Skip to content

31 Comments

  1. Erik Barkefors
    Mar 14, 2015 @ 21:13

    Kul! Inte bara Alex T som kan knalla på köl ;-)

    Reply

  2. JIMMY
    Mar 14, 2015 @ 22:17

    Det ska bli riktigt roligt att få se en Open 40 av senaste generationen i action på våra vatten! Samtidigt hoppas jag att vi mosar den! ;)

    Reply

    • seglaren
      Mar 14, 2015 @ 22:20

      borde väl vara möjligt, det är ju du som satt SRS-talet, eller?

      Reply

      • JIMMY
        Mar 15, 2015 @ 17:41

        Jag menar såklart på seglad tid… På ÅFOR är ingenting omöjligt.

        Reply

        • seglaren
          Mar 15, 2015 @ 21:22

          Stor nubbe till Poseidon så kanske du får lite extra hjälp…. ;-)

          Reply

    • Erik Barkefors
      Mar 15, 2015 @ 09:56

      Vi får hoppas på 12-14 m/s ostligt så blir det vattenbarlastrace hela vägen runt ;-)

      Reply

      • JIMMY
        Mar 15, 2015 @ 17:53

        Det hoppas inte jag, då e vi mos! :)
        Ett klassiskt ÅFOR där man med lite flyt är på rätt ställe när tåget går är nog vad som önskas, då kanske det finns en gnutta chans…

        Reply

        • Jocke_R
          Mar 16, 2015 @ 14:31

          Code1 3-5 m/s och sol hela vägen. :)

          Reply

  3. Stefan Aaröe
    Mar 15, 2015 @ 08:39

    Coolt!

    Reply

  4. Erik Barkefors
    Mar 15, 2015 @ 11:10

    En fråga om SRS-mätbrevet. Nivea är en inmätt Class 40 – borde inte de måtten räcka för ett SRSv-mätbrev?

    Reply

    • seglaren
      Mar 15, 2015 @ 13:16

      spelar det någon roll?

      Reply

    • Pelle Lindell
      Mar 16, 2015 @ 14:57

      Man får hålla sig till reglerna.;-)…skulle det bli massor med Class 40 i Sverige får vi fundera på att ändra dom :-)

      Reply

  5. Henrik Nordqvist
    Mar 15, 2015 @ 12:40

    Kommer att gå som smort!

    Reply

  6. Thomas Wiberg
    Mar 15, 2015 @ 13:32

    Jättekul! Skall bli spännande att följa. Känns som att det kan bli rejält svårt att segla upp till SRS-talet om inte vädret samarbetar. Nedre spridarparet har en intressant design. Vissa saker går bara att göra i kolfiber! Klart att Ni mosar den Jimmy, se bara upp för gamla IOR minitonnare!

    Reply

    • Marcus Sylvin
      Mar 15, 2015 @ 22:26

      Som du säger Thomas så är formen på spridarna intressant. har varit med 4-6 år på olika båtar för att kunna få in focken längre eller bygga ut den mer i akterliket.

      Reply

      • Thomas Wiberg
        Mar 15, 2015 @ 23:36

        Javisst Marcus, “bumerangspridare” har varit med ett tag och syftet är inte direkt otydligt. Fast dessa tillhör de mer extrema jag sett. Visst handlar det om optimering av arean och spalten mellan foch och stor. Optimering för att få in focken längre tror jag inte är väldigt kritiskt på denna båt. Det blir dessutom en bieffekt som kommer med den spridarutformningen.

        Reply

    • Bosse F
      Mar 18, 2015 @ 14:12

      Thomas Wiberg, Sprint 46 har ett uppskattat SRS som ligger i närheten ca 1,50. Vad tror du om ett race mellan dessa två runt Gotland, vilken skulle du välja? Vi tänker oss väder som en normal svensk sommar, eller snittet de senaste tio åren.

      Reply

      • Thomas Wiberg
        Mar 18, 2015 @ 14:47

        Hej Bosse, inget lätt val Du ger mig! Gotland runt i Juli är relativt lättvindsdominerat. Dessutom är banan av en karaktär så att även med ett stadigt vädersystem så är allround egenskaper positiva. Pogon är väldigt optimerad för åka med vindriktning 90-180 grader. För egen del uppskattar jag mer allroundbetonade båtar och tycker att goda kryssegenskaper är viktigt. Med rätt vindar så har Sprint 46 inte en chans mot Pogon men jag skulle tro att det har odds att inträffa en gång av 10. Sedan skall jag inte sticka under stol med att det hade varit intressant att få känna på Pogon! Jag har inte koll, men hur gick det för Alex Thomson med sin Hugo Boss på GR?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Mar 18, 2015 @ 15:15

        Thomas, var inte så blygsam :-)

        Jag hade valt Sprint 46 även om det var på scratch. Alltför ofta avgörs racet i lätta vindar sent på natten. Och chansen är att det blir en viktig kryss in mellan uddarna. Av samma anledning tycker jag att J/111 är ett bra vapen mot en Class 40 på ex ett Bohusrace.

        På ett Route de Rhum eller TjV så är det tvärtom. Hög snittfart på öppna bogar.

        En IMOCA som Hugo Boss är betydligt mer specialiserad än en modern Class 40. En IMOCA är enbart ritad för att gå fort på Vendee Globe, och kommer att ha extremt svårt i alla andra förhållanden.

        Reply

  7. Pelle Pedersen
    Mar 15, 2015 @ 15:24

    Riktigt kul, hoppas det blir flera Open 40 på ÅF! Dom är välkomna att värma upp hos oss på västkusten…!

    Reply

  8. Vidar Moe
    Mar 15, 2015 @ 21:45

    Solo og Black Pearl startet begge med et Lystall på over 1,50 og Black Pearl vant Skagen race i 2010 med 1,51 i LYS men med ultimate forhold. Begge fikk måltallene kraftig redusert senere. Men med den kvaliteten som sitter ombord i Nivea blir det spennende å se hvor høyt opp de klarer å komme.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 15, 2015 @ 22:42

      Skagen Race 2010 hade man vunnit även om man hade 1.59 (jag räknade på det) :-) För att slå oss (vi seglade ett grymt bra race och vann vår klass med 50 minuter) så hade Black Pearl landat på 1,632 och Solo på 1,526.

      Solo fick SRS 1,537 när de seglade Bohusracet, och jag tycker inta alls att det var orimligt…

      Tittar man på offshore-siffrorna i ORC så är Solo ganska konsekvent 10% snabbare än en J/111, vilket motsvarar ett SRS på 1.383*1,1=1,521. I hårdvind anses Solo vara 14% snabbare = 1.580 :-)

      Solo: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/51347.pdf
      Dacapo: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/52072.pdf

      Solo vs J/111
      GPH 523,7 579,1 11%
      Time On Distance 512,2 564,1 10%
      Time On Time 1,1713 1,0636 10%
      Triple Number Low 1,1109 1,015 9%
      Triple Number Medium 1,4562 1,3166 11%
      Triple Number High 1,6898 1,4848 14%

      Så jag tror nog att strax över 1.50 är vettigt för en Class40 i första generationen. Och det är inte heller orimligt att senaste generationen är 3-5% snabbare.

      Som jämförelse är NOR Rating väldigt snällt mot Class 40. Osäker på varför då det ju baseras på ORC… I IRC mäter en hyfsat ny Class 40 1.300 vilket skulle innebära en bit över 1.600 i SRS.

      Reply

      • Vidar Moe
        Mar 18, 2015 @ 12:45

        Helt enig med deg Peter både med tanke på SRS tall og hva som skulle til for å vinne Skagen Race i 2010:-)
        Jeg tror SRS treffer ganske bra med tanke på rating her men det som er utfordringen på moderne båter er jo den realiteten at toppegenskaper under visse forhold ofte gjør det umulig å seile mot tradisjonelle båter. Og det slår begge veier. Etter to år i en Seascape 27 så vet vi litt om det;-)
        Der er det forresten helt motsatt enn hva tilfellet er med Class 40 for Seascape er ratet veldig mye snillere i SRS enn i NOR rating så det er en ingen automatikk i dette.

        Reply

    • Martin
      Mar 16, 2015 @ 18:57

      Nån som vet hur mycket snabbare Pogo 40S3 är mot cruisingvarianten, Pogo 12.50? Har sett IRC mellan 1.228 och 1.176, men den högre siffran kanske är med Class40 rigg? Översatt till SRS (irc x 1.24) borde det bli mellan 1.46 och 1.52. Eller?

      Reply

  9. Erik Barkefors
    Mar 16, 2015 @ 19:17

    Pogo 12.50 har inte vattenbarlast som standard och fällkölen har visserligen förtjockning men inte jämförbart med bulben som sitter under S3.
    Franska Seglarförbundet har ett respitsystem med grupper och där ligger 12.50 i samma grupp som J/125, Dehler 44SQ, JPK 998, Farr 40 och Sydney 40 OD.
    Beräknad tid s/m = 582 vad nu det blir…

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Apr 10, 2015 @ 22:30

    För er som gillar detaljer… Jesper Hoffstedt och Niclas Domack har varit och tittat närmare på båten nere hos Pogo.

    Album på Facebook.

    Reply

  11. Thomas Wiberg
    Apr 12, 2015 @ 02:08

    Verkligen ett rent och snyggt bygge! Kul också med en relativt avancerad racebåt uppbyggd till största delen utan att lägga en ohimul massa pengar på exklusiva fibrer. Jag blev imponerad av ambitionsnivån på det spatiösa pentryt! Påminner om ungdomens campingturer i europa på trimmad fyrcylindrig Honda!

    Reply

  12. Pogo40S3 Nivea | Kiel-Kalmar - BLUR
    Jun 23, 2015 @ 01:20

    […] Veckan inleds lite lätt med transportsegling av Nivea från Kiel till Kalmar. Båten skall till ÅF Offshore Race och jag hjälpte dem att få fram ett SRS-mätbrev i våras. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.