Skip to content

26 Comments

  1. JIMMY
    Jun 29, 2016 @ 00:53

    Känns tungt att vara favorittippad när jag med gårdagen prognos är nöjd om vi tar oss runt banan i ett stycke… :-/

    Reply

  2. Per
    Jun 29, 2016 @ 07:39

    Riktigt coolt att köra med en maxi 77.

    Reply

  3. Absolute Blue startar ÅF Offshore Race 12:00 « Absolute Blue Sail Racing Team
    Jun 29, 2016 @ 08:17

    […] Kul också att det finns andra som tror på oss, se ”analys” på Blur:  ”ORCi-B: GPH 597- First 40.7 Absolute Blue spikar knappt före First 36.7 Pro4u (visst saknar vi Aida i listan). Salona 38 Reval Cafe och Dehler 36 JV Stormsteg utmanar. Många bra båtar från Finland och Baltikum som kan vara med, men det skall mycket till om de skall hota de svenska Firstarna? Outsider är Swan 48 Elan med längsta vattenlinjen…”:  Blur […]

    Reply

  4. Tomas Brandvold
    Jun 29, 2016 @ 08:41

    Jag är rädd att vi kommer få det väldigt tungt om det vrider något och vi får kryss/sträckbog ner, då står vi mest o stampar i stökig sjö. Halvvind ska vi ladda på och går bra i förhållande till vår vattenlinje! Första gången vi seglar ÅFOR, kommer bli ett äventyr, förutsatt att vi klarar säk besiktning haha. Med det och vädret i åtanke är jag för egen del nöjd om vi kommer runt. /Tomas, ombord på Maxi 77 Any Day

    Reply

    • Anders
      Jun 29, 2016 @ 08:51

      Jag jublar inte heller över potentiell bånkakryss ned mot norra Gwåtland, men vi får se fram emot Cap Hoburg, fira rundningen på traditionellt sätt och hinka upp nylonet eller hur :-)

      Reply

    • Sillstryparn
      Jun 29, 2016 @ 14:35

      Grymt att Ni kör med Maxin.
      Hoppas fler hänger på med “vanliga” båtar.
      I slutändan handlar allt om mätetal, bra segel, fin botten och inte minst besättningen.
      Lycka till!

      Reply

  5. Jonas Falk
    Jun 29, 2016 @ 09:18

    Har jag fattar rätt att vi inte får double scoring, dvs både SH klass och SRS total? Att jämföra sig med fully crew båtar är ju det roliga :-) /Falken

    Reply

    • Viking
      Jun 29, 2016 @ 14:53

      Tror du har fattat rätt. Vi på Dehler 29:an Citrus körde SH förra året och var snabbaste båt till visby eller hoburgen (minns inte vilket) vilket det fanns ett pris för. Det gick inte till oss utan till båt med fullbesättning. Den enda uppmärksamheten vi fick av den bedriften var en flygande besiktning 30 sekunder efter målgång som de dessutom försökte genomföra med fel mätbrev…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 29, 2016 @ 19:13

      I min värld är det inte “double scoring” i olika regler, utan jag förutsätter att man räknar ihop alla båtar som seglar SRS i samma lista, på samma sätt som i ORCi.

      När KSSS ställde frågan i vintras, så rekommenderade jag att man skulle göra som på Fastnet och ett antal andra stora race; integrera shorthandedseglarna i de vanliga klasserna för att också ta fram en separat resultatlista för shorthanded.

      Jag vet inte om ni minns vilken otroligt PR som RORC och Fastnet fick när en fransk båt med far och son tog hem totalen. Sällan har det skrivits så mycket om vilken fantastisk sport seglingen är:

      http://www.blur.se/2013/08/15/doublehandedbat-vinner-fastnet/

      Reply

  6. Foxy Lady (Classe)
    Jun 29, 2016 @ 16:13

    I Doublehanded blir Joan J-105 farlig. De har varit bästa J-105 flera år nu i Seapilot och kört ÅF sista 2 åren med bra placeringar. De blev 2 totalt i ÅF 2014 http://joan-sailing.blogspot.se/search?updated-min=2014-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2015-01-01T00:00:00-08:00&max-results=13
    I ORCi A blir ju “vi”(IMX 40 Foxy Lady) farliga. Blir det motvind halva sträckan blir IMX:erna toppbåtar helt klart.

    I ORCi B blir ju Pro4U farliga, de har ju troligen tävlat mest nu av alla svenska kölbåtar i klassen denna vår/försommar. För-VM och Kieler Woche har de hunnit med.

    Reply

    • Niklas/tangosailing
      Jun 29, 2016 @ 22:15

      J/105 Joan seglar inte doublehanded.

      Reply

      • Foxy Lady (Classe)
        Jun 30, 2016 @ 14:04

        yep såg det i morse. De kör med familjen(far, mor och dotter + Wallin). Kul lösning

        Reply

  7. Johan Jönsson
    Jun 29, 2016 @ 17:38

    Välkommen till Simrishamn
    Bornholm runt och seglarveckan 2016.
    http://simss.se/images/stories/pdf/program.pdf

    Kanske kan passa in på vägen hem

    Mvh Johan

    Reply

  8. Erik Barkefors
    Jun 29, 2016 @ 21:58

    Eländet har elände med motorn och ligger i Oxelösund. Har inte hört om de kunnat fixa det…

    Reply

    • Johan W
      Jun 30, 2016 @ 14:10

      Ska du inte SEGLA runt Gotland?
      :P

      Reply

      • Erik Barkefors
        Jun 30, 2016 @ 19:24

        Har inte koll vem som ska gasta åt Sandor men pga Cat3 så får de inte starta utan motor. Hoppas de får ordning på den!

        Reply

        • Sillstryparn
          Jun 30, 2016 @ 21:11

          Nyss (21:00) Eländet några sjömil söder om Nynäshamn, på väg norrut…(AIS)

          Reply

  9. Peter Gustafsson
    Jun 29, 2016 @ 23:37

    Det skall inte vara för enkelt…

    När det bjöds in till BBQ som alternativ till regattamiddagen så lät det som ett bra alternativ. Ända tills följande “kontrakt” damp ner i mailboxen. Man skall alltså förbetala en burgare och en pilsner, printa, skriva under, scanna eller skicka tillbaka. Så där enkelt när man sitter i en båt i Bullandö.

    BBQ-afor

    Om jag är krögare som har indikation på 200 burgare så borde jag kunna hantera att det kommer 150 eller 250 personer :-)

    Reply

    • Mats Runström
      Jun 29, 2016 @ 23:56

      Du får komma in på Nordic Yachts HQ i morgon så skall vi hjälpa dig med administrationen… :)

      Reply

    • Anders
      Jun 30, 2016 @ 11:32

      Fy fan vad dåligt!

      Reply

    • Sillstryparn
      Jun 30, 2016 @ 11:52

      Nu burgare spåra ur…

      Reply

    • Classe
      Jul 1, 2016 @ 10:31

      2014 betalade vi samma pengar för utdelning av pyttipanna och en öl, men då fanns det inte ens sittplatser för att äta. Det verkar ju bli bättre till detta år.

      Reply

    • Glenn the sailor
      Jul 2, 2016 @ 14:03

      Vad säger de om du helt enkelt bara svarar direkt på mejlet och beställer? Vägrar de att ta emot din beställning då?

      Reply

  10. Sillstryparn
    Jun 30, 2016 @ 07:08

    Gnidet i överkant

    Reply

  11. Popeye
    Jun 30, 2016 @ 11:20

    Anmälningsavgift och ÅF sponsoring borde väl räcka till att erbjuda detta till självkostnadspris,typ pris som en Big Mac och co. :-)

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jul 6, 2016 @ 08:49

    Rekordsnabbt ÅF Offshore Race avgjort

    Det blev en favorit i repris när Jimmy Hellberg och hans PAC-MAN vann den breda SRS-klassen i ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) för andra året i rad.
    I mästerskapsklassen kom Jacob Wallenberg till start med en för honom helt ny båt. Men besättning har gjort en stark segling och tog totalsegern i ORCi.

    För Jimmy var segern lite mer oväntad än i fjol då han seglade med full besättning. I år valde han att ställa upp i ”double handed” vilket innebär att man bara är två personer ombord. Det gör Jimmy och Joakim Rodebäcks bedrift, att vinna totalen i SRS två år i rad, än mer unik. Aldrig tidigare har en tvåmannabesättning tagit totalsegern runt Gotland.

    – Vi känner båten och dess hemligheter utan och innan. Vi kom fort loss i starten och hade sedan fri vind genom hela skärgården. Det gjorde att vi kunde planera alla segelbyten hela vägen ut. Sedan har vi haft mycket tur med vridningarna. Nästa gång kan det bli tvärtom. Det är det som gör seglingen så speciell, säger Jimmy.

    Den klassiska kappseglingen runt Gotland har sällan gått så snabbt. Vindarna har varit oerhört gynnsamma och friska vilket har gjort att båtarna blåst runt Gotland på rekordtid.

    Jacob Wallenberg hade lämnat sin vackra träbåt Regina hemma och satsade istället på den moderna Club Swan 42:an Regina 2.0 i årets race runt Gotland. Båten har fem år på nacken och köptes av Jacob i år. Och hon har gått genom fältet som en kniv genom varmt smör.

    – Starten i stan med alla människor var fantastisk. Vi hade jordens flyt och kom loss direkt medan våra konkurrenter delvis fastnade under land. Sedan har vi en väldigt fin resa längs Gotlands ostkust där vi fick några skift till vår fördel under kryssen vilket gav enorm utdelning. Vilken propagandasegling, säger Jacob.

    Jacob säger att det varit underbara dagar till havs och berättar att besättningen satsat hårt och tränat varje isfri vecka under året vilket betalat sig.

    – Manövrera kan vi sedan tidigare, men sedan ska man segla också. Vi är otroligt nöjda att vi får en riktig framgång första gången vi är med i en sådan här stor kappsegling, säger en nöjd skeppare.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.