What’s Up 1536
Debrief i Artemis.
Maxi Yacht Rolex Cup & Rolex Maxi 72 World Championship på Costa Smeralda. Clipper Race har startat i London för första etappen till Rio.
M32 Series landar i Helsingfors.
Här hemma är det Havskappseglings-SM i Arkösund, Nordic Yachts Open, Gran Prix, Segelbåtens dag och säkert massa andra kul race.
Sam V
Aug 31, 2015 @ 10:11
S606K hämtar sig från Allsvenskan och arrangerar Stockholms 606-regatta på Stora Värtan utanför Stockholm. Det är den fjärde av årets fem rikscupseglingar för 606, landets mest aktiva kölbåtsklass.
http://www.s606k.se/stockholms-606-regatta/
http://606-forbundet.se/
Ulf Palm
Aug 31, 2015 @ 13:53
SXK kör 24-timmars runt hela kusten fredag till söndag. Kolla på 24-timmars.nu för lokal info där du är. På västkusten har vi gemensam målgång på Stora Dyrön på lördag kväll med middag på Dyrö Krog i Nordhamnen (anmälan snarast om man vill vara med på middagen).
GKSS kör sin medlemssegling, “Septemberseglingen”, på lördag.
Henrik Johnsson
Aug 31, 2015 @ 19:07
Svenska 2.4mR Förbundet och Vadstena Segelsällskap arrangerar rankingsegling till helgen.
http://www.swe24metre.com
Henrik
Peter Gustafsson
Sep 2, 2015 @ 09:06
Pelle Pedersen
Sep 2, 2015 @ 09:11
Kan vi klämma in detta nästa år?
Peter Gustafsson
Sep 2, 2015 @ 09:13
Shetland, ÅFOR, Danmark Runt, Middle Sea Race, Caribeean 600… so many choices :-)
Mats V
Sep 2, 2015 @ 16:45
Nu 90 båtar anmälda till Nordic Yacht Open. Rekord och kul!
Peter Gustafsson
Sep 5, 2015 @ 23:24
Återigen ser man att det är skillnad på arrangörer och arrangörer.
Nordic Yachts Open samlade 89 båtar vilket så klart är rekord för ett race som bara funnits i 4 år. Resultatlistan ligger så klart uppe sedan länge och man har just skänkt 15.000 till Barncancerfonden och #sailofhope.
Samtidigt har Septemberseglingen (GKSS) och Robline Skagen Race (SS Fram) som vanligt inte lyckats prestera några resultat. Och deltagarantalet är som vanligt runt 20 båtar.
De är jättekul race på vattnet, och med lite högre ambition så skulle man kunna göra något bra.
Peter Gustafsson
Sep 6, 2015 @ 12:38
En kul grej (eller egentligen inte alls så kul) är när arrangören vill att man skall uppge besättningens anhöriga och deras telefonnummer. För att segla 20 distans från Långedrag till Marstrand.
http://www.gkss.se/globalassets/kappsegling/septemberseglingen/2015/150903-besattningslistasept15.pdf
När exakt förväntas man använda sig av denna information?
När en båt går under med man och allt? Om något händer min fördäckare så är jag kapabel att själv ringa till hans sambo. Eller ta de actions som krävs.
Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
Sep 7, 2015 @ 11:00
Nu har Byxelkroken 43 anmälda och ett antal till som ska segla. Tror att en väg att få fler båtar till den här typen av evenemang är att ha viss rabatt på avgiften vid anmälan före en viss dag – då ser andra att det är många anmälda och kommer på det viset att anmäla sig själva. Klart trevlig kappsegling – för min del blir det 4:e året i rad på samma gäng – i år så glider vi fram i min båts storasyster igen – J105!
Peter Gustafsson
Sep 7, 2015 @ 21:29
Resultat från Robline Skagen Race. Grattis till Pelle Lindell och Cheetah 30.
http://ssfram.com/Resultat/FSE_Skagen_Race_tot_2015.pdf
Peter
Sep 8, 2015 @ 09:07
Grattis till Pelle och Micke!
Jag såg att franska FFVOILE bedömer att en Pogo 850 (med mindre undanvindssegel) går lika fort som en First Class 7,5 och X-372 MH. I SRS fått Pogon 1,185 (utan shorthanded avdrag) medan First 7.5 ligger på 1,238 (med lite mindre segelytan än I HN) och X-372 MH ligger på 1,222 (alla mätbrevsbåtar).
Har fransmännen så fel med Pogo 850?
Anders Nilsson
Sep 8, 2015 @ 09:27
Skulle gissa att det är inom SRS felmarginal ;-)