B&Gs svenska utvecklare
Många tror inte att jag har ett vanligt jobb, utan att jag driver kappseglingsprojekt på heltid. Så är det inte. Dagligdags så jobbar jag med startups inom mjukvara. Jag coachar entreprenörer, investerar i tidig fas och jobbar tajt med dem för att de skall lyckas ta sin produkt till marknaden. Exempel på bolag där jag är verksam är Cappy, Humly och Planima.
Jag gillar mjukvara av många skäl. Först och främst för att man kan skapa mycket värde på ganska kort tid om man verkligen förstår användarna. Det är också iterativt, där jag kontinuerligt kan vidareutveckla min produkt baserat på den feedback jag får.
Det är väl också ganska naturligt att en större del av värdet i telefoner, bilar och båtar består av mjukvara och uppkopplade tjänster.
Så när jag fick höra att Navico, som är bolaget bakom B&G, Simrad & Lowrance, hade ett utvecklingsteam som satt i Göteborg, så var jaq så klart tvungen att ta reda på mer.
Som så ofta så finns det en historia som är spännande… och seglingsvärlden är ju ganska liten. Via seglingen så hade jag träffat Vilhelm Djurberg och Håkan Lindström. De hade lanserat ett motorbåtsmärke, HOC Yachts, från början för att demonstrera Petestep för effektivare skrov, men det blev samtidigt intressant att göra en båt som låg på framkant även inom andra områden.
Man fick kontakt med The Techno Creatives i Göteborg, som var specialister på användarinterface i bilbranschen, och den stora frågan var väl: hur skulle instrument och navigation se ut i en modern båt om vi inta hade alla de begränsningar som vi vant oss vid.
Detta ledde till det som då kallades Yacht Defined.
När man sedan tog sin båt till båtmässan i Cannes, så fick Yacht Defined mycket mer uppmärksamhet än själva båten. Båttillverkarna trodde helt enkelt inte att det var möjligt att kunna utveckla ett system från scratch på så kort tid och sedan köra bogpropellern med mobiltelefonen.
Resten är historia. Navico köpte Yacht Defined och utvecklingsteamet i Göteborg. X-yachts köpte själva HOC Yachts för att få till en egen motorbåtsserie. Och gänget bakom Petestep kör vidare på egen hand.
Och det är här Gustav Sohtell och hans team får ansvar för ett omtag kring Navicos användargränssnitt och mjukvara.
Gustav har en bakgrund både inom IT och design, vilket ger en bra försåelse både för vad man vill ha och vad som är lätt och svårt att göra.
Teamet sitter i en mysig villa i Vasastan i Göteborg, bara ett par hundra meter från där jag bor. Man har försökt få till en miljö där alla kan trivas, vilket är viktigt att man skall locka till sig duktiga utvecklare. Man delar huset med lokal försäljning och service vilket ger bra möjligheter när man vill ha feedback från kunderna.
Jag kan se varför smarta människor med intresse för havet skulle vilja jobba här.
Vad är egentligen viktigast?
Presentationen. Användarupplevelsen. Att det är intuitivt att använda, att man känner igen sig och det känns lite cool. Många har ju båt för att det är cool, det skall man inte hymla med.
Själva integrationen med alla andra delar i en båt är så klart viktig, men det är inte så avancerat egentligen.
Det är presentationen som blir det centrala.
Hur tänker Navico kring mjukvara?
Navico vet hur viktigt mjukvara är för företaget och förstår synergierna med den hårdvara man har. Det ses som en möjlighet att leverera värde och öka hållbarheten hos produkterna.
Gustav fick åka runt till alla kontor i världen för att prata mjukvaruutveckling, och det bildades sedan en ny avdelning, Smart Boat Systems, för att utveckla mjukvarulösningar för båtar.
Hur uppstod Zeus S och den nya serien.
Navico har en kompetent NOS (Navico Operating System) som bygger på Linux, här har man lagt massor av tid och energi på att bygga något som funkar bra. Men i något läge kände man att det var dags att implementera en modernare plattform baserat på Android, och då var den kunskap och erfarenhet som man hade i Göteborg helt ovärderlig.
Detta blev Neon Operating system.
Här var Nemesis den första produkten som jag såg, och det var uppenbart att detta var någonting nytt.
Initalt blir det så klart dyrt att byta plattform, men över tid så blir det mycket enklare att leverera ny kapacitet. Och man får mycket på köpet, som grafikacceleration och liknande.
Jag frågar Gustav om vad han vill att jag som användare skall uppleva som de största skillnaderna.
- Designen och estetiken – mycket snyggare och enklare.
- Användarvänligheten – även om man så klart alltid kan göra denna bättre.
- Bättre sjökort och presentation av dessa. Dessa är numera baserade på C-MAP som Navico också äger, men den stora skillnaden ligger i presentationen.
- Bättre funktionalitet som Autorouting.
För och nackdelar med en stor organisation
Det finns så klart både fördelar och nackdelar med att jobba i en stor organisation.
Det är utmanande att utveckla en plattform som används av många olika varumärken och produkter, och det är många olika prioriteringar. Men rätt hanterat så har man också bättre möjligheter att bygga rätt produkt till relativt smala kundsegment. Och i vissa fall ha flera liknande produkter där kunden själv kan välja det man tycker passar bäst.
Båtbyggare och integration
Från att ha varit utvecklingschef är Gustav numera arkitekt med lite extra fokus på båttillverkarna.
Då handlar det om integrationen av olika båtsystem och behovet av att ta hand om alla delar av en båt, från att låsa upp dörren till att få radarn att fungera. Då måste man gå från att vara leverantör av MFD (Multi Function Display) till att ta hand om hela båten på ett bättre sätt.
I det här landskapet finns förutom Navico och deras konkurrenter även motor- och batteritillverkare och naturligtvis båttillverkarna själva. Man det är kanske naturligt att de som är bra på användarinterface kommer att ha initiativet?
Även NMEA som standardorganisation är ju en part i denna diskussion, vilket så klart gör det ännu mer komplext.
Vi diskuterade en del kring paradoxen av att bygga ett snyggt integrerat system “som bara funkar” när båten är ny, men där båtägare själv kan byta ut vissa delar när båten är 10 eller 15 år. Jämför med bilbranschen där allt är snyggt integrerat, men där jag som ägare inte kan göra någonting. Båtar har ju betydligt längre livslängd och användningsområden kan ändras radikalt mellan ägare.
Här ser Gustav också att det finns en tydlig payoff för oss vanliga användare om man får det att fungera bra.
Sedan konstaterar vi att vi nog är ganska besvärliga kunder som både vill att det funkar perfekt rakt ut ur lådan, men samtidigt vill vi kunna experimentera och integrera med massa egna oprövade lösningar. Bara för att.
Innovation och framtid
Vi diskuterar de största utmaningarna framåt, och återkommer till balansgången mellan spets och generella produkter. Det är också en utmaning att många båttillverkare vill ligga på framkant, men har lite svårt att ta betalt för det värde som adderas med ett snyggt integrerat system.
I vilket fall låter det som Gustav har ett otroligt roligt jobb mitt i en bransh som förändras rejält just nu.
Vi avslutar med en liten vision. I en båt skall man ju inte behöva en fjärrkontroll, utan alla funktioner borde finnas nära till hands där man behöver dem? Reglage som gör intuitiva saker för just den båten. I en vacker ny segelbåt skall man så klart styra sjökorts-zoom med ett fint vred i glas vid ratten.
Det som jag älskar mest med min Zeus-plotter är att jag kan mappa min autopilot till den lilla ratten med stegfunktion så att jag enkelt justerar min kurs utan att behöva titta på display. För mig är det noll motstånd mellan vad jag vill åstadkomma och att mina fingrar utför åtgärden. Jag styr båten. Inte plottern.
Sammanfattningsvis en fantastisk kul diskussion, och jag hoppas vi får chansen att följa upp våra spaningar igen om några år.
PS. För oss som nördar in på strategier och framtiden för marinbranschen så tycker jag den här dragningen är intressant. Det är David Foulkes som är CEO på Brunswick (som äger en uppsjö av marinbolag inklusive Navico) som pratar på CES för ett år sedan.
Kalle
Jan 18, 2024 @ 11:47
Kan inte låta bli att ställa frågan varför man inte har skärmar i stående format? Eller kanske ännu hellre skärmar som valfritt kan “ställas” eller “läggas”? Jag förstår att olika marknader har olika krav och önskemål, men den som känner till hur det går till att navigera i skandinaviska skärgårdar, borde ju förstå fördelarna med att kunna se så långt framför båten som möjligt.
SailKap
Jan 24, 2024 @ 22:29
Din skärm är helt enkelt för liten
Kalle
Jan 26, 2024 @ 08:18
Jovisst. Och tycker jag båten seglar för långsamt är det ju bara till att köpa större segel istället för att trimma de jag har (-:
Pelle Pedersen
Jan 26, 2024 @ 08:43
Kalle, jag tror du sa det själv “navigera i skandinaviska skärgårdar” är ingen stor marknad…
Peter Gustafsson
Jan 26, 2024 @ 08:53
Det finns en jätteenkel lösning på detta – i en segelbåt kör man väl “north up”? 😀
Fabian
Jan 26, 2024 @ 14:41
Fast, iaf på västkusten, seglar man väl 90% av tiden mot norr eller syd? Dvs North up = Course Up?
Jag har en hammabyggd plotter och testat med stående mot liggande plotter. Om man inte visar nån data på plottern är stående bättre. Vill man har data på plottern blir det nästan samma. Liggande display= data vid sidan, stående display data ovanför eller under kartan. Kartbildens format ändras då knappast.
Mats A
Jan 24, 2024 @ 08:52
Är inte den stora fördelen mot förgående B&G att man (i likhet med andra ledande system) nu kan sitta hemma eller i salongen och planera rutter på paddan med fötterna upp och ett glas med X i handen, och exportera dem till plottern. Istället för att huka i regnet med kalla fingrar över en blöt plotter ;-)
Mats V
Jan 25, 2024 @ 14:34
Hur gör du enklast då, Mats? Har B&G men ännu inte suttit med nåt glas X och routat hemma… Låter angenämt.
Mats A
Jan 25, 2024 @ 23:35
Jag har inte Zeus S så jag har inte provat utan bara läst, och kommer nog inte byta enkom för detta i vilket fall. Speciellt inte efter tipset nedan.
Själv gillar jag Zeus 3 och andra som har den käcka zoom-ratten att vrida på när man kör autopiloten, lätt att justera några grader utan att gå bakom och titta på skärmen varje gång. Samt förstås att kunna köra med nästan vilka som helst handskar på vanliga knappar.
Christofer Olsson Kedborn
Jan 25, 2024 @ 17:51
Jag har B&G Vulcan som är förgående version och du kan sitta hemma göra rutten i Eniro på sjön (Skippo) eller Garmin homeport eller appen eller tusen andra alternativ och importera i B&G plotter. Har nog fungerat senaste 20 åren.
Mats A
Jan 25, 2024 @ 23:28
Aha tack, det lyfts fram som en nyhet om man kikar på bandg.com, men det kanske bara var nyheten att det var i B&G:s egen appintegration (Zeus S översikt).
Då är det väl bara jag i hela världen som fortfarande fipplar i regnet, ingen blir förvånad :-)
Mats V
Jan 27, 2024 @ 10:16
Det var just det; hur gör du enklast importering in i B&G? Har B&G genomgående med deras Zeus 9 3S.
Christofer Olsson Kedborn
Jan 28, 2024 @ 12:28
Skapa din rutt på Skippo el likande
Exportera som GPX.
Lägg gpx filen på ett MicroSD
Sätt in MicroSD i plotters
Välj Importera GPX i menyn
B&G har gjort massa videos hur man gör på Youtube.
https://youtu.be/adYimWOPFUQ?si=HUv8cFKovOMYrVJK
Jonny Petersson
Jan 29, 2024 @ 08:44
Är ju jätte krångligt att hålla på med SD kort..
Jag har ofrivilligt bytt från Garmin till Raymarine. När jag hade Garmin kunde jag göra rutten i Active Captin i soffan hemma och när jag kom ner i båten så blåtandade jag över rutten i plottern på några sekunder.
Det saknar jag på Raymarine, är det bara Garmin som löst det så?
Johan Söderström
Jan 29, 2024 @ 18:04
Det går att göra på Raymarine via Navionicsappen i paddan, men är inte trivialt. Jag brukar glömma bort varje vinter, och sedan komma på att filen som överförs till plottern såklart hamnar i en särskilf folder och sedan måste ”importeras” inom plottern för att synas i listan över valbara rutter.
Här finns (kanske) lite ledtrådar.
https://www.navionics.com/fin/charts/features/plotter-sync
Christofer Olsson Kedborn
Jan 30, 2024 @ 10:41
Det går ju göra i appen också! Men gjorde en boomer-guide med lite fysisk media, Kan göra en Gen-Z guide också. Men lättast är väl kolla på B&Gs filmer eller läsa intruktionsboken som GenX ;)
Chris
Mats Andersson
Jan 31, 2024 @ 10:19
Det borde, med tanke på ägarklientelets stigande ålder och högst moderata hackarintresse (för X, Z, Boom eller vad man vill), och givet att B&G vänder sig till aktiva seglare som rimligen seglar med blöta displayer och kalla fingrar, finnas en marknad för en uppgraderad Zeus 3 S med knappar OCH BUSENKEL rutt-import från paddan. Det vore en USP åtm för denna gubben :-)