Skip to content

16 Comments

  1. Pelle Fälth
    Jan 25, 2015 @ 19:17

    Kul, lite melges över de platta skrovsidorna. Ganska snygg

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jan 25, 2015 @ 21:18

    Roade mig med att göra en overlay på uppskalad J/111 (klicka för full storlek).
    Lite smalare, och så klart en maffigare stor. Men språnglinjen är ganska lik.

    b38-vs-j111

    Reply

  3. Jocke_R
    Jan 25, 2015 @ 23:05

    Mindre hydda och rorkult, kanon! :)

    Reply

  4. Andreas
    Jan 25, 2015 @ 23:05

    Kul 1a båten är framme. jag tror nog mer att han haft en hp1030 som grund, från samma konstruktör?
    Köl ser identisk ut, samma sak med kölsektioner…osv.
    Blir spännande o se en cr version sen.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 25, 2015 @ 23:27

      Jag började med att lägga HP1030 över, men den är mycket bredare akteröver. Men så klart finns det stora likheter då det är Lars T Olsen som har designat båda.

      Kölprofilen skiljde mer än vad jag trodde jämfört med HPn. Kan vara intressant att ta reda på varför.

      Jag tror inte du skall vänta på en CR version. Först skall någon nappa på den som matchracingbåt. Sedan skall någon tro på (och finansiera) idén att bygga inredning i den. Och med tanke på hur många riktigt sportiga 38-fotare det säljs i Skandinavien så skulle jag nog vara extremt försiktig :-)

      Reply

    • Anders Nilsson
      Jan 26, 2015 @ 12:54

      Jag tror de försökte kopiera HP1030 när Rob Johnston designade J-111an. Den var ju först.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 26, 2015 @ 13:46

        Japp, Alan Johnstone som ritade J/111 behövde bara förbättra små detaljer på detta helt unika koncept. Och så tror jag att han tjuvkikade lite på farsans ritningar av J/35 (1983) och J/125 (1997).

        :-)

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Jan 26, 2015 @ 16:55

          Fattar du inte Peter; självklart är det en kopia av en Dehler 38SVJXNMAX någoting.
          Allt kan ALLTID härledas till en Dehler (om du frågar en Dehler-ägare…)

          Reply

          • Pelle Fälth
            Jan 26, 2015 @ 17:16

            Ha, ha, om du kunde frågat Tord Sundén så hade han säkert sagt att de plankat Folkbåten rätt av ;-)

          • Anders Nilsson
            Jan 26, 2015 @ 17:49

            Nä, Dehler är det inte. Den fungerar inte att länsa med om den hade haft peke.

        • Anders Nilsson
          Jan 26, 2015 @ 18:52

          :-D Har inte koll på de där Johnstone ;-)
          Han hette visst Rod. Kul att det är nedärvt.

          Reply

  5. Sven
    Jan 26, 2015 @ 22:50

    Underbart att de valt att kopiera brandingen i fören på den gamla ILC40:an Semcon. Retro eller bara ett misstag?

    Reply

  6. Jacob Vierö
    Jan 31, 2015 @ 09:16

    Då HP 1030 ritades, ritades även en storesyster som aldrig kom nära vattnet. PRINCIPIELLT ligger den störra HP som grund för skrovet, men bara principiellt, då kraven till en matchrace båt är annorlunda en till en fleet racer / performance yacht. Dessa olikheter ligger inte bara i deck-layout men sträcker sig ner under vattenytan i skrovet, kölprofil och roder. Det har tex stor betydelse att man i matchrace lägger relativ stor del av tävlingstiden med (tung?) besätning på eller under fördäck. Och så vidare…
    Det är fortfarande inte en performance racer, så gör inte mistaket att jämföra BS38 med tex J111 på Tjörn Runt. Kul men båtar med helt olika designförutsättningar.
    Hoppas ni kommer att tycka om båten.
    :-) Jacob Vierö

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    May 26, 2015 @ 14:55

    SRS 1,431

    Reply

  8. Anders Dahlsjö
    May 26, 2015 @ 17:08

    Snabbt, men vem blir skeppare i Marstrand på bbr? Hörde Björn Hansen. Stora klassen nu med Teknova.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.