Äntligen fredag…
This is the shit.
De nya IMOCA 60 ser ju helt otroliga ut. Att segla den här solo runt jordklotet lär bli någonting utöver det vanliga. Sedan lär det väl inte vara helt bekvämt att leva ombord när man håller det här tempot (enligt uppgift blåser det 15 m/s)…
Det är bara att konstatera att både VO65 och AC45 känns extremt mesigt nu…
Fredde
Aug 28, 2015 @ 07:52
woooooow!!
Dum fråga: fungerar månne kölen också som lyft? 1:34 in i videon ser man att det för ett par sekunder “kaviterar” vid hela kölbladet ?
Instämmer att det kan vara väääldigt obekvämt att segl jorden runt med dendär! häftig lutning ofta dessutom
Peter Gustafsson
Aug 28, 2015 @ 08:07
Ja, kölen är vinklad för att ge lyft. Enda haken är att den då också bidrar till krängningen.
Här finns en bra presentation där man går igenom konceptet:
http://www.blur.se/2015/07/21/vplp-foiling-week-2015/
sjörövaren
Aug 28, 2015 @ 10:36
Gör den någon båtfart, snittfart/toppfart?
F424
Aug 28, 2015 @ 10:53
Ser ju heeelt sjukt ut!
Hur skall någon orka driva en sådan båt ensam non-stop runt jorden? Inredningen kan ju inte bestå av annat än ett hav av saccosäckar och stötdämpande material annars slår man ju ihjäl sig:-)
Skulle vara intressant att veta performance på denna vs en VO65a. Någon som vet?
Undrar förresten varför de inte sätter en större “spryrail” (eller vad skall kalla det) i främre delen av skrovet men uppgift att 1) Lyfta stäven med sprutet 2) minska mängden vatten över däck.
Medströms
Aug 28, 2015 @ 11:02
Fast på filmen är de ju två gubbar ombord – då är det ju en “walk in the park…”. Helt otroligt att någon VILL segla jorden runt i en sådan torktumlare. Det får ju Göran Kropps cykeltur till Mount Everest, klättra upp utan syrgas och sedan cykla hem vara som just “a walk in the park”
Filip
Aug 28, 2015 @ 11:08
wow, det helt känns helt orealistiskt att DSS fenorna, riggen, kölen och stackarn som skall hålla fast sig utan att gå sönder i smulor runt jorden..
Mikael Johansson
Aug 28, 2015 @ 12:12
Genom Pater Noster-skären bara.
Andreas
Aug 28, 2015 @ 18:31
Ja shit vad coolt! Att grejerna håller.
Måste det vara utriggare på den för att klara hållfastheten de går ju ner i vattnet…
Men detta kommer ner på en class 40 snart?
Adam Persson
Aug 28, 2015 @ 19:26
Faktum är att det inte räcker, inte ens med utriggare. Med foils i lä och upp till 38 graders cant på kölen kan de generera så mycket rätande moment att de knäcker de ny one-design masterna…
Peter Gustafsson
Aug 28, 2015 @ 20:38
Class 40 har ju andra regler, med fast köl och så vidare, för att hålla nere kostnaderna och kunna attrahera amatörer med begränsad budget.
Jag tror den kommer att bli helt ok att segla i de längre vågor som Vendee Globe avgörs i. NKE håller på med helt nya aoutopiloter och med så mycket lyft (och fart) så kommer den att bli lättare att hantera än de gamla båtarna. Jag skulle tro att det är ganska mycket show-off i den här rullen :-)
Henrik Nordqvist
Aug 28, 2015 @ 19:02
Jeeez, ser blött ut!
jonas a
Aug 28, 2015 @ 22:54
Tydligen begränsar imoca reglerna bla hur bred fören får vara och antalet fenor. Skulle vara intressant att se om någon skulle ha vågat testa med en “scow bow” och om de hade varit bättre med två vanliga daggeboards plus en dss-fena likt infiniti 100 http://www.dynamicstabilitysystems.com/infiniti-100s/
Sillstryparn
Sep 1, 2015 @ 08:23
Vilket prestandakliv!
Om prylarna håller lär nog det gamla Vendéé rekordet ryka all världens väg.
Sebastian
Sep 10, 2015 @ 19:50
“dance la brice” är nu paxat som pepparkaksbåttema av Team Javelin, Trelleborg. Konstruktionsritningar erhölls från Edmond Rotchild idag. :) :) :)