Prestanda är relativt
I tråden om Sydney Hobart så ställdes frågan om hur mycket snabbare Wild Oats är jämfört med t.ex. en VO65. Foto: Rolex / Daniel Forster
Det beror så klart på förhållanden och bantyp, men det kan endå vara lite kul att titta på mätetalen för några av världens coolaste båtar. Nedan har jag listat några med deras IRC-tal.
WILD OATS XI | 1,974 | ||
COMANCHE | 1,958 | ||
RAGAMUFFIN 100 | 1,918 | ||
LOYAL | 1,895 | ||
ESIMIT EUROPA 2 | 1,841 | -7% | |
RAMBLER 88 | 1,818 | just launched | |
RAGAMUFFIN 90 | 1,790 | ||
LEOPARD 3 | 1,786 | ||
BEAU GESTE | 1,758 | ||
ANGELS SHARE | 1,747 | 130′ Wally ex Dream | |
MAGIC CARPET 3 | 1,739 | Wally Cento | |
BLACK JACK | 1,733 | -12% | VO70 mod, ex Telefonica |
RIO 100 | 1,720 | ||
RAMBLER 90 | 1,695 | ||
HIGHLAND FLING XI | 1,655 | ||
MONSTER PROJECT | 1,648 | VO70 mod | |
BLACK BETTY | 1,645 | VO70 mod | |
GIACOMO | 1,645 | VO70 mod, ex Groupama | |
TEAM BRUNEL | 1,631 | -17% | VO65 |
ALVIMEDICA 4 | 1,631 | VO65 | |
SCA | 1,631 | VO65 | |
BELLA MENTE | 1,606 | ||
RAN 5 | 1,605 | -19% | |
ALEGRE | 1,600 | ||
ROBERTISSIMA III | 1,599 | ||
WILD OATS X | 1,596 | -19% |
Värt att notera är att VO65 ser ut att vara ungefär lika snabb som en VO70. Prestandaprofilen skiljer något enligt Farr, men vi kanske kommer att kunna jämföra polarer efter den här upplagan av racet.
En mini maxi med fast köl, som ex Ran, ser ut att vara typ 20% långsammare än en modern 100-fotare.
Sveriges snabbaste båt, Hyundai, skulle landa på typ 1.575 om man ser till SRS-talet. Tittar man lite i listan så ser det ut som att en 100-fotare blir 7-8% snabbare per generation.
D35 Aurora
Dec 28, 2014 @ 13:00
Intressant ändå att det går att vidareutveckla vinnarbåten över rätt lång tid så att de hämtar upp och t o m toppar de där 7-8% en som de nya båtarna bättras per generation? Om man nu kan prata om resurs-effektivitet i sammanhanget…
Och man blev inte mindre sugen på nästa säsong när man såd detta… önskar god fortsättning till alla här!
/Mats
Peter Gustafsson
Dec 28, 2014 @ 13:10
WOXI har ju lyxen att bara behöva optimera för ett enda race, och där funkar ju uppenbarligen konceptet väldigt bra :-)
D35 Aurora
Dec 28, 2014 @ 13:18
Och det verkar på ett annat sätt för mig som amatör som ännu mer imponerande, även om besättningsmedlemmarna naturligtvis är bland de bästa som går att hitta och säkert seglar varje dag. Jag menar, att få konceptet och teamet att fungera som helhet på ett enda stort race per år under så många år, men de måste väl köra andra träningsrace?
/Mats
Pelle Fälth
Dec 28, 2014 @ 13:51
Blev lite förvånad övar att det är såpass stor skillnad mellan WOXI o Komagen
Stefan Aaröe
Dec 28, 2014 @ 16:58
Sjukt snygg båt:
http://sailinganarchy.com/wp-content/uploads/2014/12/thin-mint.jpg