Skip to content

14 Comments

  1. Anders Dahlsjö
    Mar 30, 2015 @ 12:41

    En udda kommentar “Laget är nu på väg mot Ushuaia, Argentina och planerar i nuläget inte att fortsätta tävla i etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien.” Om de inte redan använt sig av motorn så kan de ju förtsätta mot Ushuaia för att avbryta seglingen (suspend racing) när de når en lämplig punkt där de måste starta motorn eller tycker det är bra att sarta ifrån igen om de beslutar sig för att byta rigg, eller segla på nödrigg till Itajai. Lite tidigt att ge upp!
    Frågan är varför masten gick av? De seglade ju långsamast i gruppen och skulle enl. texten ovan ha tagit foten av gasen för at spara båt. Jag undrar om de hade problem med masten som de inte berättat eller kände till. De ha ju haft problem med mastskenan kanske fanns de fler byggfel på masten. Hoppas besättningen med Marin har svar på frågan, eller ej?
    Viktigast är nog att vara på startlinjen till nästa ben, max 1-2 poäng att tjäna på at gå imål för dem. Vi få nog en rapport från Martin Strömberg inom några dagar.

    Reply

  2. Hans Helgesson
    Mar 30, 2015 @ 12:56

    Tråkigt!
    Har SCA också tekniska problem? (har inte hunnit hålla mig uppdaterad den senaste tiden).
    Med samma vindriktning och vindstyrka som övriga båtar så går de ju 5 knop långsammare…

    Reply

  3. Fredrik
    Mar 30, 2015 @ 13:16

    SCA har kört sönder sin fractional code 0 och kör på J1 eftersom de inte vågar hissa stora code zeron och riska masten… alla andra kör på FR0 och går bättre i vågorna och har dessutom tajmat lågtrycket bättre sägs det

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Mar 30, 2015 @ 14:37

    Nu med lite fler bilder ovan.

    Fråga till någon med lite koll på master (Kåre, Jonas G eller Anders B):

    Om nu mastskenan skulle lossna igen, fast denna gång över en längre sträcka, så att skenan och storen slutar bidra till stabiliteten och i stället skapar punktlaster över/under denna del. Skulle det räcka för att knäcka masten?

    Reply

    • Kåre
      Mar 30, 2015 @ 17:12

      Att tappa stödet från storseglet kan innebära att masten knäcks i vissa fall. I sådana fall borde masten gå av nära mitten på en kölbåtsmast med backstag och inte nära toppen som nu har skett. VO65:an använder sig både av akterstag och backstag/runners för stabilisera masten medans M32:an använder sig endast av storseglet för att stabilisera masttoppen när man seglar med Code 0/ Gennaker. Jag vet inte vad som har gått fel och jag behöver mer information för att kunna dra några slutsatser om vad som har skett i detta fall.

      Mvh

      Kåre

      Reply

      • Bosse F
        Mar 30, 2015 @ 17:42

        Båtarna verkar ha haft kraftiga brotchar. Seglar man med akterstag och backstag och får en kraftig gipp måste det bli våldsamma krafter när ett storsegel med fathead stoppas av back och akterstag. Kan det ha bidragit?

        Reply

  5. Anders F
    Mar 30, 2015 @ 16:36

    Hej

    Här kan det vara en backstags/akterstagsfråga.

    Backstagen och alla checkstagen är länkade med varandra men ej, vad jag förstår, ej akterstaget. Har seglat stor båt i 10 år med backstag och checkstag plus akterstag. Topfiolen har räddat mig ett par gånger…

    Vädret var förhållandesvis lungt och “någon” kan ha missat akterstagsträckningen vid backstagsändring.
    Maste gick väl av ovanför förstaget, så…

    Anders

    Reply

  6. Anders F
    Mar 30, 2015 @ 17:06

    De hade väl FRO uppe oxå, så inget topphissat försegel, talar också för en miss med akterstaget och backstagen.

    Reply

  7. Magnus
    Mar 30, 2015 @ 19:19

    Jaja, VOR närmar sig benämningen “Demolition Derby”…..

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Mar 31, 2015 @ 07:30

    Charles describes what happened:

    “I was inside, we were sailing along and suddenly I heard a bang – I thought it was a rudder – the guys on deck called everyone on deck. First thing I imagine was that the top car of the mainsail had broken, we didn’t realise the mast was broken at first. Then we came outside and we realised. It was a dark night and we put the light on the top of mast and the mast was broken over the top of the third spreader – end of the leg, maybe.”

    Why?

    “We were not pushing a lot, less than the others, as I really wanted to take care of the boat. We have to find out why; we have a few ideas – it doesn’t seem like we broke a cable (rigging), more like the mast tube break itself. Why? We don’t know. We will have to solve this with Southern Spars but it’s too early to speak about that.”

    Difficult conditions?

    “We didn’t make any mistake, we were sailing normally, not in really strong conditions – fast conditions, for sure. The sea state was quite good and could not have been a reason.”

    Reply

  9. S73 Calluna
    Mar 31, 2015 @ 07:45

    Med tanke på positionen trackern visar så tycks Dongfeng ta genvägen över land. Genar de förbi Kaphorn eller transporteras båten på lastbil direkt upp till Brasilien?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 31, 2015 @ 08:03

      Slå på viritual tracker så ser du sundet in mot Ushania eller vad det nu heter!!:)

      Reply

  10. Per
    Apr 3, 2015 @ 13:54

    Tur att det inte var en engelsk båt som behövde gå in till Ushania.
    Se vad som hände Top Gear gänget….

    Reply

  11. Z
    Apr 3, 2015 @ 14:00

    Ushuaia

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.