Skip to content

14 Comments

  1. Fredde
    Aug 28, 2015 @ 07:52

    woooooow!!

    Dum fråga: fungerar månne kölen också som lyft? 1:34 in i videon ser man att det för ett par sekunder “kaviterar” vid hela kölbladet ?

    Instämmer att det kan vara väääldigt obekvämt att segl jorden runt med dendär! häftig lutning ofta dessutom

    Reply

  2. sjörövaren
    Aug 28, 2015 @ 10:36

    Gör den någon båtfart, snittfart/toppfart?

    Reply

  3. F424
    Aug 28, 2015 @ 10:53

    Ser ju heeelt sjukt ut!
    Hur skall någon orka driva en sådan båt ensam non-stop runt jorden? Inredningen kan ju inte bestå av annat än ett hav av saccosäckar och stötdämpande material annars slår man ju ihjäl sig:-)
    Skulle vara intressant att veta performance på denna vs en VO65a. Någon som vet?
    Undrar förresten varför de inte sätter en större “spryrail” (eller vad skall kalla det) i främre delen av skrovet men uppgift att 1) Lyfta stäven med sprutet 2) minska mängden vatten över däck.

    Reply

  4. Medströms
    Aug 28, 2015 @ 11:02

    Fast på filmen är de ju två gubbar ombord – då är det ju en “walk in the park…”. Helt otroligt att någon VILL segla jorden runt i en sådan torktumlare. Det får ju Göran Kropps cykeltur till Mount Everest, klättra upp utan syrgas och sedan cykla hem vara som just “a walk in the park”

    Reply

  5. Filip
    Aug 28, 2015 @ 11:08

    wow, det helt känns helt orealistiskt att DSS fenorna, riggen, kölen och stackarn som skall hålla fast sig utan att gå sönder i smulor runt jorden..

    Reply

  6. Mikael Johansson
    Aug 28, 2015 @ 12:12

    Genom Pater Noster-skären bara.

    Reply

  7. Andreas
    Aug 28, 2015 @ 18:31

    Ja shit vad coolt! Att grejerna håller.
    Måste det vara utriggare på den för att klara hållfastheten de går ju ner i vattnet…
    Men detta kommer ner på en class 40 snart?

    Reply

    • Adam Persson
      Aug 28, 2015 @ 19:26

      Faktum är att det inte räcker, inte ens med utriggare. Med foils i lä och upp till 38 graders cant på kölen kan de generera så mycket rätande moment att de knäcker de ny one-design masterna…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 28, 2015 @ 20:38

      Class 40 har ju andra regler, med fast köl och så vidare, för att hålla nere kostnaderna och kunna attrahera amatörer med begränsad budget.

      Jag tror den kommer att bli helt ok att segla i de längre vågor som Vendee Globe avgörs i. NKE håller på med helt nya aoutopiloter och med så mycket lyft (och fart) så kommer den att bli lättare att hantera än de gamla båtarna. Jag skulle tro att det är ganska mycket show-off i den här rullen :-)

      Reply

  8. Henrik Nordqvist
    Aug 28, 2015 @ 19:02

    Jeeez, ser blött ut!

    Reply

  9. jonas a
    Aug 28, 2015 @ 22:54

    Tydligen begränsar imoca reglerna bla hur bred fören får vara och antalet fenor. Skulle vara intressant att se om någon skulle ha vågat testa med en “scow bow” och om de hade varit bättre med två vanliga daggeboards plus en dss-fena likt infiniti 100 http://www.dynamicstabilitysystems.com/infiniti-100s/

    Reply

  10. Sillstryparn
    Sep 1, 2015 @ 08:23

    Vilket prestandakliv!
    Om prylarna håller lär nog det gamla Vendéé rekordet ryka all världens väg.

    Reply

  11. Sebastian
    Sep 10, 2015 @ 19:50

    “dance la brice” är nu paxat som pepparkaksbåttema av Team Javelin, Trelleborg. Konstruktionsritningar erhölls från Edmond Rotchild idag. :) :) :)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.