ÅF Offshore Race | Trash Talk
Eftersom vi kommer att ha fullt fokus på att få båten på plats inför starten i slutet av veckan, så kommer här lite blandade gissningar i de olika klasserna. Alla klasser är inte helt klara, men startlistorna är good enough.
Prognoserna pekar på en del vind, så mina tips kännetecknas av bra allroundbåtar som tål när det blåser lite. Kanske med fördel för de lite större?
Något skvaller som jag inte har koll på?
Fler bra tips lär dyka upp på tangosailing.nu.
SRS-A: 1,331-1,600
Pac-Man slipper man i år då Jimmy seglar doublehanded. Men förra årets 2:a Arcona 430 L’Arc III Bianchi och 3:a Dehler 44 Chazara borde ligga bra till. Stora båtar som trivs om det skall sträckas ut på brant halvvind. Kan kanske hotas av nya Arcona 380 Imperiet, Arcona 430 Zellma eller varför inte Xp38 Snubbler som vunnit Bohusracet och inte har npågot emot att det är motigt. Outsiders är Farr 30 Happy Yachting.
SRS-B: 1,259-1,330
Amaroine, Matados, X-332 Boxer
Harken/Gransegel i sin Corby 33 måste vara favoriter. De var 2:a förra året och borde älska prognosen. Liksom Brenter & Co i Diva 39 Silverfågel. Förra årets 1:a och 3:a stannar hemma… Andra som kan hugga? Dehler 36 Shakira, GS37 Amarone, J/109 Matador, X-332 Boxer och ett antal andra.
SRS-C: -1,258
Givet? Scampi BojBoj… Eller Finngulf 33 La Dolce Vita… Utmanar gör entonnaren Agnes och många 80-talsbåtar. Outsider är Förlängda Swan 40 Penelope från Göteborg. Älskar brall och har lång vattenlinje.
Shorthanded
B&R 38 Pacman är storfavorit. Snabbast i klassen och perfekt på långa halvvindar. J/105 Garbo borde också trivas, liksom Dominant 95 Eländet som spikade Seapilot 2star. Blur skall så klart vara med och slåss, men vi kommer att få slita för det. Outsider: Maxi 77 Any Day.
ORCi A: GPH 596-500
Rutinerade IMX-40 Du Soleil och modifierade Ker 39 Vencom är väl favoreiter? Club Swan 42 Regina 2.0 spikade förra årets som Ladykiller och bör vara bra med. Outsider Arcona 465 Salt 2.0 som kanske trivs på den här banan?
ORCi-B: GPH 597-
First 40.7 Absolute Blue spikar knappt före First 36.7 Pro4u (visst saknar vi Aida i listan). Salona 38 Reval Cafe och Dehler 36 JV Stormsteg utmanar. Många bra båtar från Finland och Baltikum som kan vara med, men det skall mycket till om de skall hota de svenska Firstarna? Outsider är Swan 48 Elan med längsta vattenlinjen…
Sommarens seglarfest
ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt) har växt till ett av sommar-Stockholms största och viktigaste arrangemang. Det som tidigare var en havskappsegling för de inbitna, är nu ett etablerat och återkommande inslag i stadsbilden som lockar 100 000-tals besökare några dagar varje år i månadsskiftet juni – juli.
Precis som de senast åren kommer arrangören KSSS att bygga upp ett stort eventområde på Skeppsholmen. Torsdag 30 juni öppnar evenemanget och då börjar båtarna fylla de tillfälliga bryggor som Stockholms stad lagt ut runt vandrarhemmet af Chapman. Dessa bryggor är även öppna för besökare som vill titta närmare på båtarna.Stockholms Stad är en viktig partner till tävlingen och i Stadshuset använder man starten och evenemangsområdet som ett stående inslag i sin internationella profilering och marknadsföring.
Eventområdet sjuder av liv fram till startdagen söndag 3 juli. Här finns många olika restauranger och matställen med allt från enklare rätter till lite finare ställen med bordsservering. Det bjuds musikunderhållning av skilda slag och även en mängd barnaktiviteter och ”prova på segling”. Det är verkligen ett evenemang för alla.
I många år var både start och mål vid Sandhamn men den sjätte juli 2011 blåste både historiska och nya vindar över Stockholms vackra vatten. Tävlingen bytte namn till ÅF Offshore Race och starten flyttade in till centrala Stockholm. Men 2011 var bara ett test-år med endast 25 båtar som startade inne på Stockholms Ström. Försöket slog dock väl ut och sedan sommaren 2012 startar samtliga klasser på Strömmen. Därefter seglar båtarna ut genom världens vackraste skärgård innan de rundar Gotland och går i mål i Sandhamn.
Men så har det inte alltid sett ut i samband med havskappseglingen runt Gotland. På KSSS räknas Visbyseglingarna i början på 1900-talet som embryot till dagens ÅF Offshore Race. Dessa startade i Nynäshamn, men senare blev Sandhamn centrum för havskappseglingen runt Gotland.
Första startskottet för Gotland Runt gick 1937. Start utanför Visby, ner till Ölands Norra Grund, österut runt Hoburgen och vidare motsols runt Gotland och Gotska Sandön med målgång utanför Visby. Banans längd var 250 distansminuter. 42 båtar kom till start. 14 från Tyskland, tolv från KSSS, sex från Polen, fem från Danzig, två från Finland och en från vardera Litauen, England och USA.
Två år senare, strax före krigsutbrottet, startades den andra Gotland Runt-seglingen, med 51 båtar på startlinjen. Nu hade man utökat banan till 350 distansminuter tvärs över Östersjön till Rigabukten där Ovisi fyrskepp var rundningsmärke innan målrakan till Sandhamn.
Banorna har sedan genom åren varierat och det har inte varit självklart att just segla hela varvet runt Gotland. Andra världskriget innebar totalstopp för fler seglingar under nära tio års tid.
Från ett 50-tal startande båtar under 1950-talet ökade antalet till runt 70 under 1960-talet och till över 250 på 1970-talet. På 1980-talet startade över 400 båtar med en topp i slutet av årtiondet på 480 startande.
I dag har båtarna och besättningarna blivit betydligt större vilket innebär att de cirka 220 båtar vi numera brukar se på startlinjen samlar lika många seglare som under 80-talet.
JIMMY
Jun 29, 2016 @ 00:53
Känns tungt att vara favorittippad när jag med gårdagen prognos är nöjd om vi tar oss runt banan i ett stycke… :-/
Per
Jun 29, 2016 @ 07:39
Riktigt coolt att köra med en maxi 77.
Absolute Blue startar ÅF Offshore Race 12:00 « Absolute Blue Sail Racing Team
Jun 29, 2016 @ 08:17
[…] Kul också att det finns andra som tror på oss, se ”analys” på Blur: ”ORCi-B: GPH 597- First 40.7 Absolute Blue spikar knappt före First 36.7 Pro4u (visst saknar vi Aida i listan). Salona 38 Reval Cafe och Dehler 36 JV Stormsteg utmanar. Många bra båtar från Finland och Baltikum som kan vara med, men det skall mycket till om de skall hota de svenska Firstarna? Outsider är Swan 48 Elan med längsta vattenlinjen…”: Blur […]
Tomas Brandvold
Jun 29, 2016 @ 08:41
Jag är rädd att vi kommer få det väldigt tungt om det vrider något och vi får kryss/sträckbog ner, då står vi mest o stampar i stökig sjö. Halvvind ska vi ladda på och går bra i förhållande till vår vattenlinje! Första gången vi seglar ÅFOR, kommer bli ett äventyr, förutsatt att vi klarar säk besiktning haha. Med det och vädret i åtanke är jag för egen del nöjd om vi kommer runt. /Tomas, ombord på Maxi 77 Any Day
Anders
Jun 29, 2016 @ 08:51
Jag jublar inte heller över potentiell bånkakryss ned mot norra Gwåtland, men vi får se fram emot Cap Hoburg, fira rundningen på traditionellt sätt och hinka upp nylonet eller hur :-)
Sillstryparn
Jun 29, 2016 @ 14:35
Grymt att Ni kör med Maxin.
Hoppas fler hänger på med “vanliga” båtar.
I slutändan handlar allt om mätetal, bra segel, fin botten och inte minst besättningen.
Lycka till!
Jonas Falk
Jun 29, 2016 @ 09:18
Har jag fattar rätt att vi inte får double scoring, dvs både SH klass och SRS total? Att jämföra sig med fully crew båtar är ju det roliga :-) /Falken
Viking
Jun 29, 2016 @ 14:53
Tror du har fattat rätt. Vi på Dehler 29:an Citrus körde SH förra året och var snabbaste båt till visby eller hoburgen (minns inte vilket) vilket det fanns ett pris för. Det gick inte till oss utan till båt med fullbesättning. Den enda uppmärksamheten vi fick av den bedriften var en flygande besiktning 30 sekunder efter målgång som de dessutom försökte genomföra med fel mätbrev…
Peter Gustafsson
Jun 29, 2016 @ 19:13
I min värld är det inte “double scoring” i olika regler, utan jag förutsätter att man räknar ihop alla båtar som seglar SRS i samma lista, på samma sätt som i ORCi.
När KSSS ställde frågan i vintras, så rekommenderade jag att man skulle göra som på Fastnet och ett antal andra stora race; integrera shorthandedseglarna i de vanliga klasserna för att också ta fram en separat resultatlista för shorthanded.
Jag vet inte om ni minns vilken otroligt PR som RORC och Fastnet fick när en fransk båt med far och son tog hem totalen. Sällan har det skrivits så mycket om vilken fantastisk sport seglingen är:
http://www.blur.se/2013/08/15/doublehandedbat-vinner-fastnet/
Foxy Lady (Classe)
Jun 29, 2016 @ 16:13
I Doublehanded blir Joan J-105 farlig. De har varit bästa J-105 flera år nu i Seapilot och kört ÅF sista 2 åren med bra placeringar. De blev 2 totalt i ÅF 2014 http://joan-sailing.blogspot.se/search?updated-min=2014-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2015-01-01T00:00:00-08:00&max-results=13
I ORCi A blir ju “vi”(IMX 40 Foxy Lady) farliga. Blir det motvind halva sträckan blir IMX:erna toppbåtar helt klart.
I ORCi B blir ju Pro4U farliga, de har ju troligen tävlat mest nu av alla svenska kölbåtar i klassen denna vår/försommar. För-VM och Kieler Woche har de hunnit med.
Niklas/tangosailing
Jun 29, 2016 @ 22:15
J/105 Joan seglar inte doublehanded.
Foxy Lady (Classe)
Jun 30, 2016 @ 14:04
yep såg det i morse. De kör med familjen(far, mor och dotter + Wallin). Kul lösning
Johan Jönsson
Jun 29, 2016 @ 17:38
Välkommen till Simrishamn
Bornholm runt och seglarveckan 2016.
http://simss.se/images/stories/pdf/program.pdf
Kanske kan passa in på vägen hem
Mvh Johan
Erik Barkefors
Jun 29, 2016 @ 21:58
Eländet har elände med motorn och ligger i Oxelösund. Har inte hört om de kunnat fixa det…
Johan W
Jun 30, 2016 @ 14:10
Ska du inte SEGLA runt Gotland?
:P
Erik Barkefors
Jun 30, 2016 @ 19:24
Har inte koll vem som ska gasta åt Sandor men pga Cat3 så får de inte starta utan motor. Hoppas de får ordning på den!
Sillstryparn
Jun 30, 2016 @ 21:11
Nyss (21:00) Eländet några sjömil söder om Nynäshamn, på väg norrut…(AIS)
Peter Gustafsson
Jun 29, 2016 @ 23:37
Det skall inte vara för enkelt…
När det bjöds in till BBQ som alternativ till regattamiddagen så lät det som ett bra alternativ. Ända tills följande “kontrakt” damp ner i mailboxen. Man skall alltså förbetala en burgare och en pilsner, printa, skriva under, scanna eller skicka tillbaka. Så där enkelt när man sitter i en båt i Bullandö.
Om jag är krögare som har indikation på 200 burgare så borde jag kunna hantera att det kommer 150 eller 250 personer :-)
Mats Runström
Jun 29, 2016 @ 23:56
Du får komma in på Nordic Yachts HQ i morgon så skall vi hjälpa dig med administrationen… :)
Anders
Jun 30, 2016 @ 11:32
Fy fan vad dåligt!
Sillstryparn
Jun 30, 2016 @ 11:52
Nu burgare spåra ur…
Classe
Jul 1, 2016 @ 10:31
2014 betalade vi samma pengar för utdelning av pyttipanna och en öl, men då fanns det inte ens sittplatser för att äta. Det verkar ju bli bättre till detta år.
Glenn the sailor
Jul 2, 2016 @ 14:03
Vad säger de om du helt enkelt bara svarar direkt på mejlet och beställer? Vägrar de att ta emot din beställning då?
Sillstryparn
Jun 30, 2016 @ 07:08
Gnidet i överkant
Popeye
Jun 30, 2016 @ 11:20
Anmälningsavgift och ÅF sponsoring borde väl räcka till att erbjuda detta till självkostnadspris,typ pris som en Big Mac och co. :-)
Peter Gustafsson
Jul 6, 2016 @ 08:49