Skip to content

22 Comments

  1. Peter Gustafsson
    May 22, 2015 @ 20:23

    Det var spända seglare från hela Sverige som samlades i Saltis idag. Arton klubbar från Örnsköldsvik i norr till Malmö i Söder hade förberett sig under våren, och nu skulle man få svar på var man stod jämfört med konkurrenterna.

    Väderprognosen utlovade 4-5 m/s från syd, kanske sjöbris om man frågade Woxén, och som vanligt var det utmanande förhållanden på Kanhomsfjärden Baggen. Stora vindvrid satte seglarna på prov och de lag som seglade offensivt kunde plocka många båtar.

    Det märktes att seglarna var sugna på att komma igång, och i första racet tjuvstartade alla båtarna. Sedan blev det bättre ordning och fredagens 9 seglingar kunde genomföras i bra tempo.

    Redan tidigt stod det klart att hemmalaget, KSSS, hade både fart och koll på lokala vindvrid. Man inledde med två förstaplatser och kom tvåa i sitt tredje race. Även GKSS gjorde bra ifrån sig och vann två race. Sedan var det mycket jämt och små avstånd mellan båtarna.

    Men dagen bästa insats stod Ekolns Segelklubb från Uppsala för, när man vann alla sina tre race på ett övertygande sätt. Laget seglade stabilt och gjorde få misstag, vilket belönades med en knapp ledning efter första dagen.

    Topp 5 efter första dagen:
    1 Ekolns Segelklubb – 18p
    2 Kungliga Svenska Segelsällskapet – 17p
    3 Göteborgs Kungliga Segelsällskap – 16p
    4 Hjuviks Båtklubb – 16p
    5 Stockholms 606 Klubb – 14p

    Under lördag och söndag fram till 15:00 kommer ett antal race att seglas.

    Den Allsvenska tabellen uppdateras i realtid och här kan man också analysera alla race i efterhand.

    allsvenskan-fredag-1

    allsvenskan-fredag-2

    allsvenskan-fredag-3

    allsvenskan-fredag-4

    allsvenskan-fredag-5

    allsvenskan-fredag-6

    allsvenskan-fredag-7

    allsvenskan-fredag-8

    allsvenskan-fredag-9

    Reply

  2. Anders Nilsson
    May 22, 2015 @ 20:39

    6e platsen är också en poäng plats. Malmeeeeeeeeeeee

    Taskigt klipp där Gustafsson ;-)

    Reply

  3. Skoglund
    May 22, 2015 @ 20:40

    Säker på att du var på Kanholmsfjärden?

    Reply

    • Skoglund
      May 22, 2015 @ 20:43

      Vi i Stockholm brukar kalla den för Baggen. ;)

      Reply

      • Thomas Ottosson
        May 22, 2015 @ 22:22

        Kanske något slags önsketänkande från Peters sida. Vi från Göteborg brukar längta till Kanholmsfjärden (eller vart fan som helst) när vi är på Baggen och seglar…

        Reply

    • Peter Gustafsson
      May 22, 2015 @ 20:44

      Shit :-)

      Reply

  4. Peter P
    May 22, 2015 @ 20:53

    Om man ska vara helt korrekt – Fällström. Baggen börjar lite längre ut

    Reply

  5. Anders Nilsson
    May 22, 2015 @ 20:54

    Baggen är lite stökigare men same shit.
    Vi i Team Grynet ska ut och filma när KSSS, GKSS, Hjuvik och Ekoln prickar layline i Malmö. ;-)

    Reply

  6. Rickard
    May 22, 2015 @ 21:52

    finns det besättningslistor någonstans???

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 22, 2015 @ 21:57

      Jag vet att det har jobbats med det idag. Skall se till så att de läggs upp.

      Reply

  7. Peter Gustafsson
    May 23, 2015 @ 21:25

    KSSS rycker?

    Det var försommar när seglarna kom till Saltsjöbaden för andra dagen av Allsvenskan av segling. Efter fredagens sverigepremiär så var alla införstådda med Baggensfjärdens utmaningar, och vilka klubbar som var svårast att tas med.

    De tre toppklubbarna från fredagen fortsatte att segla bra. Hemmaklubben, KSSS, fortsatte att rada upp förstaplatser. En perfekt serie stördes bara av en 2:a och en 3:a.

    Fredagens dominanter, Ekoln från Uppsala vann också sina race fram till lunch då man missade att man tjuvstartat; ”Vi uppfattade aldrig att vi var över och såg ingen flagga på startfartyget”. Detta kostade dem ledningen.

    Även GKSS visade sig sårbara. Man fick ett par riktigt dåliga placeringar efter att ha straffats efter närkontakt med andra båtar. Efter rorsmansbyte kom man tillbaka och avslutade dagen bra.

    Det var dock två andra klubbar som klev fram under lördagen.

    Malmö Segelsällskap inledde med en sistaplats, och besättningen klev i land rasande på sig själva; ”nu måste vi vakna!!!”. Sedan levererade de tre förstaplatser och klubben har nu kontakt med täten.

    Även förhandsfavoriterna 606-klubben vann två race trots en del haverier; “I sista racet hade vi gjort en grym start när storskotet pajade. Men vi lyckades laga det och kom tvåa bara metrar efter KSSS”.

    Topp 5 inför sista dagen:
    1. Kungliga Svenska Segelsällskapet 50p
    2. Ekolns Segelklubb 45p
    3. Stockholms 606 Klubb 42p
    4. Hjuviks Båtklubb 42p
    5. Göteborgs Kungliga Segelsällskap 40p

    Under söndagen seglas ytterligare race fram till 15:00. Då får vi veta vilken klubb som går till sommaruppehåll som Allsvensk ledare.

    Den Allsvenska tabellen uppdateras i realtid och här kan man också analysera alla race i efterhand: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/

    allsvenskan-lördag-1

    allsvenskan-lördag-2

    allsvenskan-lördag-3

    allsvenskan-lördag-4

    allsvenskan-lördag-5

    allsvenskan-lördag-6

    allsvenskan-lördag-7

    allsvenskan-lördag-8

    Reply

  8. Mikael
    May 24, 2015 @ 21:49

    Juste segling! I broachen kan man se J70s förliga svagt v-formade spantruta. Finns det någon vits i att inte ha en rund spantform? Det måste ju vara ganska mycket turbulens där framme och vinsten i sjögång försumbar?? Ngn som vet eller kan förklara?

    Reply

    • Z
      May 25, 2015 @ 07:23

      Finns det någon vits? Klart det gör, eller tror du att båten ritades av en slumpgenerator?

      Reply

      • Pelle Pedersen
        May 25, 2015 @ 07:45

        Trevlig ton Z..
        Bara för att du (precis som jag) inte kan förklara det så kan man undvika sådant svar, eller?

        Reply

  9. Z
    May 25, 2015 @ 07:54

    Du har rätt. Onödig ton. För tidigt, dåligt SJ-kaffe. My bad

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 25, 2015 @ 12:14

      Vi kör vidare Z!:)

      Reply

  10. Per
    May 25, 2015 @ 08:49

    Det ser grymt kul ut!

    Reply

  11. Mikael
    May 25, 2015 @ 13:20

    Ok, försöker igen. Klart finns det en vits men: “Vad” är vitsen med en så svagt v-formad spantruta?

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    May 25, 2015 @ 13:53

    Det finns säkert någon designer som kan svara. Eller så kan jag kolla med Alan Johnstone… men min gissning är att det ger viss kursstabilitet på kryss i lätt/moderat väder. Dessutom vattenlinje med minimal våt yta?

    Reply

  13. Pelle Lindell
    May 25, 2015 @ 13:59

    Jag har svårt att se att det skulle ha någon praktisk mätbar hydrodynamisk inverkan på båtens seglingsegenskaper, möjligen skulle jag gissa att det kan öka kursstabiliteten något lite. Det är nog mer ett “stilelement” då de flesta av Alans båtar har en liknande spantform eller så kan det ha något med tillverkningsmetoden att göra.

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    May 25, 2015 @ 14:02

    Eftersom de görs i ett stycke i en form så är det snarast svårare att få till det där lilla vecket.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.