B38 Match – en ny matchracingbåt för Marstrand?
Det har ju pratats ett tag om en efterföljare till DS37, och man var bland annat inne på att en enklare variant av J/111 skulle funka. Men det har tagit lång tid, och som vanligt så är den magiska frågan finansiering. Inom matchracingen så står ju eventen för båtarna, men oftast så hyrs de in från de lokala klubbarna.
Kul i alla fall att man har fått till en första båt. Världspremiär på båtmässan nu på fredag och sedan låter det som att vi får se dem på starlinjen under GVA Marstrand Big Boat Race.
Världspremiär för B38 Match på Båtmässan
– Brandspot lanserar ny internationell matchracingklassBrandspot tar nu ett stort steg i lanseringen B38 Match, en ny entypsklass som är specialdesignad för matchracing. Det första exemplaret av B38 Match är har precis byggts färdigt och under Båtmässan i Göteborg visas båten för första gången upp för allmänheten.
Oavsett vilken nivå det gäller så handlar matchracing om täta dueller och små marginaler. För att skapa en pålitlig entypsklass som passar för sporten har B38 Match en robust design med ett skrov som består av flera lager av glasfiber, dyvinicell och vakuuminjicerad vinylester.
Båten är designad av CDE Danish Marine Designs Lars T Olsen, mannen bakom den populära DS37:an. B38 Match är en perfekt matchracingbåt med moderna linjer, en stor sittbrunn och snyggt segelplan med icke överlappande försegel och fatheadstorsegel. Den nya båten kommer att testas under våren tillsammans med några av världens bästa matchracingseglare.
Projektet är ett samarbete mellan Brandspot AB, Danish Marine Design, Sailfish Sports Yachts och Hong Kong First Pacific Ltd. Det ungerska båtvarvet Pauger, som också har byggt RC44 flottan, har byggt pluggen och den första prototypen för B38 Match som nu visas på Båtmässan.
Vi har redan inlett diskussioner med ett antal stora aktörer inom internationell matchracing och B38 Match är nu tillgänglig på den öppna marknaden för Världscuptävlingar, båtklubbar och Match Racing-center så väl som för privatpersoner till ett mycket överkomligt introduktionspris.
Fakta om B38 Match:
Längd: 11,50 m
Längd vattenlinje: 10,56
Bredd: 3,24 m
Djup: 2,20
Deplacement: 3,800 kg
Kölvikt: 1,700 kg
Segelyta: 73,25 m2
Rigg och beslag från Seldén Mast AB
Segel från North Sails Göteborg
Löpande rigg från Liros
Avlastare från Spinlock
Jan 25, 2015 @ 19:17
Kul, lite melges över de platta skrovsidorna. Ganska snygg
Jan 25, 2015 @ 21:18
Roade mig med att göra en overlay på uppskalad J/111 (klicka för full storlek).
Lite smalare, och så klart en maffigare stor. Men språnglinjen är ganska lik.
Jan 25, 2015 @ 23:05
Mindre hydda och rorkult, kanon! :)
Jan 25, 2015 @ 23:05
Kul 1a båten är framme. jag tror nog mer att han haft en hp1030 som grund, från samma konstruktör?
Köl ser identisk ut, samma sak med kölsektioner…osv.
Blir spännande o se en cr version sen.
Jan 25, 2015 @ 23:27
Jag började med att lägga HP1030 över, men den är mycket bredare akteröver. Men så klart finns det stora likheter då det är Lars T Olsen som har designat båda.
Kölprofilen skiljde mer än vad jag trodde jämfört med HPn. Kan vara intressant att ta reda på varför.
Jag tror inte du skall vänta på en CR version. Först skall någon nappa på den som matchracingbåt. Sedan skall någon tro på (och finansiera) idén att bygga inredning i den. Och med tanke på hur många riktigt sportiga 38-fotare det säljs i Skandinavien så skulle jag nog vara extremt försiktig :-)
Jan 26, 2015 @ 12:54
Jag tror de försökte kopiera HP1030 när Rob Johnston designade J-111an. Den var ju först.
Jan 26, 2015 @ 13:46
Japp, Alan Johnstone som ritade J/111 behövde bara förbättra små detaljer på detta helt unika koncept. Och så tror jag att han tjuvkikade lite på farsans ritningar av J/35 (1983) och J/125 (1997).
:-)
Jan 26, 2015 @ 16:55
Fattar du inte Peter; självklart är det en kopia av en Dehler 38SVJXNMAX någoting.
Allt kan ALLTID härledas till en Dehler (om du frågar en Dehler-ägare…)
Jan 26, 2015 @ 17:16
Ha, ha, om du kunde frågat Tord Sundén så hade han säkert sagt att de plankat Folkbåten rätt av ;-)
Jan 26, 2015 @ 17:49
Nä, Dehler är det inte. Den fungerar inte att länsa med om den hade haft peke.
Jan 26, 2015 @ 18:52
:-D Har inte koll på de där Johnstone ;-)
Han hette visst Rod. Kul att det är nedärvt.
Jan 26, 2015 @ 22:50
Underbart att de valt att kopiera brandingen i fören på den gamla ILC40:an Semcon. Retro eller bara ett misstag?
Jan 31, 2015 @ 09:16
Då HP 1030 ritades, ritades även en storesyster som aldrig kom nära vattnet. PRINCIPIELLT ligger den störra HP som grund för skrovet, men bara principiellt, då kraven till en matchrace båt är annorlunda en till en fleet racer / performance yacht. Dessa olikheter ligger inte bara i deck-layout men sträcker sig ner under vattenytan i skrovet, kölprofil och roder. Det har tex stor betydelse att man i matchrace lägger relativ stor del av tävlingstiden med (tung?) besätning på eller under fördäck. Och så vidare…
Det är fortfarande inte en performance racer, så gör inte mistaket att jämföra BS38 med tex J111 på Tjörn Runt. Kul men båtar med helt olika designförutsättningar.
Hoppas ni kommer att tycka om båten.
:-) Jacob Vierö
Jan 31, 2015 @ 10:44
Tack Jakob.
För oss nördar så är det så klart alltid intressant att jämföra prestanda. Precis som 0-100 är en magisk siffra när det gäller bilar :-)
Den såg fin ut på mässan. Jag lade upp ett antal bilder här.
May 26, 2015 @ 14:55
SRS 1,431
May 26, 2015 @ 17:08
Snabbt, men vem blir skeppare i Marstrand på bbr? Hörde Björn Hansen. Stora klassen nu med Teknova.