America’s Cup i AC45?

Det tar aldrig slut.

Så fort man är överens om något så skall det ändras. Så har det alltid varit i America’s Cup. Och så fortsätter det att vara.

Efter att man signat Bermuda, så har Oracle kommit fram till att man kanske borde segla i mindre båtar. Troligtvis AC45 eller någon marginellt större. Målet skulle vara att hålla nere kostnaderna.

The competitors and organizers of the 2017 America’s Cup are planning to implement a series of rule changes to dramatically reduce team operational costs, primarily by racing in a smaller boat.

“After reviewing prototypes of the new AC45 sports boats being tested on the water over the past several months, it is clear that if we raced smaller boats in 2017, we could dramatically reduce costs without sacrificing any of the spectacle or the design, engineering and athletic challenge fundamental to the America’s Cup,” said Commercial Commissioner Harvey Schiller.

Frågan var uppe i december, och då lät det så här:

Since the AC62 rule was released, there had been discussion
of making the boat smaller. Is that still under consideration?

Part the way through the venue process, we discussed with the teams downscaling the size of the boats to give us more room to maneuver with some of the venues under consideration. It was quite an intense and robust discussion, with consideration also toward moving these boats around the world, the future of these boats, the costs, and so forth, how many crew they should have. But the teams didn’t vote for downsizing, for various good reasons actually. So anyway, we went through that process and that’s where we ended up, and I think it was – given the information – we’ve made the right decision.

Jag kan se två stora problem.

Det första är America’s Cups roll som “the pinnacle of yacht racing”. Det skall vara en spektakulär segling där det ställs enorma krav på både designers och seglare. Med AC45:or så kommer man inte att kunna se skillnad på AC, Extreme Sailing Series, GC32 Cup, M32 Series eller vilken flerskrovscup som helst med båtar som gör 30 knop och har loggor i seglen.

Volvo har ju samma problem. Racingen blir både bättre och billigare, men det blir inte “the real deal”. På samma sätt som franska soloseglare kommer att segla runt jorden snabbare än VO65, så kommer ett AC i 45-fotare att kännas rejält avslaget.

Visst. Man kan säkert locka 15 team. Men det kommer bara att vara en lånngdragen process för att samma 3-4 team skall göra upp om pokalen.

Jag kan definitivt se vitsen med en nationstävling som Red Bull Youth America’s Cup i likadana AC45. Det var otroligt spännande och välproducerat. Men att Russel Coutts och Nathan Outteridge skulle köra matchrace i samma båtar en vecka senare skulle bli ett rejält antiklimax.

Det andra är processen. Kan man komma överens om ett regelverk med ett antal utmanare, signa upp Bermuda som arrangörsstad och sedan byta båt? Är det ett taktiskt drag? Vill man ställa till det för de andra teamen? Eller är man bara sugen på att tjäna/spara pengar?

Vad tycker ni?


Oavsett vilket så verkar bråket vara igång precis som vanligt.

Team Luna Rossa Challenge is distinctly opposed to the proposal to change the Class Rule for the 35th America’s Cup and therefore the boat that was previously accepted by all challengers on June 5th 2014.

If the principle of unanimity of all challengers required to change the Class Rule were not to be respected Luna Rossa will be obliged to withdraw from the 35th America’s Cup.

Även ETNZ verkar vara inne på samma linje: