Skip to content

17 Comments

  1. Dan
    Feb 3, 2016 @ 20:34

    Efter ingående och ytterst avancerade kalkyleringar har jag kommit fram till en generell fartreducering i storleksordningen 0,6 knop. Jag är 100% halvsäker på att jag räknat rätt!

    Reply

  2. Pelle Lindell
    Feb 3, 2016 @ 20:54

    Det var ju inget hydrodynamiskt underverk men skall det kosta 10% i fart så skall den där prylen öka båtens motstånd med ca. 30% och riktigt så illa är det nog inte. Jag gissar på halva effkten vilket är illa nog …..brrrrrr.

    Reply

    • Swe 31
      Feb 10, 2016 @ 09:38

      I sammanhanget intressant referensvärde är att en optimalt designad bogpropptunnel på ett fartyg beräknas öka framdrivningsmotståndet med 3% (Lars Larsson, ISYD föreläsning på GIH 2016-02-09).

      Reply

  3. Anders B
    Feb 3, 2016 @ 21:01

    Om man inte drar sig för att montera ett sånt här spektakel så är nog det mesta dåligt optimerat på den här båten. Med en stor del av botten täckt av havstulpaner kom jag upp i 4 knop med Expressen mot normala 6 knop. Skulle inte vilja kryssa med den här båten! Men vid gång rakt fram kanske det inte märks så mycket.

    Reply

  4. Carl Peter Carlsson
    Feb 3, 2016 @ 22:39

    Ja, skarven mot skrovet borde spacklas för att minska motståndet. :-)

    Reply

  5. Dan
    Feb 3, 2016 @ 22:47

    Ser i mätbrevet att det finns en KSR 52 avvikelse och att bogpropellern är vridbar 90 grader samt har en effekt på 56 kW ..

    Reply

    • Mackan
      Feb 4, 2016 @ 16:01

      Haha! :)

      Reply

  6. Anders
    Feb 4, 2016 @ 11:06

    Borde inte båten kryssa bättre, baserat på principen ifrån Wild Oats XI “för-svärd”?

    Reply

    • Carl Fjällman
      Feb 4, 2016 @ 12:50

      Snabba slag blir det om man använder vispen :)

      Reply

  7. Hans Helgesson
    Feb 4, 2016 @ 13:06

    Mer att betrakta som en hamnbogserare, de har “thrusters” för sin framdrivning….

    Reply

  8. Medströms
    Feb 4, 2016 @ 13:10

    Är du alldeles säker att den sitter på en segelbåt? Kan det vara en motorbåt med mast måhända?
    Högt & fort /// Patrik

    Reply

  9. Hans Helgesson
    Feb 4, 2016 @ 18:52

    Ser ut som en Hanse på skrov-stripen…
    Synd att förstöra en helt OK crusing-båt på det sättet.
    Swingthruster hade varit OK, men den här “lösningen” är ju sorglig eller komisk om man är lagd åt det hållet.

    Reply

    • Henrik
      Feb 6, 2016 @ 00:34

      Hanse har rakare stäv.

      Reply

      • Hans Helgesson
        Feb 6, 2016 @ 09:39

        Nja, den gamla generationen Hanse vars modellnummer slutade på en etta hade ganska mycket lutning.
        Min bror har en 371 och kolla på bilder – den har nog såpass mycket lutning

        Reply

  10. srsseglaren
    Feb 4, 2016 @ 21:53

    Efter som vi ändå är ute på lite motordrifting bifogas lite underhållning i vintermörket.
    Professional racegirl takes driving lesson prank:
    https://www.youtube.com/watch?v=kR9MU8v1Wng
    Sorry out off topic.

    Reply

  11. Henrik
    Feb 6, 2016 @ 00:33

    Denna typ av bogpropeller från Side-Power har blivit ganska populär. Har sett minst 5 båtar med denna lösning sommaren 2015. Utomlands desto fler.
    Dock hade jag valt annan lösning om jag nu behövde en bogpropeller.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.