Supersweet… YD37 Anarchy
Jag vet inte vad det är, men jag tycker att 35-38 fot är en perfekt storlek på en sportig båt. Tillräckligt stor så att man kan ta ut den på havet. Men tillräckligt liten för att man skall kunna driva den riktigt hårt utan att vara proffs.
EN av de båtar som jag gillat lite extra är General Lee, som ju framför allt figurerat på hårda undanvindsfilmer från Australien. Och när jag var i Auckland senast så satt jag ner med designern Brett Bakewell-White.
Av en helt annan anledning så har jag haft löpande kontakt med AJ Read och Andy Pilcher som seglade J/111 Django. Man körde båten riktigt hårt, framför allt shorthanded, så vi hade många bra diskussioner. Tyvärr sjönk båten på transporten från Fiji till Auckland då något hände med rodret.
Och det är då som de två historierna blir en. När de ber Brett rita en ersättare…
http://vimeo.com/107382574
Length over all 11.30 m
Beam max 3.75 m
Draft 2.65m
Displacement 3.630 kg
Ballast 2.180 kg
Ballast ratio 60%
Upwind SA 101.7 m2
Jag borde tagit erbjudandet att åka till Auckland för att vara med på testerna av den nya båten.
Thomas Wiberg
Mar 19, 2015 @ 07:19
Aj! Den satt som ett yxhugg! Håller med om att det är en behändig storlek, Peter. Fast detta åk tillhör nog inte ett av de mest lätt-tweakade. Som vanligt har unge herr Bakewell- White fått ihop en intressant båt. Skön inställning att skita i mätregler, bara maxa för speed! Med ett D/L på 70,5 är det inte en superlätt båt. Samtidigt med en barlastandel av vikten på 60% så indikerar det ett kvalificerat bygge eftersom det inte blir mer än 1450 kg kvar till allt annat förutom kölen. Med ett Sa/D på 43,4 (med angiven kryssyta) lär den tunga och rejält djupa kölen behövas. Det blir en riktig killer i lättvind men behöver sannolikt revas någonstans vid 5 m/s om det skall seglas mot vinden. Intressant trend på nya prestandabåtar med smal vattenlinje och distinkt bula på spantsektionerna högre upp för att skapa stabilitet, dock utan chines. Jag är lite förvånad över fribordshöjden. Känns som onödigt hög när det ändå inte går att stå rak inne. Dubbla rattar förvånar inte, men jag gillar det inte. Denna båt hade blivit lättare och kännts mer rätt med rorkult. Men det får väl hänskjutas till avdelningen smaksak. Fin båt och absolut stentuff! Kanske vore nåt för Bosse F på Gotland Runt :-)
Bosse F
Mar 19, 2015 @ 13:41
Njae, inte så säker på att den här, liksom class40 är så fräckt som det ser ut. Även denna båt skulle väl hamna på 1,50 i srs och då en 37 fotare! Helt övertygad om att en lätt, smal, 46 fotare skulle funka bättre i våra vatten. Är väl lite tråkig, förmodligen.
Thomas Wiberg
Mar 20, 2015 @ 00:56
I så fall är vi nog ungefär lika tråkiga både Du och jag, Bosse. För våra svenska sommarförhållanden håller jag helt med Dig om att en lätt och smal 46-fotare nog skulle funka bättre för de flesta. Samtidigt tycker jag att det är intressant att kolla in annat. Och egentligen tycker jag att Din modifierade Dynamic är en alldeles förträfflig båt för GR!
Peter Gustafsson
Mar 19, 2015 @ 07:47
Jag tror både fribordshöjden och de dubbla rattarna kommer av ett tydligt offshore-fokus. Tittar man på t.ex. General Lee så blir det otroligt blött.
Det enda man kan sakna är winsch-piedestalen som finns på general Lee (som i och för sig var helt sjuk att ha på en 36-fotare) :-)
Mikael Vesala
Mar 19, 2015 @ 08:58
Ja där missade du nog nått Peter. Riktigt läcker båt. Befriande att dom designar för fart och inte mätregler. Skrovet ser helt underbart ut, med något mer volym midskepps och precis lagom uppdragna sidor i aktern för gott släpp på kryss. Precis som jag skulle vilja ha Cheetah mk 2 :-) Fast hur har dom tänkt med den ruffluckan och focus på havskappsegling, hela havet måtte väl leta sig ner där?
Peter Gustafsson
Mar 19, 2015 @ 09:08
Med tanke på hur de körde på Django (se nedan) så är jag ganska säker på att de har en hood av nåt slag.
Notera den grå slangen som går till en flyttbar länspump. Viktigt att hålla torrt…
Även Blur kommer att få en liten hood för att hålla båten så torr som det går. Prototypen känns ganska ok…
Pelle Pedersen
Mar 19, 2015 @ 10:39
Peter! Du har ju seglat Bolt 37:an! YD37 och Bolt 37 är ganska lika; YD:en är något kraftfullare och lättare (plus säkert en massa andra saker. Vad tror du dom kan förvänta sig för IRC tal? Targets på kryss mm?
Peter Gustafsson
Mar 19, 2015 @ 10:59
General Lee mätte 1.183
Bolt 37 fick 1.168
Pelle Pedersen
Mar 19, 2015 @ 12:57
= SRS på ca 1,45-50! På 37-fotare!!
Joakim
Mar 19, 2015 @ 14:04
1,45-1,50 låter inte så mycket för en 37-fotare om man jämnför med nästan 20 år äldre båtar som Farr 30 och 40. Farr 30 är väl även snabbare än General Lee för sin storlek.
Pelle Pedersen
Mar 19, 2015 @ 14:40
Okej Okej Okej! Vrid och vänd på det hur ni vill; i min värld är det svettigt att ha 1,47 i SRS och 37 fot båt!:) Missförstå mig rätt dock; sitter hellre i en YD37:a (eller Farr 40) än en “vanlig” 37-fotare som X-37 etc.
srsseglaren
Mar 19, 2015 @ 11:25
Ser ut som utrymmet längst akterut bildar ett eget vattentätt skott genom att inkludera bägge pedistalerna ?
Förloras rodret är det endast det utrymmet som vattenfylls ?
Läcker båt.
srsseglaren
Mar 19, 2015 @ 11:50
Eller nja behövs kanske en liten box förlängning in vid sjökojen ?
JIMMY
Mar 20, 2015 @ 09:46
Jag vill veta mer runt designtänket,varför gick de inte vägen med tex svängköl, DSS, eller dubbla roder?
Pelle Lindell
Mar 20, 2015 @ 14:32
Om man skall spekulera lite baserat på vad olika personer sa på filmerna skulle jag gissa på att det fanns en rätt strikt budget som uteslöt mycket av goodies som svängköl mm. Jag fick också intrycket att man såg båten som en multipurposebåt både för inshore och offshore och att ägaren ville ha en enkel, pålitlig båt.
jol
Mar 20, 2015 @ 13:58
Begreppet strykjärns racer passar bra in på denna skapelse sett ovanfrån.,
Mikael Vesala
Mar 20, 2015 @ 21:30
Jol: Det är bara från ovan, tittar man påskrovlinjerna är de tämmeligen slanka akterut,inte alls som de tidiga “strykjärnen” .