Team Australia (anspråkslöst namnval :-)) är Australiens enda ORMA som förutom att “tappa masten varje år på inshore-race, så de är väl ingen bra benchmark” har rekordet Sydney-Hobart från Feb 2013 på under 30 timmar med snittfarten 22 och toppfarten 39+ knop :-)

          • Peter Gustafsson
            Jan 3, 2015 @ 16:16

            @Stefan, jag tyckte nog min spaning stämde ganska bra: de “tappar masten varje år på inshore-race”. De nog behöver bevisa sig om de skall få en klass i Sydney Hobart…

            “In a sudden disappointing turn of events in the Club Marine Pittwater to Coffs Yacht Race, race leader and multihull record holder Team Australia’s 100-foot mast came down late this morning when the trimaran was 10 miles out to sea south of Port Macquarie.

            The crew of eight men on board the Sydney based 60-footer are all OK.

            “It’s a shock given we had we weren’t doing anything unusual, we were just starting to get going properly,” said Langman via mobile phone at 1300hrs. ”

            http://www.pittwatertocoffs.com.au/news2014/127-team-australia-dismasted-in-club-marine-pittwater-to-coffs-yacht-race

          • Stefan Kolmodin
            Jan 4, 2015 @ 00:36

            Inte den första gamla racehojen som tappar pipan som Giacomo – andra delaminerar och tar in vatten.
            Den “lilla” ORMAn har fortfarande seglat Sydney-Hobart 40% snabbare än 100-fotaren WOXI – undrar vad skillnaden i budget är?
            Skulle ex. Banque Pop ställa upp skulle de sopa banan oavsett väder. De hade rätt tuff kryss från start i RDR och det gick ju bra – Loick snittade 22+ knop över Atlanten – solo…

          • Peter Gustafsson
            Jan 4, 2015 @ 01:02

            Skillnaden var att de valde tid själva. Inte svårt att hitta ett fönster med 30 timmars ok väder för att dra över Bass Strait.

            Route de Rhum hade 30 knops vind som mest, och alla klarade sig på tre rev och stormfock. Sydney Hobart har regelbundet 50 knops vind och halva fleeten brukar få användning för sina trysails. Min analys är att det är en helt annan sak.

            http://rolexsydneyhobart.com/about-the-race/the-weather/

          • Stefan Kolmodin
            Jan 4, 2015 @ 09:50

            Thomas Coville rapporterar 45 knop upwind i dålig sikt och beckmörker – innan han krockar med ett lastfartyg…
            50 knop är en helt annan sak än 30 – ser inte att de stora båtarna har haft 50 knop regelbundet.
            Solo är en helt annan sak än full crew.
            En gammal, liten och i världsdelen ensam ORMA är en helt annan sak än top-of-line WOXI mfl.

            Skulle gänget i RdR Ultime 2014 (top-of-line trimmisar) ställt upp i årets Sydney Hobart så är jag rätt övertygad om att WOXI skulle varit rätt rastad och någon/några till båtar hade fått bryta utöver Giacomo, P Loyal, Brindabella mfl.

  29. Peter Gustafsson
    Dec 29, 2014 @ 22:19

    Alla gillar olika saker, och här tycker jag att Sydney Hobart lyckas mycket bra både i själva upplägget och i kommunikationen. Det finns ett antal komponenter som tillsammans bidrar till intresset. De är också användbara före/under/efter racet.

    – Världens tuffaste offshorerace. Historiken.
    – Åldrade profiler som seglat mängder av race – varför? Gamla skrönor.
    – Uppsnack med väderanalys, som man vet kommer att påverka både line honours och vinnare på handikapp.
    – Folkfest i Sydney under startdagen. Bra video, även om live på channel 7 funkade kass.
    – Kampen om line honours (fokus under de första två dygnen). Bra bilder, tracking och analyser.
    – Vem skall vinna på omräknad tid (fokus under ett par dygn ytterligare). Bra prognoser.

    Här känns också längden ganska optimal för mig som “konsument”. Ett par veckor uppsnack och mycket action under själva racet. Här har VOR svårt att få spänningen att vara i fyra veckor. Dessutom tycker jag att olika koncept på WOXI och Comanci gjorde det mycket mer spännande är när tre VO65 ligger inom synhåll i 3 veckor. För seglarna ombord så är det säkert roligare med likadana båtar, men dramaturgin blir så mycket roligare när man turas om att ha övertaget.

    Sammanfattningsvis – strålande underhållning.

    Reply

    • Anders Nilsson
      Dec 29, 2014 @ 23:02

      Håller med.
      Jag tycker också att de korta intervjuerna, som bara är ljudupptagningar, under racet är ju också höjdare. De utnyttjar Facebook fantastiskt bra och publicerar nyheter hela tiden. Plus att racet går när man är ledig.
      Det måste inte vara videoupptagningar.

      VOR kunde ju bara ringt upp båtarna oftare för att kolla vad de höll på med och publicerat på FB. VOR radio helt enkelt.
      Regelbundna nyhetspubliceringar hade gjort stor skillnad. 2 dagliga sammanfattningar hade räckt för min del. En före jobb på morgonen och en vid 20:00 på kvällen. Kolla en hopplös tracker i flera veckor orkar väl ingen.
      Jag tycker annars att entyp eller en boxregel är bäst på ett sånt race.

      Reply

      • Lars M
        Dec 29, 2014 @ 23:20

        Dom kör ju en boxregel -> Ett skrov, max 100 fot, resten fritt.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.