Skip to content

40 Comments

  1. Gino
    May 18, 2015 @ 11:11

    Rikscup 606 Hjo

    Reply

  2. Per Hansson
    May 18, 2015 @ 14:54

    Mälarvarvet i Stockholm på lördag!

    Reply

    • srsseglaren
      May 24, 2015 @ 14:36

      Ngn Info om när resultaten kommer ?

      Reply

  3. Anders B
    May 18, 2015 @ 17:50

    Watski2Star Baltic, startar på måndag. Fast det är ju vecka 22.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 18, 2015 @ 18:54

      Ja, kom på det också. Men Trash talk borde vi få till den här veckan!

      Reply

  4. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    May 18, 2015 @ 20:41

    Gullviverallyts resultat uppe! Stort Grattis till Per Hansson med besättning på Scampi Jubilée till segern!

    Reply

  5. Henrik
    May 19, 2015 @ 07:49

    Svenska 2.4mR Förbundet har sin andra rankingsegling i Gävle till helgen.

    http://www.swe24metre.com

    Reply

  6. Kalle Kula
    May 21, 2015 @ 17:35

    Är det inte lite tunnt bland diskussionerna inför helgens Pater Noster Race? Är ju trots allt 67 anmälda båtar i skrivande stund. Prognoserna visar bra med vind och soligt väder. Snudd på propagandasegling?

    Reply

    • Jonny Petersson
      May 21, 2015 @ 20:36

      Håller med Kula. Jag kommer vara med på startlinjen iaf. Någon rankinglista överlåter jag till andra. Skall bli grymt kul med mycket sol och halvvindssegling.

      Reply

  7. Bosse Bergqvist
    May 22, 2015 @ 09:09

    http://www.j92s-ninja.se har vågat sig på att göra en gissning vad gäller topp 3 i respektive klass som ser klart intressant ut. Smaragden Monkelusa satsar hårt i år med toppad besättning och måste räknas med bland favoriterna till totalsegern.

    Reply

    • Peter A
      May 24, 2015 @ 21:28

      Illa att jag inte fick med Monkelusa bland favoriterna, men annars var mina gissningar helt ok.

      Reply

  8. Peter Gustafsson
    May 22, 2015 @ 21:01

    Kolla in Mikael Vesala och hans besättning som just nu ligger 6:a på VM EM i ORCi Sportboat på balatonsjön. go go go!

    http://orcsportboateuropeans2015.byc.hu/regatta-information/results/

    http://www.cheetah30.se/

    Reply

  9. Jonas
    May 22, 2015 @ 21:34

    Saknar uppdateringar kring M32 serie som pågår just i skrivande stunde. Någon speciell anledning att du släppt bevakningen?

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    May 23, 2015 @ 21:20

    Nån spm sett resultaten från Pater Noster?

    Reply

    • srsseglaren
      May 24, 2015 @ 13:31

      Reply

      • Peter Gustafsson
        May 24, 2015 @ 13:41

        Den stora snackisen verkar vara de stora båtarna som inte ville gå över ett 2-metersgrund i den grova sjön. På skepparmötet verkade alla vara överens om att det var ok att runda strax utanför pricken så länge man inte seglade kortare bana.

        Sedan verkar man ändå ha protesterat och diskat båtar.

        Dags att lägga en bana som alla båtar kan segla?

        Reply

        • s
          May 24, 2015 @ 21:02

          Det var ingen som tvingades gå över något 2 metersgrund? Vad har du fått det i från?
          Det som var uppe var om man kunde vara säker på märket låg på rätt ställe eller inte. Det innebär inte att man måste gå över ett tvåmetersgrund. Jag kan förstå seglarens oro. Märk väl att det är 60 meter mellan märket och området är 2 metersgrundet står, enligt sjökortet vad jag har kunnat mäta.

          Vilka var överens om att det var okej att runda strax utanför pricken? Jag var på plats och hörde inte något annat än att man skulle runda röda märket.

          Det tycktes däremot inte vara någon större problem för en del att slicka rundningen Dynan och Pynten. De jag såg hade inga 60 meter till grundet i fråga, det handlade nog närmare om på sin höjd 10 meter….. Själva tappade vi massor där gentemot andra båtar som tog större risk, men vi tog det säkra före det osäkra. Det är en del av sporten. Själv önskar jag prickar eller flaggor utan bekymmer för att gå på grund eller att misstag gör stora konsekvenser. Samtidigt tycker jag att det är en del av sporten att avväga risk mot chans.

          Det var ett fantastiskt Pater Noster Race i år. Besättningen var lyriska över seglingen och dagen – Riktigt roligt!

          Reply

        • Peter Gustafsson
          May 24, 2015 @ 21:23

          Det jag vet är det hade tydligen diskuterats på skepparmötet och det har väl varit “praxis” att man inte rundar det märket när det är stökiga förhållanden.

          Var märket ligger i sjökortet är ointressant. Det är ju inte den positionen som skall rundas, utan det faktiska märket som ingen kan garantera placeringen av. mer än att det ligger väster om grundet. Och rundningen skall ske öster om.

          Om många av de stora båtarna inte vågar ta den vägen, så kanske det vore lämpligt att lägga banan på ett smartare sätt? Å andra sidan så verkar finlir i “gruset” vara deras grej. Jag minns den här diskussionen från 2012:
          http://www.blur.se/2012/05/22/pater-noster-race-banalternativ/

          Skillnaden med Dynan & Pynten är att dessa syns bra. Speciellt i hög sjö. :-)

          Jag tycker bara det är synd att ett antal seglare upplever att de inte kan segla banan…

          Reply

          • s
            May 24, 2015 @ 21:33

            Det är ingen som inte kan segla banan. Tycker man att det är så osäkert med märket, så går det att gå öster om Bratten. Det kostar 0,2-0,3 Nm. Vågar lugnt påstå att den procenten betyder mindre än att hamna i fel startgrupp och bli minsta båt i stället för största båt i ett SRS-bansegling.

          • Peter Gustafsson
            May 24, 2015 @ 21:43

            Ja, där inne vill man verkligen vara när det brallar på.

            Jag kan inte för mitt liv förstå hur alla andra klubbar i Sverige klarar av att lägga banor som passar både små och stora båtar, men så fort det skall seglas på Tjörn så verkar grejen vara att man skall in bland grunden till varje pris.

            Det är ju inte så att det saknas seglingsbart vatten :-)

          • s
            May 24, 2015 @ 21:45

            Ditt arrangemang exkluderar bestämt småbåtarna helt och hållet.
            Stss låter alla vara med…

          • Peter Gustafsson
            May 24, 2015 @ 21:55

            Ja, och jag tror inte du får vara med på SM i Drake eller 52 Super series heller :-)

            Hade jag bjudit in till ett race för alla SRS-båtar, så hade jag inte skickat iväg på en lång havskappsegling där jag visste att småbåtarna kände olust eller kanske inte alls kunde/ville vara med. Den förståelsen finns ju hos STSS också som ibland väljer bort att runda Pater Noster när man gör bedömningen att man inte vill gå ut där i en 606 eller CB-66.

            På samma sätt så kunde man ha förståelse för båtar som sticker 2.50 och gör 15 knop. Och som inte känner för att ta stora risker.

            Om man ville.

            Sedan gillar jag inte jargongen. På samma sätt som jag inte talar om för dig hur du skall hantera riskerna i din båt, så har jag svårt att se varför du skulle göra en bättre bedömning än de rutinerade (lokala) skippers som inte ville runda märket. Att stå på bryggan och kalla dem fegisar ökar inte intresset att vara med!

          • s
            May 24, 2015 @ 22:08

            Sluta hitta på vad jag skriver. Nu skriver något som jag aldrig skrivit…. “Sedan gillar jag inte jargongen. På samma sätt som jag inte talar om för dig hur du skall hantera riskerna i din båt, så har jag svårt att se varför du skulle göra en bättre bedömning än de rutinerade (lokala) skippers som inte ville runda märket. Att stå på bryggan och kalla dem fegisar ökar inte intresset att vara med!”

            Det har jag aldrig skrivit, Snacka om jargong……
            Jag skrev att jag har full förståelse….. men att det är ingen som tvingar…. det går att segla en annan väg. Det kostar 1 procent. 90 meter kanske inte är tillräckligt? Är inte 90 meter tillräckligt så ska jag villigt erkänna att jag missbedömt vad båtarna behöver för utrymme på vattnet.

            Nej, jag seglar ingen Drake eller 52 fotare utan SRS.

          • s
            May 24, 2015 @ 22:14

            Vad jag förstår så är det så också att Stss inte struntar i att man försöker förbättra säkerheten.
            Det verkar som du tycker att Stss gör detta med flit och det reagerar jag på…

            I dag fick deltagarna följande meddelande från tävlingsledningen.

            Banan och rundningsmärkena är också något som finns med på “att göra listan” sedan flera år. Det är framförallt “märke 3” dvs den röda pricken väst Bratten som är högprioriterad att ersätta.
            Jag/vi har inte hittat något (ännu) som jag med gått samvete kan säga blir bättre och säkrare. Jag/vi tycker inte heller att märket är bra även om det kanske låter så på Skepparmötet.
            Den “att göra punkten” ligger för mig högst på listan just nu.

        • Carl Peter Caarlsson
          May 25, 2015 @ 13:03

          Är det någon som har ett bättre förslag på rundningsmärke än Brattens lila röda?

          Reply

          • Pelle Lindell
            May 25, 2015 @ 16:34

            Ett alternativ skulle kunna vara dynan och pynten om SB, bredbåden om SB, Bratten (pricken och ön) om BB, pricken vid Lilla Syster om SB…. det finns i och för sig en 2.8 och en bränning öster om bratten men det är mer än 100 till 2.6:an och 200 till bränningen och man slipper osäkerheten med prickens position och man slipper dessutom köra omkring inne bland paternosterskären.

          • Joakim Axelsson
            May 26, 2015 @ 23:31

            Pelle Lindells förslag ser ut som ett bra alternativ tycker jag trots att jag seglar en liten och långsam båt.Vill man ha mer upploppsaction skippar man Bratten i hans förslag och går istället ut till Bredbåden igen efter pricken vid Lilla syster som tas sb. Bredbåden tas styrbord båda rundningarna:-) . Sedan in till bojen i hamnen och därefter mål. Det skulle kunna ge lite extra adrenalin mot slutet av dagen.

  11. S73 Calluna
    May 24, 2015 @ 09:19

    Grattis Ricking m besättning på X-362 Sport Valkyria till vinsten på Ornö Runt 2015. Det var verkligen tight, se resultatlista på http://www.ornorunt.se.

    Reply

  12. s
    May 24, 2015 @ 21:52

    Så farligt är det inte, det är betydligt mindre fritt vatten mellan båtarna i ett kappseglingsfält på bana än mellan stenarna, 90 meter, vid Bratten.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 24, 2015 @ 22:11

      Jag är ju inte lika haj på det här som du är…

      Jag har inget problem att starta 50 cm från en annan båt på en linje med 40 båtar. Worst case blir det lite plastskador eller en böjd mantågsstötta.

      Jag har dragit ut öster om Brattön i 15 knop med stora gennakern uppe. Jag har fortfarande mardrömmar om det och tänker aldrig göra om det. Går man på då så sjunker båten och jag kan ha ihjäl någon i besättningen. Definitivt inte värt det. Sedan får Tjörn-norna kalla mig mesig hur mycket de vill :-)

      Reply

  13. s
    May 24, 2015 @ 22:21

    “Jag är inte lika haj på det här som du är…” hm… löjligt. Olika uppfattning, ingångar handlar väl inte om att någon är mer eller mindre haj än den andra?

    Tyvärr är väl Mastbrott inte helt ovanligt?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 24, 2015 @ 22:39

      Nej. det handlar om perspektiv. Och att förstå att de skiljer mellan båtar och besättningar. Och att kunna göra något som alla tycker är kul och lustfyllt. Och upplever som rättvist.

      Därför kan man inte säga åt andra “så farligt är det inte”, eller be mig segla 700 meter extra in i gruset för att inte alla är överens om ett märke är säkert att runda eller ej.

      Jag vet att StSS gör ett bra jobb, men man har samtidigt haft svårt att se problemen för moderna, lite snabbare båtar. Senast i debatten 2012 där man föreslog nya banor som definitivt inte var lämpade för större båtar.

      Normalt har man haft en säkerhetsbåt på banan för de mindre båtarna? Denna hade enkelt kunnat ta med sig ett märke och droppa det 200 meter NV om pricken så hade problemet varit ur världen… Eller acceptera en “alternativ rundning där man passerar öster om en linje rakt söderut från pricken”.

      Reply

  14. Mats Andersson
    May 25, 2015 @ 15:46

    Som medarrangör till Pater Noster Race och dessutom deltagare, även om det var i en liten båt, måste jag kommentera denna diskussion.

    Det är inte helt lätt att få till en bana som innehåller lagom blandning av kryss- och andra bogar i alla vindar området runt Pater Noster. Men som seglingsledaren har meddelat deltagarna kommer vi att göra vårt bästa för att hitta ett alternativ.
    När du säger att vi lätt skulle kunna droppa ett rundningsmärke utanför pricken, så visar det bara att du aldrig försökt få märken att ligga still i grov sjögång. Risken att ett sådant märke skulle flytta sig till en farlig position är betydligt större än att Sjöfartsverkets prick flyttar sig.
    Jag hörde att några stora båtar kom överens om att inte runda utan gå strax utanför pricken, men denna överenskommelse spreds inte till alla båtar vilket sägs ovan.

    Hur som helst var det en härlig segling, men inget är så bra att det inte kan förbättras så vi tar nya tag med bansträckningen till nästa år.
    Mats Andersson
    Ordf
    Tjörns Segelsällskap

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 25, 2015 @ 16:13

      Jag är ingen bojläggsre, men det är inte helt ovanligt med bojar på Marstrandsfjorden. Också när det brallar.

      Reply

      • s
        May 25, 2015 @ 16:24

        Den utlagda Bojen på Hermanö Runt brukar väl mer eller mindre flytta på sig – som liten båt som startar först är det lite av leta efter nål i en höstack emellanåt har jag hört.

        Den perfekta världen existerar inte och hur den perfekta världen ser ut tvistar de lärde om både mellan de som säger sig ha “perspektiv” eller inte sägs ha “rätt perspektiv”….

        Som tur är får vi ha olika uppfattningar i vår del av världen och det är väl ganska hyggligt ändå!

        Reply

        • Z
          May 25, 2015 @ 16:39

          Olika perspektiv är något annat än fel och rätt perspektiv. Sen har du förstås rätt, seglarna har fel, ledningen har rätt. Klart att de ska in där de inte vill. De får lära sig att svänga och gippa och det bara.

          Reply

  15. Mats Andersson
    May 25, 2015 @ 18:45

    Och det förekommer att bojar på Marstrandfjorden flyttar på sig, liksom bojar som läggs utanför Skärhamn vid de SM som vi arrangerat. Skillnaden är väl att det inte blir farligt om dessa bojar flyttar på, men banan påverkas givetvis negativt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 26, 2015 @ 23:47

      Kan RORC lägga ett märke utanför Fastnet Rock (av säkerhetsskäl) så borde vi kunna lägga en på 10 meters djup här hemma?

      Kanske skall Pantaenius, precis som på Fastnet, sponsra ett ordentligt märke som funkar på havet? Detta kunde västkustklubbarna dela på under säsongen. Även Hermanö Runt behöver ju uppgradera.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.