Go känsla i filmen. Lätt att gilla Viper konceptet med kick ur vägen, gennakertunnel och utskjutbart peke. Perfekt balans mellan jolle och kölbåt.
VX one classen, Viper 640:ans nya lillasyster, verkar ha växt ganska bra på något år. 30 000 $ är kanske inte helt billigt längre med nuvarande valutakurs. Viper 640:an seglar nästan på Melges 24:ans handikapp har jag för mig (med 3 mans besättning som std), Peter Keerbergs ända ex i Sverige hade 1,24 i srs om jag minns rätt.
Mmm, Vipern är cool, nästan som en K6:a, med den skillnaden att Vipern nog behöver tre man på kanten och K6:an reder sig med en. Om det är en kul leksak med potential för 20 knop man är ute efter. Visserligen är pundet dyrt nu, men en begagnad K6 från England kostar likväl inte mer än en C55…
Var det inte du som hann köpa RS K6:an på blocket strax före mig för några år sedan? Vi pratades vi förra året gällande min 806:a, du hade en RS Elit också om jag minns rätt..
RS K6:an är riktigt fräck, men gjord för 2-3 mans besättning den med. K6:an är väl ännu vassare än Vipern om jag minns rätt.
Stämmer bra, och nu har jag en Tempo 28 också…man kan säkert ha för många båtar, men det är svårt att veta precis var gränsen går, kanske vid 3?
Vipern ska nog seglas rätt plant, K6:an tål lite lutning, alltså kan man segla den ensam, även om det är en besättningsbåt.
Har för mig vi kom fram till 4 båtar var gränsen under våra samtal, inte för oss men för de vi är gifta med :-)..
Tempo 28:an är cruisingbåten då med andra ord..hittade förresten en köpare till 806:an men hamnade i en så ovanlig sits som att jag som säljare hoppade av eftersom jag var övertygad om att säljaren valde fel båtmodell för hans eget bästa. Första gången det hänt :-)
Logisk med att K6:an tåler mer krängning precis som du skriver. Fräck båt, måste vara rolig att segla med!
Sam V
Mar 20, 2015 @ 10:12
Riktigt snygg film. Lagom mycket drönarbilder och ingen hysterisk klippning. Rentav tid att kolla lite boathandling. Giddyup!
Dan
Mar 20, 2015 @ 12:49
Go känsla i filmen. Lätt att gilla Viper konceptet med kick ur vägen, gennakertunnel och utskjutbart peke. Perfekt balans mellan jolle och kölbåt.
VX one classen, Viper 640:ans nya lillasyster, verkar ha växt ganska bra på något år. 30 000 $ är kanske inte helt billigt längre med nuvarande valutakurs. Viper 640:an seglar nästan på Melges 24:ans handikapp har jag för mig (med 3 mans besättning som std), Peter Keerbergs ända ex i Sverige hade 1,24 i srs om jag minns rätt.
Tor Jacobson
Mar 21, 2015 @ 11:58
Mmm, Vipern är cool, nästan som en K6:a, med den skillnaden att Vipern nog behöver tre man på kanten och K6:an reder sig med en. Om det är en kul leksak med potential för 20 knop man är ute efter. Visserligen är pundet dyrt nu, men en begagnad K6 från England kostar likväl inte mer än en C55…
Henrik Johnsson
Mar 22, 2015 @ 22:24
Hejsan
Tor, filmen gör att jag minns när vi var i Miami och seglade Miami OCR. Kul upplevelse, speciellt att få åka polisbil till hamnen!!
Henrik
Tor Jacobson
Mar 23, 2015 @ 20:34
Ja, det var lite nervöst där ett tag, innan polisen fattade att vi var harmlösa seglare, och innan vi fattade att polisen var en snäll en….
Dan
Mar 22, 2015 @ 22:58
Hej Tor,
Var det inte du som hann köpa RS K6:an på blocket strax före mig för några år sedan? Vi pratades vi förra året gällande min 806:a, du hade en RS Elit också om jag minns rätt..
RS K6:an är riktigt fräck, men gjord för 2-3 mans besättning den med. K6:an är väl ännu vassare än Vipern om jag minns rätt.
Tor Jacobson
Mar 23, 2015 @ 20:51
Stämmer bra, och nu har jag en Tempo 28 också…man kan säkert ha för många båtar, men det är svårt att veta precis var gränsen går, kanske vid 3?
Vipern ska nog seglas rätt plant, K6:an tål lite lutning, alltså kan man segla den ensam, även om det är en besättningsbåt.
Dan
Mar 23, 2015 @ 22:23
Hej Tor,
Har för mig vi kom fram till 4 båtar var gränsen under våra samtal, inte för oss men för de vi är gifta med :-)..
Tempo 28:an är cruisingbåten då med andra ord..hittade förresten en köpare till 806:an men hamnade i en så ovanlig sits som att jag som säljare hoppade av eftersom jag var övertygad om att säljaren valde fel båtmodell för hans eget bästa. Första gången det hänt :-)
Logisk med att K6:an tåler mer krängning precis som du skriver. Fräck båt, måste vara rolig att segla med!