America’s Cup i AC45?
Det tar aldrig slut.
Så fort man är överens om något så skall det ändras. Så har det alltid varit i America’s Cup. Och så fortsätter det att vara.
Efter att man signat Bermuda, så har Oracle kommit fram till att man kanske borde segla i mindre båtar. Troligtvis AC45 eller någon marginellt större. Målet skulle vara att hålla nere kostnaderna.
The competitors and organizers of the 2017 America’s Cup are planning to implement a series of rule changes to dramatically reduce team operational costs, primarily by racing in a smaller boat.
“After reviewing prototypes of the new AC45 sports boats being tested on the water over the past several months, it is clear that if we raced smaller boats in 2017, we could dramatically reduce costs without sacrificing any of the spectacle or the design, engineering and athletic challenge fundamental to the America’s Cup,” said Commercial Commissioner Harvey Schiller.
Frågan var uppe i december, och då lät det så här:
Part the way through the venue process, we discussed with the teams downscaling the size of the boats to give us more room to maneuver with some of the venues under consideration. It was quite an intense and robust discussion, with consideration also toward moving these boats around the world, the future of these boats, the costs, and so forth, how many crew they should have. But the teams didn’t vote for downsizing, for various good reasons actually. So anyway, we went through that process and that’s where we ended up, and I think it was – given the information – we’ve made the right decision.
Jag kan se två stora problem.
Det första är America’s Cups roll som “the pinnacle of yacht racing”. Det skall vara en spektakulär segling där det ställs enorma krav på både designers och seglare. Med AC45:or så kommer man inte att kunna se skillnad på AC, Extreme Sailing Series, GC32 Cup, M32 Series eller vilken flerskrovscup som helst med båtar som gör 30 knop och har loggor i seglen.
Volvo har ju samma problem. Racingen blir både bättre och billigare, men det blir inte “the real deal”. På samma sätt som franska soloseglare kommer att segla runt jorden snabbare än VO65, så kommer ett AC i 45-fotare att kännas rejält avslaget.
Visst. Man kan säkert locka 15 team. Men det kommer bara att vara en lånngdragen process för att samma 3-4 team skall göra upp om pokalen.
Jag kan definitivt se vitsen med en nationstävling som Red Bull Youth America’s Cup i likadana AC45. Det var otroligt spännande och välproducerat. Men att Russel Coutts och Nathan Outteridge skulle köra matchrace i samma båtar en vecka senare skulle bli ett rejält antiklimax.
Det andra är processen. Kan man komma överens om ett regelverk med ett antal utmanare, signa upp Bermuda som arrangörsstad och sedan byta båt? Är det ett taktiskt drag? Vill man ställa till det för de andra teamen? Eller är man bara sugen på att tjäna/spara pengar?
Vad tycker ni?
Oavsett vilket så verkar bråket vara igång precis som vanligt.
Team Luna Rossa Challenge is distinctly opposed to the proposal to change the Class Rule for the 35th America’s Cup and therefore the boat that was previously accepted by all challengers on June 5th 2014.
…
If the principle of unanimity of all challengers required to change the Class Rule were not to be respected Luna Rossa will be obliged to withdraw from the 35th America’s Cup.
Även ETNZ verkar vara inne på samma linje:
fredrik
Mar 27, 2015 @ 09:06
Moth…………
Peter Gustafsson
Mar 27, 2015 @ 09:09
Det hade ju varit det enklaste. Att vi byggde 10.000 foilande entypsmothar och så seglare vi både AC, OS, Bacardi Cup och allt annat i dessa. Problem solved.
Fast jag vet inte om man gör 50 knop i en Moth?
Sam V
Mar 27, 2015 @ 09:50
Det blir värre:
Team New Zealand’s future in the America’s Cup is in serious doubt after the Government confirmed the loss of the qualifying round in Auckland would mean zero funding.
Cup organisers told media this afternoon that Auckland would not be hosting a qualifying round after Team New Zealand opposed a move to smaller boat sizes yesterday.
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11424260
Sam V
Mar 28, 2015 @ 10:22
Korta versionen är att de vill kapa kostnader och få med fransmännen och ett asiatiskt team. Russel tyckte att det gick fort och såg bra ut när Oracle och Artemis foilande AC45:or körde mot varandra förra månaden.
http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/03/27/americas-cup-adjusting-the-balance/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
Peter Gustafsson
Mar 31, 2015 @ 09:19
Ben Ainslies inlägg i debatten: We need an America’s Cup with long-term future and must make changes despite big team protests.
Jag har svårt att förstå resonemanget bakom att man skall göra America’s Cup “kommersiellt gångbart”. Vare sig Oracle, Artemis eller Ben själv finansierar sina projekt med traditionella sponsorer. En klocksponsor på Artemis täcker väl knappt fikat för teamet? Och vill inte TV-bolagen betala för att sända AC72:or så vet jag inte varför AC45:or skulle öka deras intresse?
Oavsett vad man seglar så kommer det att vara miljardärer som slåss om titeln, och det kommer aldrig att finnas utrymme för riktiga sponsorer. De, och publiken, kommer ALLTID att hamna i baksätet när de stora pojkarna skall leka. Man kan tyckja vad man vill om det, men det är så det alltid har varit i AC.
Eftersom Extreme Sailing Series förädlat konceptet under ett antal år, så behöver man ju bara göra ett studiebesök där. Tror Russel Coutts och Ben Ainslie att de kan fakturera sina sponsorer 10 gånger mer för i stort sett samma sak, så tror jag de kommer att få det kämpigt.
När jag tänker efter, så vet jag inte om någon av dem någonsin har drivit projekt som har varit “kommersiellt gångbara”?
Peter Gustafsson
Apr 1, 2015 @ 07:05
Allan W
Apr 1, 2015 @ 09:06
Nya bud :-)
https://twitter.com/scuttbutt/status/583138532740345856
Sam V
Apr 2, 2015 @ 17:31
Luna Rossa hoppar av.
http://luna-rossa-challenge.americascup.com/en/news/204_TEAM-LUNA-ROSSA-CHALLENGE-ANNOUNCES-ITS-WITHDRAWAL-FROM-THE-35th-AMERICAS-CUP
Peter Gustafsson
Apr 2, 2015 @ 17:58
Jag vet inte… men jag får precis samma vibbar som när Jay Z och Madonna presenterar Tidal (deras egen streamingtjänst för att de tröttnat på Spotify): “Hej, vi är några miljardärer som har kommit på vad som är bäst för er. Vi vet att ni inte tycker det ännu. Och att vi tjänar ännu mer pengar på det här. Men det är bäst för alla. Tro oss…”
http://gawker.com/the-worlds-most-famous-musicians-just-hosted-a-bonkers-1694627052
Det är intressant att läsa vad fansen tycker på Coutts, Spithils och Ainslies Facebook-sidor. Fansen verkar inte särskilt nöjda.
Jag hade inte heller varit nöjd om jag var australiensare. De hoppade ju av som challenger-of-record, just för att det var för dyrt. In kommer Artemis. Och sedan skall man sänka kostnaderna. Osnyggt.
gurra
Apr 2, 2015 @ 22:06
Så länge foils är tillåtet i ac kan det bara bli bra !
Peter Gustafsson
Apr 3, 2015 @ 09:55
Så du menar att de lika gärna kan segla i Flying Phantom – det blir lika bra ändå?
Sedan är AC riktiga klantarsel när det gäller PR. Trodde man att man skulle få mycket sympati när man skickar ut en pressrelease om hur besvikna man är för att Luna Rossa har hoppat av.
Blev så klart inte som man hade hoppats…
https://www.facebook.com/americascup/posts/1084143954945370?comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22O%22%7D
På ETNZ Facebook så är det många fans som tycker att de skall starta eget tillsammans med Luna Rossa. Det hade ju varit intressant att segla AC i AC45 men där ETNZ och Luna Rossa möts i AC62:or :-)
https://www.facebook.com/EmiratesTeamNewZealand/posts/994994410525611?comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22O%22%7D
Sam V
Apr 4, 2015 @ 00:38
Eller varför inte Gunboat G4, den är på väg upp.
Väldigt trist utveckling. Undrar hur stort tålamodet är för att göra AC kommersiellt gångbart. World Series är nyckeln, särskilt med fleetrace. Men World Series måste i så fall ha en kontinuitet och tv-sändningar av AC34-klass. Förra gången ställdes flera event in pga kostnaderna. Knappast billigare nu.
Sedan ska det kulminera i AC, le grand finale, the pinnacle of yacht racing, i tre fot längre båtar som är semientyp. Fyra fot över minimigränsen i Deed of Gift. Hmm.
Att Luna Rossa lämnar är en stor förlust, och jiddret med TNZ gör det inte bättre. Bad politics.
Peter Gustafsson
Apr 8, 2015 @ 23:18
Bra analyser på Cat Sailing News.
Peter Gustafsson
Apr 11, 2015 @ 10:25
Den legendariska seglingsjournalisten Bob Fisher är inte nöjd:
Peter Gustafsson
Apr 13, 2015 @ 07:48
Ju mer jag läser mellan raderna så framstår det också som att banorna på Bermuda blivit mindre än vad man trodde, och därför inte pallar en AC62. Det var först efter att Ben Ainslie började träna på Bermuda som storleken på båt blev en het issue.
Fast pengarna styr ju var man seglar – som styr vad man har för båt. Omvänt.
Ernesto Bertarelli på LX Sailing.
Sam V
Feb 14, 2017 @ 08:45
Dags att skaka liv i lite AC trash talk. Nu börjar de nya femtiofotarna inför AC bli klara. Emirates Team New Zealand har just testat och avslöjar en stor hemlighet – de kommer trampa med benen istället för att veva med armarna för att hålla trycket uppe. Återupplivning för Pelle P och hans lösning på tolvan Sverige 1977. Vilket kändes helt rimligt då men togs bort till Cupen 1980 vill jag minnas. Varför minns jag dock inte.
http://www.sail-world.com/NZ/Americas-Cup—Emirates-Team-New-Zealand-reveal-big-AC50-breakthrough/151751
Pelle Pedersen
Feb 14, 2017 @ 08:53
“Guldtian” måste jag lägga på Artemis!! Man är ju svensk! :)
Vinner inte Artemis hoppas jag på BAR!! Vilket tryck det hade blivit i England om hade fått “hem” AC!!
Jeppe
Feb 15, 2017 @ 09:55
Jag tycker det ska bli grymt! :)
AC34 var den bästa segling jag sett och bland det bästa i sportväg öht.
Hoppas på lika spännande stunder i soffan.
Sam V
Feb 20, 2017 @ 18:49
Mer om ETNZ och deras val att trampa upp trycket. Intressant för alla AC-nördar därute. Nu har vi drygt tre månaders spekulationer, nörderi och trash talk att se fram emot!
http://www.sail-world.com/NZ/Americas-Cup—Glenn-Ashby-on-why-Emirates-Team-NZ-went-cycling/151890
srsseglaren
Sep 14, 2017 @ 16:58
Nästa Americas Cup det 36:e blir i foiling monos:
https://www.stuff.co.nz/sport/other-sports/96708812/americas-cup-to-be-raced-in-foiling-monohulls-confirms-italian-challenger-of-record