Skip to content

12 Comments

  1. srsseglaren
    Jul 2, 2016 @ 23:41

    Reply

  2. Dan
    Jul 5, 2016 @ 09:23

    Vet någon varför Dominant 95:an Eländet bröt?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 6, 2016 @ 08:49

      De hade motorproblem och kunde inte ladda batterierna. Tydligen så var detta en issue redan på SP2S men nu fick man inte ordning på det.

      Reply

      • seglaren
        Jul 6, 2016 @ 14:01

        något förvånad att det behövs ladda batterierna på ett så relativt kort race…

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 6, 2016 @ 22:38

          Jag vet inte många som har batterier som klarar fullt race mode (autopilot, laptop, instrument, iPads, kyl, lanternor mm) i 50-60-70 timmar utan laddning?

          Reply

          • Swe31
            Jul 8, 2016 @ 09:54

            Vettefasen om jag håller med om att det skulle vara svårt att gå ihop. Har 2x60w solpanel under bomen (dvs jämt åtminstone partiellt skuggade). Ett 90 Ah Lifepo4 batteri som enda energilagring (bensinmotor som går att handstarta).

            Kylen kör vi inte på kappsegling, men i övrigt ingen som helst ransonering av el och fullproppat med elektronik. Var nere på 50% som lägst under seapilot och då använde vi ingen landström. Gotland var soligt, fick aldrig ner batteriet under 75%.

          • Peter Gustafsson
            Jul 8, 2016 @ 10:12

            Så klart går det – men då skall man ha planerat för det när man designade sitt system.

            De flesta mindre båtar som kör ÅFOR har fortfarande laddning med motor som primär energikälla. Och lyssnar man på leverantörerna av nya lösningar så förespråkar de allra flesta begränsad batterikapacitet och (kortvarig) laddning med motor.

          • Bosse F
            Jul 8, 2016 @ 11:06

            Får väl försvara Sandors beslut att bryta.
            Det började med att motorn inte startade vid målgång efter S2S. Sandor lämnade båten i Oxelösund och fick där hjälp av proffs som skulle fixa motorn. Felet hittades och beslutet att ställa in ÅF ändrades. I båten finns två batterier, blybatterier, då investering i andra batterier inte ingår i hans budget. Jag tror att han har 80+80 amp vilket då bygger på att man måste ladda med motor. Han inte har solceller som täcker behovet eller e-foy.
            Trots att han anlitat experter i Oxelösund startade inte motorn och faktum blev att strömmen inte skulle räcka. Att då fortsätta till Sandhamn utan ais och ström till navigator plus en motor som inte funkar var väl orealistiskt? Beslutet blev att gå till hemmahamn i Oskarshamn.
            Sedan kan man ju ha synpunkter på att man inte ska behöva använda motor, att man ska lägga en massa pengar på nya batterier, laddsystem osv.
            Jag hoppas att Sandor fortsätter segla då han deklarerat att lägga ner seglingen mycket beroende på att det kostar för mycket.

  3. Dan
    Jul 6, 2016 @ 12:08

    Ok, tack för infon Peter!

    Tråkigt att bryta för en sådan sak men så är det med segling nuförtiden, många bitar måste fungera.

    Mvh/Dan

    Reply

  4. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo
    Jul 8, 2016 @ 20:13

    Jag hoppas verkligen att Sandor kommer att fortsätta kappsegla – en kanonkille som driver Dominant 95 extremt elegant! Som ett tips till Sandor ( jag har själv haft Dominant 95 S64) genuor till 6:or passar perfekt – det finns många till salu till extremt låga priser! Hoppas vi ses på Byxelkroken igen!

    Reply

    • Dan
      Jul 8, 2016 @ 21:58

      Håller med föregående talare, hoppas Sandor fortsätter trots att det ibland är svårt att försvara kostnaderna.

      Jag hade Dominant SWE-11 och köpte själv en fin begagnad Genua 2 av en 6:a seglare. Passade perfekt och kostade några få tusenlappar.

      Mvh/Dan

      Reply

    • Dan
      Aug 29, 2016 @ 23:09

      Slumpade sig så att jag köpte en Dominant 95:a själv (igen). Trodde det skulle vara lätt att få tag i en begagnad genua till en 6:a nuförtiden men jag hittar ingenting och inga kontakter som fungerar. Är det någon vänlig själ som har någon fungerande kontakt i 6mr klassen?

      Tack!/Dan

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.