Satsning inför Allsvenskan
Så här såg det ut när Allsvenskan hade premiär i Saltis för knappt ett år sedan. Då var de flesta nyfikna på formatet, men det fanns också många kritiker.
En av de viktigaste uppgifterna för en Allsvensk serie i segling var att skapa engagemang i, och omkring, klubbarna. Jag tror också att alla som var med kände att det blev någonting extra att segla för sin klubb i stället för sig själv eller sitt team.
Nu börjar vi se effekterna och ett antal klubbar har tills i år tagit steget fram och kommer att vara de som tillhandahåller de båtar som Allsvenskan seglas i. Detta är precis samma utveckling som vi har sett i Tyskland och Danmark där det är vanligt att medlemmar och sponsorer hjälper sina klubbar för att skapa rätt förutsättningar i den nationella ligan.
I Danmark är Hadsund och Thurø Sejlklub lysande exempel. Klubbar som inte varit så aktiva inom kappsegling, men som nu satsar stort med egna båtar som blir tillgängliga för alla.
Inte alltid helt friktionsfritt – men det är det så klart inte att utveckla sin verksamhet eller blåsa liv i en avsomnande klubb.
Här hemma är det Ekoln och Kullavik som har varsin Allsvensk båt, och Hjuvik och Halmstad som har två båtar var. Även KSSS har i samarbete med Grundig fått en J/70 som man kan hyra.
Halmstads Segelsällskap i miljonsatsning
Med två nyinköpta J/70 som klubb-båtar är förväntningarna på seglingssäsongen 2016 höga i Halmstads Segelsällskap. Klubben slutade 2015 på en fjärde plats i Allsvenskan i segling – efter en rafflande serie där det in i det sista var oklart vilken klubb som skulle vinna totalt.
– Halmstads Seglingssällskap beslöt sig efter framgångarna i Allsvenskan att starta ett projekt för att främja segelsporten och ytterligare stärka klubbkänslan. I vintras beslutade HSS därför att satsa runt en miljon på projektet och att köpa in två helt nya båtar till klubben och i maj levereras båtarna, säger Folke Berntsson som är ordförande i HSS.
Seglingsallsvenskan, som hämtat inspiration från tyska Segel-bundesliga och danska Sejlsportsligaen, är ett nytt kappseglingskoncept med korta banor nära land, i snabba J/70-båtar. 2015 deltog 18 klubbar i Allsvenskan och det genomfördes totalt 123 race. Det är klubbarna – och inte de individuella seglarna – som gör upp om vilken klubb som till slut bärgar guldet.
Med beslutet att satsa på två nya J/70 har Halmstads Segelsällskap placerat sig i framkant av de svenska klubbar som satsar på kappsegling och HSS ser stora möjligheter med Allsvenskan i segling.
– Vi nappade också tidigt på idéen om ett samarbete med Svenska Seglarförbundet. Det är väldigt roligt att klubben kan göra det här. Vi tror verkligen på konceptet och tycker att det är ett bra sätt att lyfta fram seglingen bland såväl ungdomar som äldre, vana kappseglare och övriga medlemmar, säger Folke Berntson.
Premiären för Allsvenskan 2016 sker i Motala (20-22 maj). Sedan arrangeras Allsvenskan i Ekerö (10-12 juni), Malmö (12-14 augusti) innan avslutningen i Göteborg (2-4 september). De tre bästa klubbarna representerar i höst Sverige i Champions League i Europa, medan de tre sist placerade kvalar till Allsvenskan 2017.
– Vi hoppas kunna försvara vår fina placering från 2015 och har inför årets säsong satt ihop ett lag med bra mix mellan unga och gamla seglare. Yngst i laget är 18 år och den som är äldst är 70 år, säger Folke Berntsson.
Nu verkar även Premier Sailing League i USA vara på gång. Detroit är annonserat som ett av 24 “stadiums”.