Klassindelning i SRS
På diverse ställen har man diskuterat klassindelning. I SRS finns det numera ett antal klassningar som kan användas när man delar in båtar:
- Racer/Sport (R/S)
- Cruiser/Racer (C/R)
- Cruiser (Cr)
Racer/Sport (R/S)
Båtar som är lätta i förhållande till sin seglande längd samt har relativt stor segelyta i förhållande till sitt deplacement. Båtar i denna klass har ofta god förmåga att segla snabbare än sin skrovfart, dvs halvplana eller plana, förutsatt att skrovformens linjer främjar detta. En typisk Racer/Sport-båt utmärker sig ofta i lättvind och på öppna bogar i frisk bris. Exempel på Racer/Sportbåtar: Elvström 717, Melges 24, Farr 30 m.fl.Cruiser/Racer (C/R)
En typisk Cruiser/Racer är en båt konstruerad för att vara lika bra att semestra som att kappsegla i. Segelytan är moderat till stor medans båtens deplacement är högre än för en typiskt sportbåt. Den Typiska Cruser/racern är mycket allround men går relativt sett bäst på kryss/läns-betonade banor i mellanvind. Exempel på Cruiser/Racers: Scampi, Linjett 33, First 36.7, m.fl.
Cruiser (Cr.)
En Cruiser är normalt konstruerad att i första hand vara bekväm, både att bo ombord på och att segla. Deplacementet är ofta relativt högt i förhållande till sin seglande längd och segelytan är liten till moderat i förhållande till båtens deplacement. Den typiska Cruisern har ofta sin sweetspot på halvvindar i frisk bris. Exempel på Cruisers: Winga 87, Monsun 31, Bavaria 37 Cr, m.fl.
Vi hade uppe denna diskussionen innan Marstrand Big Boat. Med nästan 100 båtar på startlinjen så kan man ju göra det klassindelning på lite olika sätt.
För att hålla tidsschemat kunde vi dela in i tre grupper/starter. Vi vill dessutom ha många båtar på startlinjen för att det ger bra träning och höjer pulsen.
Vill man använda de nya klassningarna så hade det kunna se ut som följer:
a) Liten klass SRS från 1.22-1.35 = 0.130 diff = 10%
b) Stor klass SRS från 1.35-1.73 = 0,200 diff för majoriteten under 1.55 = 14%
c) “Sportbåtar” med SRS från 1,281-1,550 = 0,270 = 20%
Jämfört med en klassisk indelning
a) Liten klass SRS 1.226-1.301 = 0.075 diff = 6%
b) Mellanklass SRS 1,312-1.360 = 0.06 = 4,5%
c) Stor klass SRS 1.378-1.73 (12% diff mellan majoriteten)
Mina reflektioner:
– skillnaden/avstånden mellan snabbaste och långsammaste i respektive klass blir i snitt dubbelt så stora (14.7% i snitt i stället för 7,5%). Det förstärker fördelen av att vara snabbaste båt i klassen och innebär en större nackdel för de långsammare båtarna.
– sportsbåtsklassen blir spretig med en Alltiett 35, Cheetah 30, Farr 30, J/111, M34 och HH42. Här kommer fältet snabbt att dras ut och racingen kommer inte att bli särskilt tät. Framförallt är båtarna extremt olika på en förstakryss där det inte går att jämföra en HH42 eller Farr 30 med en ren sportbåt.
– det är också svårt att få lika trångt på startlinjen. Båtarna i R/S-klassen är korta/små i förhållande till sitt mätetal och startlinjen kommer att upplevas som gigantisk = tråkigt.
– i det vanligaste vindspannet 4-8 m/s så är skillnaderna inte särskilt stora mellan de olika typerna. Så valet blir mellan att ha många jämnsnabba båtar i normala förhållanden eller att skapa “rättvisa” när det blåser 3 eller 10 m/s.
Personligen kappseglar jag för att det är kul. Då är det mycket roligare att ha tight racing med båtar av olika typer än att segla i en “rättvisare” klass mot båtar man aldrig ser…
Men detta blir också en filosofisk fråga. Kanske behöver man vara fler för att indelningen skall funka bättre – men effekterna ovan lär finnas kvar.
Hur skulle ni själva göra:
Johan R
Nov 25, 2015 @ 15:00
Har förstått att man också kan dela i klasserna så att man får ungefär samma tid till första märket. Det för att i bansegling så har placering vid första märket stor påverkan på slutlig placering i mål.
Hur skulle det se ut på MBBR?
Peter Gustafsson
Nov 25, 2015 @ 23:17
Lite osäker på hur du menar?
Målsättningen är att alla (utom de allra snabbaste) tar knappt en timme på sig att segla hela banan.
Fredrik W
Nov 25, 2015 @ 16:26
R/S båtarnas SRS tal är ju uteslutande beroende av deras undanvindsfart, så om vi pratar om rättvis kryss-start i mellanvind så borde de gynnas av en typ uppdelning. Din (Peters) analys ovan pratar ju om att spridningen i slutresultatet borde öka (större spridning i SRS tal) men säger ingenting om första kryssen. Om vi tittar på ORCi lösningen så har de gjort klassindelning efter både ORCi tal och båtstorlek, detta för att hindra en stor och “nedtrimmad” kryssbåt från att segla i en mindre klass och dominera första kryssen, så även de vill göra någonting åt frågan om just starten och första kryssen.
Sen är ju problemet med SRS att en båt har samma tal oavsett vindstyrka (och riktning). Det kan ju aldrig bli rättvist mellan R/S och C/R (i teorin).
Jag tycker nog att just start+kryss frågan är mest relevant och bör tas i beaktande och att den talar för en särbehandling. Sen kan man tycka att ORCi-lösningen är ganska elegant. Vad är en R/S? C/R? C? Det kan lätt identifieras när man kombinerar längd och rating.
Peter Gustafsson
Nov 28, 2015 @ 13:37
Jag tror det är viktigt att man vet vad man vill uppnå.
På MBBR vill vi att det skall vara så tajt som möjligt på förstakryssarna, dels för att det är kul och intensivt, men också för att minimera nackdelen av att vara liten. Är spannet runt 5% så kommer en välseglad liten båt alltid att ha en bra chans mot den genomsnittliga stora båten i klassen; jag tycker man kan se det i gamla resultatlistor. Däremot så skulle en samlad R/S-klass med HH42 strax i lovart om en Alltiett 35 te sig hopplöst orättvis.
Här tror jag inte man behöver så mycket mer än klacificeringen och en bra känsla hos arrangören. Att som Jimmy föreslog ha som praxis att flytta ner sportigare båtar till en lämpligare start är ett sätt..
Men på ett distansrace så fyller klassindelningen helt andra funktioner. Ännu mer så på ett havsrace, Där olika egenskaper gör att fältet snart seglar i olika vädersystem.
Kanske handlar det om att coacha arrangörerna 2016 och få dem att prova lite olika saker?
JIMMY
Nov 25, 2015 @ 23:33
Eftersom sportbåtarna blir missgynnade om man delar in på SRS-tal (för att dom inte har en chans att segla fritt på kryssen) så kanske man kan fundera på om man kan göra en variant av ORCi CDL. Typ att sportbåtar med SRS-tal, säg inom 5% eller något, från nedre klassgränsen får köra i en klass med mindre båtar. Tex En M34 får då segla i mellanklassen i stället för stora och en Cheetah i lilla istället för i mellan?
Peter Gustafsson
Nov 25, 2015 @ 23:40
Det är en variant.
För de som inte vet är CDL “Class Division Length” som är en parameter som kombinerar mätetal med vattenlinjelängd. Det skall ge en indikation om hur snabb båten är vid en kryssstart, och används för att dela in klasser på de stora mästerskapen.
Att införa en extra parameter som innebär att arrangören skall gå in i alla mätbrev kan kanske vara stökigt. Men generella guidelines a la det du skrev ovan skulle göra det lättare.
Jocke_R
Nov 27, 2015 @ 14:28
CDL konceptet var min spontana tanke också.
Eller att deltagarna helt enkelt väljer klass själva, kan det vara något?
Peter Gustafsson
Nov 27, 2015 @ 14:39
Typ en kryssruta: “jag är gärna snabbaste båt i en klass” :-)
srsseglaren
Nov 27, 2015 @ 14:50
Blir först bara en klass med alla i, sedan väljer dom långsammaste den största klassen för att bli ensamma där :-)
Bättre att vinna klassen om man ändå inte har ngn chans i den minsta klassen.
JohanB
Nov 26, 2015 @ 11:09
Peter, en nackdel med CDL lösningen som en del av SRS blir knölig. Med denna lösning minskar ni nackdelen för sportbåtarna på kryssen och låter dessa sedan flyga iväg på undanvinden!!!
Jag är imponerad av tävlingen med ett annat koncept, bara snabbare båtar får vara med, vilket drar till sig fler snabba båtar. 100 båtar på bansegling med 30 tal båtar i varje start. Klart kul upplägg. Denna typ av tävlingar måste också få finnas. En lösning på nackdelen för sportbåtarna är att faktiskt dela upp startfälten i 4 klasser. 2 racer/sport och 2 cruiser/racer. Då kanske det blir 120 båtar som kommer och då får ni fortfarande 30 båtar i varje start. Sedan kan man korta startlinjen och starta med 25 båtar i varje klass, det blir tight ändå.
Peter Gustafsson
Nov 26, 2015 @ 11:23
Det är en svårlöst ekvation. Man kan köra max tre starter / bana om man skall ha igenom tre bra race på en dag. Nästa steg är två banor, och då måste man vara 120 båtar för att få ihop 4 tighta starter. Plus att kostnaden för arrangemanget på vattnet dubbleras.
Så det är inget enkelt pussel.
resonemanget bakom CDL (eller en nedflyttning av vissa sportigare båtar) är att förstakryssen är helt avgörande på ett banrace. Väl vid första märket så har alla ungefär samma förutsättningar så då gör det egentligen inget att några planar iväg. De kommer ändå att straffas av ett högre SRS :-)
Jimmys lösning är ju en kompromiss mellan att behandla dem som alla andra och att ge dem en egen klass, vilket inte är möjligt.
Sedan är jag inte säker på att en klass med Alltiett 35, Farr 30 och HH42 är så kul i 5 m/s när man lika gärna seglar mot “vanliga” båtar.
Z
Nov 27, 2015 @ 08:19
Läckert att ett exempel på cruiser är Monsun 31. Slutade tillverkas 1982.
T
Nov 27, 2015 @ 10:38
Ett ännu läckrare exempel, fast på cruiser/racer, är Scampi.
/T
Z
Nov 27, 2015 @ 18:32
Det är till att vara uppdaterad
T
Nov 27, 2015 @ 19:23
Kanske mer outdated än updated… Men vad var egentligen läckert med Monsun?
/T
A
Nov 27, 2015 @ 21:36
Inte mycket. Men, den var väl rätt rymlig under däck.
Z
Nov 27, 2015 @ 21:51
Inget. ursäkta ironin, jag tyckte det var ett konstigt exempel på en cruiser 2015. Men samtidigt talande för hur Cruiser-klassen ses på av, ja, den som valde exemplet.
T
Nov 27, 2015 @ 23:22
@Z. Du har säkert rätt. Vad jag egentligen ville ha sagt var att Scampi slutade tillverkas redan 1981. Kanske lika talande det, på sitt sätt. Bäst före är förbi sen länge.
/T