Skip to content

19 Comments

  1. Andres
    Jul 13, 2016 @ 13:59

    Interesting size of the first reef…

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jul 13, 2016 @ 21:59

      Seems like the first reef makes the rig masthead.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 13, 2016 @ 22:50

      According to Nautor, there should be a cruising- or shorthanded-reef that lets you keep both backstays on (an makes the boats somewhat more manageable).

      Reply

  2. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo
    Jul 13, 2016 @ 15:25

    Swe 001 !!!!!!!

    Reply

  3. Pelle Pedersen
    Jul 14, 2016 @ 13:19

    Om jag har hört rätt så har den INTE elwinschar eller coffe grinder… =Bara manuella winschar med vev på… låter svettigt för undanvindstrimmet!

    Reply

    • Jonas
      Jul 14, 2016 @ 13:38

      Saknas det inte ett par winschar också?
      Akterstag, storskot och så dom på rufftaket. Ska pit och trimmers brottas om vem som får tillgång till winsch i rundningarna?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 14, 2016 @ 19:08

      Snacket var att man skulle ha en clean däckslayout med el. Detta verkar inte klart ännu, så nu sitter det vanliga winschar på. Skall tydligen sättas i senare när man klurat ut hur det skall göras.

      Som sagt, svettigt att få till bra manövrar med det som sitter på nu.

      En annan grej verkar vara att man saknar fallås, vilket lär göra det ännu bökigare. Lite synd om man inte redan från start har fått ordning på sådant…

      Men å andra sidan har vi väl sagt så i alla tider… “det går aldrig att segla en båt med så få winshar”. Men ändå har vi tagit oss från 16 till en handfull :-)

      Reply

  4. M
    Jul 15, 2016 @ 07:03

    Den är inte riktigt klar, grannen som då och då seglar med gänget som ska ha båten menar att dom fått ihop den tillfälligt för testsegling och för att utvärdera vissa segel osv, Båten kommer nu delvis plockas isär och skickas ner till San Tropè där det ska tävla då kommer den vara klar. Tanken var att den skulle vara fullt klar i Maj och då testseglas fullt ut i Finland. Nu hinns inte det med utan detta får göras innan första kappseglingen på plats ST. Iofs inte fel att tessegla där :)

    Reply

  5. Johan W
    Jul 15, 2016 @ 09:34

    Vad är det för bulor (3st) längst ned i framkanten av rodret, vad syftar dom till?

    Reply

    • JIMMY
      Jul 15, 2016 @ 09:55

      Bulorna tillåter lite högre anfallsvinkel på rodren utan att få separation av flödet (stall). Detta gör att man kan klara sig med lite mindre roder och därmed lägre motstånd i normala förhållanden.

      http://wildwhales.org/wp-content/themes/wildwhales/images/hb4_popup.jpg

      Reply

      • KåreL
        Jul 15, 2016 @ 17:30

        Vindtunneltester visar att man inte får högre max lyftkraftuttag med tubercles utan tvärtom lite mindre, så man kan inte göra mindre roder. Däremot får man betydligt snällare stallegenskaper men till kostnaden av högre motstånd vid normala seglingsförhållanden.

        Reply

        • JIMMY
          Jul 15, 2016 @ 17:58

          Intressant, för det jag skrev berättade Juan K för mig. Verkar som ett komplext fenomen då de råder rätt delade meningar om dess effektivitet.

          En annan artikel som beskriver dem som än mer förträffliga:
          http://www.asknature.org/strategy/3f2fb504a0cd000eae85d5dcc4915dd4

          :)

          Reply

          • KåreL
            Jul 15, 2016 @ 18:29

            Vad jag har förstått så har knölvalarna utvecklat dessa knölar för att förenkla för valen att simma i mycket snäva cirklar i låg fart när de jagar fisk. https://www.youtube.com/watch?v=Q8iDcLTD9wQ
            Så lågt motstånd är inte lika viktigt som att inte tappa greppet på fenorna vid stora anfallsvinklar.
            Om man laborerar tillräckligt mycket i CFD så kan man bevisa lite vad som helst :)
            Och det är inte ovanligt att uppfinnare tror att sin uppfinning är en universallösning på universums alla problem istället för att koncentrera sig på områden där uppfinningen faktiskt kan göra nytta.

        • Sam V
          Jul 15, 2016 @ 21:52

          Hear hear. Juan K är helt klart en briljant designer. Men även genier har sina begränsningar. När jag ifrågasatte att R88 inte skulle kunna matcha Comanche seglingsmässigt blev han förbannad. Men hittills har R88 inte spöat Comanche på havet. På handikapp nästan alltid, men aldrig på seglad tid vad jag sett. Men det är klart, jag och alla andra kan ha fel.

          Reply

    • Sam V
      Jul 15, 2016 @ 10:05

      Juan K-special, de finns även på Rambler 88. Jag frågade skepparen Mick Harvey om de var mer effektiva än vanliga roder. Han log brett och svarade: – Ingen aning, vi har aldrig haft några andra.

      Skulle vara intressant om Swan testade några olika roderlösningar för att få svar. Om de är så bra som Juan K hävdar borde väl alla skaffa dem.

      Reply

    • srsseglaren
      Jul 15, 2016 @ 10:07

      Reply

  6. Erik Barkefors
    Jul 15, 2016 @ 16:50

    Har ingen aning vem som var först men Paul Biker har jobbat länge med sådana roder. Han var en i Oracleteamet som tog fram de nya foils som ändrade slutresultatet så drastiskt i Am Cup.
    http://www.biekerboats.com/Bieker_Boats/Riptide_35_MKII_Images.html

    Reply

  7. Sillstryparn
    Jul 15, 2016 @ 18:04

    Bulor på rodret och teakdäck :)
    Suboptimering

    Reply

    • JIMMY
      Jul 15, 2016 @ 18:08

      Ha ha ha, det är så majoriteten av oss konsumenter vill ha det, uppenbarligen! :-D

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.