Starta när du vill…
Läste nyss inbjudan till Sandhamn Open Hav, och stötte på en lustig formulering kring havsbanan: “valfri starttid”.
Innebär det att behöver klura lite extra kring routing, att man maximerar effekten av sjöbrisen eller att man försöker få så mycket vila man kan innan man startar 19.00?
Och frågan är om racingen blir lidande när jag inte startar samtidigt som andra likadana båtar?
6.1 Program
Fredag 10 juni
17:00 – 20:00 Registrering öppenLördag 11 juni
07:15-08:25 Registrering öppen
08:30 Skepparmöte
10:30 Första varningssignal bansegling
2 x Läns/kryss i området Svängen/Revengegrundet
14:00 Första start havsbanan vid Skanskobb.
Valfri starttid, sista startid 1900.Söndag 12 juni
Målgång havsbanan
Anders
May 12, 2016 @ 13:56
Jag tycker det är en kul variant att testa! Dessutom betyder ju det här att man kan “ta i” lite extra på fredagskvällen i baren och sova gott fram till på eftermiddagen ;-)
Fredrik W
May 12, 2016 @ 16:52
Meningen är just att introducera lite nya element i seglingen och bredda de strategiska alternativen. Du får mindre (kanske) båt mot båt segling men mer möjlighet att göra bra routing val. Ombyte förnöjer :-)
Peter
May 12, 2016 @ 17:20
jag har kört det konceptet under 80-talet med ett startfönster. med tanke på att alla båtar har ändå olika respite och ju själva startögonblicket för reslutatet mindre betydelsefullt men ett startfönster möjliggör taktiska val. intressant beslut tycker jag.
Peter Gustafsson
May 12, 2016 @ 17:50
Fast det brukar väl ändå finnas ett antal båtar inom +/- 5% som man aktivt kan segla en ganska lång bana mot? Och där jag vid de olika rundningarna kan jämföra mitt resultat. Nu kan två likadana båtar segla banan lika fort utan att någonsin se varandra.
Efter att ha seglat ett otroligt intensivt Fastnet så skulle jag hävda att seglingen blir roligare ju mer jag kan jämföra mig med andra båtar. Vid rundningar, via AIS, tracking och andra rapporter. Jag kan inte riktigt se att jag skulle tycka idén att segla banan helt själv mot klockan känns så mycket roligare… Om man inte hittade ett sätt att presentera ställnig/tracking som gjorde att jag kunde se hur jag låt till. Och det vet vi att det är svårt att göra bra.
Men jag kan ju ha fel – det är kanske ett upplägg som seglarna gillar jättemycket.
Göran/Xusidus/X-382
May 12, 2016 @ 22:13
Samma strategiska möjligheter som Sjaelland rundt single handed dår man får göra sin 4-timmars dygnspaus när man vill.
Peter
May 13, 2016 @ 08:10
man kan ju alltid komma överens eller bevaka att korsa starlinjen samtidigt. I klasserna skiljer respittalen även om det är +/- 5% så blir det manga minuter på ett längre havsrace. har inte kollat men skattar att båtarna kan trilla bakom horizonten trots att de ligger lika I resultatlistan. Är det inte lite så att det bli race mot klockan I respite? Fast det är ju roligare att ha lite båtar runt om och det kommer väl ändå bli.
Peter Gustafsson
May 13, 2016 @ 08:25
Jag kan ju bara tala utifrån egna erfarenheter; vid gemensam start eller jaktstart så får jag vi en bra referensram för vår egen segling. Vi vet hur vi står oss mot båtar runtomkring och det finns alltid 4-5 båtar som man ser på havet och på AIS runt hela banan. Det blir alltid ett race i själva racet.
Det mest frustrerande hittills var ÅF Offshore Race 2012, då man hade två etapper. Då hade man extremt dålig koll på vad som gällde för båtarna runtomkring, hur man låg till och hur det skulle räknas. Och då fanns det ändå skarpa rundningsrapporter. Som jag kom ihåg det så tog KSSS till sig av kritiken och gör ju på ett annat sätt idag.
Därför är det lite lustigt att man introducerar precis samma upplägg i en annan kappsegling?
Även i andra sporter hade det varit enkelt (och extremt praktiskt) att ha flexibla starttider. Men det verkar fortfarande som att löpare, cyklister och andra gillar att starta samtidigt trots att det de-facto innebär sämre sportsliga förutsättningar.
Peter
May 13, 2016 @ 13:13
med löpare och cyklister är du väldigt nära en discussion om entyp… ;-)
Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo
May 13, 2016 @ 15:17
Jag tycker det känns som ett konstigt grepp. För oss som har köpt en ny båt och detta blir första kappseglingen blir det lite ett test utan värde. Vi vill förstås köra båt mot båt, förhoppningsvis samma båtar som sedan ska segla ÅFOR. Om vi startar direkt 14.00 för att kunna vara i mål hyggligt på söndagen och sedan startar liknande båtar 19.00, då vet vi absolut ingenting om vår båtfart kontra deras. Vi kan ju vara 35 Nm bort när de startar….. halvvägs till Kopparstenarna. Träna på routing kan väl vara kanon om man ska dra ett varv runt jorden, men här pratar vi om en repa på havet och tillbaka. Vi måste kolla om det finns alternativ där vi kan få segla båt mot båt och hitta trimlägena.
Magnus Myrenberg
May 13, 2016 @ 19:27
Bra inlägg Lasse Bergkvist.
Henry
May 19, 2016 @ 09:44
Segelflyget har haft “valfri starttid” sedan 60 talet, det funkar utmärkt! det blir lite “rävspel” ibland men det är bara kul, dessutom kan man välja att starta om inom en viss tid, om så vill. Det bli alltid “klungflygning” endå för alla vill ju hänga på “räven” den som är bäst alltså.
Detta tycker jag det är mer rättvist en med startgrupper, som man inte kan påverka alls.
Men med “valfri starttid” så få man tänka till, läsa vädret och klura ut när det är bäst att starta,
samt ha stenkoll på Konkurrenterna.
Anders
May 19, 2016 @ 10:40
Skulle tro att vi snurrar runt i nån sorts kryss-länsbana med de gamla kändisarna utanför Sandhamn – Almas grund, Dämban m fl så nog lär det vara lite kontakt med andra båtar? Alternativt får man väl (hemska tanke!) knata runt på bryggan och synka starttid med potentiella sparringpartners. Jag tycker fortfarande det är ett kul grepp på en tyvärr lite sömnig SRS-kappsegling, kul att KSSS i alla fall försöker förnya konceptet på något sätt.
Peter Gustafsson
May 19, 2016 @ 12:37
Med tanke på att banan skall ta 15-20 timmar så antar man väl att det är lite längre ben? För det är väl ett offshore-race? Eller är temat “snurrar runt i nån sorts kryss-länsbana” :-)
Peter
May 19, 2016 @ 13:25
lördag fömiddag ska det väl vara kryss-läns och då det ska hinnas med 2x och där kan man väl jämföra speed och man får lite kontakt med andra båtar. Havköret får man väl välja själv om man proritera matchrace och startar tillsammans med värsta konkurenterna eller om man välja taktiskt. troligtvis blir det väl en combination för de mest inbitna.
Peter Gustafsson
May 19, 2016 @ 13:34
Jag tror att seglare gillar förutsägbarhet – vad är det för sorts race, vilka kommer, vad seglar man för banor, hur skall vi förbereda oss, blir det bra kalas… hundra frågor som man gärna vill ha klarhet i innan.
Blur ligger i Sandhamn denna helg. Vi har egentligen inte tänkt att segla för båten är i shorthanded/offshore-mode och inte redo för bana. Men skulle jag samla ihop besättning och åka över hela Sverige så vill jag veta vad det är vi skall göra. Är det ett havsrace (som jag är van vid), är det en routing-övning där alla seglar själva eller skall vi “snurra runt i nån sorts kryss-länsbana”?
Ord som “troligtvis” och “för de mest inbitna” lockar inga nya båtar till ett race :-)
Peter
May 19, 2016 @ 14:53
japp, då var det det igen. plocka ut några ord staller de ur sitt sammanhang … det är väl upp till dig om du kör eller ej. låt bli då.
Peter Gustafsson
May 19, 2016 @ 21:46
Du vet verkligen hur man charmar en seglare :-)
Sillstryparn
May 23, 2016 @ 17:01
“Starta om Du vill”
Emelie
May 24, 2016 @ 15:22
Förra året va det kryss-länsbana… väldigt lång sådan men ändå
Anders
May 19, 2016 @ 13:52
Jag kan bara säga vad jag tror, men Sandhamn Open för SRS har haft rätt dåligt deltagande på sista åren. Du Peter har säkert statistik, jag går bara på magkänsla. Två eller tre år sedan (har jag för mig) var det väldigt tomt i leden, då blåste det dessutom inte ett smack heller så det ströks seglingar med mera (och sedan kan man alltid raljera om hur det uppfattas att SRS hanteras annorlunda jmf med ORCi av KSSS).
2015 var uppslutningen ganska bra kring havsköret och många båtar körde inte söndagens kryss-läns (delvis för att det blåste hyggligt mycket och man ville spara på grejorna). Havsbanan var däremot inte alls “långa ben” utan bånkakryss söderöver precis utanför gruset (ibland mellan gruset) i tre varv till Dämban. Man fick iofs till en ganska OK kryss-läns-naturbana men lite fantasilöst. Jag hade nog hellre åkt och rundat typ Kopparstenarna men det har KSSS valt bort av någon anledning.
Jag förstår att de försöker prova nya grepp. Med så många SRS-båtar med på ÅFOR så borde fler än 10% av dem (eller vad det nu kan vara) vilja prova sjöbenen ett par veckor innan? Jag ser i alla fall fram emot en sjysst helg i och i närheten av Sandhamn :-)
Jonas
May 23, 2016 @ 16:40
Alltid välkommet när KSSS prövar något nytt. Det visar en vilja att förnya och förändra som i grunden är bra. Sen kanske det inte alltid blir rätt eller perfekt från start. För vår del är kappseglingen givetvis en stor del och grunden i Sandhamn Open – men det vi skulle bli glada att se mer av är den sociala biten som vi känner saknas utanför kappseglingsbanan. Det måste vara kul och trevligt att vara med på kappseglingarna och det börjar med bemötandet från funktionärer likväl som en önskan om att få ta en öl och en bit mat tillsammans med seglingskollegorna som man stångats med ute på havet. Det behöver inte vara något avancerat. Den sociala trivselbiten missas helt i år när vi ska köra två banrace på lördag dag – och sen havsdelen på lördag kväll och natt. Då blir det bara till att åka ut och kappsegla och sen hem när man kommer i mål på söndagen. Inte mycket till samvaro. Här får gärna KSSS ta intryck av Marstrand Big Boat Race som Peter G är initiativtagare. Den kappseglingen verkar ha fångat essensen i vad seglare vill ha på kappseglingar med stadigt ökande antal seglare med år för år. Mycket segling – och god och enkel samvaro med lite glada inslag. Om lite glädje och trivsel läggs till i formeln för bra kappseglingar kommer många fler deltagare komma som ett brev på posten. I valet och kvalet var tiden skall läggas prioriteras det hellre för saker som är glädjande än sådant som endast är hårt slit. Så slutsatsen är: Fredrik W mfl som står bakom mycket av detta: Bra gjort att ni vågar förnya – men sluta inte med förbättringsarbetet förrän ni hittat en formel som uppskattas av de seglare ni vill få ut på kappseglingsbanorna. För egen del hade jag gärna sett havskappsegling på lördag dag – 50 till 75 distans. Vill man ha med ett nattkör – kan man starta sent fredag kväl (typ kl 23) och sikta på målgång runt eller efter lunchtid på lördagen. Då hinner folk ut efter sina jobb utan att behöva ta ledigt från arbete. Lördag kväll. Gemensam middag alla seglare emellan. Söndag – 2 till 3 kryss läns beroende på längd och tid med ambition att alla kan fara hem runt 15/16-tiden på söndagen. Kan detta kompletteras med lite trevligt bemötande vid ankomst så kan det inte bli mycket bättre.