McConaghy MC31 seglar
Det här ju ett segment där det händer mycket. Melges 32 och Soto 33 har ju lyckats bygga entypsflottor regionalt (USA/Italien & Argentina) och man kan nog gissa att McConaghy MC31 kommer att lyckas i Australien.
I USA står väl fighten mellan C&C 30 och Farr 280, och även FarEast 28R/31R är väl utmanare här. Inom kort lanseras också X-Treme 32 som ser trevlig ut.
General Specifications
LOA 9.15 m
Beam 3.05 m
Draft 2.60 m
Displacement 1,860 kg
Bulb 770 kg
Fuel Capacity 42 l
Engine Power 15 hp
Naval Architect Dunning & Assoc
Construction McConaghy Boats
Sail Plan
IM 12.80 m
J 3.75 m
P 13.20 m
E 3.95 m
Mainsail 37.2 m2
Jib 27.0 m2
Asymmetrical Spinnaker 122 m2
Upwind Sail area 64.2 m2
Downwind Sail area 159.2 m2
Jan 23, 2016 @ 17:07
Fasen vilken läcker båt, vill ha!!
Jan 24, 2016 @ 11:57
Clean pulpit och pushpit
Jan 24, 2016 @ 15:22
Grym båt! Men…är det bara jag som tycker ett djupgående på 2,60 meter är väl mycket?
Jan 24, 2016 @ 23:29
ja..
Jan 24, 2016 @ 23:37
Stort djupgående är bara gott!
Jan 25, 2016 @ 07:43
Bara gott ;-)? Okej, var anser du gränsen går där djupgåendet skulle påverka din segling negativt? Med fast köl alltså..
Beror ju självklart var man utgår ifrån, har man hamnplats i en djuphamn och håller sig i leden hade ett 5 meters djupgående varit kanon, men jag är osäker på hur många som har den förutsättningen. En std Cheetah har väl ca 2,15 i djupgående, det känns som en rimlig maxgräns i mina ögon.
Men…självklart har Mc 31 konstruktörerna tänkt på allt det och gjort en båt de tror passar ändamålet. De lär sälja till alla som ser oändligt djupgående som bara gott ;-)..
Jan 26, 2016 @ 16:53
Tja, när jag skaffade cheetah så var det många som skrockade att den skulle bli svår att semestersegla med sitt djupgående på 2,3m. Men jag kan då inte säga att detta djupgåendet har begränsat mig i någon större omfattning här på västkusten. Vi brukar hitta fina naturhamnar ganska lättvindigt och det finns tom ganska gott om ställen där vi kan ligga långsides berget. Det gäller bara att vara lite oportunistiskt lagd.
Visst skulle 2,6 m sätta vissa begränsningar, man kommer inte in i björlanda kile alla gånger tex, men det kan man kanske överleva om man betänker de goda seglingsegenskaper en sådan köl medför.
Efter att ha upplevt fördelarna med en effektiv djup köl, vill jag inte kappsegla något annat.
Jag tror många gruvar sig helt i onödan för ev nackdelar med djupa kölar.
Jan 26, 2016 @ 18:43
Wow, 2,31 meters djupgående på din Cheetah. Kollade mätbrevet, ännu mer extrem än jag trott, nästan lika djup som den är bred..
Kollade runt i hamnarna i Öresund där vi brukar vara, 2,15 känns som mycket men 2,3 meter kan fungera fast det är på håret. 2,6 m vore helt kört. Så skönt att ha det att skylla på :-)…
Jan 24, 2016 @ 17:52
Grym båt!
Håller med Dan – väldigt vad den sticker djupt.
C&C30 – sticker 2,30
FE31 och Farr280 – sticker 2,10 resp.
FE28 – sticker 1,75
Så bland dessa båtar är det ju iaf ganska extremt mycket mer.
Bland kölvikterna är det å andra sidan FE31 som sticker ut rejält med hela 1,2 ton i bulben.
MC31 – 770kg/C&C30 – 716 kg/Farr280 – 650 kg och FE28 600 kg
Skulle vara intressant att höra designernas filosofi kring dessa olika filosofier här…
Jan 24, 2016 @ 18:09
Det är ju ganska stor skillnad i filosofi mellan båtarna. X-treme 32 kommer ev att landa på 2.70. En Shaw 10 sticker 3 meter.
Lite grann som att det är skillnad i markfrigång mellan en Laborghini Huracán och en Audi RS4, vilket så klart blir problem vid vägbulorna i stan. Fast det ju inte utifrån dessa som man designat bilarna :-)
Jan 25, 2016 @ 07:16
Stort djup kan vara bra för teambuilding activities :-)
http://www.sailingx.com/forums/showthread.php?t=915
Möjligheten att delvis hissa kölen tex en meter skulle kunna innebära att fler väljer sportsbåt ?
Jan 25, 2016 @ 07:22
Ett antal av båtarna ovan har ju den möjligheten, så det är nog inte det som hindrar seglarna från att segla sportbåt.
Jan 24, 2016 @ 18:51
Visst är det så Peter, men håller du inte med om att MC31:an sticker ut? MC38:an sticker 2.80…endast 20 cm mer jämfört med den klart mindre lillasystern. Jämfört med Farr280 är det 0,5 m djupare svärd. Mer drag men också mer som håller emot avdriften på kryssen. Båtarna är väl tänkta att seglas plant fully crewed så det är intressant att höra varför svärdet är så djupt då det extra rätande momentet vid 20-30 graders lutning sannolikt inte är det primära? Har Farr280 kompromissat för att komma in i grunda vikar (inte sannolikt) eller har MC31 hittat ngt nytt smart koncept?
Shaw 10 är väl inte direkt jämförbar? Det är ju en svängkölare med ett extremt smalt och långt svärd för att skapa massor av rätande moment i utsvängt läge. Svärdet är extremt smalt utan så mycket lyft ser det ut som. Lyftet kommer väl från sticksvärden?
Jan 24, 2016 @ 22:30
Tittar man lite snabbt på hur båtarna mäter (ingen av dessa båtar mäter särskilt bra i något system) så kan det ändå ge en indikation om skillnaderna mellan dem. MC31 är ju rejält snabbare och mer kompromisslös.
FarEast 28R -10,0%
Flying Tiger 10 -9,9%
Farr 30 -8,6%
J/111 OD -8,4%
Thompson 920 -7,3%
Thompson 980 -7,0%
Farr 280 -7,0%
J/111 Blur -6,9%
C&C 30 -4,7%
Melges 32 -4,6%
Soto 30 -4,2%
FarEast 31R -4,0%
Mcconaghy Mc31 REFERENS
X-treme 32 ??
Superkul att många av dessa seglar i en nybildad klass som heter “Super 11” i Geelong. Faktiskt med J/111 i topp efter fyra race. MC31:orna är ju helt nya och är inte riktigt med ännu.
http://festivalofsails.com.au
http://www.topyacht.net.au/results/2016/fos/rc-3/SGrp6.htm
Det ser ganska nice ut:
https://www.youtube.com/watch?v=FL2goNApOUo
Jan 27, 2016 @ 14:06
Med plassering i nederste del, er det jo fort “døden” på en ny one design class.