Skip to content

34 Comments

  1. Tomas L
    Aug 26, 2015 @ 11:27

    Enligt info från ACWS är målet att varje race skall vara ca 20-23 minuter långa, så det blir nog en utmaning för organisationen…
    15 min paus mellan racen

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Aug 26, 2015 @ 13:24

    Stora bojar på liten yta…

    Reply

    • Olle
      Aug 31, 2015 @ 16:09

      Den funkade inte så bra…den gjorde som Artemis, kapsejsade ;-)

      Reply

  3. Anton
    Aug 26, 2015 @ 14:58

    Någon har koll på exakt var: Full Moon Foil AC45 på River Race Course går? Finns inte beskrivet mer detaljerat men de blir direkt utanför Race Villace?

    Reply

  4. Martin
    Aug 27, 2015 @ 12:48

    Hittar inte var parkeringen och ingången till Oscar II fort är någonstans. Någon som vet?

    Reply

    • Filip
      Aug 27, 2015 @ 14:18

      under VOR så var hela fd AMF4 öppet med parkering inne på gräsmattorna. pratade med en ur Team Artemis, tydligen foilar de inte under 12 knops vind…

      Reply

  5. Gustav
    Aug 27, 2015 @ 14:08

    Ingången är väll uppe bland villorna, stor parkering hittar du inte nära…

    Reply

  6. Martin
    Aug 27, 2015 @ 18:38

    Tack för svar. Siktar på amf4.

    Reply

  7. Tomas L
    Aug 27, 2015 @ 21:23

    River Course är planerad i området utanför Stena Line Danmark – Tyskland terminalen

    Reply

  8. Pelle Fälth
    Aug 28, 2015 @ 09:23

    Såg monstren utanför GKSS i går, det snabbaste jag sett segla där. Fantastisk upplevelse när de föll av efter träningsstarten och började foila direkt och tjutet kom närmare och närmare. Ljudet är en del av upplevelsen.

    Kan någon förklara vad de gröna blinkande ljusen , som tänds ibland, betyder?

    Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Aug 28, 2015 @ 10:31

      Grönt blink är väl att man är i begränsningszonen. Rödblink är protest och blått är straff. När man närmar sig zonen blinkar gul lampa på crossbeam med ökande frekvens.

      Reply

  9. Filip
    Aug 28, 2015 @ 13:13

    Artemis kapsejsade precis!!!

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Aug 29, 2015 @ 12:02

    Bana:

    Besättningar:

    LVACWS_GOTHENBURG_2015_CREW_LISTS--(SAT)

    Reply

    • Lars M
      Aug 29, 2015 @ 12:40

      Det verkar blåsa rätt bra, antar att det blir mer än ett varv ?

      Reply

  11. Lars M
    Aug 29, 2015 @ 13:09

    Fan, svenska kommentatorer, vilken katastrof. Ken Read är ju bäst.

    Reply

  12. Olle
    Aug 29, 2015 @ 14:43

    Bäst var väl kommentaren från starten andra racet, “Artemis får en kanonstart”…
    Alla som såg starten ser ju att de fick en skitstart och blev helt överkörda av lovartsbåtarna.

    Reply

    • Lars M
      Aug 29, 2015 @ 14:54

      Tyvärr var det rätt mycket av kommenterandet som gick snett. Magnus Sundborn, var har dom hittat honom ? verkar vara en komplett nolla.

      Reply

  13. Magnus
    Aug 29, 2015 @ 15:24

    Även proffsen kan tydligen göra nybörjarfel. Att Som Artemis segla mellan varningsbojarna vid polismästaren och smälla på 1,3 an där efter målgång i första racet är ju inte direkt begåvat. Verkar som om de skadade något, för i andra racet fick de ju stryk av blåbären.

    Reply

  14. Gustav Hansson
    Aug 29, 2015 @ 15:26

    Vad var det som hände med Artemis? Jag missade vad de sa i sändningen.

    Däremot tyckte jag det såg ut som Artemis seglade över en röd boj som låg utanför en av öarna i det första racet. Det kanske hände något då.

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Aug 29, 2015 @ 15:50

    Jag vet inte vad som är fel på Artemis, men något är det. Defensiva starter, svårt med foilingen (framförallt på undanvindarna) och en del skumma vägval. Att man gör en eller annan miss är väl en sak, men nu tappar man lite hela tiden…

    Att flippa båten på träningen och bränna på grund hjälper väl inte heller upp situationen.

    Det kommer att bli en tuff America’s Cup-kampanj för Artemis-fansen.

    Reply

  16. Gustav
    Aug 29, 2015 @ 16:02

    Tänkte just skriva att Artemis helt klart har problem med farten men fler var noterat det. Bara hoppas att det var grundläggningen så det ligger i en skada…

    Reply

  17. Olle
    Aug 29, 2015 @ 16:29

    Nathan trodde väl att svensken kände till vart “grynnorna” (som man säger på Stockholmska) låg :-)

    Reply

  18. Martin
    Aug 29, 2015 @ 21:47

    Efter en fantastisk dag på platts i Långedrag så hittade undertecknad tyvär inget sammandrag från dagens tävlingar som inte TV4 har gömt i
    sin Premiumtjänst. Men hittade ett riktigt fartfyllt kollage från
    träningen på fredagen. Klart sevärt:
    https://www.youtube.com/watch?v=ZfUDOxm15oc

    Reply

  19. Jonas a
    Aug 31, 2015 @ 00:04

    Förutom att kommentatorerna lämnade lite övrigt att önska, bla kunde dom tex ha presentera alla lagens besättningar, så tyckte jag att kamerajobbet också kunde ha varit lite bättre. Man gick miste av en del dueller

    Reply

  20. Lars M
    Sep 3, 2015 @ 13:18

    Nu är det M32-serien Live:
    http://livestream.com/accounts/9878428/events/4296043

    Bra mycket roligare att kolla på än AC.

    Reply

    • Mats
      Sep 3, 2015 @ 21:14

      På vilket sätt tycker du det är roligare att titta på M32? Båtarna, banorna eller nivån på seglarna?

      Reply

      • Lars M
        Sep 3, 2015 @ 23:04

        Allt är bättre!

        Reply

        • Jonas
          Sep 4, 2015 @ 09:54

          +1
          Kommentatorerna är bättre, racingen är bättre/tightare med fler positionsbyten. De seglar många race, inte 2×20 min/dag. Intervjuerna med seglarna är bättre.
          Allt är bättre, ur ett åskådarperspektiv.
          Dessutom så finns en liten, mikroskopisk, chans att jag nån gång lyckas få provsegla M32, AC45F, not so much…

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 4, 2015 @ 17:53

        Jag är så klart lite part i målet, även om jag inte är inblandad i årets M32 Series.

        När vi tittade på konceptet för M32 försökte vi verkligen förstå vad som gör segling kul att titta på, och hur man skapar en bra upplevelse för både publik och sponsorer kring hela arrangemanget. Här har ju Extreme Sailing Series varit föregångare och vågat prova nya koncept.

        ACWS kommer ju från ett annat håll. Russel Coutts vill skapa en produkt som gör sig bra på TV och som går att sälja till TV-bolagen. Det är de enda som har de pengar som krävs för att göra AC till en bra affär.

        Fokus ligger på själva cupen och World Series har hittills inte riktigt blivit på allvar. Det är ju också så att årets upplaga är ganska sent påkommen och man lider väl lite av barnsjukdomar.

        Jag ser egentligen två grundläggande problem:

        – Affärsmodellen. Teamen och deras finansiärer är intresserade av att vinna AC. Att hålla publiken och lokala sponsorer happy är inte särskilt prioriterat. Det märktres på den obefintliga budgeten för lokalt scenprogram och marknadsföring. Ingen var intresserad av att locka publik.

        AC själva har ingen utväxling på lokal aktivering så länge man kan skapa en bra TV-produktion. Men frågan är om man någonsin kommer att gå plus på TV. Nu ger man bort produktionen till i stort sett alla kanaler. Utom till fansen då, eftersom det skulle ställa till affärsmodellen. Synd då man tappar det moment man hade i San Francisco.

        – Båtarna. AC45f är en ganska yxig båt som inte alls funkar lika bra som teamens egna foilande AC45. Det innebär att teamen har lite tid i båtarna – och att man hellre seglat sina egna båtar. Det märks också på seglingen.

        Jag är inte heller övertygad om att foiling är grejen på dessa kortbanor. Skillnaderna blir otroligt stora, och små fel leder till stora omkastningar. Man kan tycka att det är spektakulärt och rafflande – men också svårt att följa om man inte har 100% koll (eller vänder sig om efter sitt vinglas). På söndagen så hade M32:or varit snabbare runt banan.

        Så det är ett cool event med maffiga båtar och världens bästa seglare, men jag är inte säker på att det är så roligt att vara publik. Vare sig att se på racen eller i hänga en ganska öde race village.

        Rent strategiskt kan jag också se problemet med att flera serier blir väldigt lika. ExSS (som från 2018 kommer att köra i foilande 40-fotare som man designar själva – tills dess i GC32) finansierat av sponsorer med fokus på bra lokala event. ACWS finansierad av miljardärer som vill göra bra TV.

        Vi får se vad som blir roligast.

        Reply

  21. Mats
    Sep 4, 2015 @ 08:37

    Ok! Bra, då vet jag…

    Reply

  22. Kielwlwoche
    Sep 5, 2015 @ 17:24

    AC slår M32 och extreme sailing series med hästlängder. Varför, jo bästa seglarna gör upp om ett riktigt pris. Precis som OS är större än all annan segling, utom möjligen AC då. Prestigen att över de främsta är det som ger status. Min ödmjuka åsikt.
    Och foiling är helt överlägset, men lite ljummet med dessa båtar. När de foilar även på kryssen och genom slagen då försvinner akilleshälen med flerskrovsegling (på bana). Och M32 t.ex. kommer då se helt passé ut. Min tvärsäkra åsikt (om än inte så ödmjuka sådan kanske :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 5, 2015 @ 17:32

      ACWS är väl för AC vad ISAF Sailing World Cup är för OS.
      Pausunderhållning i väntan på huvudnumret :-)

      Reply

  23. Kielwlwoche
    Sep 5, 2015 @ 17:56

    SWC är träning inför OS. Betydelsefull som en del i seglarens utveckling mot OS.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 5, 2015 @ 18:23

      Definitivt superviktigt för seglarna och de nationella förbunden.

      Min point var att ACWS inte är AC lika lite som ISAFs olika regattor är OS. Även om det är samma båtar, samma seglare och resultatet potentiellt kan vara viktigt om två år. Alla vet att det det riktigt viktiga händer om ett par år.

      Detta är så klart ett problem för både ACEA och ISAF när man skall paketera dessa deltävlingar och sälja dem till publik, sponsorer och TV-bolag. Man behöver också skapa olika incitament för seglarna för att få dem att prioritera upp eventen. Inga lätta uppgifter för någon av parterna.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.