Skip to content

7 Comments

  1. Anders
    Mar 27, 2015 @ 08:59

    Ser helt klart lite för dykbenägen ut. Synd på ett riktigt bra koncept som skall kunna drivas hårt solo. Troligen kommer inte den leva många år i Touren utan förändringar. En meter till eller lite mer volym hade inte skadat

    Reply

  2. Anders Dahlsjö
    Mar 27, 2015 @ 09:52

    Någon som har koll på om de har några offshoreseglingar kvar, eller är det banseglingar som gäller nu? http://www.tourvoile.fr/?q=en
    Man ger sig inte speciellt långt ut i en sådan där u-båt, ialla fall inte utan säkerhetsbåt i närheten! Undrar hur den seglar mot t.ex. SeaCart?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 27, 2015 @ 10:01

      Min uppfattning är att man bara kör banrace på respektive ort. Synd då jag tyckte att TDF hade ett unikt format, men där man nu blir väldigt lika ExSS eller M32 Series (i och för sig koncept som funkar). Över 30 team är ju imponerande.

      Reply

  3. Ted
    Mar 27, 2015 @ 12:59

    Varför trimaran istället för katamaran?
    Vad har trimaraner i den här storleken för fördelar och nackdelar gentemot katamaraner?

    Reply

    • srsseglaren
      Mar 27, 2015 @ 15:11

      Ja vad säger Multis seglarna ?
      Tror eg. att båda kan vara lika snabba men vid lite olika förutsättningar ?
      Fördel trimmis:
      Ngt större bredd ger om tofflorna är rätt utformade aningen högre stabilitet ?
      Om den är designad så att två skrov ligger i vattnet stillaliggande, vänder den lättare genom vinden (lättvind) ?
      Ngt mindre våt yta tills ena catamaran skrovet lyfter ? dvs trimmis snabbare vid lättare och vid varierande vind?
      Kanske ändras om man lägger till foilande profiler ?

      Reply

  4. Stefan Kolmodin
    Mar 28, 2015 @ 09:39

    Utan att veta så gissar jag på att anledningen är att trimmis är lite mer crosshoj med motsvarande prestanda – man skall åka på havet med 24 fot.
    Vore kul om någon/några hamnade i Sverige – men nu är väl fokus stenhårt på inhemska TDF.

    Reply

    • Ted
      Mar 28, 2015 @ 11:24

      – Stefan K.
      Är alltså trimmisarna tryggare och kan pressas hårdare?
      Vad beror det på?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.