Skip to content

49 Comments

  1. Pelle Lindell
    Dec 15, 2015 @ 10:06

    The obvious answer would be the newest/best TP52 that can be fit within the budget.

    Reply

    • Jocke_R
      Dec 15, 2015 @ 10:08

      +1

      Reply

    • Sam V
      Dec 15, 2015 @ 10:10

      +2. I närområdet är t ex Wolfpacks TP52 (kung Haralds gamla Fram) till salu:

      http://www.yachtworld.com/boats/2006/Farr-TP52-%28IRC-Optimised%29-2917131/

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 15, 2015 @ 10:37

      Anyone know how many pros he’ll need to race it to (near) it’s potential?

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Dec 15, 2015 @ 11:10

        Wild guess; one third of the crew. Plus an other third of GOOD amateurs! Last third? Heavy!!!

        Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 15, 2015 @ 10:53

      Well …..you probably need a few…and the best amateur crew money can buy but what are the serious options to fit the requirements (Winning ÅF in a boat that planes)?
      If we look at smaller boats a GP42 or one of original Ker 40’s might fit the bill but there are precious few of these around, especially with the “Fast 40” class taking off in the UK. The Ker 46 Tonnere seems to be on the market still but is an unknown under ORCi (and SRS ;-) ) A new Ker 40+ is another option but new is maybe not the economical option.

      It’s fun spending other peoples money but the final choice will be made on a budget that we do not know anything about :-)

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 15, 2015 @ 13:56

        I would be a bit careful with the “Fast 40” boats. They seems to work for windier UK conditions, but might struggle in the light Scandinavian summer. HH42 is one example that seems tweaky in the light stuff. Also ORC-rating could be an issue or require some work.

        Reply

  2. Medströms
    Dec 15, 2015 @ 10:32

    Pogo 40 S3
    Högt & fort /// Patrik

    Reply

    • Mats V
      Dec 15, 2015 @ 11:25

      ORCi? Nä du.
      Men en kul båt!

      Reply

  3. Carl Peter Carlsson
    Dec 15, 2015 @ 10:50

    Köp rätt båt, ställ upp med en otränad besättning och vinn stortävlingar. Är det så enkelt? Man vinner inte med bra grejor men man kan förlora utan dem. Vill man prestera hänger det på hur väl man förbereder hela projektet. Många tävlingar har förlorats redan innan startskottet. Utöver ny båt, nya segel och polerad botten måste man träna (mycket), förbereda och planera seglingarna, skapa rätt inställning (ambitionsnivå), förbättra mental och fysisk uthållighet. Var beredd att lägga mycket tid annars går det inte.

    Reply

    • Z
      Dec 16, 2015 @ 06:44

      Å fan. Förberedelser är bra alltså?

      Reply

  4. Pelle Pedersen
    Dec 15, 2015 @ 11:02

    Obvious answer is, as mentioned above, TP52. You may also look at Cookson 50.
    With Wolfpack you can reach both prio 1 and 2.

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Dec 15, 2015 @ 13:57

    ClubSwan 50?

    Not as sporty as a TP or a Cookson, but will become a class and I hear the Swan parties are pretty good.

    Reply

  6. Jonas
    Dec 15, 2015 @ 14:13

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 15, 2015 @ 14:37

      Framför allt en båt som inte ens Jesper Bank kan få fart på :-)

      Reply

      • Joakim
        Dec 15, 2015 @ 16:05

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 15, 2015 @ 16:28

          More like “mid fleet” with one of the most decorated crews in the fleet (5 olympic medals and 50+ World/European titles).

          Reply

          • Joakim
            Dec 16, 2015 @ 14:41

            OK, I had no information about the crew. Was Jesper on as well? How much did they practice and tune the boat? At least they were clearly faster than any Farr 40, which was not the case in Helsinki Worlds 2012.

            They had some top placings and some quite bad races.

  7. jol
    Dec 15, 2015 @ 16:19

    – LOA 40-55′, Check
    – Planing downwind, Probably not
    – Mostly amateur crew, Check
    – Prio 1: winning ÅF Offshore Race, Check
    – Prio 2: doing Ok in ORCi championships, Probably not

    http://www.blocket.se/stockholm/One_off_40_Norlin_one_ton_LYS_1_31_64327665.htm?ca=8&w=3

    Reply

  8. Bosse F
    Dec 15, 2015 @ 16:19

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Dec 16, 2015 @ 09:39

      ??????????????????????
      In ORCi?????????????????????????????

      Reply

      • Bosse F
        Dec 16, 2015 @ 18:51

        Något som är oklart? Kan inte en sådan båt mäta in i ORCi?
        Planar säkert som få!
        Liten besättning och troligen lättseglad!
        Vinna ÅF borde den lättare kunna göra än många breda slädar som kräver massor av vind.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Dec 16, 2015 @ 21:17

          Inte det minsta Bosse, förklara bara för mig hur prio 2 uppfylls? Du har tydligen info om mätetalet i ORCi.

          Reply

          • Bosse F
            Dec 16, 2015 @ 21:48

            Ingen aning om vad den skulle få för mätetal. Men då det enligt expertisen ska vara den regel som är mest rättvis och exakt, grundat på VPP, så varför skulle det inte funka med en långsmal, lätt båt. Skulle det vara ogynnsamt?

          • Pelle Pedersen
            Dec 17, 2015 @ 10:52

            Köper det du säger Bosse.
            Men skulle du lägga närmare 2 mille på det bygget OCH samtidigt uppfylla ALLT som efterfrågas ovan??

          • Bosse F
            Dec 17, 2015 @ 11:39

            Hittils finns väl ingen som uppfyller ALLT? Hur lätt är det att hitta 10-15 amatörer som kan prestera och vinna med en TP52 eller en CS52?
            Hur många av de båtar som nämts planar? Menar då på platt vatten och inte i en surf. ÅF är som banan är nu ofta mycket kryss i lättvind, vilka båtar är bra på det?
            Skulle själv kunna tänka mig en ultralätt båt som Spirit46 med sänkköl, absolut!

  9. jol
    Dec 15, 2015 @ 16:27

    MC38 One Design är annars ett alternativ om nu 38 fot kvalar in.

    Reply

  10. Hasse B
    Dec 15, 2015 @ 16:45

    Get a large scow!

    Reply

  11. Sillstryparn
    Dec 15, 2015 @ 19:38

    Reply

  12. TT
    Dec 15, 2015 @ 21:30

    Grand Soleil 42R . Not planing boat, but should be manageble by amateur crew. Similar to X-41 which won ORC Europeans this year.

    Reply

  13. Anders Nilsson
    Dec 16, 2015 @ 07:17

    MAT 1180 with a bit more upwind area will be the one if you really want to kill the Ladykiller. It works surprisingly well in ORCi as well.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 16, 2015 @ 11:11

      That’s just speculations for now?

      I can’t even find a rating certificate for one.

      Boat #2, Quest, did well under Hamilton Island Race Week (IRC) and we’ve seen Mark Mills designed Landmark 43 doing well in ORC. But the MAT 1180 is still unproven – and a risky/bold move. Especially compared to CS42 and X-41 that work extremely well without much work.

      Maybe we should learn something from the Next 37 hype :-)

      Reply

      • Anders Nilsson
        Dec 16, 2015 @ 12:34

        No, analysis are done by Cossutti.
        Not proven but from what is known from earlier performance and how the rating will be it will do well also in WW/LW races.

        Next 37 is doing well now with a proper rigging. Mistake was the CDL assumption and time required to learn the new boat.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 16, 2015 @ 14:04

          Next 37 came mid fleet at the Europeans (13th of 27 boats) after more than a year on the water. Not “doing well” in my book considering it’s only purpose was to do well in ORCi championships.

          My point is that it’s not that easy to engage Cosuitti, Ker, Mills or J/V to design a winning “race”-design. J/V 42 Elena Nova and Next 37 are two examples of money and effort being wasted to find the “holy grail”in ORCi.

          Reply

          • Anders Nilsson
            Dec 16, 2015 @ 17:36

            It is easier in IRC if it is a strong wind region. ;-)
            The key in ORCi is an allround boat that do well from 6kt to 24kt of wind specially if you have a whole week of racing.

      • Andreas
        Dec 16, 2015 @ 17:52

        Ändå en båt som finns? :-)
        Hur var motiveringen för ditt förslag CS50 som borde stämma väl med argumenten ovan liksom alla nya båtar gör.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 16, 2015 @ 18:34

          Swan har ett ganska ok track record med CS42, Swan 45 och Swan 60 som alla blivit bra allround och klarat sig hyfsat både som klasser och under olika handikapp. Att Nautor backar upp betyder ju en del.

          Köper man en design och bygger en one-off så är det ju lite mer avgörande att man faktiskt levererar resultat.

          CS50 föll på priset i just det här caset. Framförallt i relation till TP52 Wolfpack eller Cookson 50 Camilla.

          Reply

  14. Andres
    Dec 16, 2015 @ 09:14

    We have a GS 42R here in Estonia. Good sails, good crew, lots of optimization options tried during the years and still rather disappointing results.

    Reply

    • Joakim
      Dec 16, 2015 @ 14:48

      That’s an older version of the 42R. And they were 6th in Helsinki Worlds, which is a very good result.

      Reply

  15. Per Weiskvist
    Dec 16, 2015 @ 11:22

    Ker 11.3 ex Visione 3.1 by Bach Yachting

    not check
    check
    check
    check
    check
    Investment amount to live with- check
    Fun and nice – check

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 16, 2015 @ 11:25

      Still, you went to a X-41 ;-)

      Reply

      • Per Weiskvist
        Dec 16, 2015 @ 12:28

        Nice accomodation – check
        heating – check
        hot water bath – check
        etc. ;-)

        Reply

  16. Olav
    Dec 16, 2015 @ 13:20

    Landmark 43
    Luffe 45
    Luffe 4004

    Reply

  17. Per Engdahl
    Dec 16, 2015 @ 15:16

    Jag kan leverera en ny A13, anpassed enligt önskemål för srs eller orci, kom 1a på cowes week 2015, 1a på RORC channel race 2015, 2:a fastnet 2015 , med mera.https://www.google.se/search?q=teasing+machine+bilder&client=safari&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiP252_yODJAhVmEHIKHWnjBXAQ_AUIBygB&biw=1352&bih=676
    /Pelle

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 16, 2015 @ 16:35

      Perfect for the RORC series. Teasing Machine was 3rd in our class and really took off when the wind was up. Not sure it’s the boat I would choose for lighter Scandinavian summer conditions.

      That goes for most of the latest generation IRC-racers from France; JPK, M34, …

      Reply

      • Leino
        Dec 16, 2015 @ 17:50

        Tänkte precis det , om man väljer en båt som seglas på Biscaya och Engelska kanalen så vill det nog till att köpa högre mast eller lätta kölen om den ska funka i Skandinavien.

        Reply

      • Per Engdahl
        Dec 16, 2015 @ 17:57

        Ville bara nämna att den finns, då den stämmer väl in på önskemåls specen, och är ganska okänd här hemma. Den som seglas nu (Teasing M) är ju så klart IRC optimerad, vill man optimera på annat sätt så går det bra förstås.
        /Pelle

        Reply

  18. Erik Barkefors
    Dec 16, 2015 @ 21:43

    TP52:or och Cookson 50 finns det ett gäng till salu nu. Sök på Yachtworld:
    http://se.yachtworld.com/core/listing/advancedSearch.jsp

    Reply

  19. Alexander
    Dec 17, 2015 @ 15:17

    Säger som Stefan Winberg för 10 år sedan, köp en tp52 ;)

    Känns som antingen en pigg 40 oftare typ X-41, First 40, Sinergia 40, sproilans skräddarsydd segelgarderob och väldigt mycket träningstid på vattnet, fast manövrar är förmodligen lika det besättningen kan så det är bara att vässa pennan. Om du vill plana köp en farr 30 eller melges 24 vid sidan av att segla entyp med.

    Eller en tp52 och besättningen måste först lära sig hantera den innan de kan börja puttsa, så ännu mer träningstid på vattnet.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.