Nu är SRS-tabellen för 2016 klar
Nu finns en ny SRS-tabell uppe. Nedan de förändringar som skett.
Nyheter 2016
Inför 2016 införs några små förändringar i bedömningsmodellen för respittal;
Effekten av djupgående minskas något. Detta innebär att båtar med litet djupgående får det lite tuffare medan båtar med stort djupgående får det lite lättare. Bakgrunden till denna förändring är att vi fått möjlighet att kontrollera SRS-modellen mot VPP-analyser för några båttyper som förkommer med olika kölar.
Straffet för att ha större segelgarderob (totalt mer än 5 försegel) minskas något. Denna justering är helt subjektiv och vår uppfattning baserat på de senaste årens erfarenhet är att straffet hittills varit väl högt. Vi hoppas att större båtar som också seglar under respitsystem som ORCi skall kunna segla SRS i sin ORCi-konfiguration utan att känna sig allt för missgynnade
Klassreglerna för SRS har fått en mindre omarbetning. De enda ändringarna i sak är;
ett förtydligande att symmetriska spinnakrar verkligen skall vara symmetriska i mått, material och skärning längs en linje mellan fallhornspunkten och underliksmittpunkten. Det är alltså inte tillåtet att använda en osymmetrisk spinnaker med lika långa sidolik.
Ett förtydligande att mätmannen på certifierade segel ska skriva seglets mått på eller i anslutning till certifieringsmärket.
Beteckningarna på segelmåtten ändras till de beteckningar som ORC, RORC och ISAF kommit överens om och som kommer att användas i ORC, IRC, UMS och från 2017 i även i redskapsreglerna.
Ett system med standardiserade skrovmått kommer att tillämpas för ett antal båttyper. Detta innebär att för dessa båttyper behöver man som båtägare eller mätman inte mäta skrovlängd, bredd eller djupgående utan i förekommande fall endast identifiera vilken kölvariant båten har. En lista på aktuella båttyper kommer att finnas på SSFs hemsida. Denna lista kommer att vara ett levande dokument och uppdateras efterhand
Dec 27, 2015 @ 16:43
Här är de skillnader jag har noterat:
Tillagd: FarEast 28R 1,246Borttagen: Bianca 26
Snittförändring +0,0028 eller +0,24%
Medianförändring +0,003 eller +0,23%
Höjningar med 0.01 eller mer (2016 – 2015 – diff)
M 22 1,074 1,056 0,018
Scanner 391 1,263 1,245 0,018
Avance 33 1,145 1,13 0,015
Swede 55 1,331 1,316 0,015
Avance 36 1,189 1,175 0,014
CB 33 1,197 1,184 0,013
Facil 30 jaern 1,149 1,136 0,013
C 40 1,234 1,221 0,013
Hanse 411 grund kol 1,268 1,256 0,012
NF 1,11 1,098 0,012
S 30 1,202 1,19 0,012
Wasa Atlantic 1,368 1,356 0,012
Lotus Skarg_kr 1,219 1,208 0,011
M 30 1,161 1,15 0,011
Dominant 78 1,073 1,062 0,011
Passad 1,202 1,191 0,011
Bavaria 42 Cr 1,271 1,261 0,01
Lotus Scandinavia 1,196 1,186 0,01
Sänkningar med 0.01 eller mer (2016 – 2015 – diff)
Ohlson 22 Ohlson 22 0,984 0,997 -0,013
RS Elite RS Elite 1,117 1,169 -0,052 (!)
Vill man hellre räkna % så är de 10 som fått höjt mest:
M 22 1,70%
Scanner 391 1,45%
Avance 33 1,33%
Avance 36 1,19%
Facil 30 jaern 1,14%
Swede 55 1,14%
CB 33 1,10%
NF 1,09%
C 40 1,06%
Dominant 78 1,04%
Och de 10 som fått störst sänkning:
Marieholm 26 -0,30%
Marieholm 261 -0,30%
LIFE 7.5 -0,50%
Guyline 95 HR -0,50%
First 27.7 -0,50%
Guyline 95 LR -0,50%
Farr 30 -0,60%
Farr 40 OD -0,80%
Ohlson 22 -1,30%
RS Elite -5,20%
Dec 27, 2015 @ 17:24
Körde inte Far East 28R på 1,335 förra året? Har för mig att flera seglade på det på Datacom förra året.
Dec 27, 2015 @ 17:25
i år menade jag, 2015… Kämpar med att leva i nuet…
Dec 27, 2015 @ 17:27
Sorry. FarEast fanns med i år på 1,335.
Dec 27, 2015 @ 17:26
Det finns fortfarande vissa fel i tabellen; A22 saknas och Fareast 28R har alldeles fel tal. och det finns säkert mer som ni kommer att hitta åt oss ;-)
Dec 27, 2015 @ 18:48
Vad krävs för att bli en tabell-båt?
Dec 27, 2015 @ 20:08
Policy för nya båtar i SRS-tabellen
Efter ansökan av konstruktör, tillverkare eller importör
Båttypen baseras på en standardspecifikation leverad av konstruktören, tillverkaren eller importören som minst motsvarar de data som krävs för en mätbrevsansökan.
SSF tar ut en avgift av den sökande om ansökan godkänns.
Klassbåtar
Klassbåtar med Svensk, Skandinavisk eller internationell klassregel tas in i tabellen om båttypen förekommer i minst 5 exemplar i Sverige.
Övriga båttyper
Tas in i tabellen om en defacto standard har etablerats genom att minst 5 båtar har mätbrev med rimligt lika segelkonfiguration och övriga mått.
Dec 27, 2015 @ 20:17
Tack! Återkommer med uppgifter den sedvanliga vägen.
Dec 27, 2015 @ 19:12
Allegro 30 upp 0,004%
Ansa 42 upp 0,008%
Arcona 355 upp 0,004%
Arcona 36 upp 0,004%
Arcona 37 upp 0,003%
Athena 34 upp 0,003%
Banner 33 upp 0,005%
Eloge 38 upp 0,005%
Flamingo 40 upp 0,009%
Fortissimo upp 0,007%
H 323 upp 0,006%
H 35 upp 0,007%
H star upp 0,005%
Rasmus upp 0,009%
Ravage 36 upp 0,005%
Rival upp 0,008%
RJ 85 upp 0,005%
Tetis upp upp 0.004%
Fortissimo långkölad familjebåt med SRS 1,127 samt Allegro 30 SRS 1,093 ser lite svårseglat ut ?
Maxi 87 sänktes kanske förra säsongen 1.047 låg jmf övriga Maxi ?
Dec 27, 2015 @ 19:39
Du inser att det här är bråkdelar av en sekund på ett normal skärgårsrace?
Dec 27, 2015 @ 19:46
Japp SM i SRS märkligt att inte Rahm är med på det :-)
Gissar att det är ganska jämnt mellan Allegro 30 och Maxi 87 möjligen fördel Maxi, det får bli till att pimpa till den senare inför säsongen :-)
Dec 27, 2015 @ 20:17
srseglarens lista ska förstås vara %enheter och inte %. Rival +0,008% innebär 25 sek per seglad timme.
Dec 27, 2015 @ 20:23
Sorry, bra att det är ngn som är vaken :-)
Dec 27, 2015 @ 20:28
Vill ju inte vara petigt men det är skillnad mot i år men inte i %.
Allegro 30 har fått sen 2010 en höjning på 0,023 och Fortissimo 0,037.
Maxi 87 sänktes från 2010 till 2011 från 1,06 till 1,05. sen har den legat 2012 på 1,048. sen tills i år låg den på 1,047. En marginell höjning nästa år.
M22 är väl tillbaks där resan började. Skillnad sen 2011 är en höjning på endast 0,004.
M30 har däremot fått en höjning på 0,011 sen 2011 men då sänktes den 2010 0,01. Den har åkt upp och ner en del.
Scanner 391 sänktes i några omgångar marginellt så att höjningen sen 2010 stannar på 0,013.
Ohlson 22 har fått en sänkning sen 2011 på 0,006. Det är sänkning nu föregicks av en del höjningar.
RS elite har fått en höjning 2012 på 0,016. Nu är kraftig sänkning så att sänkningen sen 2010 blir 0,043.
Swede 55 båten som fått högsta höjning under de senaste åren. sen 2010 är höjning 0,061.
Dec 27, 2015 @ 20:31
vart fel med M30 det är sen 2010 som höjningen är på 0,011 från 2011 hade det varit 0,021.
Dec 28, 2015 @ 08:11
Swede 55 är långt ifrån den enda långsmala båten som fått kraftigt höjt mätetal sedan 2010. S30 och Lady Helmsman är andra exempel. Ladyn hade 1.16 och skall 2016 segla upp till 1.205. Lika tufft blir det för en original S30:a. Kan möjligen gå om det bara är plattvatten och öppen bidevind. Således en utmaning som heter duga. Trots dessa något bistra ord vill jag dock tacka alla frivilliga krafter som gör ett kanonjobb med SRS vilket gör att vi kan ägna oss denna underbara hobby kappsegling är.
Dec 28, 2015 @ 12:05
helt rätt att det fanns fler långsmala båtar som fått höjd. Det verkar dock att ha pendlat in på något sätt nu.
En annan grupp som har fått kraftiga höjningar är många båtar med lågt SRS (inte ovanligt med under 1,00) som t.ex. Maxi 68, Albin 57, Becker 22, Accantus 78, Triss Norlin, Scanmar 25, Hurley 18, LM24 mm. Många av dessa båtar syns knappt på kappseglingsbanan längre. Inte så konstigt tycker jag finns en del faktorer som inte är kopplade till själva SRS-tal som t.ex. maxtider och attityden att vänta in dessa båtar som på sina håll gör att de mindre båtar känner sig inte välkomna. Sen är det säkerligen inte heller så roligt att stänga grinden varje gång.
Dec 28, 2015 @ 12:18
Vad skulle man kunna göra för att locka fler av dessa båtar?
Så klart är det svårt att göra ett race som passar både MC38 och Albin 57, men man borde kunna hitta en twist som gjorde det kul, enkelt och billigt att vara med med det man har utan massa krångel.
Är det en “retroklass” (borde heta något kul) för båtar med SRS <1.10 byggda före 1985? Jaktstart? Egen bana? Något annat som gör att kidsen snor föräldrarnas (eller farfars) gamla båt och kappseglar bara för att det är kul.
Dec 28, 2015 @ 13:36
På tal om att stänga grinden…
Köpte en Triss Norlin som ett kul sidoprojekt ihop med en kollega på jobb som aldrig seglat. Fixade till den (många timmar och dyrt blev det) och ställde upp på Ven Runt. Vi kom sist….och vann….sålde båten direkt efteråt och lovade mig att aldrig segla något sådant igen :-).
Men konceptet “folkrace” är definitivt intressant. Vet att några från Råå kör mot några besättningar i Danmark och regeln är att båten max får kosta 10 papp och skall seglas i befintligt skick. Roligt koncept, de seglar när de andra båtarna ligger i vinterdvala.
Dec 29, 2015 @ 08:14
Jag får väl leta upp nått passande race för min Albin 57:a, den har bra segel, snorhalt skrov, peke med stooor gennaker på rulle.
Bara det där med mätbrev oxå……..
Dec 29, 2015 @ 10:27
visst kan det vara svårt att göra ett race för både MC38 och Albin 57. Jag gilla förslagen om jaktstart, egen bana mm. Allt som kan locka är väl bara bra.
Jag är många gånger förvånad dock när jag få läsa i utskrivningen att max tiden är knappast anpassade för de långsammaste båtar. Inte sällan måste de långsammaste båtar segla betydligt snabbare än “första båt i mål” relaterad till sitt SRS-tal.
T.ex. har snabbast båt SRS på 1,35 och beräknas vara i mål efter 2 timmar så kommer den båt med 0,90 behöver 3 timmar för att komma upp till samma beräknad tid. En maxtid på 30 minuter gör ju att de långsammaste båtar måste seglar betydligt bättre i förhållande till sitt respittal. ändå syns rätt ofta den typen av begränsning. Jaktstart skulle kunna avhjälpa.
Sen tror jag nog att det krävs en mer välkommande attityd till de som har långsammare båtar. Det står tyvärr i konflikt med att behöva vänta på kommande start. Olika klasser och banor skulle kunna avhjälpa.
Jag är bara glad när jag ser mindre båtar och ofta med mindre erfarna besättningar kommer till kappseglingar. Synd bara när de allt för ofta hoppa av efter bara några enstaka försök. som sagt så är det inte roligt att stänga grinden. Finns det fler så kommer även det löser sig.
Dec 29, 2015 @ 10:31
Jag har nu med hjälp av min bror gjort en djupare analys av vilka båttyper som generellt fått höjda resp sänkta SRS-tal jämfört med senaste versionen av LYS, se http://www.s73calluna.wordpress.com för analys och detaljer. Slutsatsen är att långsamma, långsmala och tunga båtar har fått kraftiga höjningar samt att snabba, lätta, normalbreda till breda båtar har gynnats. Därmed inte sagt att det ena eller det andre bättre speglar verkligheten…
Tycker att Peters förslag till att locka många av de obrukade båtarna ut på kappseglingarna är väldigt intressant. Själva idén med SRS måste ju ändå vara att alla olika typer av båtar på ett enkelt sätt skall kunna mäta sina krafter mot varandra med någorlunda rättvisa. Att köra olika banor fråntar ju denna del. Jag tror istället att fler seglingar borde arrangeras med jaktstart. Det är roligt och spännande och ger dessutom en någorlunda samlad målgång. Heller inte alltid nödvändigt att sedan räkna om tiderna men det ger ju en mer rättvisande resultatlista.
Dec 27, 2015 @ 21:44
Visst är det små förändringar generellt. Jag räknade lite med ansatsen att min båt kommer höjas lika mycket som standard Passaden, dvs +0,011.
Lidingö runt: 24->30 Klass 4->4
Gullviverallyt: 8->11
Ornö runt: 12->22 Klass 1->4
ROS: 3->3
RSC: 6->8
Datacom: 11->14
Kräftköret: Klass 3->3
NYO:2->3
Lite skillnad är det allt. Det är säkert helt rätt och jag antar utmaningen.
Dec 28, 2015 @ 00:43
Safir? Är den höjningen rimlig? Bör den inte följa smarren i handikapp? Det är ju nästan samma båt.
Dec 28, 2015 @ 13:40
Lite förvånande att Dehler 33 cr skall segla fortare än en X-99:a. Dehlern är ca 1 ton tyngre och har en gedigen inredning, annars är de yttre måtten relativt identiska om jag minns rätt. När jag hade min Dehler 33:a hade den 1,233 och X-99:an nästan 1,26.
Dec 28, 2015 @ 23:22
Dan, din gamla D33 Cecilia är snabb.. :-))
Vi blev tvungna att testrejsa lite i höstas i Näveqvarn… vi körde på tabell SRS..
Kolla på; http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Stefan K
Dec 28, 2015 @ 23:34
Hej Stefan,
Kollade på din blogg…jo jag är fullt medveten om hur bra den seglar, får i ärlighetens namn ont i magen när jag tänker på att jag sålde den. Känns dock bra att den hamnade i bra händer :-).
Mvh/Dan
Dec 28, 2015 @ 23:46
Lägg gärna ut en excelfil på 2015 och jämförelse med 2014
Dec 29, 2015 @ 10:51
En liten analys av skillnanden mellan gamla LYS och SRS-2016
https://s73calluna.wordpress.com/
Dec 30, 2015 @ 07:55
Tråden leder tankarna till TV-programmet som brukar sändas veckan i anslutning till 10e december (Nobel) under rubriken – “Snillen Spekulerar”…
… “Safir borde följa Smarre” … gäsp
Vilka seglar bara för att det är kul?
Dags att flytta energin från argumentera procent (delar utav), eller var det procentENHETER (?) till att jobba med positiv info/marknadsföring av segling – eller kanske till och med sticka ut o segla?
_______
Hämmande för bredden i svensk kappsegling är:
1) Elit och amatör i samma klass (i stället för som “förr” då amatörer seglade LYS och eliten i IOR eller senare IMS… och för den delen – de amatörer som ville mäta sig med de bästa kunde välja IOR / IMS / … Nej, jag menar inte att allt var bättre förr..
2) Tröskeln att få vara med är för stor i och med att “mätbrev” krävs. Klart att det hämmar de som är nyfikna
Dec 30, 2015 @ 08:58
Raljera på andras åsikter gör mig irriterad. Var och en får väl tycka som han vill?
Jag tror att väldigt många vill tillbaka till Lys tiden, IOR och Ims. Tillbaka till -70 talet där alla byggde sina egna båtar och båtarna designades för att passa in i någon regel som gynnade de mest konstiga båtformer.
Orci finns om man inte vill segla tillsammans med “amatörer”.
Jag tror inte att mätbrev avskräcker, då är kotteri och bakåtsträvare ett större problem.
Dec 30, 2015 @ 09:20
När du nämner gamla LYS vs SRS så fanns det ju både fördelar och nackdelar med båda systemen. LYS hade en enkelhet som var suverän men då systemet byggde på statistik så drabbades de klasser där många duktiga seglare huserade. SRS är något krångligare, i förhoppning att det skall vara mer rättvist, och bygger i grund och botten på ett VPP-program. Detta program kan skruvas mellan åren då de olika indatas påverkan finjusteras alt med mer indata. Dessutom hålls det hemligt om hur dessa olika parametrar påverkar mätetalet samt att en möjlighet till subjektiv bedömning finns. Allt detta gör att förutsättningarna för ett mycket bra system finns. Jag tycker även att de frivilligkrafter som arbetar med SRS gör ett kanonarbete. Jag har med hjälp av min bror gjort en jämförelse mellan SRS 2016 och LYS. Denna finns publicerad på min blogg. Slutsatsen är den att långsamma, långsmala och tunga båtar har det tuffare under SRS och snabba, lätta, normalbreda till breda båtar har gynnats. Vad som bäst stämmer med verkligheten, därom tvista de lärda…
Dec 30, 2015 @ 10:11
Det var en intressant analys. Jag undrar från vilket år ni tog basen för LYS? Man kan även få intryck att de med lägsta LYS har det fått betydligt tuffare mot snabbare båtar.
Det var ett namnbyte till SRS några år innan. Den formelbaserade SRS implementerades. Mot slutet hände det även inom LYS att just sportigare båtar fick sancta LYS-tal samt att det blev höjningar för lång/smala båtar. Det var dock ej överlag utan där man ansåg det behövdes.
Jag håller med om att bade LYS och SRS har sina för- och nackdelar.
jag vill förtydliga angående myten om LYS och statistiken. LYS-kommitten tog hänsyn till klasser som seglades av duktiga seglare men det är svårt att helt utesluta inverkan från seglare i ett empiriskt system. Mao. man höll igen och var restriktiv med höjningar. Där det saknades statistic gjordes måttjämförelse. LYS gruppen använde sig dock inte bara av bedömningar från Sverige utan tittade även på andra empriska system. En formel är också ett sätt att göra måttjämförelse (en uppsättning av mått leder till ett visit respittal). Många tycker ju att det fans inte längre underlag för båttyper med tillräkligt bra underlag pga. olika konfigureringar i bade köl, mast och segelkonfigurationer. Under de glada 70-tal så tillverkades manga halvfabrikat. Jag vill påstår att där finns knappt identiska båtar heller men LYS enkelhet fungerade länge för man ansåg att skillnaderna var obetydliga (läs gärna L-O Norlins “30 år med LYS”). Då är det ju då som nu frågan om vad är “good enough”?
Dec 30, 2015 @ 11:39
Snabb sammanfattning av jämförelsen
Viktigt att komma ihåg är att den generella höjningen sett på alla båttyper är ca 1.2 % varför en höjning med 1.2 % i princip innebär att SRS = LYS.
Höjningar och sänkningar redovisas i % inte procentenheter.
LYS-tal Höjning
LYS≤0,9 +3,58%
0,9<LYS≤1 +1,82%
1<LYS≤1,1 +1,1%
1,1<LYS≤1,2 +1,02%
1,2<LYS≤1,3 +0,41%
1,3L/B≥4,5 +1,55%
4,5>L/B≥4 +0,98%
4>L/B≥3,5 +0,88%
3,5>L/B≥3 +0,99%
3>L/B +0,83%
Depl i kg^(1/3)/(Längd*Bredd)^0,5 Höjning
D^1/3/(L*B)^0,5≥3,1 +1,34%
3,1> D^1/3/(L*B)^0,5≥3 +1,25%
3> D^1/3/(L*B)^0,5≥2,9 +1,04%
2,9> D^1/3/(L*B)^0,5≥2,8 +0,96%
2,8> D^1/3/(L*B)^0,5≥2,7 +0,79%
2,7> D^1/3/(L*B)^0,5 +0,29%
Största höjningarna (5 i topp med SRS över 1.0):
EK-kryssare +6.0%
Arabesque 23 5.8 %
Arabesque 26 5.5 %
Accantus 78 +5.3 %
Lotus Skärgårdskryssare + 5.1
Största sänkningarna (5 i topp med SRS över 1.0):
J/80 – 3.7%
Sprinta Sport – 3.0%
Elvström 717 -2.7%
X-302 -2%
J/92 -1.9%
Dec 30, 2015 @ 22:26
Den här formeln: Depl i kg^(1/3)/(Längd*Bredd)^0,5
vad är den tänkt att beskriva?
/T
Dec 30, 2015 @ 22:41
Kubikroten av deplacementet delat med roten av längd*bredd ger en dimensionlöst tal som talar om båten är tung eller lätt förhållande till sin storlek. Detta tal ingår ofta i handikappsystem för segelbåtar.
Högt tal = tung båt
Mvh
Kåre
Dec 30, 2015 @ 23:07
@Kåre
Men det måste väl till flera parametrar om det ska säja något om båtens potential?
En 5-tons båt som är 13,0 * 2,3 har väl troligtvis helt andra egenskaper än en lika tung som är 10,0 * 3,0…
Egentligen är jag ute efter en formel för att hitta båtar klassade som LS. Jag har en sån båt men där betyder LS snarare ‘långsam’ än ‘långsmal’, åtminstone när det kommer till bogar där LS-båten anses ha fördel av sin långsmalhet. En formel som beskriver längd/depl i förh till längd/bredd, kanske. Jag försökte göra en sån men den gav inte riktigt önskat resultat ;)
Dec 30, 2015 @ 23:46
Hej T
Jag har delat upp varje parameter var för sig
Först
Längd/Bredd Höjning
L/B≥5 +2,21%
5>L/B≥4,5 +1,55%
4,5>L/B≥4 +0,98%
4>L/B≥3,5 +0,88%
3,5>L/B≥3 +0,99%
3>L/B +0,83%
sedan
Depl i kg^(1/3)/(Längd*Bredd)^0,5 Höjning
D^1/3/(L*B)^0,5≥3,1 +1,34%
3,1> D^1/3/(L*B)^0,5≥3 +1,25%
3> D^1/3/(L*B)^0,5≥2,9 +1,04%
2,9> D^1/3/(L*B)^0,5≥2,8 +0,96%
2,8> D^1/3/(L*B)^0,5≥2,7 +0,79%
2,7> D^1/3/(L*B)^0,5 +0,29%
Depl i kg^(1/3)/(Längd*Bredd)^0,5 är en standardformel för att se om båten har högt eller lågt deplacement för sin storlek oavsett om den är lång, kort, smal eller bred.
Mvh
Kåre
Dec 31, 2015 @ 13:21
@Kåre
Så, bägge parametrarna ska adderas? I så fall har jag väl klarat mig relativt lindrigt undan, ändå… +0,88+1,25-1,2 (SRS 2016 i förh till sista LYS (som jag inte minns)).
Återstår dock att hitta den SRS-förväntade farten på undanvind… nåja, det är långt till sjösättning…
Dec 31, 2015 @ 14:12
@T
Detta är genomsnittliga förändringar tagna från 608 båtar där information om på både LYS och SRS fanns.
Det finns t.ex. långsmala, långsamma och/eller tunga båtar som vunnit på övergången till SRS men de flesta båtarna med dessa egenskaper har förlorat på övergången till ett mera formelbaserad respitsystem.
Man kan inte applicera resultaten på en individuell båt och säga att båten har blivit en vinnare eller förlorare med övergången till SRS.
Ett formelbaserat system som SRS fungerar bra för majoriteten av båtarna men straffar ut ca 10-20% av konstruktionerna. Detta är svårt att undgå.
Empiriska system som LYS har sina problem, nya konstruktioner brukar straffas hårt och även båtklasser som kappseglas mycket. Det är även problem att få in tillräckligt med statistik för att få systemet att fungera.
SRS är förberett för att kunna använda sig av en kombination av formler och statistik, vilket jag tycker är bra ide.
En förbättring av SRS enligt min mening skulle vara om alla SRS seglingar på enkelt sätt rapporterades in i en databas. Sen kan man automatiskt via algoritmer justera de individuella SRS-talen samt utveckla formeln bakom SRS-talet.
Orättvisor kommer alltid finnas oavsett vilket respit system man har, det gäller bara att försöka minimera dem.
Dec 31, 2015 @ 14:59
En annan orättvisa (förutom dom förmodade undanvindsegenskaperna) är att båten antagligen går bättre på kryss än vad som förmodas, så det jämnar nog ut sig i långa loppet. Jag känner mig inte alls utstraffad av SRS, snarare tvärtom. Det jag från början reagerade på var att långsmala båtar generellt skulle vara bättre på undanvind och sämre på kryss, det kan säkert gälla en Wasa 55 men inte en Avance 36. (har du förresten det sista LYS-talet för en sån 36:a?)
/T
Dec 31, 2015 @ 17:09
T, är det en Avance 36 du har så måste jag gratulera till en av de vackraste båtarna som någonsin ritats. En drömbåt i min ungdom.
Jag har ju gjort hemläxan i en annan Norlin-design (Novan). Sett till detta och att även Omega 42 har lyckats bra, så ser jag inte att Avance 36 skulle vara svårare. Sedan har den mycket stabilitet och en relativt liten spinnaker, så jag förstår om ni sliter på undanvind. det gjorde vi i Novan också.
För att sätta SRS-talet i perspektiv: iI ORC finns det tre Avance 36 som mäter 689.9-669.1 vilket skulle motsvara SRS på 1.16-1.196. I PHRF (USA) mäter en Avance 36 runt 126 vilket är samma som Puzzle 36 (SRS 1,185) eller BB10 (SRS 1,195). Så SRS-talet känns rimligt ur detta perspektiv.
Är man seriös så kan man ta ut målfarter från en sk “Speed Guide” på http://data.orc.org. Kostar lite pengar men kan vara nyttigt för att få koll på vilka farter som gäller.
Till sist en Norlin-skiss på Omega 42:
Dec 31, 2015 @ 18:56
@Peter G
Visst är det en Avance 36 jag åker runt med på somrarna och visst är den vacker. När jag köpte den för ca 15 år sen var det definitivt hjärtat och inte hjärnan som bestämde. I ett annat liv hade jag en Omega 42. Säja vad man vill om den.. men Avancen är mycket vackrare, mycket mer harmonisk. Dessutom är det två helt olika båtar, vilket kanske inte alla tror.
Jag kappseglar i princip inte alls numera, bara nån klubbkappsegling då och då, dock blev det en större öppen kappsegling i somras och jag fick nog lite blodad tand igen. Egentligen är jag inte alls missnöjd med mitt SRS-tal, fast en del andra grymtar om att det är för lågt. Höjningen inför 2016 ser jag bara som en utmaning.
Jag vet inte om jag tycker att spinnakern är direkt liten, drygt 90 kvm.. men eftersom jag mest seglar ensam (har jag nån med mig, är det mest för att ha nån att prata med) kommer eventuella nyinvesteringar på undanvindssidan bli asymmetriska. Problemet på undanvind är att när jag kommer över 8 knop ökar inte farten framåt längre, snarare neråt, det känns som att man är på väg mot Kina.. aktervågen är i höjd med rufftaket…en väldig massa kraft men som sagt, inte framåt… fast det är ju den typen av båt. På kryss är den betydligt mer konkurrenskraftig, iaf i förhållande till sitt SRS-tal.
Peters teckning av Omegan är verkligen fin. Tror att den kommer att få pryda den där lilla annonsen som sätts ut när man seglat färdigt… ;)
Gott Nytt År!
/T
Jan 3, 2016 @ 12:27
Hej T
Din känsla att Avance 36 inte har straffats av övergången till SRS verkar stämma. Före höjningen 2016 så hade Avance 36 fått en lite mindre höjning än genomsnittsbåten och efter höjningen 2016 en liten högre höjning än genomsnittet. Detta bygger på informationen att Avance 36 hade ett LYS-tal på 1,17.
Googla S73Calluna för att hitta Excelfilen som ligger bakom analysen.
Sammanställningen av LYS-talen får jag tacka Båtsidan för.
Dec 30, 2015 @ 09:42
Per, jag är lite osäker på hur du drar dina slutsatser, men jag ser inte samma sak;
“Elit och amatör i samma klass” är faktiskt det som lockar absolut flest båtar. Och där man slår deltagarrekord. Det är oavsett om det är Höstkroken, Hyundai Cup, Seapilot 2star, Silverrudder, Marstrand Big Boat, Barcolana, Cowes Week eller Fastnet Race. Och med en handfull projekt som satsar lite mer seriöst så finns inte underlaget för en “elit”-klass i Sverige.
Så låt oss göra det bästa av de förutsättningar vi har i Sverige 2016.
Sedan är tröskeln så klart alldeles för hög. Det är en krånglig sport och många verkar tycka att det är viktigt med så mycket regler, krav och formalia som möjligt. Vi måste alla jobba för att förenkla, både för nya seglare men även för oss etablerade som förr eller senare tröttnar.
Men +90% av de som är nyfikna kan segla med sin tabellbåt precis som på LYS-tiden. Och de övriga kan enkelt få hjälp att fixa mätbrev. Jag kanske hjälpte 20 båtar förra året.
Som du säger, att diskutera procentenheter är löjligt. Vi vet alla att det är andra saker som krävs för att folk skall ta sin båt till startlinjen. Men om vi slutar hitta på ursäkter och i stället hjälper de som vill in i sporten, så kan vi få ut massor av nya kappseglare på vattnet.
Dec 30, 2015 @ 10:21
Precis! Vi behöver inte höja tröskeln till deltagande med fler regler. Mitt lite skämtsamma utspel att bara en enda regel till behövs kanske ska implementeras på allvar: För att få lägga till ett nytt säkerhetskrav/regel så måste en gammal tas bort. Borde effektivt begränsa antalet regler :-)
Vet att jag (och har visat det genom åren) och många med mig kan deltaga i havskapp i skiftande väder i en båt som inte uppfyller kat 3. div formalia som har tveksam nytta saknas och hindrar mig från att deltaga i GOR tex. Denna relativt strikta tolkning av hur en båt ska vara utrustad utgår oftast i från större båtar och är inte tillämplig på små båtar, men likväl focuseras hårt på att saker på listan ska finnas i båten. Hur båten med besättning sen skulle klara en frontpassage med kuling är inget man funderar så mycket på. Åtminstånde borde ett större mått av flexibilitet tillåtas i säkerhetskontrollen inför havskapp så att saker som uppenbart inte gör nytta kan lämnas därhän.
Jag önskar att beslutsfattare begrundar det faktum att segling faktiskt redan är en relativt trygg och säker sport. Det går oftast ganska långsamt och man har tid att agera. Jämnför Roadracing, bergs bestigning, Ridning mm. segling har nog relativt få olyckor med tragisk utgång jämnfört med ovanstående. Varför vill beslutsfattare ivra så hårt för ökad säkerhet? Känns som att det oftast är arrangörer och eller beslutsfattare på förbund som är rädda för att framstå som ansvarslösa och oförsiktiga och genom att ta beslut om nya stramare säkerhetsregler framstå som ansvarstagande och få ryggen fri om det mot förmodan skulle hända något. Det finns en fara med ständigt ökad reglering. Ansvaret glider sakta från den enskillde till arrangör/myndighet, och vid olycka funderar ingen på det egna ansvaret utan letar genast efter en ansvarig att stämma eller hänga ut . Smäller man på i djävulshålet (eller nått )kanske man ska vända blickarna inåt i stället och rannsaka sina beslut i stället. Frihet under ansvar är min paroll!
Dec 30, 2015 @ 11:18
Tror delvis svaret gällande högt säkerhetstänk i båtlivet ligger i en grundläggande rädsla för att hamna i vattnet, från en båt. Exempelvis kan ett gäng nybörjare i en kapsejsande C55:a få panik när de åker i vattnet med flytväst ….på samma ställe där de nyss badade från stranden. Det upplevs betydligt mer dramatiskt än att ramla i trappan eller från en cykel. Vilket det objektivt sett sällan är om lugnet behålls.
Tror man bör genomföra praktiska övningar istället för att fokusera för mycket på krångliga regler och utrustning. Frihet under ansvar är definitivt en bra regel, ansvaret kan vara att besättningen/familjen ibland övar man överbord och liknande. Det gör vi sedan vi fick en bunke barn som kaxigt ville hoppa i vattnet och simma in när det gick för sakta….de kom på att det är svårt att simma ikapp en båt som bara gör 3 knop och lärde sig att det gäller att stanna ombord.
Dec 30, 2015 @ 12:36
Dom flesta behöver regler. Alla har vi sunt förnuft men vad är sunt förnuft?
För ett tag sedan diskuterade jag stegar. På ett större företag har man förbjudit stegar pga fallrisken. Min vän var riktigt bekymrad över detta och menade att med sunt förnuft så var det inget problem med stegar. Dagen efter berättade han hur han bytt glödlampa i en nio meter hög stolpe genom att skarva tre stegar. Utan fallina eller säkring.
Min 91-åriga moster var irriterad över att använda dosett. Fem minuter tidigare hade hon berättat om sin 83- åriga väninna med alzheimer som knappt kunde fixa en dosett. För att slippa göra en bedömning av allas förmöga att ta medisin så ska alla ha dosett.
Jag är inte för en massa regler men de grejer som var overkill för några år sedan är nu självklarheter, ais, plb, raketer etc.
Jag hoppas och tror att de som skriver reglerna inte bara gör det för att friskriva sig utan även för att det gör nytta.
Jag seglade till Medelhavet för 15 år sedan utan, ais, plb, eller motsvarande. Nu känns det konstigt att segla till Gotland utan ais och plb.
Förr eller senare kommer det en sommarstorm under ÅF eller Seapilot och då är det nog bra om stormfocken och andra prylar är med.
Dec 30, 2015 @ 19:46
Håller med, sunt förnuft är inte samma för alla. Regler och utrustning behövs definitivt och självklart skall man utnyttja den moderna tekniken för att säkra upp läget så gott det går. Kör en hel del enduro i skogen och provade idag ut en liten Garmin Edge 810 GPS som via blåtand kopplas med mobilen och via en app kan man bjuda in anhöriga att följa en via nätet, live tracking. Fungerade bra, kör man omkull och skadar sig vet folk var man kan hittas. Självklart värt 4500 SEK i ett skarpt läge.
Tror dock en bra mix av regler, utrustning och praktiska övningar ger bäst resultat. Det tror jag alla håller med om men frågan är var man drar gränsen. Man vill inte skrämma iväg “bredden” men vill fortfarande ha hög nivå på säkerheten och mätregler som skall ge en korrekt prestanda bedömning i allas ögon. Inte helt lätt.
Dec 30, 2015 @ 11:05
Det är ju skillnad om det är enstaka arrangemang som locka med sin särskilt profil eller om det handla om de mindre seglingar i klubbar och hemmavikarna.
Fastnet lockar ju knappast nybörjare. Det är nya som vi behöver för att fulla på hela tiden. Vi ska inte underskatta rollen av alla klubbar att väcka intresset för kappsegling. Det krävs bra ballans mellan fokus på de som är kärnan och de som vill prova på.
Jag tror nog att det krävs mer än några enstaka jippo för att håller igång bredden. Vi ska inte underskatta klubbarnas roll I det hela.
Dec 30, 2015 @ 11:16
Fastnet lockar inte nybörjare. Men bredden. Som “nybörjare” och oerfaren så kände jag mig mer välkommen där än på många regattor här hemma.
Det är attityden som är grejen. Från kvällsseglingen i klubben upp till större event. Och det handlar inte om “jippon”, utan att förstå vad seglarna vill ha. De klubbar som gör det lockar också båtar. de som kör på samma sätt som 1978 och ojar sig över hur svårt allting är har det lite svårare.
Som du säger, vi skall inte underskatta klubbarnas roll. Det är superviktigt att de är aktiva och är med och förändrar vår sport. Tyvärr är det inte alla som känner att de har det ansvaret, eller vill ta den rollen.
Dec 30, 2015 @ 13:38
Många klubbar tror att lågt deltagande på kvällsseglingarna beror på ointresse från båtägarna att kvällssegla. Många gånger tror jag de vill kvällssegla men inte enligt något detaljerat regelverk som klubbens duktigaste seglare konstruerat.
Ett lyckat koncept i vår klubb är; minimera reglerna, premiera deltagande framför prestation, ha kul före, under och efter.
Dec 30, 2015 @ 13:53
+1
Dec 31, 2015 @ 14:58
Ett bra kappseglingsarrangemang är TYDLIGT, det gör det ENKELT för alla att vara med. Jag har varit med om seglingar där elementära saker som maxtid och huruvida öar/sjömärken ska rundas eller inte har saknats i instruktionerna. Ju enklare det är att greppa alla regler – desto fler tänkbara deltagare. Ett bra exempel är SSF’s 5 – 1 minutersflaggor för start.
Tydligheten börjar hos kappseglingskommitten, skriv ner allt som gäller i inbjudan och föreskrifter, använd SSF’s mallar men förenkla så mycket som möjligt.
Jag upplever att de bästa/trevligaste kappseglingarna arrangeras av klubbar som har en god klubbanda och en vision av vad som ska hända. Att köra på gammal rutin är oftast en utförsbacke.
Slutligen, jag tror inte att SRS överhuvudtaget är problemet för breddseglingen, det är möjligheten. Dags att flytta över fokus från handikapptal till arrangemang och träning.
Dec 30, 2015 @ 14:10
Jo resonemanget med elit o amatör kommer ur den utveckling vi (=jag) sett på ostkusten. IOR – sedan IMS och andra regler för de vassaste. Sedan skapades amatörklasser m hj av lys. Men sen har många proffs valt att segla lys – numera srs – för det är lättare att placera sig där – och så ägnar man energin åt att kalkylera i vilken klass man har bäst chans att placera sig = SRS, i stället för att rakryggad med stolthet segla mot de bästa i ORCi… och kanske inte komma på pallen.
Hade inte två parallella klasser skapats (som i ex vis gotland runt) håller jag helt med om Peters syn på att amatörer gärna mäter sig mot proffsen, men INTE genom att “proffsen” seglar i amatörklassen! Då har nåt gått fel.
Gillas Xusodus och hans klubbs syn på varför man seglar..
Dec 30, 2015 @ 14:53
Vad är ett proffs i din mening? För några riktigt proffs finns väl inte. Är man elit/proffs om man har koll och bra grejer?
Sen tror jag många uppskattar att mäta sig med “proffs” och se vad dom gör och jämföra.
Dec 30, 2015 @ 15:06
Så när Pro4u seglar ner från Stockholm och seglar Byxelkroken så är något fel??
Dec 30, 2015 @ 16:53
Nu tror jag visserligen inte att vi har en enda proffsbesättning i ordets rätta bemärkelse inom respitseglingen men vad viktigare är tror jag inte alls att de seglar SRS för att “det är lättare att placera sig där”… :-) Just “proffsen” brukar ju utmärka sig genom att leta upp det tuffaste motståndet som finns och segla där. Har du några konkreta exempel?
Dec 30, 2015 @ 19:53
Vi blev klassade som proffs på VM för Dan Hammar meckar med båtar som yrke och så fick vi inte segla i Corinthian Division. :-)
Dec 30, 2015 @ 19:54
Pro4u var i Corinthian
Dec 30, 2015 @ 21:49
handlar frågan om “proffs” inte mest om hur bra man är än vilket yrke man har i normalt umgängesspråk? Där kan det väl skilja mot definitioner här och där… Jag tror nog också att det är viktigt att man mätts mot de som är ungefär lika duktiga sen skadar det ju inte om man vill mätas mot de som är hela havet bättre. Det blir dock som räven i hönsstallet om en halvproffsbesättning plocka segrar från glada klubbseglare (för att undvika diskussionen om vad som är en amatör).
Dec 30, 2015 @ 22:56
De bästa måste väl få vinna?
Jan 1, 2016 @ 12:18
@Anders, jovisst – att inte vara Corinthian är en sak. Att vara “proffsbesättning” är en annan. Rätt ofta menar man nog inte samma sak med dessa. När jag hör folk prata om proffsbesättningar menar de väl oftast *duktiga* besättningar – utan att ha en aning om huruvida det faktiskt är yrkesseglare.
@seglaren, min poäng var just den att “halvproffs” enligt min erfarenhet inte är ute efter att “plocka segrar” från glada klubbseglare. “Halvproffsen” seglar så mycket de kan och söker oftast motstånd där de finner det. Oftast far de iväg på mästerskap när och fjärran men det är klart att de kan spika ett Lidingö eller Ornö också. Men jag tror inte poängen med det är att få “plocka segrar där motståndet är lättare”. Och när jag började kappsegla som “glad klubbseglare” var det aldrig ett problem att bli slagen av bättre besättningar. Tvärtom var det lärorikt att se hur de gjorde, vilka kanter de tog och hur de startade.
Dec 30, 2015 @ 11:09
@Per J
Välkommen till programmet, får man väl säga då.
;)
Dec 30, 2015 @ 14:47
Hej ungdomar , det är jag med Gambler 38:an som egentligen är Gambler 37 med 7-8 cm högre fribord vattenlinjelängd 9,30 konstruerad 1980 för IOR . Jag tycker vi skall hylla Peter Norlin i sin himmel som konstruerat en fullt inredd 37/38 fots IOR-båt 1980 som skall segla jämt med upp till 30 år senare konstruktioner c/r i samma storlek Linjett 37 från 2008 1,27 SRS och flera där det är bara 1-2 hundradelar
upp till First 36,7 X37 med flera . Detta måste vara världsunikt , Curt Gelin måste skriva om detta han får gärna
kolla min båt till våren . Skulle man jämföra 3/4- tonnarna tex X 102 från 1981 SRS 1,187 skulle den segla jämt med tex X 34 ,1,26 Deler 33 1,257 detta är ju omöjligt . Det känns jobbigt att kritisera Pelle och jimmy för vad jag har förstått arbetar de helt utan ersättning själv har jag bidragit med ca. 3500:- till SRS varför får de inte del av dessa pengar för sitt arbete ?
Gott nytt år från Evan
Jun 7, 2016 @ 21:56
Måste ta upp tråden för SRS !!! RS Elite seglade förra sommaren med 1.169 rätt eller fel? Nu med mätbrev 1.094 en sänkning med 7.5 minuter på 100 minuter, inte illa. Kan det vara så att någon möjligtvis tryckt på fel knapp när detta gjordes ??
Jun 7, 2016 @ 22:56
Som av en slump vann en RS Elite årets Ornö Runt med 2,5 min!
Jun 8, 2016 @ 08:24
Kolla lite längre upp. Tabellbåten seglar med 1.117. Det är en säkning med 0.052 sen i fiol. Den fick höjt tal tidigare år, så säkningen sen 2010 blir enligt inlägg längre upp 0.04. Kräftigt säkning ändå men inte sådär jätte farligt.
1.094 gäller mätbrev och den båten är något tyngre och har mindre stor och gennaker än tabellbåten.
Få väl se om den justeras upp igen men att det behövs lite justering med en ganska ny och speciell sportbåt är kanske inte så konstigt.
Jun 8, 2016 @ 09:36
Ser ut som det finns flera världen för 2015 ? både 1.169 samt 1.141 ?
Båten RS Elite hamnade på samma poäng som klassvinnaren(en express) i viggan cup med SRS 1.169.
http://www.blur.se/2015/12/27/nu-ar-srs-tabellen-for-2016-klar/
Tyvärr ligger SSF hemsidan för SRS nere för arbete.
Jun 9, 2016 @ 09:23
RS Elite har ialla fall en konstig spinne i år! Men det har väl alla i tabellen. De verkar inte göra något åt det. undrar om det påverkar mått??? och därmed SRS tal ?
SFL 7,15
SLE 7,15
SLU 4,34
SHW 4,50
SFL underlik
SLE stående lik
SLU sående lik
SHW halvbredd
Jun 9, 2016 @ 17:08
I IRC ligger RS Elite på 0,934 enligt sidan nedan. Omräknad blir det1,16-1,17 i SRS.
http://www.rselite.org/index.php?page=cowes-fleet
Jun 9, 2016 @ 17:58
Så nuvarande SRS verka åt håvete..
Jun 10, 2016 @ 09:21
man ska ju alltid vara försiktig med enskilda kommentarer kring en bats performance men så skrevs det I alla fall om RS Elite 2010 på sailing anarchy.
“We have a small fleet of 3 RS Elites that race here.
They presently get an IRC rating of 0.930 which they are very easy to sail to, and do regularly win races.
They are not lightwind boats, but medium to strong winds are their element. One of ours was clocked at over 17kn in 28kn of breeze (running down a wave also of course)
The owners here love em and keep em in the water not antifouled. Cos of the shallow draft, they are able to heel the boat over on the mooring and clean it up everytime they wanna go racing and can reach the entire underside. ”
här länken till hela conversation…
http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=105348
utifrån det så är RS Elite inte en värsting sportbåt men en båt som seglar väl. Det kan vara intressant vad som ligger bakom den stora sänkningen i år. 2009 låg RS Elite på 1,16 (tabellbåt) vilket låg i nivå med IRC. Det höjdes 2012 till 1,176 och sänktes seni olika steg innan den stora sänkningen i år.
Jun 10, 2016 @ 12:51
Tycker att tabellen på båtar som fått mest sänkt, talar för sig själv !
RS Elite har ensam fått lika mycket sänkning som övriga 9 båtar tillsammans……
Någon måste blivit riktigt rejält fel. Dax att snarast se över vad som blivit fel.
Och de 10 som fått störst sänkning:
Marieholm 26 -0,30%
Marieholm 261 -0,30%
LIFE 7.5 -0,50%
Guyline 95 HR -0,50%
First 27.7 -0,50%
Guyline 95 LR -0,50%
Farr 30 -0,60%
Farr 40 OD -0,80%
Ohlson 22 -1,30%
RS Elite -5,20%
Jun 10, 2016 @ 15:10
Finns kvar möjligheten att begära mätbrevsrevision:
http://www.svensksegling.se/Forbatagare/SRS/SRSmatbrev/Matbrevsrevision/
Men är det inte lite konstigt att man skall vara beredd att betala för en kontroll av ett mätbrev ?
Den som begär revision skall lämna person uppgifter namn och tel. borde i så fall vara lika, så att den som gjort beräkningar för ett eventuellt fel också framgår med namn ?
Annars blir det som i FN den som påtalar fel att FN soldater gjort sig skyldiga till övergrepp får sparken ?
Dvs den som skickar in mätbrevsrevisioner får sämre mätbrev ?
Naturligtvis en diskussion ingen vill ha.
Bättre förfarande önskas.
Jun 10, 2016 @ 15:25
Om man jämför en felaktig uppgift i ett mätbrev med krigsbrott, så tar man kanske sin kappsegling på lite för stort allvar :-)
Jag tycker det är ganska uppenbart att SSF tar på sig detta om det visar sig att man har gjort fel. Men om du (av någon anledning) vill revidera alla mätbrev i din klubb för att du har en teori om varför de är fel, så kanske inte jag och övriga SSF-medlemmar skall stå för den servicen… I de flesta mätregler så finns inte ens denna möjlighet.
Är detta ett stort problem i verkligheten?
Jag har fått mycket bra respons från SSF i ganska många komplicerade case utan man behövt ha en formell revision. De är mycket måna om att lämna bra service både till båtägare och arrangörer.
Jun 10, 2016 @ 23:03
möjlighet att få mätbrev prövat har väl funnits så långt jag kan minnas. Det är väl bara bra. Sen kan man undra över syfte med avgiften. har även svårt att hitta vilket belopp avgiften skulle vara.
Vet är om SSF har fattat ett medvetet beslut i frågan om RS Elite eller om det vart bara fel. Det första kan vara intressant att höra hur man tänkt men då det är ett hemligt system så blir ju svaret att just systemet är hemligt. I andra fallet kan man undrar hur kvalitetssäkringen fungerar. Om en båt att blir förfördelat pga ett fel så finns även möjlighet att en båt/båttyp missgynnas. Där är dock det självklara svaret att båtägaren bör träna mer, slipa botten eller dylikt. I alla fall reagerar betydligt färre om felet är åt det hållet.
Peter, var glad att du har kompisar som stötta dig. Det är tyvärr inte alla som får samma stöd från SSF.
Jun 10, 2016 @ 23:21
Alla arrangörer jag har pratat med får bra support. Det är massor av mätbrev som skall fram på kort varsel när vårens race drar igång, och de flesta båtägare är hopplöst sent ute med sina ansökningar.
De som är missnöjda med “servicen” är ju oftast de som anser att de har fått ett för högt mätetal på sin egen båt och vill “resonera kring det”. Då förstår jag att man inte kan ge sig in i dessa diskussioner; på samma sätt har jag svårt att ringa ORC, RORC eller Dansk Sejlunion och få dem att berätta hur de har tänkt kring just min båt, eller varför den eller den faktorn värderas som den gör.
I det specifika fallet förutsätter jag att man tittar en extra gång på båten. Men i det stora hela har jag svårt att se att detta skulle vara ett särskilt stort problem. Eller att SSF skulle vara svårare att få stöd från än vilken respit-organisation som helst. Snarare tvärtom.
Jun 13, 2016 @ 07:48
Trots att jag inte känner någon eller är någon speciell har jag fått suverän service gällande mätbrev. Kanske är det bara för mycket jobb under vissa intensiva perioder som gör att det inte är så lätt ibland.
Jun 10, 2016 @ 15:54
Naturligtvis en korrekt bedömning att jämförelsen haltar.
Vill man förändra ngt så bör man ha bra kontakter eller flera övertydliga exempel som framförs av många.
Det ser ut som det är lite för stort fel gjort på mätbrevet vore kul om man kunde korrigera snabbare och smidigare utan att man hänger ut ngn för det eller själv blir uppfattad som ngn som vill försämra allt som faktiskt fungerar ?
Jmf beräknad tid på Lidingö Runt över sju minuter till två:an försök att hitta en motsvarande lucka i resultatet ?
http://www.lidingorunt.se/resultat-2016/
Får hoppas att bilen vinns av båten som kommer tvåa på Hyundai Cup i år :-/
Jun 10, 2016 @ 18:51
Om RS Elite “La Lupa” seglat med fjolårets handikaptal (1,169) på Ornön runt hade man blivit 35:a istället för vinst.
På Lidingö Runt hade man hamnat på ca 65 – 70 plats i stället för vinst.
Kan detta verkligen stämma…. ?
Grabbarna som seglar på båten är onekligen duktiga, inga tveksamheter på detta, all heder åt dem.
Problemet verkar vara SSF (svenska seglingsförbundet)
Vad händer ?
Jun 10, 2016 @ 19:05
Ops. felräkning på Lidigö runt. Blir båt 19 istället för vinst
Jun 13, 2016 @ 17:08
Om man har formelbaserade respitsystem med klassificering av typ av, båt, köl, för,akter o.s.v. kommer alltid vissa båtar hamna på gränsen på många av dessa bedömningsparametrar. Jag tog och matade in värdena på RS Elite i den gamla läckta SRS-formeln. Beroende om man klassade båten som sportbåt eller C/R, för- och akter-skepp som kort eller normalt samt om båten är klassbåt eller inte så fick man ett SRS-på allt ifrån 1,109 till 1,185
Samma problem finns även i ORC.
Det är svårt att få till ett respitsystem som är rättvist.
Jun 13, 2016 @ 17:12
Och om man skulle sätta ett Kåretal (du tittar på båten på avstånd, kisar med ögonen, hummar lite) – vad skulle det bli?
Jun 13, 2016 @ 19:15
Intressant att det skiljer så mycket i beräkningen.
Kollade lite på andra mätregler.
PYS. (Portsmouth Yardstick) klassar RS Elit som lite långsammare än J24 med (SRS 1,105).
Nor-Lys klassar RS Elit som lite snabbare än Express (SRS 1,11).
DH klassar RS Elit som lite snabbare än Express (SRS 1,11).
Vad är det som gör att SRS och IRC skulle klassa RS Elit så annorlunda?
Jun 13, 2016 @ 21:26
Håller med dig att det är intressant att det skiljer sig så mycket Rs Elite faller utanför de normala ramarana, långsmal med klassiskt utseende men modernt skrovform, låg vikt med extremt mycket % bly i bulben, litet djupgående och ganska mycket segel. Detta gör att olika respit system får helt olika värden. Det är en båt som stresstestar respitsystemen.
Jun 13, 2016 @ 17:16
Ca 1,170 plus minus 0,020.
Jun 13, 2016 @ 17:22
Det är väldigt svårt att gissa men efter säg ca 20 resultat från lite större kappseglingar så kan man få en ganska god uppfattning över hur snabb båten igentligen är.
Jun 13, 2016 @ 17:23
Vote Kåre for President :-)
Jun 13, 2016 @ 21:11
+10
Jun 14, 2016 @ 23:03
Efter att tittat lite noggrannare på just RS Eliten samt läst på vad seglare av båten säger så tror jag att det gamla SRS på 1.169 var för högt. Det verkar som den i praktiken är ungefär jämbördig med Solingen. Det är inte lätt att bestämma prestanda på en båt som är annorlunda.
Jun 13, 2016 @ 17:43
Jag skulle inte vilja vara den som personligen satte mätetalet.
Formler är bra när det nu finns många hundra olika båttyper som kappseglar. Jag personligen tror själv på en kombination av formler och statistik. Detta kräver nog att man använder sig av en gemensam hemsida eller program för att räkna ut resultaten på de flesta kappseglingarna i Sverige. Detta för att få en så stor databas som möjligt med information. Därtill behövs det tas fram algoritmer för att automatiskt kontinuerligt förbättra formlerna samt att ta fram mätetal som justeras med faktiska kappseglingsresultat.
Jun 13, 2016 @ 18:21
Nej det kan inte vara en lätt uppgift, hatten av för dom som gör det.
Men kan man visa på lite smidighet och korrigera när man upptäcker ngt finns det mycket att vinna på upplevelsen av hur allt fungerar ?
Tom KSSS kommer ut och lägger korten på bordet och erkänner misstag i Sandhamn Open ORC beräkningarna Starkt gjort.
Undrar om det är samma problem dvs beräkning av ORC i Esbo – Hogland Race ?
Går ju att vänta med SRS-korrigering till nästa säsong, men hur påverkar det upplevelsen och inställningen till SRS som mätregel ?
Eller så gör man ingenting vad blir då upplevelsen ?
Jun 14, 2016 @ 00:46
kan ju vara så enkelt att TK går efter NorLYS/ORC och då skulle det vara rätt med dagens SRS-tal. blir spännande om vi får se justering eller ej.
Jun 14, 2016 @ 17:22
Om ni hade en båt som ni vinner några race med, och bloggarna genast går heta där medlemmarna under pseudonymnamn gör starka antydningar att besättningen har oförtjänt vunnit racen, hur skulle det kännas?
Om någon misstänker att något är fel, varför inte gå till källan och begära en mätbrevsrevision på båten i fråga?
Jun 14, 2016 @ 18:10
Bra Jimmy!
Been there, done that!
Det är inte alls roligt.
Jun 14, 2016 @ 18:38
Det kan säkert tolkas att det är så om man vill.
Hade det varit första året med båten så hade jag också ansett att det fanns en poäng i det ?
Men nu andra året kan man tolka det så att man har sänkt mättetalet från 1.169 till 1.094 när resultat som går att finna visar på att det går utmärkt att placera sig med förra årets värde 1.169 (med ngt högre båtvikt en standard) ?
Är det så att SSF bara gör mätbrevsrevision om ni har en ansökan med underskrivet namn, kommer ni då lägga till info vem som är ansvarig för mätbrevet också ?
I detta fall verkar det som att det är standardbåtens sänkning som kanske mest bidragit till att det inte blev rätt samt att man övervärderat betydelsen av båtvikten samt ngt mindre segelyta ?
Jimmy du ogillar psedonymer respekterar det men av samma skäl, om diskussionerna går varma på bloggar så blir det mycket svårt att behandla inkomna mätbrevsansökningar utan att påverkas av vad som sagts eller skrivits på bloggar hur gärna man en vill vara neutral så är vi alla människor.
Det bör vara annan input en relationer som påverkar mätetal ?
Rent generellt så finns det lite att vinna på att korrigera både själva mättetalet samt uppgifter i mätbrevet lättare i början ?
En riktigt bra grej är att det numer framgår när brevet utfärdats vilket är suveränt.
Jun 14, 2016 @ 21:38
srsseglaren, av många bottennapp bland dina inlägg måste detta vara ett av dom sämre.
Själv tror jag att TK jobbar som tusan med att få allt rätt och har mer integritet än att dom tar intryck från anonyma människor på nätet. Har du tänkt tanken att det gamla SRS talet var för högt, sanningen kan finnas någon annan stans än vad du tror.
Jun 14, 2016 @ 21:50
Kan bara instämma att det finns en del sådan blir gärna så om man skriver mycket.
Utveckla gärna varför du inte instämmer med denna gång, det blir gärna lätt att man hamnar i ganska snäv synvinkel vilket jag misstänker du gjort ?
Om det var för högt tidigare så vore det bra med ngt som visar det då båten redan seglat en säsong ?
Jun 14, 2016 @ 22:23
Kopierar ett tidigare inlägg jag gjorde
“Kollade lite på andra mätregler.
PYS. (Portsmouth Yardstick) klassar RS Elit som lite långsammare än J24 med (SRS 1,105).
Nor-Lys klassar RS Elit som lite snabbare än Express (SRS 1,11).
DH klassar RS Elit som lite snabbare än Express (SRS 1,11).
Vad är det som gör att SRS och IRC skulle klassa RS Elit så annorlunda?”
Jun 14, 2016 @ 22:29
Jo men nu hänvisar du till mätregler vore bra om man i så fall kan få fram resultat med korrigerade tider ?
Tror du ogillar att förra inlägget kan tolkats som ett påhugg på dom som sliter i TK ?
Jun 15, 2016 @ 01:09
PYS är väl något likande som LYS, Norlys baseras idag på ORC men jag är osäker om mätbrev för RS Elite baseras på en skrovfil eller om man gjort en uppskattning som man gjorde på min båt.
DH hittar jag inget giltigt mätbrev på websejler.dk. sen får man vara något försiktigt. Det finns en anledning till löbindelning. Det finns dock de som är mer insatta i DH.
IRC finns tydligen uppgifter som tyder på ett högre respittal och SRS låg fram tills ifjol på samma nivå. Utifrån Jimmy’s reaktion var sänkning en medveten handling. Ändring i formeln skulle drabbar fler båtar och där handlar det förmodligen om en empiriskt korrigering. Rätt eller fel? Jag är inte förvånad när folk reagerar. Även SRS hanteras av människor.
Jag vill bara kommenterar det med att begära medbrevsrevision. Uppgiften att det kan tas ut avgift samtidigt som uppgifter om nivån saknas. kan väl bara tolkas att man vill förhindra att man söker om man inte är helt säker. Det kan vara svårt att vara när det handlar om ett hemligt system. En annan aspekt är att man söker om mätbrevsrevision hos samma personer/funktion som utfärdat mätbreven.
Jag håller med att för de flesta båttyper fungerar SRS mycket väl men då får man vara extra glad eller mindre glad när man har en båt där det inte fullt fungerar.
Jun 15, 2016 @ 07:14
ORC har uppenbara fel i sina mätbrev just nu (läs diskussionen om Sandhamn Open). Till exempel så finns det lägen där en First 36.7 är 10% snabbare än M34 eller MAT11.80.
Du kan ju försöka begära mätbrevsrevision där. Eller i NORrating. Eller i IRC.
Lycka till :-)
Jag tycker det är orättvist att SSF skall behöva få kritik för att de skapat en möjlighet som nästan inga andra system har.
Jun 15, 2016 @ 12:06
nej du, nu har du fått det på bakfoten. Om båtarna inte klara av att segla upp till sitt mätetal så behöver väl besättning träna mer. Är väl aldrig fel på mätetal.
möjligheten till att överklaga har funnits länge hos SSF. Det blev dock förändringar under senaste åren. man gick över från att överklagande skedde hos högre instans till att det sker hos samma instans. vidare har man infört en avgift. Jag vet dock ej beloppet eller om det pratiskt används. Det kunde varit tydligare eller vad är syfte med inforationen om avgiften?
Jun 16, 2016 @ 01:32
Angående kostnaden för mätbrevsrevision så är det så att det normalt inte kostar någonting. Mig veterligen har kansliet aldrig tagit betalt. Men om någon får för sig att begära revision upprepade gånger på sitt eget mätbrev eller på flera andra båtar så är det inte omöjligt att kansliet kan kräva vederbörande på avgiften.
Kansliet kan såklart göra fel i handläggningen av mätbrev och för att höja kvalitén på systemet så granskar därför TK alla mätbrev som kansliet har ställt ut (och det är en av anledningarna till att det alltid tar 10 dagar, varken mer eller mindre, för att få sin mätbrevsansökan behandlad). Men trots detta så slinker det ändå igenom några felaktigheter, inte minst i maj månad när det är ofta är hundratals mätbrevsansökningar i veckan. Dock har antalet mätbrevsrevisioner minskat genom åren och antalet felaktigheter har också minskat vilket tyder på att det går åt rätt håll.
Jun 14, 2016 @ 19:43
Jag är övertygad att TK inte fuskar och gynnar enskilda båtar. Alla respitsystem kommer ha sina vinnare och förlorare men den stora majoriteten brukar få ett ganska rättvist handikapp. Små ändringar i formler och klassificering av båttyp o.s.v. kan i några enstaka fall ge mycket stora förändringar förändringar av mättalet. Så länge som inget är direkt felaktigt så anser jag att det är bara att acceptera mätbrevet. Ändrar man i formeln för att höja t.e.x. RS Elit så kommer med all säkerhet någon annan båt gynnas eller missgynnas kraftigt. Och två tävlingar är inte tillräckligt många sätta ett nytt mättal.
Förhoppningsvis fortsätter TK likt de senaste åren sitt arbete med att utveckla SRS.
Jun 14, 2016 @ 22:06
Det är roligt att åka omkring i Sverige.
Det spelar ingen roll till vilken liten klubb man kommer, så finns det en båt där som har ett SRS-tal som är alldeles åt helvete. Och det är alltid olika båtar. Det kan vara en Nova, en Wasa 55, en Melges 24, en Omega 30, en Xp-38, en First 36.7, en BR38, en Passad GT… Långsmala, sportiga, upptrimmade, nertrimmade,…
“Det förstår ju alla att de inte kan ha ett så lågt SRS. De vinner ju allting. Det är för sorgligt att inte SSf gör nåt åt det. Kan du inte ta upp det på din blogg?”
Att exakt samma båtar får stryk när de får lite bättre motstånd (eller annat än idealföre) verkar inte bekymra någon.
Och kan man krydda det med lite konspirationsteori så blir det ju ännu bättre.
Men jag antar att man skall tolka det som svenskt smicker; “du har ju alldeles för lågt SRS” kanske egentligen betyder “grattis, du seglar ju ganska bra ” :-)
Jun 14, 2016 @ 22:15
Jovisst, tar gärna en sänkning med sju pinnar nästa säsong så kan ni få Gratta en del :-)
Jul 7, 2016 @ 14:35
Snart dax för Ulvöreggatan.
RS Elite “La Lupa” seglade 2015 med SRS 1,169 och hamnade då långt bak.
Är även anmäld i år 2016 med SRS 1,094.
Gissar att övriga båtar seglar om 2:a platsen……
Jul 8, 2016 @ 13:37
Håll i er! Tänker också traila upp 5.5 m “Foppatoffel” till Ulvöregattan och pröva tävlingsledningens tålamod genom att “stänga dörren,” bara för att det är SÅ KUL och som en skön kontrast till X-35 seglandet med hela åtta mans besättning. Dessutom, Inramningen och festerna är av episk karaktär. Rekommenderas!
Jul 18, 2016 @ 20:38
Stängde du dörren?
Jul 18, 2016 @ 21:59
Gissar på Go Five 16:e i SRS 1 ?
http://www.oss-ovik.com/Foreningen/Arbetsrum/ulvoregattan/Historik/Tavlingsresultat/2016/Totalsegraremedklasser/
Go Guy-Christer
Jul 19, 2016 @ 01:20
Som minsta (bad)båt hade vi så att säga handen på dörrhandtaget mer än en gång:-). Blev till slut 37:a på Srs. Seglingsvattnen, arrangemanget, festen är det som främst drar en norrut….samt ett relativt lågt bensinpris! En höjdartävling med andra ord! Kanske läge att segla upp några 35:or till nästa år?
Jul 18, 2016 @ 09:26
Jaja, “La Lupa” visade på Ulvöregattan att man kan utklassa allt och alla när man får sitt SRS-tal sänkt med 7 pinnar…….
Jul 18, 2016 @ 20:37
sänkning med 7 pinnar är väl inte avgörande utan respit den hamnade på… diskuterades ju ovan en del…
Aug 5, 2016 @ 14:59
Vad händer med 2016:års resultat på båt som seglat med felaktigt SRS-tal ?
Aug 5, 2016 @ 15:12
Lagt kort ligger dom har fått ett tal, gäller tills ngn begäran en ommätning ?
Aug 5, 2016 @ 16:58
Om det då visar sig vid ommätning, att det blivit fel från början, vad händer då med de tävlingar där man seglat med “fel” SRS-tal ?
Aug 5, 2016 @ 17:50
Normalt gäller lagt kort ligger. När det vart systemfel med ORCi så räknades dock om en del tävlingar.
Jul 25, 2017 @ 14:44
Beklagligt att en denna sida ligger kvar och skräpar på webben med rubrik “Nu är SRS-tabellen för 2016 klar”. Då det inte finns någon gällande information på SRS-tal 2016.
Jul 25, 2017 @ 14:53
Det är så det är med en blogg. Mycket som “skräpar” :-)
Jul 25, 2017 @ 17:07
Lars, om du var ute efter 2016 års siffror så har jag en ögonblicksbild av tabell och mätbrev i ett excelark för 2016. Du kan ladda ner den härifrån: https://1drv.ms/x/s!AiFiyz3kn6Qntfckhq56RjcVYH85wA
Jul 25, 2017 @ 17:29
Kanske inte var så beklagligt ändå :-)
Ett tips är att fråga efter det man är nyfiken på, så brukar läsarna här kunna hjälpa till.