Är ni med i en seglingsklubb?
I samband med med diskussionerna om hur svensk segling skall finansieras, så kommer man alltid tillbaka till klubbarna och vad de egentligen ger för mervärden för sina medlemmar. Sedan är det ju så att några av oss är med i minst tre klubbar, medan andra helt lämnade klubben då man slutade att segla aktivt.
Jag tänkte kolla läget…
seglaren
Oct 30, 2015 @ 23:15
jag saknar några alternativ. en klubb kan ha lämnat SSF men om jag är medlem i en klubb så kan det vara en klubb som är ansluten eller ej. det framgår inte.
En annan fråga i samband är ju vilken inriktning klubben har. Det dyker upp lite här och där avknoppningar där den stora klubben inte längre vill betalar medlemsavgift till SSF för de 80-90% som aldrig kappseglar. Bedrivs ingen verksamhet så kan avgifterna ligga strax över avgifterna till SSF + lite till distrikt kanske… En kappseglare har kanske valt att vara endast i en sådan klubb? eller efter en sådan uppdelning i två klubbar?
De som kappsegla är ju tvungna att vara medlem i en klubb ansluten till SSF (borde var en stor del som läser den här bloggen) och där finns ju olika alternativ. Kan ju vara intressant varför man är medlem i en klubb också.
S73 Calluna
Oct 31, 2015 @ 09:51
Svarsalternativen passar tyvärr inte in på min situation. Jag är medlem i en klubb som valt att lämna SSF p g a vi är väldigt få som kappseglar. För att kunna kappsegla är jag därför även medlem i en annan klubb som är anslutna till SSF. Således är jag dels medlem i en klubb som valt att lämna SSF samt dels i två klubbar. Jag tror att denna situation bland oss som SRS-seglar inte är särskild ovanlig.
Peter Gustafsson
Oct 31, 2015 @ 10:21
Då tror jag att de flesta svarar att man är med i en klubb?
Detta är ingen vetenskaplig undersökning, utan ett sätt att konfirmera några saker:
a) folk är med i flera klubbar. 159 personer ovan räknas som 260 personer i statistiken, vilket så klart gör ganska stor skillnad om man skall finansiera ett förbund med bara de som är aktiva.
b) ett fenomen som jag upptäckt är att seglare som gått till en stor klubb för att vara aktiva, lämnar den när man bara “kappseglar på kul”. Ex går seglare till GKSS för att segla matchracing, men när man trappar ner så lämnar man också klubben – som kanske inte kan fånga upp dessa i andra aktiviteter. Jag har några sådana i min besättning – och 8% anger ovan att de lämnat sin klubb.
seglaren
Oct 31, 2015 @ 21:08
det saknas ju i frågan om klubben är ansluten utom i fallet där klubb har lämnat SSF. För att driva det på sin spets skulle det vara möjligt att ingen av de svara vara med i en klubb ansluten till SSF.
lyckligtvis är det inte så men frågorna går ju inte att koppla till finansiering av svenska segling som de är formulerade.
visst finns det olika skäl varför vi är medlem i en klubb och då är det troligtvis olika skäl om man är medlem i flera klubbar. Frågorna fångar dock ingenting av det.
Peter Gustafsson
Oct 31, 2015 @ 21:34
Nu skall ju inte siffrorna användas i ett Excelark på SSF, men ger ändå en bild av att 100 medlemsavgifter kommer från drygt 60 personer. Så nog har vi fått veta lite mer?
Varför man väljer att vara medlem i en viss klubb kan ju vara något att fundera på för respektive klubb (om man nu inte redan har grym koll på varför folk är medlemmar – eller slutar vara det). Jag har aldrig fått frågan…
seglaren
Oct 31, 2015 @ 21:50
Hur menar du att 100 medlemsavgifter kommer från 60 Personer? Kan väl inte gäller medlemsavgift till SSF då den frågan inte ställdes. Spelar det någon roll om medlemsavgifter till klubb kommer från samma eller olika personer?
Frågan om varför man är organiserad kan vara bra att veta om man vill locka medlemmar. det gäller klubb men på även förbund.
Stefan K
Oct 31, 2015 @ 22:43
Tror nog de flesta är medlemmar i en båtklubb för att få tillgång till vinteruppläggning/hall, ev. byggplatsen och kanske klubbholme.
Tycker märkligt om typ “segelsällskap” inte är anslutna till SSF.
Seglarhälsningar
Stefan K som är trippelansluten till såväl SSF, SBU(kollektivansluten) och individuellt självvald medlem i SXK.
seglaren
Oct 31, 2015 @ 23:28
Det finns dock många klubbar som är anslutna endast till SBU eller inte alls och är man bara intresserad att båtplats sommar som vinter och/eller klubbholme så ligger ju en klubb med den inriktning nära till hands. Var behövs då SSF idag? Här är ju risken större att dessa klubbar lämna SSF om de är anslutna när medlemmarna i klubben inte ser nyttan och ökade avgifter till förbundet kan trigga funderingar.
Vill man kappsegla krävs ju SSF-anslutning. här kan det ju också finnas olika anledningar. Erbjuder klubben det jag vill ha för utveckling inom kappsegling? Eller jag vill kanske bara ha låg medlemsavgift så att jag kan kappsegla?
Vidare kan medlemskap vara kopplade till att barnen ska ha sina aktiviteter i klubben också. Även där finns oftast kontakt till SSF.
SXK är ju speciellt i sammanhanget…
Peter G
Nov 1, 2015 @ 07:53
Montera ihop SSF, SBU o Sjöräddningen.
Detta blir ett paket.
För vem vill hoppa Sjöräddningen och man får med SSF o SBU.
Peter
Steffo
Nov 1, 2015 @ 17:25
En sammanslagning har ju 2 ggr röstats ner. Senast var det Småland som förslog att SSF skulle se om det fanns möjligheter till ett samgående. Tyvärr är medlemmerna i båda organisationerna övertygade om att motparten skall ta över och styra och ställa. Och därmed livrädda för att bli ett paraply. Lite moment 22 alltså….
Peter
Nov 2, 2015 @ 16:15
vet ej om det är medlemmarna överlag är övertydade om att motpart skall ta over och styra och ställa men tydligen de som rösta på respective “riksdag”. Tror även att en del diskusioner kring distriktindelning och medlemsavgifter/ekonomi I ett gemesamt förbund bidrog.
Steffo
Nov 3, 2015 @ 12:47
Peter. Du har nog rätt i att alla medlemmar inte har den inställningen men de som bestämde.
Nu hade det nog förslaget om en sammanslagning gått i genom på SSF´s seglardag men då SBU redan sagt nej några timmar tidigare föll allt ihop.
Tomas N
Nov 2, 2015 @ 12:09
Jag har varit med i en klubb sedan jag var barn. Har fortsatt vara med för att ha plats för min båt sommar och vinter (givetvis också för kamratandan). Jag kappseglar, mer frekvent förr om åren, lite mer sporadiskt på senare år. Min gamla klubb är ett “Segelsällskap” men har fördelning motor-/segelbåtar ca 50/50. Man har nu bestämt att gå ur SSF då vi endast är ett par st som kappseglar ibland. Har köpt större båt och pga gamla klubbens begränsningar varit tvungen att gå med i ytterligare en klubb för att få upp båten på vintern. Tyvärr är inte heller den klubben med i SSF. Detta innebär att jag måste gå med i en tredje klubb för att kunna fortsätta kappsegla, om än sporadiskt. Är dessutom med i SXK och SSRS :).
Tomas
Stefan K
Nov 3, 2015 @ 00:22
Förstår inte varför seglare inte kan bli medlemmar i SSF, precis som att man kan bli medlem i SXK?
SSF o SBU har ju f.n. inga personer som medlemmar, dom har föreningar/båtklubbar.
Går verkligen inte detta att ändra på?
Stefan K
seglaren
Nov 3, 2015 @ 19:50
du kan ju lägga en motion…
Stefan K
Nov 3, 2015 @ 23:21
Nej det kan jag inte. Motioner kan bara läggas av DSF, klubbar och klassförbund.
Alltså medlemsorganisationerna.
Stefan K
seglaren
Nov 3, 2015 @ 23:34
vem hindrar dig att lägga motion via din klubb?
Carl Peter Carlsson
Nov 3, 2015 @ 20:08
Varför vill du bli medlem direkt i SSF?
Stefan K
Nov 3, 2015 @ 20:45
Carl-Peter, jag har inget eget behov av individuellt medlemskap eftersom jag redan är kollektivansluten till SSF via Nyköpings Segelsällskap.
Individuellt medlemskap till SSF vore väl toppen för alla seglare som kappseglar, om deras moderklubb inte är SSF ansluten.
Stefan
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Per J
Nov 4, 2015 @ 10:51
på toppen av detta kommer klassförbunden, mer eller mindre “fyrkantiga”.. Ett exempel är SOF – Svenska Optimistjolleförbundet. För att få delta i det som kallas regionkval ska man va med i SOF (500 spänn tror jag det kostar). I senaste regionkvalrundan var det en stackars seglare (13-14 år?) vars föräldrar glömt betala. Vad händer? DSQ! Vet inte om det gått till “högre instans” för förnuftskorrigering…
Olle
Nov 4, 2015 @ 11:55
Det är liksom spelreglerna och finns angivet i förbundets regelverk, NOR, och deltagaren skall via rorsmansfötklaring intyga att de betalt medlemsavgiften. Inte särskilt konstigt egentligen, SOF ordnar regionala kval i fem regioner vid tre olika tillfällen. Dessutom tillkommer tre rikskval för de drygt 100 bästa från regionskvalen. Man ser också till att det arrangeras Lag-SM och ett par riksläger, regionläger samt storläger. Allt självfinansierat genom medlemsavgifter och ett gäng helt ideella människor!
Sen tycker jag att det är helt åt helvete att diska ett barn för att föräldrarna varit slarviga
Per J
Nov 4, 2015 @ 13:06
Olle, det är din sista mening är just poängen.. som avspeglar “fyrkantigheten”..
Olle
Nov 5, 2015 @ 12:20
SOF kan inte diska någon seglare, det kan bara protestkommitten göra!
Per J
Nov 4, 2015 @ 13:19
Vore också intressant att få officiellt vad anledning är att resultaten från regionkvalen i region 5 ännu inte är klara – sista seglingen var 6e september. Och precis som du skrev – det handlar om barn… Är det den sena betalningen som fortfarande spökar eller måhända en utdragen protestförhandling? Du kanske vet?
Carl Peter Carlsson
Nov 4, 2015 @ 15:31
Vad menar du med att föräldrarna varit slarviga? Det är väl seglaren som tävlar och skall vara med i SOF? Det är seglaren som hämtar medaljen och det är också seglaren som ansvarar … med stolta föräldrar som hejar på.
Jag har suttit i otaliga protestförhandlingar där man å ena sidan seglar om mästerskapsmedaljer eller kval till dito. Det skall vara fint, ärorikt och statushöjande för den lille knatten. Sedan när det blir fel, då är det inte hög nivå segling längre. Då är det “ju bara barn” och det är synd om dom. Då frågas det efter smidighet och undantag. Jag som domare tycker också att det är synd om dom, men det är klassförbundet som måste reda ut hur dom vill ha det och skriva reglerna därefter. Jag tar inte längre på mig uppdrag som domare där det handlar om barn och mästerskap.
Olle
Nov 4, 2015 @ 23:37
Har du barn i 12-13 års ålder, eller erfarenhet av det, :-)
Carl Peter Carlsson
Nov 5, 2015 @ 08:51
Jag har 10 års erfarenhet av att sitta i juryrummet och dömma kappseglande barn.
Olle
Nov 5, 2015 @ 10:28
Är det vanligt förekommande med kontohantering och inbetalning av räkningar bland barn i 12-15 års ålder?
Z
Nov 5, 2015 @ 11:12
Rimligt beslut. Du kanske ska sluta döma vuxna också?
Peter Gustafsson
Nov 5, 2015 @ 11:21
Alltid lika konstruktiva diskussioner :-)
Om nu inte Carl Peter vill döma mästerskap för barn, jag är glad att min dotter inte kappseglar och de absolut grinigaste människorna i seglingsvärlden är jolleföräldrar – så kanske det finns någonting där som inte här helt perfekt? Jag vet inte…
Olle
Nov 5, 2015 @ 12:02
Tur att dessa “griniga” föräldrar finns annars hade vi snart inga fler seglare eller funktionärer ;-)
Eller är ni rädda att själva bli “griniga” föräldrar?
Peter Gustafsson
Nov 5, 2015 @ 12:14
Ja, faktiskt :-)
Misstänker att kopplingen mellan “griniga överambitiösa föräldrar” och “kids som fortsätter segla” inte är så stark. Tvärtom visar undersökningar att 70% av barn slutar med sin idrott, många för att det inte är kul – just för att det tas på alldeles för stort allvar.
http://changingthegameproject.com/why-kids-quit-sports/
Även ungdomsbarometern pekar på att många letar efter sporter med möjlighet att utöva bara på skoj/utan att “satsa”.
Samtidigt är det ju som du säger, att de mest ambitiösa föräldrarna är ryggraden i klubbarnas verksamhet. Vilket så klart blir ett moment 22 om man tror att vi måste ha roligare och inte foka lika mycket på att fostra världsmästare.
Olle
Nov 5, 2015 @ 15:49
Det är naturligtvis beklagligt att ungdomar lägger ned sin aktiva idrott, problemet är störst i våra kagidrotter. Det ingen pratar om i lagidrotten är att det hade varit omöjligt att hantera intakta åldersgrupper ända upp till senior ålder, det finns helt enkelt inte tillräckligt resurser(hallar/planer).
Seglingen har andra “problem” som inträder vid 19 års ålder, för det är ungefär 60-70% som fortsätter efter 15 års ålder. Orsakerna till att många slutar (eller tar en paus) vid 19-20 är många. Studier, parbildning, lägenhet, högre studier men framförallt ekonomi! Man står inför några val, elitsatsning i en OS-klass, haha på ett kölbåtsprojekt, bli tränare/instruktör! Insteget till ett/pro är så ofantligt stort!
Men faktum är att ingen av våra nuvarande elitseglare/proffs är “selfemade”, alla är produkter av ett stödjande familj, eller “curlande” om ni föredrar det ordet!
Jag känner givetvis många som slutat i förtid, bland dem finns både “curlade” och icke “curlade”, men ingen av våra nuvarande toppseglare saknade ett otroligt engagemang!
micke
Nov 5, 2015 @ 16:00
Hej Olle. Jag menar att ”Curlande” och att stödja sitt barn i tex sin idrott är helt två olika saker. Att stötta är en sak som alla borde att ”Curla” en annan. Att ”Curla” sitt barn är i mina ögon när föräldern nästan vill mer än sitt barn, man gör sitt barn en så kallad björntjänst, i alla fall på sikt.
Olle
Nov 5, 2015 @ 17:49
Definitionen av “curling” och stöd finns nog i betraktarens ögon ;-)
Sten Bergqvist
Nov 5, 2015 @ 19:13
Känner inte alls igen din beskrivningen på jolleföräldrar. Skulle vilja påstå att de är mycket bra föräldrar med ett stort engagemang. I princip alla föräldrar som jag kommer i kontakt med är ett stort stöd till sina seglande barn och gör det på ett mycket bra sätt.
Peter Gustafsson
Nov 5, 2015 @ 19:40
Så är det så klart. Jag försöker bara förmedla ett externt perspektiv. Som dessutom verkar stödjas av en del forskning. Att tro att seglingen är avsevärt mycket bättre än andra sporter är kanske lite farligt. Ganska få klubbar arrar “segla på kul” för 16-åringar, men vill man åka på VM så passar man in på ett bättre sätt. I många andra sporter är motionsidrottare prioriterade – men inte i seglng…
Stor fråga dom vi inte löser här.
Olle
Nov 5, 2015 @ 20:06
Jag hade fel, det är faktiskt färre som slutar efter 15 år. Om vi tar JSM 2015 som exempel så var det 275 optimister och 248 äldre seglare. Av de 275 optimisterna så var det 30 som seglade XS (nybörjare)!
Men självklart är det avsevärt fler som går på seglarskola och som aldrig börjar kappsegla, de cruisar runt i viken tills de tröttnar.
Jag vill dock hävda att de som börjar kappsegla och sakta leds in i ett större sammanhang blir kvar, oavsett om de tidigt visar tecken på god förståelse eller inte! Här har föräldrarna chans att hjälpa till! Till skillnad från lagidrotten väljer seglaren att deltaga eller inte deltaga, ingen tränare gör den bedömningen!
Sten Bergqvist
Nov 5, 2015 @ 20:08
Alla 16-åringar som seglar gör det nog för att det är roligt. Av samma anledning som vuxna seglare tycker att MBBR är grymt roligt tycker ungdomar att det är kul med bra arrangemang och bra motstånd. Sjöscouterna bedriver den verksamhet som du eftersöker.
Olle
Nov 5, 2015 @ 20:13
Men Peter, du har ju tokfel! Alla klubbar som arrangerar tävlingar och öppna träningar gör just det du beskriver att de inte gör! Det finns inga krav att en seglare skall vara med i en elitgrupp, klubbarna har öppna träningar, seglaren väljer själv ambitionsnivån!
Det kan t.ex vara att segla klubbens poängsegling, Billdals Juniregatta eller Elitserien i E-jolle!
Peter Gustafsson
Nov 5, 2015 @ 20:31
Ok, tar tillbaka. Segelsporten har inga som helst problem att attrahera, och behålla, unga seglare. Skulle det finnas beror det helt på externa faktorer.
Olle
Nov 5, 2015 @ 20:41
Moget
Peter Gustafsson
Nov 5, 2015 @ 22:14
Nej, inte alls.
Men det finns heller ingen anledning att fortsätta en diskussion där jag försöker peka på relevanta undersökningar om vad som är viktigt för idrottande barn (inte deras föräldrar) – bara för att av föräldrarna bemötas av att jag har “tokfel” och borde söka mig till Sjöscouterna.
Jag förstår era ståndpunkter och beundrar ert engagemang. Men attityden hjälper nog inte till om vi skall ena, och utveckla, Svensk segling.
Olle
Nov 5, 2015 @ 22:40
De undersökningar du pekar på är inte specifikt för seglingen och du försöker plocka poänger från ett område du inte vill verka i!
Vart tror du våra toppseglare kommer ifrån? Jag kan säga dig att de är resultatet av engagerade föräldrar och bra ungdomsverksamhet i klubbarna!
Peter Gustafsson
Nov 5, 2015 @ 23:34
Jag är inte ett dugg orolig för våra toppseglare. Eller för de som de som går på seglargymnasium. Eller för optimist-kids med farsor i coach-båtar.
Däremot är jag oroligt för de som inte passar in i din eller SSFs bild över hur en seglare skall fostras. De som skall hänvisas till sjöscouterna. Eller SXK. De som RF har identifierat – men som tydligen inte finns i segelsporten. Förutom i andra länder med en bredare syn på segling som sport och fritidsaktivitet.
Ibland är jag osäker på att jag hör hemma i den sport du pratar om… Troligtvis inte.
Jag antar att seglare och klubbar kommer att fortsätta att rösta med fötterna. Men det är säkert så att den extra Seglardagen om ett par veckor har svaret på hur man driver ett litet förbund med fokus på de som seglar “på riktigt”.
Olle
Nov 6, 2015 @ 09:16
Du startade denna “diskussion” med en hård känga med orden “de absolut grinigaste människorna i seglingsvärlden är jolleföräldrar”
Då får du räkna med en motreaktion :-)
Peter
Nov 6, 2015 @ 17:08
med tanken på att ca.80-90% av SSF-medlemmar passer mer SXK än SSF’s kärnverksamhet så kan det ju vara farligt att hänvisa till att någon skulle passa till det ena eller det andra… ;-)
Tobbe
Nov 8, 2015 @ 22:05
Jag har många års erfarenhet som jolleförälder, och våra barn har även sysslat med andra idrotter. Jag känner inte igen bilden att segling, som idrott, sorterar bort individer i någon mer omfattning en andra sporter. Då fann jag fotbollen som mer extrem.
Det är svårt att platsa i ett fotbollslag som 16-åring om du inte vill satsa hårt.
Segling är en idrott som kräver enormt föräldrarengagemang. Både i nedlagd tid och pengar. En säsong kostar oss mellan 80-100 kSek. Vi tycker det är skitkul, och det är snarare jag som får bromsa pga av att jag inte kan lägga mer tid och pengar.
Är du som förälder inte beredd att lägga detta engagemang, så blir det svårt för ditt barn att komma ut på arenorna. Ingen annan förälder kommer ha möjlighet att göra ditt jobb, och definitivt inte ta kostnaden.
Därför (tror jag) upplever man som utomstående att föräldrarna på de större jollearenorna är “extrema”.
Men det är alltid sorgligt när man ser ett barn man vet skulle kunna gå lång om bara föräldrarengagemanget fanns där. Men vi andra har inte möjlighet att hålla med båtar och utrustning. Inte heller har vi möjlighet att ordna med resor och uppehälle. Klubbarna som organisation har heller inte den möjligheten. Inte ens på de stora klubbarna, och helt omöjligt på de mindre klubbarna.
Och som 15-åring är det inte så kul att bli frånseglad av en 10-åring, som får åka i väg på stora tävlingar och bra läger. Och då slutar man. Kvar blir bara barn till “extrema föräldrar”.
Olle
Nov 4, 2015 @ 14:51
Jag tror att ett par ärenden ligger hos SSFs regelkommitte för överklagan. Menyer berör klassförbundsavgiften!
Allan W
Nov 4, 2015 @ 15:05
Kollar man måldokumentet för 2014 http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_125669/cf_104/M-ldokument_2014_3.PDF så borde SSF döpas om till SJF. All kölbåtssegling är motionärsegling enligt SSF. SSF vill nu att motionärerna ska betala för eliten. Hur detta ska göra att fler kappseglar förstår jag inte då det är redan idag problem med gastar på SM som har missat att de inte är anslutna till SSF. Vet inte om jag själv tycker det blir så roligt att behöva regga folk för att de ska få kappsegla och öka på med mer bokföring.
Anders Nilsson
Nov 4, 2015 @ 18:23
Hej Allan W
Tänker du på den här punkten? Hur får du detta i så fall till att vara all kölbåtskappsegling? Om inte var står det i måldokumentet?
6. Målsättning: Öka vår konkurrenskraft i OS klasser och i icke-OS-klasser med hög internationell
konkurrens.
Strategi: Skapa ett komplett, långsiktigt utvecklings- och träningsprogram i alla de klasser där vi
försöker konkurrera i världstoppen. Programmet skall omfatta både seglarna i
världstoppen och de som bedöms vara på väg dit.
micke
Nov 4, 2015 @ 15:39
Håller med Carl Peter Carlsson. Kanske lite kontroversiellt i det här landet men faktum är att det är seglaren som bär ansvaret. Kan man segla regionskval så bör man också kunna hålla koll på vad som krävs för att deltaga om man är 13-14 år. Vi curlar sönder våra barn i det här landet, tro mig jag är en som gjort likadant och det får man äta upp senare. Det är bra om barnen (i alla fall om man nått högstadieålder) får lära sig vad som gäller för att få deltaga och få ta del av eventuella konsekvenser om man missat något precis som konsekvensen blir att man får bära hem en medalj om man gör rätt och lyckas i sin segling.
Olle
Nov 5, 2015 @ 10:36
Jag har nog “curlat” mina barn också, speciellt i frågor dom rör transporter av båtar, körning till och från träning, betalt räkningar (startavgifter och olika medlemsavgifter), administrerat krångliga anmälningsmoduler. Jag kanske är en dålig förälder som tycker att den unge seglaren skall fokusera på själva seglingen för tids nog får de hantera ekonomi och byråkrati samt transportera sig själva!
Ångrar inte en sekund av mitt understöd till mina barn som nu är vuxna och fortfarande kappseglar!
srsseglaren
Nov 5, 2015 @ 11:41
Var och en gör kanske sin bedömning på vad som är rimligt.
Om man skall gissa så är det antagligen mycket ovanligt att 12 till 13 åringar sköter fakturor ?
Därmed inte sagt att det är OK att segla utan att man gör rätt för sig, no pay no price, blir några tråkiga familje middagar där föräldrarna får skämmas för sina misstag men hur skall det annars fungera?
Betalar i efterhand om man får ett pris ?
Olle
Nov 5, 2015 @ 11:57
Det handlar troligtvis inte om ett medvetet beteende att sätta i system, snarare ett tecken på att få livspuzzlet att gå ihop. Som jag nämnt tidigare så är det nog inte vanligt att 12-15 åringar sköter inbetalningar m.m
Skulle man hårdra vad som hände i regionkvalet så var det 25 av 100 seglare som inte betalt klassförbundsavgiften trots att det stod i NOR, SOFs tävlingsreglemente och att varje seglare skriftligen på rorsmansdeklarationen intygade att de hade betalt avgiften. Seglarna har ju rimligtvis ingen anledning att tro annat än att deras föräldrar har koll på ekonomin!
Carl Peter Carlsson
Nov 9, 2015 @ 10:16
Fakta i målet verkar vara att klassförbundet har skrivit in i reglerna att avgiften skall vara betald innan start. Det betyder att klassförbundet har tagit ställning till hur de vill ha det. Betänk att klassen uteslutande handlar om barn som seglar. Då är det inte upp till juryn att göra en annan bedömning “för att det är barn”. Att 25% av seglarna felaktigt intygat att de betalat avgiften betyder att de också lever med risken att få ta konsekvenserna. Nu har någon protesterat mot en seglare och då kommer juryn att besluta utifrån vad som står i reglerna. Det är så det fungerar! Därdör måste klassförbunden ta ansvar för att formulera regler som gör att barnen inte kommer i kläm. Kanske begär vi för mycket av klassförbunden, att få det “rätt”. Skulle det fungera bättre om vi centraliserade regelskrivandet till förbundet?
srsseglaren
Nov 9, 2015 @ 15:01
“Fakta i målet” blev ett bra inlägg.
Henrik
Nov 9, 2015 @ 21:19
Optimistjollen är redan administrerad centralt av ISAF eftersom det är en internationell klass, sedan får internationella optimistförbundet önska sig regeländringar genom att skriva till ISAF.
Läste lite av klassreglerna och dessa är lite roliga/lustiga. Saxat från klassergeln
“4.6 If there is a national Optimist Class Association of the country in which the boat is registered the owner shall be a member. Where a boat is sailing in an international regatta the competitor shall be a member of a national Optimist association or other body which is itself a member of the IODA as defined in IODA Article 3(a).”
http://www.sailing.org/tools/documents/2015ClassRulesREV-%5B18557%5D.pdf
Som jag tolkar detta så är det ägaren till båten som ska vara medlem i nationella klassförbundet, troligtvis oftast föräldrarna som har betalt båt och står på försäkringspapprena. Undrar hur många föräldrar som är medlemmar? På internationella regattor skall även rorsman vara medlem i nationellt klassförbund.
Sedan har Svenska Optimistförbundet sina egna tävlingsbestämmelser som gäller vid (saxat från dokumentet) “Tävlingsbestämmelserna beskriver kvalsystemet för uttagning till representationslag för optimistjolle, reglerar genomförande av region- och rikskval samt uttagning till lagsegling.”
Vidare står det om villkoren att deltaga vid kvaltävlingar så ska rorsman vara medlem, alltså måste både båtägaren och rorsman vara medlem i klassförbundet, undrar hur det är i verkligheten..
“Villkor för deltagande
A. För att delta i Regionval krävs att
Rorsman är medlem av en klubb som är ansluten till Svenska Seglarförbundet (SSF).
Rorsman är medlem i Svenska Optimistjolleförbundet (SOF) och har erlagt medlemsavgift.
Rorsman är anmäld och har inbetalt anmälningsavgift till regionkvalsarrangör.
Båten är registrerad hos SSF och innehar giltigt mätcertifikat. (Se IODA klassregler för Optimist.).
Rorsman deltar i regionkval i den region som seglarens hemmaklubb tillhör.
Rorsman skall ha en ansvarsförsäkring om minst SEK 5 miljoner.
Vid förhinder:
Dispensansökan skickas till Svenska Optimistjolleförbundets sekreterare.
Svenska Optimistjolleförbundet beviljar dispenser endast i särskilda fall eller i händelse av sjukdom som kräver läkarintyg, sjukhusvistelse eller motsvarande. Varje dispens behandlas individuellt av Svenska Optimistjolleförbundet.
Om lagseglingarna i Berlin eller Lag-EM krockar med ett regionkval erhåller de deltagande seglarna dispens.
Seglare som erhåller dispens får poäng i de seglingar denne har fått dispens för motsvarande medelpoängen i alla övriga seglingar i regionkvalen (inklusive sådana som denne ”räknar bort”)
B. För att delta i rikskval och representera Sverige krävs i tillägg till A att:
Rorsman skall vara folkbokförd i Sverige, vara svensk medborgare eller stadigvarande bosatt i Sverige.
Rorsman skall ha kvalificerat sig till rikskval genom regionkval.
Rorsman har inbetalt rikskvalsavgift till SOF.
Vid förhinder:
Inga dispenser ges till rikskval.
C. För att delta i Lag-SM krävs i tillägg till A:
Seglare i respektive lag ska vara medlem i samma klubb.
Seglare/rorsman skall vara folkbokförd i Sverige, vara svensk medborgare eller stadigvarande bosatt i Sverige.”
http://old.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_16422/cf_32/T-vlingsbest-mmelser_Svenska_Optimistjollef-rbunde.PDF
Om detta kan man tycka mycket, det är inte så svårt att ta reda på hur det ska vara, och som förälder till ett barn i 12-15 års åldern kan man nog inte begära att barnen ska läsa och förstå dessa dokument när inte ens föräldrarna är mogna den uppgiften
Det är här som klassförbunden har en uppgift att förklara hur det ska vara och om medlemmarna tycker att det är fel så får man arbeta inom klassförbundet för att få till en förändring.
Min personliga åsikt är att medlemskap i ett klassförbund inte ska vara obligatoriskt för att få delta, det är viktigare att få ut seglare på banan än att jaga dom sista medlemsintäkterna. Sedan är det väldigt bra att vara medlem i förbundet för att ge förbundet den ekonomiska möjligheten att göra det jobb som krävs för att administrera klassens aktiviteter nationellt och internationellt. Inga medlemmar, ingen segling.
Slutligen vill jag också skriva att jag tycker det är synd att våra framtida seglare ska bli diskade i en tävling för att oftast föräldrarna har slarvat / ej förstått.
Olle
Nov 10, 2015 @ 00:38
Henrik, det är i princip bara kvaltävlingar och mästerskap som kräver medlemsskap. Det finns så många andra regattor att,segla, och ingen blir ju tvingade att segla kval och mästerskap. Man får ändå ge SOF cred för den insats de gör, fem regioner anordnar tre regionskval (15 tävlingar), tre rikskval, Lag SM och regionala och nationella träningssamlingar. Man är representerade på internationell förbundets årsmöten (IODA) som avhålls på optimist VM. Det är rätt mycket administration och jag vill påstå att detta är ett av Sveriges mest välskötta och framgångsrika klassförbund och har så varit sedan början av 1960-talet.
Sten Bergqvist
Nov 10, 2015 @ 06:42
100% av pengarna som klassförbunden tar in används till seglarna i den egna klassen.
seglaren
Nov 10, 2015 @ 20:46
en del av pengarna går väl till SSF. sen kan man ju diskutera om det kommer tillbaka i någon form…
Henrik
Nov 10, 2015 @ 22:09
Olle, jag håller med om att SOF gör ett gediget arbete med klassen och ska självklart ha all cred för det. Det jag försökte visa var är vad som står i reglerna, för om det är som du skrev i ett tidigare inlägg att det var 25 av 100 seglare som inte var medlemmar i förbundet så har man nog inte varit tydlig i sin information.
Det finns en intressant vinkling på problemet i kappseglingsreglerna paragraf 78
78 MÄTBREV OCH ÖVERENSSTÄMMELSE MED KLASSREGLER
78.1 En båtägare och varje annan ansvarig person ska se till att båten hålls i överensstämmelse med klassreglerna och att mätbrevet, om det finns ett sådant, fortsätter att
vara giltigt.
78.2 När en regel kräver att ett giltigt mätbrev visas upp eller verifieras innan en båt
kappseglar, och det inte kan göras, får båten kappsegla under förutsättning att kappseglingskommittén får en försäkran, undertecknad av den ansvariga personen, att
ett giltigt mätbrev finns. Om mätbrevet inte visas upp eller verifieras före tävlingens slut, ska båten diskvalificeras i samtliga kappseglingar i tävlingen.
78.3 När en tävlings besiktningsman eller mätman finner att en båt eller personlig utrustning
inte överensstämmer med klassreglerna, ska denne skriftligen rapportera det till kappseglingskommittén.
Här kanske man kan tolka det så att man ska få chans att rätta sitt fel innan regattan har slutat och om man inte har gjort det så blir man diskad. I 78.1 står det att man är ska hålla båten i ett sådant skick att den följer klassregeln, detta borde även gälla inbetalda medlemsavgifter om dessa krävs i klassregeln. Men det är diffust vad som egentligen menas.
Det som jag tycker är besvärande är att seglaren intygar att allt är okej trotts att man inte betalt avgiften, alltså ett brott mot regel 2 ärlig segling och 69 sportmansmässigt uppträdande.
Allt detta skulle kanske lösa sig om man gör som i många andra länder där det krävs att man visar upp ett intyg på att man ä medlem i förbundet, då skulle det bli stopp redan vid registrering, och då borde det gå att lösa en medlemsavgift på plats för dom som inte är medlemmar.
seglaren, avgiften till seglarförbundet för ett klassförbund är 2000 kr per år och eventuellt en extra av på 500 kr om man har en extra klassregel. Så inga stora kostnader för ett stort klassförbund, det intressanta är att man betalar en fast avgift som inte är baserad på medlemsantal. Fast det kanske är bra, vad vet jag?
seglaren
Nov 11, 2015 @ 20:35
I känner inte till SOF’s budget, troligtvis är det inte mycket men det blir inte 100%. ;-)
Allan W
Nov 5, 2015 @ 09:09
Ett urklipp ur måldokumentet:
//
Elit (junior och senior)
• Delmål:
Säkerställa att vi har fler OS satsande besättningar mot OS 2016 och 2020 än vad vi hade mot 2012.
I basklasserna (49er, 49er FX, Laser, Laser Radial) skall det finnas så många besättningar så det går att
etablera effektiva träningsgrupper. Säkerställa att landslagsseglarna får det stöd som behövs för en
framtida OS, VM, EM och Världscup-medaljer.
• Delstrategi:
Genom ett träningsprogram i OS klasserna som lockar och ger fler möjlighet att satsa säkerställer vi
såväl kvantitet som kvalitet.
Genom ett fortsatt gott samarbete med SOK/RF och positiv resultatutveckling av våra bästa
landslagsseglare ingår våra bästa seglare i SOK:s Topp- och talangprogram.
//
Finns inga kölbåtar bland OS-klasserna vad jag känner till.
E
Nov 5, 2015 @ 20:49
Anders Nilsson läser ett av huvudmålsättningarna och strategin för det målet. Allan W läser ett av delmålen med delmålsstrategi. Är inte huvudmålet viktigt om det inte finns ett specifikt delmål för just den gruppen? *you see whatever you want to see*
Olle
Nov 6, 2015 @ 09:14
Du startade denna “diskussion” med en hård känga med orden “de absolut grinigaste människorna i seglingsvärlden är jolleföräldrar”
Då får du räkna med en motreaktion :-)
Z
Nov 7, 2015 @ 07:31
Och vad är det för fel på sjöscouter och kryssarklubb? Det är segling. Kan kombineras alldeles utmärkt med jollesegling
Peter Gustafsson
Nov 7, 2015 @ 10:38
Det är absolut inget fel på sjöscouter och kryssarklubb.
Det som däremot är fel är att dela upp Svensk segling i “den riktiga idrotten” och “alla andra som seglar”. Det som däremot är fel är att jag får höra att min typ av segling hör hemma i kryssarklubben och att jag borde ta min dotter till Sjöscouterna om hon inte vill satsa utan bara segla på kul. Det som däremot är fel att tongivande profiler tycker att “ni som seglar husvagnar runt nån ö lika gärna kan vara med i SBU”.
Det är en handfull anonyma debattörer som driver denna elitistiska och exkluderande linje här på bloggen. Men tendenserna finns även i SSFs styrelse och i många andra officiella sammanhang: vi vill ha en smalare idrott med fokus på de som vill satsa mot VM eller OS i en handfull klasser.
Jag förstår resonemanget – och det har sina poänger.
Men jag ser tre problem;
1) Seglingsförbund i andra länder går mot en bredare syn på segelsport. RYA, US Sailing, Danmark, Norge, Finland, …. De jobbar stenhårt för att få med fler kategorier av seglare för att bli ett starkare förbund där bredd ger topp.
2) Alla andra sporter jobbar stenhårt för att attrahera motionärerna. Folk skall åka Vasaloppet, springa maraton eller cykla stadslopp. Det handlar om bredd. Om folkrörelse. Och utifrån det kan man också driva en satsning på eliten. I de flesta andra sporter skulle man ta emot mig och min dotter med öppna armar – men här står några bistra farsor på jolleplan och undrar om vi har gått fel.
3) Man kan inte ha kakan och äta den. Man kommer inte att kunna finansiera ett förbund med medlemmar som inte känner sig välkomna. Om jag ständigt skall få höra att jag hör hemma någon annanstans så minskar min vilja att finansiera en sport som jag inte kan vara engagerad i.
Man kan tycka att detta är filosofiska frågor.
Men det finns också en anledning till varför vi har snart har en Seglardag utan en enda idé på vi skall växa vår sport.
Z
Nov 7, 2015 @ 11:41
Det är viktiga frågor. Som filosofiska frågar brukar vara har dess svar också starka praktiska implikationer. Jag håller med dig helt, vad det mu hjälper.
seglaren
Nov 7, 2015 @ 12:27
Jag håller med att SSF fortfarande envisas med att lägga för mycket på eliten och för litet på bredden. Inte så konstigt att de som inte känner sig delaktiga lämnar förbundet.
Jag får känslan att det finns en viss desperation att få in pengar när avgiftsfråga tas upp på extra seglardagen.
Olle
Nov 7, 2015 @ 13:23
Definiera “segla på kul” och sätt det i sammanhang med de som tävlingsseglar! Menar du att de som tävlingsseglar inte har kul?
Bara så vi vet ;-)
Sten Bergqvist
Nov 7, 2015 @ 15:12
Peter jag tror att alla “jolleklubbar” i Göteborg med omnejd mer än gärna skulle ta emot dig och din dotter med öppna armar, tråkigt att du tror något annat. Alla Jolleklubbar som jag känner till jobbar absolut med bredd och ambitionen är alltid att så många som möjligt skall vara med. Verksamheten brukar spänna ifrån de grönaste nybörjarna och hela vägen fram till de som satsar på att bli bäst. “Personalen” som gör detta möjligt är engagerade föräldrar som hjälper till kring sina barn. Det är oftast enkelt att få föräldrar att hjälpa till bara det är i anslutning till barnens verksamhet. Har du en ide om hur man kan utveckla en klubb är jag helt säker på att vilken klubb som helst välkomnar dig. Att komma med bra idéer är det många som gör. Tyvärr är det inte lika många som har orken att sjösätta dom och sedan lägga ner det arbete som krävs för att verksamheten skall bli varaktig och rulla på. Nya ben i en jolleklubb kräver nya föräldrar som vill engagera sig i den nya verksamheten.
Olle
Nov 7, 2015 @ 16:18
Exakt!
Z
Nov 7, 2015 @ 21:43
Såvida inte barnen skulle passa bättre i sjöscouterma?
Carl Peter Carlsson
Nov 7, 2015 @ 22:28
Jag tycker du har helt rätt Peter. Framtidens segling handlar inte om att krama ur varenda krona ur allt färre seglare för att kunna fortsätta som man alltid gjort. Det krävs ett nytt tänkande där hjältarna är de som skapar ett mervärde för seglingen i Sverige. Ett nytt tänkande kan bara komma från oss medlemmar, men vi kan inte genomföra det med den organisation och fokus som förbundet har idag. Därför måste dialogen först handla om vad vi vill ha förbundet till och därefter kan vi diskutera hur vi finansierar verksamheten.
Mikael Vesala
Nov 8, 2015 @ 14:54
så sant. Frågan är ju hur man ska få till en förändring. Dessa människor du syftar på tror ju på det dom gör och är nog knappast särskilt lyhörda på din kritik. Det känns som att det måste till en person som har kraft och energi att påverka ledartoppen och få dom att inse att dom kört in på fel spår. Känns utopiskt. Jag har då verkligen inte vare sig lust eller energi att stånga huvet blodigt i frågan och då kan man ju inte kräva att någon annan gör det skitjobbet heller. Jag har alltid löst problemet genom att gå runt jobbiga grupperingar av folk som står ivägen för mina mål, så för mig känns det ju enklare att starta upp en ny organisation som jobbar i den riktning man önskar.
Per J
Nov 8, 2015 @ 09:31
Sten B kommentar tror jag är en korrekt vinkling / bemötande av Peters inlaga: Klubbarna generellt är öppnare för bredd än SSF. Sedan finns det skillnader mellan klubbarna… Vissa mäter framgångar i antal seglare på kvällsseglingar medan andra mäter i JSM-medaljer. Men jag tror, inte utan viss övertygelse, att det blir de klubbar som mäter framgång i antal seglare som också får räkna flest medaljer medan de som går andra vägen inte lyckas lika bra.. Det om barn o ungdomar..
Men jag då? Numera inte aktiv kappseglare men har en båt som jag skulle kunna tänka mig vara med i nåt kräftkör eller liknande. Men jag har inget mätbrev. Trots många Gotland Runt, EM o VM i entypsklasser på 80-talet (bara för att indikera att jag inte kommer från scouterna) så har jag inte grepp om vad jag må¨ste genom om jag vill kappsegla en enda gång med min franska fabriksbåt. Det enkla med LYS finns ju inte längre, eller hur?
Z
Nov 8, 2015 @ 17:03
jag har seglat jolle, Gotland runt, sm, nm och vm, samt entyp, OCH varit med i sjöscouter. OCH har seglat tall ship på kryssarklubbåt. om nån nu trodde att de vara varandra uteslutande.
Anders
Nov 9, 2015 @ 08:55
+1