Kval till Allsvenskan 2016
För de klubbar som vill ta upp kampen i Allsvenskan 2016…
Några tips på klubbar som vi saknat i tabellen i år?
Välkomna till kval till Allsvenskan Segling 2016 9-11 Oktober.
Allsvenskan Segling introducerades i maj i år och blev genast en succé. 18 klubbar spridda över landet kämpar nu in i det sista för att ta titeln som Sveriges bästa kappseglingsklubb.
Nu finns chansen för er klubb att utmana om titeln i med i Allsvenskan Segling 2016.
9 – 11 oktober arrangeras ett kval inför Allsvenskan Segling 2016 i Båstad. Totalt 18 klubbar har möjlighet att delta, och alla klubbar som är medlemmar i Svenska Seglarförbundet har nu chansen att anmäla sitt intresse av att vara med på detta kval. Med på kvalet kommer också de tre klubbar som placerade sig sämst i årets Allsvenskatabell att delta för att ta chansen att återkvala till Allsvenskan 2016.
Så här gör ni
För att ni som klubb skall få möjligheten skall ni göra er intresseanmälan mellan måndag 31 augusti, kl. 12.00 och söndag 13 september, kl. 24.00. För uttagning till själva kvalet kommer Svenska Seglarförbundet att titta på tidig anmälan samt geografisk spridning.Är klubben väl uttagen att delta på kvalet inför 2016 års Allsvenska väntar två och en halv dag intensiv segling, totalt planeras 45 race, vilket innebär 15 race per klubb. Utöver seglingen blir det After Sail där alla har möjlighet att umgås, äta och prata om dagens seglingar.
Seglingarna kommer att kunna följas på plats men också via livetracking på internet.
Vad står då på spel?
De tre klubbar, som placerar sig i toppen av resultatlistan bjuds in till Allsvenskan Segling 2016. Fyra deltävlingar planeras under 2016, datum och platser för detta bestäms 31 oktober. Är er klubb intresserad av att arrangera en deltävling vill vi gärna ha er intresseanmälan för detta senast 1 oktober. Mejla isabelle@ssf.se.Läs inbjudan och få mer information via Allsvenskans hemsida
Följ Allsvenskan Segling via Facebook
Följ finalen av 2015 års Seglingsallsvenska på Grötö
Följ totala Allsvenska tabellen här
Peter Gustafsson
Oct 8, 2015 @ 21:36
Här är lagen. Vilka tre kommer med nästa år?
Cape Crow Yacht Club, CCYC
Göteborg Grötö Segelsällskap, GGSS
Jollekappseglarna Västerås, JKV
Kungälvs Motor och Segelbåtsällskap, KMS Nordön
Lerums Segelsällskap, LeSS (återkvalar från 2015 års Allsvenska)
Råå Helsingborgs Segelsällskap, RHSS
Rörviks Segelsällskap, RöSS
Segelsällskapet Kaparen, SSKa
Stockholms Segelsällskap, SSS
Särö Båtklubb, SÄRÖ
Team Jungfrusund Ekerö Båtklubb, EBK (återkvalar från 2015 års Allsvenska)
Trälhavets Båtklubb, TäBK (återkvalar från 2015 års Allsvenska)
Uppsala Segelsällskap, USS
Mats
Oct 9, 2015 @ 00:58
Ja hur skall man veta det? Sist jag kollade seglades båtar av personer inte klubbar. En lista med klubbnamn säger ju ingenting.
Olle
Oct 9, 2015 @ 10:58
+1
Peter Gustafsson
Oct 9, 2015 @ 16:24
Men man kan ändå ha en uppfattning om hur bra seglare olika klubbar kan komma med? På samma sätt kan jag ju tycka att Frölunda är ett bättre hockeylag än Rögle utan att ha koll på vilka som spelar i lagen just nu :-)
CCYC
Jakob Wilson
Holger Tidermand
Johan Olsson
Lovisa Karlsson
Lars Linger
EBK
Jonas Wibom
Jan Björnsjö
Mårten Blixt
Anders Julin
Robert Mårtensson
GGSS
Joakim Stadig
Josefine Stadig
Carl Leinsköld
Peter Nygren
JKV
Björn Sandberg
Johan Lönn
Cecilia Olsson
Mathias Beckman
Rachel Willman
KMS
Johan Åstradsson
Lars Carlsson
Hans Sjöberg
Jonas Lager
Jan Hellström
LeSS
Tomas Dahl
Nils Persson Rapp
Pär Persson
Marcus Warnesjö
RHSS
Göran Ingers
Ingmar Fransson
Susanne Sperling
Peter Jönsson
Klas Billing
RöSS
Tomas Jonasson
Niklas Axhede
Emil Malmström
Frank Lado
SSKa
Thomas Hansson-Mild
Jonas Qvist
Johan Björling
Tomas Berg
SSS
Viktor Bäckström
Perry Jönsson
Peter Westh
Magnus Tryselius
Kasper Nihlmark
SÄRÖ
Tobias Bergqvist
Denis Gergaud
Jonas Ericson
Margareta Carlsson
Matilda Wennerström
Teodor Ericson
Sofia Jerndahl
TäBK
Hans Broman
Johan Carstam
Peter Hedman
Magnus Tegström
USS
Christer Olsson
Mikael Gelin
Anders Attelind
Andreas Seger
Mats Wahlberg
Mats
Oct 9, 2015 @ 21:23
Nu har du listan där. Annars hade svaret varit: Nej det kan man inte…
Peter Gustafsson
Oct 9, 2015 @ 18:14
Ställning efter fredagen:
1 CCYC Cape Crow Yacht Club 26
2 JKV Jollekappseglarna Västerås 25
3 KMS KMS Nordön 23
4 RöSS Rörviks Segelsällskap19
5 LeSS Lerums Segelsällskap 19
Hela listan.
Olle
Oct 11, 2015 @ 08:58
Så kom den då, ett supertoppat lag med seglare som normalt seglar för en annan klubb!
Olle
Oct 11, 2015 @ 10:46
Jag undrar hur många i Cape Crows besättning som varit medlem i klubben över ett år?
“Alla måste ha varit medlemmar i klubben minst 12 månader före första start.”
seglaren
Oct 11, 2015 @ 13:53
Klubben bildades slutet 2013 och hade därmed sitt första verksamhetsår 2014. Det verkar en del toppseglare segla för klubben. Deras hemsidan ger inte så mycket info om klubben eller des inriktning mer än att det är idrott segling. intressant att klubben ska finnas på Hönö men föreningen är registrerad i Helsingborg.
Någon som vet mer om Cape Crow Yacht Club?
seglaren
Oct 11, 2015 @ 14:04
hittade nu själv lite mer info.
“För att få seglingstävlingar godkända av Svenska Seglarförbundet krävs det att dessa arrangeras av en etablerad seglingsklubb. Cape Crow Yacht Club etablerades 2012 när Håkan Svensson startade de första M32 tävlingarna som sedan kom att bli M32 Series.” det kunde man se på deras sida. Troligtvis en klubb fullspäckat med elitseglare.
Olle
Oct 11, 2015 @ 14:34
Men hur länge har besättningsmedlemmarna varit medlemmar i klubben?
Mats
Oct 11, 2015 @ 18:14
Kan man representera olika klubbar beroende på vilken klass man seglar? Förstår att man kan vara medlem i flera klubbar men det känns konstigt om man seglar för olika klubbar beroende på båttyp..
Olle
Oct 11, 2015 @ 19:49
Det kan man nog, men i det här fallet tror jag inte att tre brsättningsmedlemmar varit medlemmar mer än 12 månader! Men det var ju en kompis till SSFs förbundsdirektör som ingick i den besättningen, då gäller andra regler ;-)
Peter Gustafsson
Oct 11, 2015 @ 20:39
Vet inte varför man inte skulle kunna det? Johnie Berntsson seglar matchracing för GKSS och kölbåt för StSS och Björn Hansen matchracing för både Sverige och Finland beroende på event :-)
Själv anmäler jag mig för GKSS i de klasser som man satsar på där (senast matchracing), men Viken-Ägir när vi kör SRS/shorthanded. Alla klubbar har ju inte all verksamhet.
Cape Crow YC bildades 2013 för att vara med och arrangera M32 Cup (nuvarande M32 Series) men också för att bli en aktiv klubb med många medlemmar. Johan Olsson och Holger Tidemand (seglandes för CCYC) vann ju Öckerö Shorhanded i en J/70 för ett par helger sedan, så jag är inte alls förvånad att man gjorde bra ifrån sig i Båstad.
Olle
Oct 11, 2015 @ 21:42
Men de har ju inte varit medlemmar i klubben över 12 månader! Det var ju tanken att det skulle vara en grej för klubben! Att Berntsson seglar MR för GKSS är för att han inte får träna med DS 37erna utan att segla för klubben. Fast nu blir det kanske kråkudden istället?
Claes Lundin
Oct 12, 2015 @ 12:01
Det finns inte krav på medlemskap i 12 månader. I inbjudan står det under punkt 8.5: “Varje tävlande ska sedan 1 januari 2015 ha varit medlem i den klubb som vederbörande representerar.”
Rätt ska vara rätt.
Olle
Oct 12, 2015 @ 16:14
Claes, läs http://old.svensksegling.se/SSFTavlingar/AllsvenskanSegling/Nyheter/2015/NustartarAllsvenskanisegling/
Där står det tydligt att man skall varit medlem i över 12 månader innan första start!
Men det är som vanligt med SSF, man skriver en sak och menar en annan! Den ena handen vet inte vad den andra gör! Det fanns ju en vacker tanke med att detta skulle vara till för klubben och inte en jädra massa hopkok med proffslag!
Jonas
Oct 12, 2015 @ 16:26
Olle, du läser på fel ställe. Det där är ju en gammal notis, från januari.
Här är inbjudan som Cleas refererar till. Det är den det tävlas enligt:
http://www.svensksegling.se/SSFtavlingar/Allsvenskan/Kval2016/
Peter Gustafsson
Oct 12, 2015 @ 16:27
Formella skrivningar både för Allsvenskan och kvalet finns ju i respektive inbjudan. Eftersom klubbarna skall segla Allsvenskan “på riktigt” i maj 2016, så ser jag inte problemet med att ha en formulering med bäring på de krav som ställs då.
Allsvenskan:
8.5 Varje tävlande ska sedan 1 maj 2014 ha varit medlem i den klubb som vederbörande representerar. Medlemskapet ska gälla för hela säsongen 2015. Inom en Allsvenskasäsong får en tävlande inte delta för flera deltagande klubbar. Medlemskapet ska kunna dokumenteras vid deltävlingarna.
http://www.svensksegling.se/SSFtavlingar/Allsvenskan/Fordeltagare/InbjudanAllsvenskan2015/
Kvalet:
8.5 Varje tävlande ska sedan 1 januari 2015 ha varit medlem i den klubb som vederbörande representerar. Medlemskapet ska gälla för hela säsongen 2015. Medlemskapet ska kunna dokumenteras vid tävlingen.
http://www.svensksegling.se/SSFtavlingar/Allsvenskan/Kval2016/InbjudanKval2016/
Sedan förstår jag inte snacket med proffslag. Både din klubb och andra satte betydligt mer meriterade seglare i båtarna under Allsvenskan i år. Att det kommer ett gäng unga killar och tjejer som kan ge gubbarna en match är väl jättebra!?
Fast de ser väldigt proffsiga ut:
Mats V
Oct 13, 2015 @ 09:10
Hej Claes,
Var hittar man den Inbjudan? Hittar ingen under den länk Jonas refererar till.
Måste erkänna att även jag, baserat på tidigare mycket tydlig info från SSF, varit övertygad om att 12 mån medlemskap var minimum. Det gjorde tex att jag själv fick skippa det då min klubb gick ur SSF och jag tvingades byta klubb. De nya reglerna har jag missat – och uppenbarligen fler än jag. Lite “fladdrigt” från SSF – att först kommunicera något väldigt tydligt och sedan ändra under gång – vilket kanske spär på viss rådande skepsis.
Olle
Oct 13, 2015 @ 11:00
Det fanns en tanke med att vara medlem minst 12 månader! Men det “glömdes” bort! Och som Mats V skriver så innebar det att han inte anmälde sin klubb!
Kan någon hitta ett enda dokument som säger att man ändrat på kravet? Kom inte med inbjudan som onekligen skriver något annat!
Peter Gustafsson
Oct 13, 2015 @ 11:17
Inbjudan är väl det som gäller? Och det är olika inbjudningar till Allsvenskan och kvalet.
Att reglerna kring ett kval kan se annorlunda ut är ju inte unikt? Och så länge man inte fyller kvalet så är det väl bara bra om man kan vara mer inkluderande – alla kommer ju att klara 12 månader när det blir på allvar.
Och om det nu finns särskilda omständigheter, som att klubben man vill segla för gått ur SSF (intresset för att segla Allsvenskan lär ha varit svalt), så är jag säker på att Mats hade kunnat få dispens för att segla för sin nya klubb.
Jag vet inte varför det gnälls så förbannat på något som klubbarna verkligen gillar. Det är klubbarnas liga, och vill ni styra upp seglingarna och regelverket så är jag säker på att det finns forum för att ta upp dessa frågor.
Claes Lundin
Oct 13, 2015 @ 11:18
Jag gick in under “Kappsegling” i högra spalten på SSF:s hemsida. Sedan knappen “Allsvenskan” och därefter i menyn “Kval 2016”. Där återfinns de formella styrande dokument som gäller för tävlingen, d.v.s. Inbjudan och Seglingsföreskrifter.
Alla som kappseglar vet att enligt kappseglingsreglerna (KSR) så är det just KSR, inbjudan och seglingsföreskrifter som är formella regler för de tävlande. All annan information är just bara information och kan vara av olika kvalitet. Informationen är ibland bara preliminär och man måste alltid själv verifiera med det som står i inbjudan och seglingsföreskrifter.
Observera också att det är olika inbjudan till Allsvenskan 2015 respektive till Kval 2016. Det är bl.a. olika krav på behörighet. Sedan blir det nya eller uppdaterade formuleringar till Allsvenskan 2016.
Mats V
Oct 13, 2015 @ 11:56
Tack, Claes.
Peter,
Jag vet att vi varit många som trott på 12-månadersregeln – inte minst eftersom den debatterades här på din blog. Att diskutera det kanske du anser vara “gnäll” men andra anser som en bra och klargörande dialog. Du har en ökande tendens att “vifta bort” eller förlöjliga synpunkter som inte passar din egen syn, vilket är lite synd.
Allsvenskan tycker jag är en toppen-idé! Något annat har jag aldrig uttryckt.
Peter Gustafsson
Oct 13, 2015 @ 12:32
Jag viftar inte bort något. Jag försöker förklara hur det ligger till och länkar till relevanta dokument. Men det kanske är på det här temat http://magasinetneo.se/artiklar/krankta-av-fakta/ :-)
Andemeningen med regeln är ju att man inte skall “shoppa runt” efter duktiga seglare som byter klubb pga bra erbjudanden. Det förekommer en del propåer, konstigt nog mest från större klubbar som definitivt har egen kompetens. Att en av Sveriges största jolleklubbar försöker rekrytera en segelmakare känns ju lite lustigt – men här fungerar ju regeln bra.
Men låt oss ta Holger Tidemand som ju var med och vann kvalet som exempel. Han kunde han ju seglat för Kaparen (moderklubb), GKSS (där han seglar Laser) eller Cape Crow (där han seglar M32 och jobbar med klubbens arrangemang). Om han inte seglat i GKSS lag under året så har jag svårt att se varför Olle skall kritisera honom för att han seglar för några av de andra klubbarna (så länge man följer reglerna i inbjudan)? Det kan ju inte vara ett stort problem – framförallt inte för en klubb där de flesta seglarna är fostrande någon annanstans.
På samma sätt så tror jag du förstår att reglerna inte finns där för att sätta stopp för seglare vars klubb läggs ner eller går ur SSF. Det är ju ett specialfall där det är självklart att du seglar för din nya klubb. Att få dispens för detta tror jag inte hade varit svårt. Här skulle SSF kunna göra ett förtydligande.
Isa på SSF gör ett grymt jobb för att få ihop detta (jag hade aldrig orkat göra det jobb hon gör). Det är ett test-år där medverkande och arrangerade klubbar har stora möjligheter att påverka.
Mats V
Oct 13, 2015 @ 13:02
Peter,
Din första kommentar är återigen ett sådant förlöjligande vi tyvärr ser dig göra allt oftare. (kanske av klick-drivande skäl). Om man bortser ifrån den och återgår till Allsvenskan så kan den med rätt hantering bli en riktig vitamininjektion för SSF, kappseglarsverige och klubbarna. Bra då att den engagerar – livlig debatt ger bra input för vidareutveckling.
Peter Gustafsson
Oct 13, 2015 @ 13:09
Det är därför den åtföljs av en smiley.
Peter
Oct 13, 2015 @ 14:25
… och med smiley är ett förlöjligande helt ok… (är ironiskt menat sätter bäst en smiley så är det också ursäktat) :-)
Olle
Oct 14, 2015 @ 17:26
Det handlar inte om att sätta besättningen från Ktåkudden i dålig dager, det handlar om en ursprunglig tanke om en 12 månaders regel! Och Claes, Peter, jag vet givetvis hur man läser ett NOR och vet vad det innebär, men det rimmar inte med intentionerna, någon har ändrat detta!
Sen kan du lägga till Kullavik i Holgers klubbhopping. Lovisa har HjBK som modersklubb, GKSS och nu Kråkudden! Visserligen unga, men båda har 4 års seglargymnasium och seglat på elitnivå i över 10 år, så jag är inte det minsta förvånad att de vann!
Peter Gustafsson
Oct 11, 2015 @ 20:46
Vidare till Allsvenskan 2016:
1. Cape Crow Yacht Club, CCYC, 83 poäng
2. Jollekappseglarna Västerås, JKV, 77 poäng
3. Segelsällskapet Kaparen, SSKa, 75 poäng
Övriga placeringar:
4. Rörviks Segelsällskap, RöSS, 64 poäng
5. Kungälvs Motorbåt och Segelbåtssällskap, KMS Nordön, 58 poäng
6. Särö Båtklubb, SÄRÖ, 55 poäng
7. Team Jungfrusund Ekerö Båtklubb, EBK, 54 poäng
8. Lerums Segelsällskap, LeSS, 50 poäng
9. Trälhavets Båtklubb, TäBK, 51 poäng
10. Upsala Segelsällskap, USS, 42 poäng
11. Råå Helsingborgs Segelsällskap, 41 poäng
12. Stockholms Segelsällskap, 36 poäng
13. Göteborg Grötö Segelsällskap, 28 poäng
Peter Gustafsson
Oct 13, 2015 @ 11:24
Kul debatt. Att för många är med och vill segla. Det måste vi sätta stopp för :-)
Tänk om det fanns lika mycket engagemang i andra sammanhang. Ta matchracingen till exempel, där man inte ens fyller platserna på SM eller där Björn Hansen måste leka finne för att det skall bli ett NM.
Eller så är det precis det här som är grejen. Kappsegling mellan klubbar engagerar. Och seglare som seglar för “fel klubb” engagerar ännu mer. Precis som i fotboll eller hockey där spelare som bytt klubb knappt vågar spela på sin gamla hemmaplan.
Olle
Oct 14, 2015 @ 17:55
Det finns ingen organisation i Sverige som hanterar Matchracing. GKSS match race center har 13-15 team med i snitt 5 seglare per team, vilket blir ungefär runt 50-60 seglare De tränar med DS-båtarna varje dag i veckan och helger när det är för mörkt på kvällarna. Detta pågår från april till november! Att det inte blev fullt antal lag på SM berodde på att Hansen och Dackhammat seglade M32 och två damlag var i Chicago! Danskarna var i Polen. Men visst, det kunde vara bättre, när det gäller NM var det inte klart med NM-status förrän någon vecka innan vilket gjorde det svårt för norrmän och danskar att ändra sina planet!
Men såklart, Matchracingen har ju inte Postkodspengar, heltidsanställda funktionärer och arvoderade konsulter!
Mats K
Oct 14, 2015 @ 22:09
Du låter otroligt bitter Olle, till och med när du tycker saker är bra….
Kan vi göra nåt för att hjälpa dig, det kan inte vara hälsosamt.
Jonas
Oct 15, 2015 @ 13:41
Så när det är många som vill vara med (eller kan på grund av sen planering) så är det för att det saknas “Postkodspengar, heltidsanställda funktionärer och arvoderade konsulter”.
Och när det är massor med seglare och klubbar som kappseglar mot varandra så är det dåligt med “Postkodspengar, heltidsanställda funktionärer och arvoderade konsulter” och borde göras utan dom.
Är det rätt uppfattat?
Jag har ingen aning om vem du är Olle, men du framstår här som antingen
1) den mest neggiga gnällgubben på varvet. (Det går aldrig, om det nu till äventyrs gick så var det ändå nåt som gick fel.)
2) som om du har en agenda mot Peter Gustavsson och/eller personer på SSF
3) Bara är avis. Om det är på Peter eller på deltagare som seglar i Allsvenskan eller någon annan är oklart.
Hur som helst har du säkert några bra poänger som gömmer sig mellan allt missunsamt gnäll, men det är svårt att sortera ut dom som det är nu.
Jonas
Oct 15, 2015 @ 13:42
När det INTE är många som vill vara med förstås
Olle
Oct 14, 2015 @ 17:41
Man får ju inte glömma att Peter har ett kommersiellt intresse i Allsvenskan genom att fakturera konsultarvode för att göra det andra gör ideellt! Han hissar även Issa som har detta som sitt jobb, ett jobb som klubb/klassansvariga bedriver på sin fritid! Med en budget på 1,8 miljoner för att genomföra 4 tävlingar så kan man ju inte förvänta sig något annat än att det blir bra, frågan är vad dom händer när Postkodlotteriet drar åt kranen? Jag kan räkna upp ett antal klubbar och klassförbund som, helt utan bidrag, arrangerar kvalserier och mästerskap med upp till 5-6 tävlingar med hundratals deltagare! Allt roddat av eldsjälar som inte ens kan tänka sig en gratis fika i ersättning. De är våra vardagshjältar, de levererar även om det inte är särskilt häftigt eller glamoröst!
Peter Gustafsson
Oct 14, 2015 @ 18:46
Låt oss klara ut två saker:
Först, jag har inget kommersiellt intresse i Allsvenskan. Mitt uppdrag med att stötta SSF i uppstarten är avslutat för länge sedan. Sedan tycker jag oavsett det att det är en av de bästa idéerna inom segelsporten på mycket länge – men där är jag ju i gott sällskap från hundratals europeiska klubbar.
Sedan har du ju kritiserat Allsvenskan och alla inblandade sedan projektet lanserades för knappt ett år sedan. Du har bra koll och sitter på information som kanske ett 10-tal riktigt engagerade personer har. Så min gissning är att ditt egenintresse för (eller emot) Allsvenskan är betydligt större än mitt. Kanske seglar du eller dina barn, kanske sponsrar du ett klubblag eller är engagerad i en klass som påverkas av Allsvenskan.
Det är inte så viktigt. Men du kanske inte skall ta på dig rollen som oberoende observatör. Svensk segling är en ankdamm, där alla med någon form av energi är engagerade på något sätt.
Men det ger dig inte rätt att som “anonym insider” försöka misskreditera mig eller andra som jobbar häcken av sig för att försöka åstadkomma bra saker inom vår sport. Jag förstår att folk inte vill engagera sig (betalt eller ej) när det enda man är säker på är att man kommer att få skit från något håll.
Det är sånt här som gör att jag håller mig borta från “riktiga” engagemang i klubbar eller förbund.
Martin D
Oct 14, 2015 @ 19:28
En gång till http://magasinetneo.se/artiklar/krankta-av-fakta/ ? :-)
Oavsett om man är insider/outsider/anonym etc har man har väl rätt att droppa fakta och säga vad man tycker eller t.o.m. “misskreditera” :-) Allt annat blir konstigt tycker jag. Som maktfaktor :-) och delvis kommersiell aktör :-) inom sporten är det väl naturligt och sunt att det ifrågasätts och hoppas på lite nu och då. Det kommer inte gå att stoppa. Överflöd av ruggdunkning och jasägare är dessutom farligare :-)
Mvh Martin
Hoppas ingen tar illa upp av att jag driver lite med smilisarna :-)
srsseglaren
Oct 14, 2015 @ 21:46
Undrar lite ?
Tror många, eller en del uppskattar, Blur för att kunna ta upp samt ta del av fakta eller bara framföra en annan synvinkel på seglingen.
Ser att det finns en risk om ryggdunkningar och ja sägare blir det enda som kommer fram så att viktiga synpunkter hamnar utanför ?
Men om det är ngt som är oönskat borde även misskrediteringar vara det ? som raka motsatsen till det förstnämnda ?
Olle
Oct 14, 2015 @ 19:37
Klart du har/haft ett kommersiellt intresse då du tar betalt av SSF för att “stötta” dem! Varför inte SSFs egna personal och experter klarade av det själva kan msn ju undra? Du hat fått bidrag av till inköp av din J70, var det 100′?
Allsvenskan kan man ha många synpunkter om, i början tyckte jag det var en bra idé att få en bra fortsättning för våra ungdomar i klubbar dom inte har så många alternativ, men när jag fick se att det var gubbar och gummor som dels hade/har ekonomiska och egna resurser i form av en eller flera egna båtar, då tappade jag intresset!
Jag har inget egenintresse, har aldrig tagit betalt för 30 års ideellt arbete (kanske det är ett egenintresse?), tvärtom blir en del misstänksamma och undrar hur någon kan göra en sådan insats gratis!
Jag är dock rädd att köp och säljprincipen tar död på den föreningskultur vi är vana vid, den dom skapar och fostrar våra seglare!! När andra får betalt för att göra det andra gör gratis då blir den senare gruppen demotiverad, och tillslut har vi inga bojläggare, seglingsledare, domare eller kanslister på regattakontoret!
Men välkommen in i en klubb Peter, prova på att måla redskapsbodar, ta upp bryggor, serva motorer, lägga ut bojar en tidig aprilmorgon, hissa flaggor på startfartyget, knappa in resultat, sitta i juryrummet när all andra sitter på krogen! Självklart obetalt!
Det är inte att misskreditera dig Peter, det är bara en beskrivning av hur vi andra sliter utan en tanke på att få en lön eller konsultarvode.
Peter Gustafsson
Oct 14, 2015 @ 20:29
Ja, jag köpte en båt för att hyra ut till SSF.
För att ingen annan ville (du tyckte ju inte att erbjudandet var tillräckligt bra.).
Och för att Allsvenskan skulle bli av.
Inte för att jag blir rik på att låta klubbar köra rallycross med min båt. Och intäkten täcker nästan mina kostnader, Att jag får chansen att rigga av och på i spöregn när klubbar vill träna är så klart en liten bonus. Dessutom har jag fått segla två gånger :-)
Genom de hemska “köp och sälj”-arrangemang som jag har startat eller varit inblandad i har arrangerade klubbar fått in ett antal hundratusen i år, som jag hoppas går till seglarskolebåtar, bojar och färg till redskapsbodarna. Jag hoppas att jag inte tar död på föreningskultuen genom att hjälpa dem med sponsorer och media.
Tvärtom verkar många klubbar uppriktigt glada över att någon intresserar sig för de delar av sporten som de tycker är jobbiga.
Sedan antar jag att de hundratals (så klart obetalda) timmar jag lägger tillsammans med klubbar, arrangörer, klassförbund, ägare och andra – eller på att försöka inspirera seglare här på bloggen – inte räknas. För att jag inte står på hamnplan i snickarbyxor? Det måste ha blivit något fel när VKSF tyckte jag var årets eldsjäl.
Skillnaden mellan oss är kanske inte så stor?
Vi försöker göra vad vi kan för segelsporten.
Var och en på sitt sätt.
Skillnaden är du månar om en “föreningskultur vi är vana vid” medan jag tror att “vanor” kanske inte alltid är bra, och att vi behöver förnya vår sport för att attrahera en ny generation seglare.
Jag tror också vår sport hade tjänat på en gemensam väg framåt, där vi lade mer energi på att förstå varandras perspektiv och utmaningar och mindre på att fightas internt.
Göran/Xusidus/X-382
Oct 14, 2015 @ 20:52
Att stötta klubbsegling som Olle och Peter gör är stort. Resultatet är väldigt många tacksamma för.
Målet är det samma och det finns ingen tävling om vem av er som är bäst.
Martin D
Oct 14, 2015 @ 22:43
+1
Anett
Oct 14, 2015 @ 19:51
Tror det är många med mig som aldrig tvivlat på ditt stora ideella engagemang Peter, du har gjort mkt för segelsporten.
Mats K
Oct 14, 2015 @ 22:17
Nej Peter är helt klart bäst :)
….eller om du så vill, det hade inte blivit mycket till tävling.
Olle
Oct 15, 2015 @ 09:49
Det är naturligtvis bra för dig att du drar in stålar på seglingen, frågan är varför inte SSFs heltidsanställda experter kunde göra jobbet själva? Det är trots allt vi seglare som betalar deras lön! Hur svårt är det att arrangera en tävling med 6 båtar, tre gånger om året? Vilka hemligheter hade du i rockärmen som SSF inte hade?
Kul att du blev årets eldsjäl, ett pris som Stenungssuns Segelsällskap satte upp med kravet att deras enda kandidat fick priset, och det var du! Vill minnas att de var väldigt nöjda över hur du promtade Tjörn Runt på din blogg!
Swe 31
Oct 15, 2015 @ 11:30
Men herregud, hur bitter kan man vara? Vet inte hur öppen du är för feedback “Olle” – men åtminstone jag personligen får enormt svårt att ta till mig något av det du säger när du använder denna genomtråkiga anklagande ton i din argumentation. Jag vet inte vem du är, men du verkar vara mycket insatt och en eldsjäl som brinner för vår sport.
Peter är för mig och många fler en i det närmaste unik inspiratör. Han är i min värld en av de personer som lockat flest nya utövare till vår sport de senaste åren. Genom sitt fantastiska engagemang och arbete för att göra seglingen synlig parat med enormt fina meriter från näringslivet är det väl klart som fasen att Peter är en person som man vill ha ombord när man lanserar en satsning som allsvenskan.
Ni har samma mål, sluta vara så jäkla raljant och fulladdad av negativism över att ni valt olika väg för att nå dit.
Anders
Oct 15, 2015 @ 11:42
Och om nu Peter lyckas göra lite pengar på sitt engagemang. Vad är felet med det?
Räknar vi timpeng så är den nog inte så stor.
Mikael Vesala
Oct 17, 2015 @ 09:36
Tummen upp på den!
Steffo
Oct 15, 2015 @ 15:52
Om man inte “visste bättre” skulle man kunna tro att “olle” är den gamla alias “MA” ;-)
Jocke
Oct 15, 2015 @ 15:55
Himla gnäll här på blur….. Allsvenskan är skitkul, bland det roligaste jag gjort på senare dagar. Det tycker jag om mästarnas mästare också som påminner om allsvenskan. Entyp när den är som bäst om vi skall gå in på det spåret. Att man sen är med i fler än en klubb är väl inte så ovanligt. Själv är jag med i tre just nu, men jag har några fler om man räknar med tidigare klubbar. 12 måndars regeln tycker jag är så där om, det viktiga är att man bara segler för en klubb under en säsong (borde gälla kval och Sailing Champions League med). Ponera att man råkar flytta från en stad till en annan och då byter klubb. Skall man behöva vänta en hel säsong innan man kan vara med i sin nya klubb? Det tycker i alla fall inte jag.
seglaren
Oct 15, 2015 @ 16:16
diskussionen handlar väl inte om tävlingen i sig utan om att en utkommunicerat information ändrades utan ytterligare information om varför. Visst är inbjudan och seglingsföreskrifterna de officella dokument men med tanken på att man gått ut med en viss information hade det varit på plats att även via den kanalen informera att man gjort avsteg och varför. Inte så underligt att det trigger konspirationsteorier.
klubbtillhörighet är väl inte knyten till var man bor. Är man medlem och flyttar kan man bli medlem i en klubb på den nya orten utan att behöva lämna den gamla. 12 månadsregeln skulle väl förhindra att man locka till sig duktiga seglare bara för att vinna serien, eller? Det skulle väl inte vara som proffsfotboll. men visst vill man har det så går det ju också om man är tydligt med det.
Mats K
Oct 16, 2015 @ 17:34
Hej seglaren
Jag tycker det är underligt du tycker att det “inte är så underligt att detta trigger konspirationsteorier”.
Kan bara anta att du hittar konspirationer llte over allt.
Mats
.
seglaren
Oct 16, 2015 @ 20:18
@Mats K, var hittar jag konspirationer över allt? När man gått ut med en information och sen inte informera om varför man ändrat sig blir det en del frågor och spekulationer. Det går att undvika. Sen får väl var och en tycker vad man vill.
Peter Gustafsson
Oct 16, 2015 @ 20:22
seglaren,
jag tror inte du kan förvänta dig någon kommunikation från SSF (eller andra) om ditt krav är att de skall skicka ut nya pressmeddelande så fort man ändrar eller förtydligar saker i NoR (dessutom med motivation kring varför man ändrar).
Det finns klart en anledning till att man har olika kanaler/format för kommunikation på skalan “snabba/informella” till “korrekta/formella”. Det är skillnad på Facebook och en NoR…
Jag tycker inte att vår sport generell lider av över-kommunikation (underdrift), så jag tycker att vi skall uppmuntra mer kommunikation – även om man inte har alla fakta på bordet. Skall ni skrika “foul” eller “konspiration” så fort ett komma sitter fel så blir det nog ganska tyst.
Skall vi ta in juristerna och titta på det aktuella fallet, så skrev man i pressinformationen 150122 “Alla måste ha varit medlemmar i klubben minst 12 månader före första start.”. I NoR skrev man sedan “Varje tävlande ska sedan 1 maj 2014 ha varit medlem i den klubb som vederbörande representerar. Medlemskapet ska gälla för hela säsongen 2015. Inom en Allsvenskasäsong får en tävlande inte delta för flera deltagande klubbar. Medlemskapet ska kunna dokumenteras vid deltävlingarna.”
Dvs ett helt korrekt tydliggörande kring de tävlingar som sanktionerats som “Allsvenskan Deltävling 1, 2 & 3”. Så långt är inget konstigt.
Kring kvalet, som är en helt annan tävling, har man aldrig kommunicerat något annat än det som står i NoR/inbjudan. Även i andra kvaltävlingar så gäller ju andra regler än i huvudtävlingen, så det är inget nytt? Exempelvis är Volvo Spring Cup kval till Stena Match Cup – självklart med ett separata regler och eget NoR.
Men det är klart, konspirationsteorier kan man ju ha trots att fakta stämmer.
Det är ju en signal så god som någon på att någonting är skumt :-)
Mats K
Oct 16, 2015 @ 23:12
Seglaren, du får väl leta lite, verkar ha gått fint hittills ;)
seglaren
Oct 17, 2015 @ 18:22
Mats K, leta efter vad?
Johan Wallinder
Oct 19, 2015 @ 22:30
Mycket gnäll, hårda ord, konspirationsteorier, avundsjuka och pajkastning i den här tråden just nu…
Låt mig börja med att hålla mig (någurlunda) till artikelämnet.
Allsvenskan är en toppenkul segling, sportsligt är det på en hög nivå och det är bra arrangemang. Hatten av för SSF som fixat detta och även kudos till Peter Gustavsson som agerat konsult för att få till det. Jag har själv seglat Allsvenskan i år för Stockholms 606-klubb och följt med på samtliga seglingar (ej seglat alla) så jag har själv fått se tävlingen både som seglare och åskådare.
Det är första året det körs så självklart finns det några saker att arbeta med kommande säsonger för att göra det ännu bättre. Ett av syftena med Allsvenskan är att stärka klubb-känslan vilket jag tycker att vi har lyckats i vår klubb. Vårt klubb-lag har i princip varit “en från varje båt” (det bara blev så…) så för oss så har vi stärkt banden båtarna emellan.
Jag tycker det vore tråkigt om det kommer bildas proffs-klubbar där enda syftet är att segla Allsvenskan utan att ha någon övrig verksamhet. Det är ju i princip så varje båt/besättning seglar så då skulle man inte uppnå så mycket med målet att stärka klubb-känslan. Det är bra att det finns krav på medlemskap i klubben man seglar för, även om klubb-begreppet är delvis nytt för oss som seglare.
Jag ser positivt på att det kommer fler duktiga seglare och seglar Allsvenskan, nivån höjs och jag/vi/laget tvingas prestera ännu mer för att lyckas. Duktiga seglare ska vi inte vara rädda för, dom ska vi utnyttja för att själv bli bättre. Vad och hur gör dom för att lyckas, kan vi göra likadant, vad gör vi bättre än dom etc.
Sedan blir det lite off-topic, men sånt som ändå diskuteras i den här tråden.
Jag tycker Peter G gör ett jättebra jobb med blur.se. Det är kul att läsa om både hans egna rapporter och analyser och få en bra bevakning om vad som händer i seglar-sverige och utomlands. Det är mycket bra han skriver (fokus är ju på BRA segling), men det finns även ämnen som inte intresserar mig så mycket och det finns även åsikter som Peter har som jag inte håller med om. Inget konstigt med det. Även om jag inte är av samma åsikt så betyder det inte att jag går bärsärk för det. Det går väl att diskutera det på en saklig och bra nivå och inte bara sätta igång och skälla som ett jäkla nättroll. Och är man så full av åsikter så varför inte starta en egen blogg och dra sina analyser där?
När det blir åsiktskiljaktigheter, dubbla budskap, dålig information eller vad det nu råkar vara etc så behöver man ju inte falla offer för konspirationsteorier.
Det behövs mer kärlek och mindre hat. Speciellt på nätet.
Det finns dom här som inte är anonyma och jag respekterar deras åsikter högre än dom som kastar ur sig något anonymt. Det finns dom som sakligt kan argumentera för/emot och det finns dom som vill kräkas upp något.
Vem är du, vem vill du vara?
//Johan Wallinder