Göteborg Open Sea Race | trash talk
I eftermiddag smäller det för Göteborg Open Sea Race. Det är nystart med GQSS som värd och Frihamnen som race center.
Jag hade trott att man skulle få ihop 30 båtar, men nu blir det 12 båtar som kommer iväg. Här är de som stod på anmälningslistan (har någon sett en formell startlista).
Vem tror ni är snabbast runt? Vem vinner under SRS? Vem seglar vilse?
Stormbringer Beneteau First 38 Centennial Mats Brocker 1,19
Lady Godiva Dominant 105 Anders Dahlsjö 1,253
Rebellion First 35 Carl Fjällman 1,257
Aurora Dehler35 Mats Andersson 1,259
Rebel Yell First 36,7 Patric Wollmersson 1,274
Jigy Jigy Archambault35 Carin Sjölander 1,292
Lava Gull HP1030 Lars-Bertil Gustafsson 1,323
Pocoena Figaro II Erik Nordborg 1,327
Aero Mumm36 Roger Ahlqvist 1,339
Storm Stina Arcona 410 Anders Eriksson 1,358
Pila Mannerberg 38 Helge Ekvall 1,361
La Veuve Noire First 40 Pär Larsson 1,379
Alice Elan 410 Björn Gerstädt 1,381
Mina pengar är på Lady Godiva om det brallar. I annat fall får de fajtas mot Rebel Yell och Rebellion. Kanske är även Alice och Lava Gull med i mixen?
GÖTEBORG OPEN SEA RACE
Idag fredag 7 augusti kl 15 går startskottet för Göteborg Open Sea Race. Starten går vid Röda sten och vi hoppas många göteborgare vill göra oss sällskap i det vackra vädret och komma ut titta. Det blir två startgrupper precis efter varandra så vi bjuder på dubbelt nöje.
Tävlingen utgår ifrån Frihamnspiren som i slutet av månaden även kommer att vara hemvist för Americas Cup. Banan är 120 sjömil med beräknad målgång på lördag eftermiddag, ett dygn senare, utanför GKSS hamn i Långedrag. Banan går från Röda sten vid Älvsborgsbron, till Skagens rev, via Kummelbanke, upp till Hätteberget utanför Marstrand och tillbaka till Göteborg.
Tolv båtar startar idag och redan igår hade båtarna börjat komma in till Frihamnspiren. Väderprognoserna ser just nu bra ut, och tävlingsledning och seglare ser fram emot en riktigt härlig tävling under gynnsamma förhållanden.
I årets tävling deltar en båt med helt kvinnlig besättning där Carin Sjölander, ordförande i GQSS, är skeppare. Hon hoppas det blir fler kommande år. Klubben har bl a målsättningen att öka intresset för havskappsegling bland kvinnor och vill därför hälsa kvinnliga besättningar extra varmt välkomna.
Andreas
Aug 8, 2015 @ 18:02
Hur gick det? Resultat?
När var första i mål?
Mvh andreas
L-B Gustafsson
Aug 8, 2015 @ 18:34
Har inte sett resultaten än men tror att Lady Godiva vann. 1515 idag gick Mannerberg 38/Pila och HP1030/lava ull imål med 1m lucka.
Andreas
Aug 8, 2015 @ 21:23
Låter som mer fart i kärran ;-)
Gött
L-B Gustafsson
Aug 10, 2015 @ 10:55
Vi har jobbat med hemläxan efter PBR. Gjort två justeringar på båten och höjt oss nästan 15% på lättvindskryssen som var så dålig på PBR.
Peter Gustafsson
Aug 9, 2015 @ 02:38
Idag avgjordes Göteborg Open Sea Race’
I härligt, värmande solsken vann idag Anders Dahlsjös team årets upplaga av Göteborgs havskappsegling- Göteborg Open Sea Race. Det var en mycket glad och nöjd besättning, som tog emot den största vattendroppen i glas vid prisutdelningen i Långedrag, och redan nu flaggade för att de ser fram emot fler utmanare nästa år.
Carin Sjölander är ordförande i GQSS – klubben som arrangerat och seglade själv tävlingen som skeppare på den egna båten med helt kvinnlig besättning. Hon var på ett strålande humör när hon kom i land – Det har varit, spännande, jobbigt och ibland rejäla adrenalinpåslag, men framför allt så roligt!
Både tävlingsledning och seglare är mycket positiva när de summerar. Tävlingen bjöd på bra förutsättningar och omväxlande vindar. Den största utmaningen den här gången var de mycket svaga vindarna i början av banan senare även i samband med dimma.
När det är dags att packa ihop låter det som alla involverade är överens; GQSS som arrangör, tävlingsledning och seglare – det här gör vi igen nästa år. Bansträckningen var GKSS Hamn till Skagens rev, vidare till Kummelbanke, upp till Hätteberget utanför Marstrand och tillbaka till Göteborg, Långedrag.
1:a pris Lady Godiva Skeppare: Anders Dahlsjö
2:a pris Rebell Yell Skeppare: Patric Wollmersson
3:e pris Lava-Gull Skeppare: Lars Bertil Gustafsson
Speciellt pris till bästa kvinnliga besättning och detta gick till skepparen Carin Sjölander på Jigy Jigy.
Peter Gustafsson
Aug 9, 2015 @ 02:43
1:a Lady Godiva, skeppare Anders Dahlsjö
2:a Rebel Yell, skeppare Patric Wollmersson
3:a Lava-Gull, skeppare Lars-Bertil Gustafsson
4:a Rebellion, skeppare Carl Fjällman
5:a Pocoena, skeppare Erik Nordborg
6:a Pila, skeppare Helge Ekvall
7:a Jigy Jigy, skeppare Carin Sjölander
8:a Aurora, skeppare Mats Andersson
9:a Storm Stina, skeppare Anders Eriksson
10:a Alice, skeppare Björn Gerstädt
11:a Aero, skeppare Roger Ahlqvist
Stormbringer, med skeppare Mats Brocker valde att bryta.
Peter Gustafsson
Aug 10, 2015 @ 00:54
1 Dominant 105 Lady Godiva 1,253 29.26.18
2 First 36,7 Rebel Yell 1,274 30.17.50
3 HP 1030 Lava Gull 1,323 30.46.16
4 First 35 Rebellion 1,257 30.50.45
5 Figaro ll Pocoena 1,327 31.21.38
6 Mannerberg 38 Pila 1,361 31.39.15
7 Archambault 35 Jigy Jigy 1,292 32.16.05
8 Dehler 35 Aurora 1,259 32.23.37
9 Arcona 410 Storm Stina 1,358 32.39.08
10 Elan 410 Alice 1,381 33.04.01
11 Mumm 36 Aero 1,339 33.07.16
12 Beneteau First 38 Stormbringer 1,193 DNF
Peter Gustafsson
Aug 10, 2015 @ 00:59
Rundningstider
Start – Q(3) – Kummelbanke – Hätteberget – Ekeskärsbåden – No 11 – Finish 8/8 – Seglad tid
Lady Godiva 16.05 05.26 09.14 12.27 14.28 14.56 15:34:40 23.29.40
Rebel Yell 16.05 05.18 09.15 12.41 14.43 15.13 15:51:53 23.46.53
Lava Gull 16.00 05.07 09.05 12.08 14.17 14.37 15:15:31 23.15.31
Rebellion 16.05 06.15 09.45 13.15 ? ? 16:37:22 24.32.22
Pocoena 16.00 05.31 09.17 12.30 ? ? 15:37:58 23.37.58
Pila 16.00 05.15 09.05 12.10 ? ? 15:15:29 23.15.29
Jigy Jigy 16.05 06.36 10.24 13.51 15.53 ? 17:03:31 24.58.31
Aurora 16.05 07.18 11.11 14.38 16.40 17.09 17:48:47 25.43.47
Storm Stina 16.00 05.56 09.40 12.56 14.54 15.22 16:02:40 24.02.40
Alice 16.00 06.22 09.54 12.52 14.48 15.17 15:56:39 23.56.39
Aero 16.00 06.42 10.18 13.34 15.39 16.05 16:44:09 24.44.09
Stormbringer 16.05 “Bryter
22.30” DNF
D35 Aurora
Aug 10, 2015 @ 23:32
Vi konstaterar att det gick bättre från Skagen och hem, ökande vindar gynnade oss som låg sent men vad hjälpte det:-)
/Mats
Carl Fjällman
Aug 10, 2015 @ 09:31
Synd att det blev lite bleke-lotteri på natten(och omstart), vi ledde ganska stort vid rundningen av Valö, bara någon båt i stora klassen framför oss. Annars var det ett riktigt skoj race och fler borde köra nästa år. God mat och “ost-bricka med tilltugg” det får man inte när killar arrangerar :).
(Om man nämner på skepparmötet och säger att alla skall ha AIS:n på och sedan stänger av sin egen under natten, kanske inte är så snyggt…)
Anders Dahlsjö
Aug 10, 2015 @ 10:51
Det var ett intressant race. Jag skall försöka få till en rapport när jag finner tid. Fredagen och natten var ju lättvind med bleke. Till Valö fyr drog de vinstlott som fick sjöbrispuffen först. Sedan jobbade vi hårt på Lady Godiva för att positionera oss rätt innan det blekte ut, längst söderut. Det blev nog våran vinstlott. Sedan såg jag också att en del båtar var borta ibland på AIS men tror inte någon stängde av sändning utan det finns nog andra orsaker. Vi har antenn i masttoppen men om någon har en lågt placerad antenn så försvinner de kanske. Rebel yell och Rebellion hade vi svårt att se på avstånd. Lava gull t.ex. Var synliga hela tiden. Jag tror för övrigt att vi seglade för mycket norrut då vi såg Rebell yell göra 5,5 SOG när vi bara gjorde 3. Men nu tror jag det var strömrelaterad fart och inte vind som jag trodde då. Jag förstår att AIS drog ihop fältet i VOR!
Sture Smith
Aug 10, 2015 @ 11:49
Äntligen ett havs kör på Västkusten. Kunde tyvärr inte delta med “Sjöglans”, Dehler 39SQ.
Men det är riktigt roligt att det kommer igång lite längre seglingar på havet och jag tycker det är ett mkt bra initiativ av GQSS. Håll nu ut och ta hand om detta, fick lite rapporter efter racet från några lyriska deltagare.
Som vi alla vet är norra Kattegatt / Skagerack alldeles utmärkt område för kvalificerade havs kör och erbjuder de klassiska utmaningarna för riktiga seglare, som få andra ställen i Norden gör. Det är hur lätt som helst att göra bort sig om man inte är på tå inom alla områden.
Ett riktigt Grattis och Lycka till GQSS.
Hälsar Sture Smith med ett antal SkawRace och 10 GOR i bältet.
D35 Aurora
Aug 10, 2015 @ 21:55
Otroligt lärorikt race, kul att få handfasta lektioner av er som är duktiga på riktigt! Kattegatt känns mindre nu…precis som Bohuskusten känns kortare och mer hanterlig efter några Bohusrace, åtm i normalt sommarväder.
Jättebra med ordentlig säkerhetsgenomgång innan GOR, även om det var jobbigt för flera av oss med ett Hjertman-race sista timmarna innan start. Naturligtvis borde vi läst på ISAF och förbett oss i stil med Peter. Men det löste ju sig.
Jag har en känsla när det gäller säkerhet i dessa vatten- det var inte tyst eller båtfritt en enda minut på natten, gott om fartyg inom synhåll. Den största risken på t ex Kattegatt borde inte vara att driva omkring övergiven och osedd om olyckan väl sker. Däremot kändes det inte kul när dimman kom på natten mitt i denna trafik. Vad jag försöker säga är att AIS är nog egentligen viktigare än flotte, 2 ankare och 9 liter extra vatten? Känns lite som att reglerna kunde få en uppdatering med den teknik som finns nu. Egen radar vore bäst men kanske att gå för långt. Visst, vem vet om alla fiskebåtarna har på AIS men kanske de flesta åtm. Så det får ändå bli en sådan om man ska köra på havet i mörker och dålig sikt, tänker jag.
/Mats
Anders Dahlsjö
Aug 11, 2015 @ 11:49
Här är rapporten. http://ad-sailsport.blogspot.se/2015/08/goteborg-opensea-race-2015-lady-godiva.html
Peter Gustafsson
Aug 12, 2015 @ 01:53
Grattis. Kul läsning!
L-B Gustafsson
Jul 24, 2016 @ 08:26
Tre veckor kvar och många båtar på väg hem från VM.
Listan med anmälda båtar är tunn men inte uppdaterad på sex veckor enligt tidstämpeln. Vilka saknas?
Hörde flera under våren som planerade att vara med.
Carl Fjällman
Jul 26, 2016 @ 23:27
Vi är nu anmälda, var någon bugg på sidan som gjorde det svåranmält, skall nu vara fixat :).