5 spaningar från Boot Düsseldorf 2015

2 dagar på världens största båtmässa ger lite nya perspektiv.

Det första är väl att båtbranschen inte alls är så död som vissa verkar tro. Många är positiva, och det säljs en del båtar. Både från de stora varven men också från nya utmanare.

Fler bilder finns här.

Jag har försökt sammanfatta mina intryck i fem spaningar nedan.

1. The World is Upside Down

Världen ser inte likadan ut som för 5 eller 10 år sedan. Inte i någon bransch, och det vore konstigt om båtbranschen inte förändrades ganska rejält den också.

Förr var man ganska säker på att kvalitetsbåtar kom från Orust eller en liten ort i Danmark, medan det mesta från Italien var skräp som bara funkade i Medelhavet. Efter att ha tittat närmare på ett antal Italienska märken, t.ex. Italia Yachts, som hade två båtar på mässan, kan jag konstatera att det inte är så enkelt längre.

boot14-1

Här är inredningen på deras 13.98. Deras 37-fotare väger 4.500 kg är ganska mycket mindre än vad vi är vana vid. Den har bättre finish än många båtar vi ser här hemma och materialvalen är genomgående bra. Jag blev förvånad.

boot14-2

Franco Corazza är duktig kappseglare och före detta X-yachtsdealer (man förstår vad han har haft som benchmark) i Italien. Tillsammans med sin sambo och sina bästa kompisar (bland andra Cozutti) bygger de båtar de själva vill ha. Och man märker att det finns ganska mycket passion i det här gänget.

Som båtköpare idag så behöver man titta närmare på de båtar man är intresserad av och inte förlita sig på gamla sanningar. De gäller inte längre.

I en global värld, där all information finns en Goole-sökning bort, så har varven lättare att nå de som är intresserade av just deras båtar. Vi som kunder är också mer mobila och har inget problem att titta på båtar i Tyskland, Italien eller Frankrike.

Fördelen är att utbudet blir oändligt. Nackdelen är kanske att man får en mer splittrad fleet där det är svårt att nå kritisk massa för en importör eller i en viss klass.

Och det är helt klart att man kan bygga klass på lite olika sätt.

boot14-4

Seascape har valt att adressera shorthanded och äventyrlig segling. För oss som drömmer om en mini, men ändå vill ha lite mer båt. Man har sålt nästan 80 båtar (varav 5 på mässan där intresset var stort). Man satsar mycket på bra event och en community för seglarna. I sin serie har man ett antal “signature events” där man engagerar sig lite extra med coaching och annan support. Extra kul är att man valt Pantaenius Bohusracet som ett av dessa event:

SSC27-calendar-2015b

När vi ändå är inne på entyp så kan man inte bortse från J/70. 875 båtar sålda och just nu får man vänta till juli om man vill ha en. Verkar bli en bra klass även här hemma.

boot14-28

Kinesiska FarEast 28R och Farr 280 som byggs i Dubai är nya aktörer i samma segment (i alla fall längdmässigt). Men med helt olika approacher. FarEast 28R skall ge mycket segling för pengarna genom effektiv produktion. 40 båtar är sålda, de flesta så klart i Kina, men 3-4 av dem är på väg till Sverige. Provsegling inom kort.

boot14-6

Farr 280 befinner sig i andra änden av spektrat. En liten TP52 där man inte sparat på något. Massor av läckra lösningar – men det kostar så klart. Frågan är hur stor marknaden är? Men man har trots allt fått ihop fyra båtar på årets Key West.

boot14-27

Nåt som inte känns lika naturligt är en kinesisk kopia av en J/80. Det kan väl aldrig funka, inte ens om det är billigt?

Det är också tydligt att landskapet för andra aktörer, som återförsäljare, mässor och branschorganisationer förändras när avståndet mellan kunder och båtbyggare blir kortare.

2. Old is New Again

Är det så att tyskarna gillar båtar som vi tycker är lite omoderna?

boot14-5

”Nya Maxi 1200” påminner extremt mycket om de Maxis som vi hade på våra mässor för 10 år sedan. Inget fel med det, men det är svårt att avgöra om det är en medveten satsning eller om man bara inte hängt med. Och det vimlar av båtar som ser ut som gamla Comfortina, Malö och Vindö.

boot14-18

Sedan finns det de som är duktiga på att ta konceptet och uppdatera det. Saffier Yachts gör lyxiga dagsseglare av lite klassiskt snitt, och 2 års produktionen är alltid slutsåld. Det verkar funka.

boot14-16

Eller den här. Massor av båtar med klassiska linjer i alla storlekar.

3. Design is Everywhere

Precis som i övriga samhället så ser vi mer och mer design. Min känsla är att de som är duktiga lägger mycket tid på material, färg och att man får rätt känsla när man kliver ombord eller tar i sakerna.

Naturligtvis finns det de som helt saknar känsla också.

SSC-27-Izbor-tekstilov-7

Köper man en Seascape så kan man välja på en rad olika färg- eller materialkombinationer. Ett kul sätt att få sin båt lite mer personlig.

SSC-27-Izbor-tekstilov-2

Det är Gigo Design, som också var med när man utvecklade Seascape 27, som ligger bakom.

boot14-26

Även Spinlock har förstått vitsen av att lägga resurser på design. Det har ju funkat bra när det gäller flytvästar, och nu tar man det vidare till nya XTR-avlastarna. Kul!

boot14-14

På mer klassiska märken ser vi att design prioriteras upp. J/122E (som i Evolution) är ett sätt att anpassa seglingsfokuserade J/boats till en Europeisk marknad som ställer högra krav på inredning och design.

4. Multis are Multiplying

Ingen kan ha undgått trenden. Oavsett om det är foilande race-kattor, sport-trimaraner eller jättestora charterbåtar så är det flera skrov som är greven.

boot14-11

Nya Dragonfly 25 fick mycket (välförjänt) uppmärksamhet då den lanserades på mässan. 12 redan sålda varav en går till Stockholm.

boot14-22

Flying Phantom stod så klart i centrum, men lilla Nacra 20 FCS är otroligt läcker.

boot14-31

Och så klart massor av jättestora cruisingkatamaraner. Framförallt inom charterindustrin har detta varit en trend länge, men nu är Bavaria, FarEast och ett antal andra aktörer på väg in.

5. Attracting new sailors

Alla pratar om hur båtliv och segling förändras. Både båtarna så klart, men framför allt sättet vi använder dem och att det kanske inte är så viktigt att äga sin båt och fixa allting längre.

Alla är överens om att det händer saker. Men i en fragmenterad industri så har man inte riktigt beredskap för att hantera det.

Det är synd att svenska båtleverantörer, mässor och branschorganisationer inte är i synk. Skall man få folk att gå igång på segling och båtliv, och i förlängningen köpa (eller hyra) båtar, så behöver man hitta ett sätt att nå igenom bruset.

Andra coola båtar & tillbehör

boot14-20

Nya Pogo 3 var läcker och det var ganska mycket folk som stod och spanade in alla intrikata system. Pogo verkar ha hittat sin nisch även på större båtar men ställer som vanligt bara ut modeller. Annorlunda. Men framgångsrikt.

boot14-9

Bente 24 är en kul designstudie med en del nya kul idéer.

boot14-10

boot14-32

Dehler verkar ha hittat sin plats i Hanse-familjen, och inser vad som är viktigt för att man skall behålla sin identitet. Mer fokus på seglingen och lite bättre kvalitet än för några år sedan är det som gäller. Jag diskuterade detta ganska länge med Karl Dehler, som förresten skall segla Silverrudder med sin Dehler 38.