What’s Up 1513
Eftersom det både var Seglardagen i Sverige, Seiltinget i Norge och Generalforsamling i Dansk Sejlunion så vill vi ju höra lite om vad som hände?
Långkörarna: Volvo Ocean Race på väg ner i södra oceanen. Snart blir det undanvindsåka. Barcelona World Race snart i mål. Första båt igenom Gibraltar.
Idag startar 505-VM i Sydafrika, RC44 i Valetta och för de som vill segla entyp i Medelhavet så seglar Drakarna i San Remo (3 x SWE) och J/70 i Monaco (2 x SWE). Här går ju också EM i J/70 i oktober.
I morgon är det också GOR Sail Clinic på Handels i Göteborg för de som är nyfikna på Göteborg Opensea Race.
Nåt annat vi borde ha koll på?
Peter
Mar 24, 2015 @ 13:59
Det diskuterades ju en del kring licens för SM-seglingar. I handlingarna för seglardagen finns styrelsens förslag för ny avgiftsstruktur. Intressant att SRS-certifikat kom tillbaka I förslagen. Tydligen tog styrelsen endast upp SM-licens som förslag Vad diskuterades på seglardagen? Diskuterades även de andra förslagen?
I detta document tas det upp bla. följande:
*Tävlingsavgift – En avgift som samtliga seglare betalar då de anmäler sig till en tävling.
*Sanktionsavgift regatta – En avgift som tas ut av arrangerande klubb i samband med om sanktionsansökan.
*SRS-certifikat – För att vara med och kappsegla med Svenskt Respit System
*Tävlingslicens för alla som seglar sanktionerade regattor – Tävlingslicens för alla som deltar i sanktionerade regattor.
*Tävlingslicens för SM deltagare – Tävlingslicens för alla som deltar på ett Svenskt Mästerskap.
Tommi
Mar 24, 2015 @ 18:44
I huvudsak var det ett bra och konstruktivt möte.
Referat finns här: http://www.svensksegling.se/Forbundet/Nyheter/2015/1akvartal/Seglardagenharbaddatforframtiden/
Per
Mar 25, 2015 @ 14:36
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/malta/malta/valletta/fort-ricasoli.html
Per
Mar 25, 2015 @ 14:37
RC 44
Sam V
Mar 26, 2015 @ 00:58
AC62:an verkar bli kortare:
http://www.americascup.com/en/news/155_Significant-cost-saving-measures-planned-for-2017-Americas-Cup.html
Sam V
Mar 27, 2015 @ 01:01
Luna Rossa ursinniga, och Emirates håller med. Det börjar lukta gamla AC-takter. SA bashar på.
http://luna-rossa-challenge.americascup.com/en/news/196_Statement-regarding-the-proposal-of-boat-change-for-the-35th-Americas-Cup
Peter Gustafsson
Mar 26, 2015 @ 07:07
Park-up vid gaten… Alltså får vi en omstart även på detta ben.
http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html
Pelle Pedersen
Mar 26, 2015 @ 08:28
DF`s chans att haka på!!
Pelle Pedersen
Mar 26, 2015 @ 08:35
Såg också att de första båtarna hade runt 3 kn vind och medelvåghöjd på 3,7m… Fy f-n
Anders Averdal
Mar 26, 2015 @ 08:54
Undrar hur många som blir sjösjuka av det?
L-B Gustafsson
Mar 26, 2015 @ 09:21
Vi vet inte våglängden men kan anta att den är 3-10 båtlängder inte säkert att det känns mer i de båtarna än om vi ligger med en hälften så stor båt i 0,5-1m här hemma.
Anders Nilsson
Mar 26, 2015 @ 09:41
Det är ju just att det häver som är killern
Anders Averdal
Mar 26, 2015 @ 09:42
Amplituden skiter i hur stor båt du sitter i, du åker hiss lika långt ändå.
Mats V
Mar 26, 2015 @ 12:48
AC planerar kostnadsbesparingar genom att välja mindre båtar. http://www.americascup.com/en/news/155_Significant-cost-saving-measures-planned-for-2017-Americas-Cup.html
Jocke_R
Mar 26, 2015 @ 14:13
Ett tips kan ju vara att ta bort ett skrov :)
Pelle Pedersen
Mar 26, 2015 @ 14:23
Och vips var DF i ledningen!!!!
Peter Gustafsson
Mar 26, 2015 @ 15:07
Helt sjukt. Och SCA knappar in rejält också.
Frågan är om vi får se några bra 24-timmarsdistanser den här gången?
Pelle Pedersen
Mar 27, 2015 @ 08:53
Skillnaden mellan att vara 2:a eller 5:a i VOR är nu nere på 1,3M…
srsseglaren
Mar 27, 2015 @ 09:57
Vad har hänt med SCA ? 14 knop jmf mot 19 knop för övriga var nere på 50 nm men ligger nu 85 nm efter, trasiga segel ?