Skip to content

39 Comments

  1. Pelle Fälth
    Mar 1, 2016 @ 19:45

    Äntligen lite nytänkande och back-to basics i samma koncept. Hoppas det blir båtar byggda, och sålda.

    Reply

  2. srsseglaren
    Mar 1, 2016 @ 21:44

    Kul idé, vilken sorts mtrl är skrovet tänkt att byggas i ?

    Lite Scow filmer:
    A scow:
    https://www.youtube.com/watch?v=E3dirjB8qY8
    Mini 865:
    https://www.youtube.com/watch?v=z9EGzoxX7Cg
    Mini 888
    https://www.youtube.com/watch?v=s6nFGOy3o9k

    Reply

  3. Hasse B
    Mar 2, 2016 @ 07:47

    Bygger man one off eller ett fåtal båtar är speed strip i sydsvensk gran och glas epoxi bäst, i serieproduktion glas epoxi sandwich.
    Hasse

    Reply

    • Peter
      Mar 6, 2016 @ 14:37

      Hasse, jag har köpt en Z21 och skulle behöva fixa till köbladet. Vilken profil skall jag använda?
      Peter

      Reply

  4. Hasse B
    Mar 2, 2016 @ 07:57

    Vill man gå den ekologiska vägen kan man även titta på Flax fibers ( linnefiber ) istället för glasfiber kombinerad med bio epoxi, utvecklingen sker snabbt på den fronten just nu!
    Hasse B

    Reply

  5. Anders
    Mar 2, 2016 @ 10:47

    Några spådomar kring SRS på en sån här låda? Kul koncept! :-)

    Reply

  6. Hasse B
    Mar 2, 2016 @ 12:29

    Gissningsvis bör man landa på 1.35-1.40, svårt att säga med tanke på hur SRS är uppbyggt, men snabbare än Farr 30 bör det ju bli:)
    Hasse B

    Reply

    • Chris
      Mar 2, 2016 @ 12:36

      Haha, det är aldrig nåt som lyckas bli snabbare än Farr30 som vanligt, om båten inte är mycket större ;)

      Reply

  7. Thomas Wiberg
    Mar 2, 2016 @ 14:14

    Jättekul koncept! Ända sedan jag på stenåldern hade förmånen att betrakta kompisens flipperjolle från änden av trapetswiren har jag gillat scows. Jag är väl inte helt övertygad om att svängköl är en så himla kul lösning om man skall kryssa sig genom den bohuslänska skärgården på två man i en lätt båt med mycket segel. Men det ger utan tvekan ett gott rätande moment utan så mycket vikt som skulle krävas för samma effekt i en köl. Hasse, jag vet ju att Du har en bakgrund som segelmakare. Jag blir nyfiken på det som ser ut som en lång, smal toppskädda (gaffel) i toppen av storseglet. Vad är det och hur tänker Du med den?

    Tummen upp, kör hårt!

    Reply

  8. Sune Wik
    Mar 2, 2016 @ 14:57

    Någonstans har jag sett en bild på en båt som ser ut som ovan men med två skrov tätt ihop. troligen 1920 tal och finlandssvensk konstruktör. Katamaraner kallades visst för “slädar” på 20 talet. finns det någon som vet något om den.

    Reply

  9. Hasse B
    Mar 2, 2016 @ 16:04

    Thomas, jag tittar på ett koncept med en gaffel i toppen som har två funktioner: dels uthal i toppen av storen så att man kan styra bukdjupet i toppen, dels utforma “gaffeln så att man får en ändskive effekt för att minska vortexen i toppen. jag kommer att testa idén på min Backman 18 ( enbart som “ändskiva”) i vår med hjälp av grabbarna på Gran i Malmö.
    Rätt konstruerad är en såpass lätt svängköl lättare att sköta än en stor genua, sedan kan man ju alltid låsa kölen i centralläge om det blir trångt eller om man känner sig lat:)

    Reply

    • Dan
      Mar 2, 2016 @ 21:10

      Hej Hasse,

      Är det för komplicerat, dyrt, energikrävande eller på andra sätt olämpligt att koppla en gyrosensorstyrd eldrift till en svängköl för att hålla kölen i en optimal vinkel per automatik? Upphängningens styrka och möjligheten att styra den manuellt bör gå att bibehållas oavsett eldriften. Man kan vidare via olika program få den att reagera efter behov. Bara en tanke..

      Mvh/Dan

      Reply

  10. Johan S
    Mar 2, 2016 @ 18:48

    Intressant koncept, pluspoäng för bra plats för fötterna i förpiken. Tänker att det behövs viss finurlighet för att få till sänkköl/svängköl och ev. centerbord mitt i den lilla ruffen. Om det skall bli en lyckad skärgårdsracer gäller det ju att kunna minska djupgåendet när man skall in i favoritviken.

    Den lilla podmotorn från Aquamot verkar smidig (fast den ser hydrodynamiskt “yxig” ut). Någon som har erfarenhet av en sådan podmotor?

    Reply

  11. Anders
    Mar 3, 2016 @ 13:14

    Pod-motorn borde gå att göra höj- och sänkbar “ganska enkelt”? Det har säkert redan Hasse skissat på :-)

    Vore kul att få mer information om canting keel; manuellt med block o snören som på Backman 21 eller annan lösning? Antar att det blir någon sorts låda för kölen som kan dubblera som bord i ruffen.

    Reply

  12. Martin
    Mar 3, 2016 @ 17:29

    Det här med att vanten går i masttopp medan förstaget sitter i tredje spridarparet verkar fiffigt. Hur går tankarna där, och heter denna setup något speciellt?

    Reply

  13. Sillstryparn
    Mar 3, 2016 @ 18:58

    Kul koncept.
    Skulle dock satsat på högre fribord: man kommer nog iland på öar ändå :)

    Reply

  14. Hasse B
    Mar 4, 2016 @ 09:53

    Automatisk köl, det låter dyrt och energikrävande, men visst går det, nyttan är dock tveksam, kölen kommer upp max i lovart från 5 m/s. när det gäller podmotorn ger den mindre släpmotstånd ett S-drev även om den ser ut som en torped från andra världskriget, vill man ha den höj och sänkbar så är det “ganska enkelt” :) då kan man även köra med fast propeller som är betydligt effektivare, bra för räckvidden på elmotorn. Svängkölen sköts med ett magic wheel på varje sida alt. hydraulik ( dyrt ) köl låda inne i ruffen väldigt lik B21, lösningen. Rigglösningen är även den densamma som B18 & B21, capsen dvs vanten från andra spridarparet ersätter backstaget och ser till att kaltoppen inte inverterar på undanvind, så riggen är i grunden en tvåspridar rigg. Jag gillar sitta nära vattnet under segling, det förhöjer njutningen, dessutom sparar jag vikt med låga fribord:)

    Reply

  15. Stefan Kolmodin
    Mar 6, 2016 @ 00:07

    “Nackdelen med slamming i grov sjö är ju inget som man drabbas av i skärgården.” Lol!

    Reply

  16. Sillstryparn
    Mar 6, 2016 @ 15:09

    Skulle vara kul om Blur kunde anordna en design tävling inom vissa ramar: säg maxlängd 9m och
    mer på konceptnivå utan kompletta linjeritningar.

    Reply

  17. Hasse B
    Mar 7, 2016 @ 11:20

    Hej Peter, kul att få kontakt med ägare till “mina båtar” Original på B21/Z21 är Naca 4 sifferserien med 12% korda, en snäll och förlåtande profil med bra prestanda som klarar stora anfallsvinklar utan att stalla, vill man minska drag på kölen som inte har i uppgift ge lyft utan “bara” ska hålla bulben kan man med gå till Naca 63- eller 66-serien och om möjligt ( beror på hur tjockt lager av gelcoat du har) minska korda tjockleken till 8-9%
    Med vänlig hälsning
    Hasse

    Reply

  18. Hasse B
    Mar 7, 2016 @ 11:21

    Super11 regeln låter som ett bra val!
    Hasse B

    Reply

  19. Thomas Wiberg
    Mar 7, 2016 @ 15:53

    Vore jättekul med konstruktionstävling! Fast är det så bra att i så fall basera den på Super 11? Förstår jag det rätt så är detta knappast någon komplett boxregel utan mer ett storleksspann inom den australiska AMS-regeln med tillägg om att det skall köras med assymetriska undanvindssegel? Verkar snarare vara ett sätt att hajpa ett storlekssegment. Vore inte så enkelt att förhålla sig till om vi skall förvänta oss bidrag som stämmer med regeln. Varför inte använda en komplett boxregel typ GP eller nån annan?

    Reply

    • Sillstryparn
      Mar 7, 2016 @ 19:48

      Eller varför inte fria händer inom en viss längd och enskrov: det är kul med innovativa ideer.

      Reply

  20. Peter Gustafsson
    Mar 7, 2016 @ 19:55

    Grejen är väl att GP-klasserna verkar typforma ganska rejält, och genererar väl inte så innovativa båtar?

    Skall vi bara leka med konceptnivå kan det vara kul med fria händer samtidigt som man kan jämföra med befintliga båtar.

    En annan variant är att ha en tydlig brief, typ “max 10 meter LOA och segla Bohusracet så snabbt som möjligt”. Detta skulle innebära en design som både klarar lätt kryss i skärgården, men också är snabb på lite tuffare bogar på havet.

    Reply

  21. Thomas Wiberg
    Mar 7, 2016 @ 22:00

    Javisst kan man tycka att GP-regeln inte har gett särskilt innovativa båtar. Samtidigt tror jag inte att båtar som skall uppfylla AMS blir varken mer innovativa eller särskilt häftiga. AMS är ju ett IMS-derivat precis som ORC. Jag tycker att alternativet med en maxlängd och att den skall kunna vara effektiv både på Bohusracet och på havet är helt rätt väg att gå. Då blir ju fältet fritt för fantasin så länge idéerna kan bdömas i Srs. Så tummen upp för det!

    Reply

  22. Thomas Ottosson
    Mar 7, 2016 @ 23:24

    Jättekul idé. Det här är jag gärna med på. Frågan är bara hur själva regeln ska se. Om båtarna skulle byggas i verkligheten är det nog inte så dumt att de ser ungefär likadana ut (inte minst av ekonomiska skäl) och då är säkert en boxregel, baserad på LOA, den bästa lösningen. Men här handlar det ju bara om en lek, eller någon slags tankeexperiment, och då kan jag tycka att det vore synd att tvinga fram alltför likartade lösningar.

    Om totallängden är begränsad kommer LWL knappast diffa mer än någon decimeter. Kvar att variera är väl egentligen bara deplacement, bredd och segelyta. Plus chines eller inte chines och lite andra detaljer.

    Ett alternativ skulle kunna vara att låta oss inspirerats av R-regeln eller skärgårdskryssarregeln (eller nästan vilken som helst av alla historiskt kända mätregler) och mäta skrovlängden exempelvis 1 dm ovanför konstruktionsvattenlinjen. Om längden i detta mätplan begränsas till max 11,0 m kan man rita något som ser ut som 11 meter lång TP 52:a eller Pogo 40 – men man skulle också kunna rita något som ser ut ungefär som en 11 metre eller en moderniserad starbåt, fast kanske 12,5 meter lång och med en vattenlinjelängd på 9,5–10 meter. Alltså betydligt kortare i vattnet (vilket är en nackdel) men samtidigt betydligt längre totalt (vilket är en fördel). Det är, tror jag, inte uppenbart vilket av båtarna som skulle ta dig fortast i mål på Bohusracet.

    På det här sättet skulle vi kunna få fram ett antal ganska vitt skilda koncept, och det är ju alltid kul. Om inte annat skulle vi få mer att diskutera efteråt. Vilket väl är nog så viktigt, för att inte säga det viktigaste.

    Reply

    • Pelle Fälth
      Mar 8, 2016 @ 08:07

      Toppen! Det här låter himla kul, blir roliga båtar och något de flesta kan relatera till ( alltså att segla i våra vatten). Närbörjar vi?

      Reply

  23. Hasse B
    Mar 8, 2016 @ 10:43

    Jag tror att ju öppnare vi gör regeln desto större spridning idémässigt får vi på båtarna, den grundläggande fartbegränsningen ligger ju i seglande längd, så låt oss nöja oss med att begränsa den. En fråga är ju hur mycket vi ska begränsa flyttbar barlast, vattenbarlast, canting keel etc av kostnads skäl. min egen åsikt här är att vi inte tillåter ovanstående utan kör med fast köl och max seglande längd alt. max Lwl

    Reply

  24. srsseglaren
    Mar 8, 2016 @ 12:39

    Gärna några kojer, ökar användande bra för resale value samt minskar behov av hotell alt. följebåt.

    Hur hög kan man utforma en längsgående tunnel i mitten på en Scow?
    Vingar typ Kracer 30 ? om ja är det ok med flottörer på dessa ?

    Reply

  25. Hasse B
    Mar 8, 2016 @ 13:06

    Tunnel på en scow = katamaran! inga konkava tvärskepps sektioner är tillåtet för enskrov.
    Flottörer på utriggarna = Trimaran! hur foils eller “vattenskidor” på utriggarna bedöms vet jag inte, på Moth jollarna är dubbla främre foils förbjudna då man bedömer det som katamaran.

    Reply

    • srsseglaren
      Mar 8, 2016 @ 17:18

      Är nog med på det, funderingen är eg. när slutar det vara katamaran ? när du inte kan se igenom från för till akter ?
      En del Moth har små flottörer på utriggarna men är ok enligt Moth regeln så frågan är var ska gränsen läggas om man gör en ny konstruktions klass ?

      Reply

  26. Hasse B
    Mar 21, 2016 @ 09:01

    Förslag på regel:
    Tanken bakom detta förslag är att vi låter motorstorleken (segelytan) vara den begränsande faktorn, vilket ger frihet att rita något efter eget sinne! Lite som gamla fenköl racer regeln, ( skumslevar )

    Kölbåt enskrov, min ballast 35%
    max segelyta kryss 50m2, max 110% LP ( ingen genua) verklig segelyta mäts
    Spinn max 120m2, Assymetrisk och symetrisk ok
    inga vingar/racks

    Reply

    • Thomas Ottosson
      Mar 21, 2016 @ 16:58

      Mycket bra förslag.

      Reply

    • Pelle Fälth
      Mar 24, 2016 @ 15:13

      Toppen! Vi får be Peter organisera en ny Kelt Congnac design-tävling

      Reply

  27. srsseglaren
    Mar 24, 2016 @ 19:47

    För dom som gärna ser en trimmis som modern racer introduceras Tricat 30 (kanske mer en cruiser/racer?):
    https://www.youtube.com/watch?v=-6FRlO72X-M
    https://www.youtube.com/watch?v=XAXmA-pMLlQ

    Reply

  28. Pelle Fälth
    Mar 1, 2019 @ 08:32

    Skulle vara intressant att höra om dessa tankarna har utvecklats eller realiserats. Den är ju skitfräck!

    Reply

  29. Hasse B
    Mar 7, 2019 @ 18:31

    Hej Pelle F,
    Gällande Ellipse999 har inget hänt, i dagsläget är det bara en idé och designstudie, men finns intresse… vem vet?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.