Skip to content

37 Comments

  1. SWE42 Calluna
    Dec 29, 2016 @ 08:52

    En Seacart 30 som lätt kan inredas med lite dynor och målas vit invändigt borde vara en optimal kombo. Tyvärr finns det ju inte många till salu på marknaden. Om man inreder den lite grann ökar ju vikten så ett mätbrev blir då att rekommendera. Den kan ge riktigt bra komfort och klarar dessutom tuffa förhållanden. Snabb som rackarns är den också. Vad gäller enskrov i den storleken så är ju Smaragd inget dumt val för shorthanded. Styv och rejäl och dessutom väldigt snabb på hård kryss. Klart prisvärd. Nackdelen är väl avsaknad av ståhöjd… Har för övrigt en shorthanded-optimerad Lady Helmsman Special i finfint skick till salu som bl a blev 16:e båt på senaste Kolfiberrodret. Kolfiberrodret 2017 visar att även flerskrov är intresserade av kappsegling. Av 97 anmälda är hela 13 st flerskrov.

    Reply

  2. Tomas Andersson
    Dec 29, 2016 @ 11:38

    Maxi Racer.

    Mycket båt för pengarna, placerar sig ofta bra.

    På med ett peke och dit med en gennacker och på med en fiol och bort med backastagen, så är den suverän för shorthanded.

    Reply

  3. Jesper Hoffstedt
    Dec 29, 2016 @ 11:47

    Superkul och intressant ämne!!! Vi har en Dragonfly 800 och seglar både double och solo. I år blev det t ex Kolfiberrodret och Robline Solo Challenge. Jag skulle väldigt gärna segla mer shorthanded offshore men båten känns, i min smak, i minsta laget för att vara mer än 30 distans ute till havs solo. En kryss i 10 m/s till havs blir galet blöt. Eller så är det bara jag som behöver bli bättre på att hantera båten i sjö helt enkelt :) Men förmodligen känns det tryggare i någon av de större modellerna i Dragonfly-familjen.

    Jag hade tidigare en Mini Pogo 650 och jag älskade att den kändes helt rock solid till havs vilket är underbart när man seglar solo. Det kan jag sakna med Dragonfly 800. Å andra sidan är trimaranen absolut världsklass i havsbandet och ytterskärgården.

    Vår delägare har själv seglat Mini Transat på just en Pogo 650 och med den erfarenheten kan han ha en annan uppfattning om Dragonfly 800 till havs.

    Reply

  4. Carl Fjällman
    Dec 29, 2016 @ 11:58

    Hej Joakim,

    Nu vet jag inte riktigt din budget, men för runt 1mkr får man ju en fin First 35 som är helt färdigkittad för shorthanded men funkar bra för familjen att semestra i, med värme och varmvatten ger det en hög WAF (Wife acceptancy factor).

    https://www.scanboat.com/sv/batmarknad/baatar/Segelbaat-beneteau-first-35-106232

    Lycka till!

    Reply

  5. Stefan Kolmodin
    Dec 29, 2016 @ 12:15

    Det ser lovande ut med flerskrov inför ÅFOR 2017 med ett antal Finska och Svenska båtar som är intresserade. Sedan finns det ju som Jesper nämner ett antal andra solorace som dock går mer i skärgård.
    Intresset är stort och trenden är uppåt i Stockholmsområdet. På västkusten känns det trögare men i Danmark finns det mycket race för flerskrov. Jag har funderat på att ta initiativ till ett längre och lite tuffare solorace för flerskrov på ca 15-20 timmar men svårt att hitta rätt tid bland alla etablerade events.
    För att hänga med på vad som är på g inom flerskrov i Sverige och Danmark så finns FB-grupperna “Svenska flerskrovsvänner” (officiell kanal för SCTS – flerskrovsförbundet) och “Multihull-racing.dk” – öppna för alla som är intresserade.

    Reply

  6. andreas
    Dec 29, 2016 @ 12:31

    Hejsan
    Har sjäv funderat på trimaranspåret :-), vem har inte det?
    Var ligger budgetgränserna?
    För racing finns just nu sea cart 26 till salu. Hör med Carl H. Riktigt bra pris på en racer i mindre storlek.
    Annars skulle jag kolla Corsair 28/31R. Lite sportigare med helt OK komfort.
    farrier 32 är ju oxå fråck-ofta självbygge men finns flera fina, kanske en längre hemresa ihop med köp ger goa möjligheter?
    Seaon96 är ju en go båt och finns tillsalu nu.
    seacart 30 behöver utrustas o målas lite för att bli komfortabel o ljus innuti.
    Bara en bråkdel av roliga båtar
    Sedan finns nya konstruktioner såklart..

    MVH Andreas

    Reply

  7. Dan
    Dec 29, 2016 @ 12:34

    Dehler 33:an är ett vackert kvalitetsbygge som seglar riktigt bra (ca 1,25 srs). Har själv haft en sådan och familjen klagade inte på komforten. Pris ca 500-600 ksek.

    Dehler 29:an är i stort sett en lyckad nedskalning av 33:an, seglar mycket bra för sin storlek och är fin invändigt (ca 1,15 srs). Pris ca 450-600 ksek.

    Hansson 31:an är en modern Dominant 95:a med ståhöjd invändigt samt vässad prestanda (ca 1,22 srs). Bloggen “Piano” säger det mesta. Pris ca 550 ksek.

    Om du har en total budget på ca 1 mille är det smart att köpa en båt för max 750 ksek. De flesta av oss har större krav på segel och utrustning än de som medföljer vilket snabbt innebär mycket pengar…

    Lycka till!/Dan

    Reply

    • Markus
      Dec 31, 2016 @ 08:49

      Instämmer Dan, angående budget och pris av båt. Jag är förvånad över hur många båtar knappt är uppgraderade sedan de köptes. Många ‘fina’ båtar från 2006, men segel och elektronik är också 2005, dvs, vill inte ha 10år gamla segel inte heller 10år gammal plotter&displayer (möjligen AP). Ibland blir man ‘excited’ över någon båt för 700tkr, men så ser man att det behöver ju 150-300tkr till för att få den till 2017 standard.

      Reply

  8. Stefan Kolmodin
    Dec 29, 2016 @ 12:50

    Hej
    Det finns en hel del race i Stockholmsområdet, Danmark och Åland. Det ser mycket lovande ut inför ÅFOR 2017 med ett antal Finska och Svenska båtar som visat intresse.
    För att hänga med på vad som är på g inom flerskrov i Sverige, Danmark och internationellt finns FB-grupperna “Svenska flerskrovsvänner” och “Multihull-racing.dk” bara att ansluta :-)

    Reply

  9. Stefan Kolmodin
    Dec 29, 2016 @ 12:54

    När det gäller båtar som tål lite tuffare tag så finns bla:
    Farrier F27 & F31/32
    Corsair 28/31/970
    Dragonfly 28 Sport & 920 Extreme
    Seacart 26/30 men de har inte mycket till boende

    Reply

  10. Stefan Kolmodin
    Dec 29, 2016 @ 13:44

    Och
    SeaOn 96
    Kiss T30 Carbon

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Dec 29, 2016 @ 15:08

    Många fina båtar. Jag tittade själv en del på SeaCart 30, men problemet är ju att man blir väldigt ensam på havet. Att köra mot en ORMA 60 och en Dragonfly 35 ger inte så himla mycket och de flesta racen har inte ens en klass.

    “Lovande” räcker inte riktigt för att köpa en båt, i alla fall inte om shorthanded-kappsegling på havet är prio #1?

    Reply

  12. dag
    Dec 29, 2016 @ 16:24

    27 fot till salu, lätt kolfiber bygge, roterande mast och foils i ammorna. Lätt att hantera shorthanded och känns säkert och stabilt i grov sjö och stark vind.

    https://goo.gl/2Bm2no

    https://goo.gl/rU3wug

    för mer info kontakta mig på dag@sailfact.com

    Reply

  13. Jonny
    Dec 29, 2016 @ 16:36

    Jag har seglat Bohusracet några (tror det är 5ggr) gånger med en Dragonfly 800 och båten har funkat bra. Dock tappade jag sugen när intresset från arrangörerna minskade för varje år. Tex så slutade de publicera någon resultatlista för flerskrovsklassen. Flerskrovarna var dock med i totallistan. Dessutom hade de inte koll på SRS-tal samt målgångstider vilket gjorde att sluttiden blev fel och därmed placeringarna. Dessa korrigerades aldrig trots upprepade mail.

    Vad gäller Tjörn Runt så blir jag intresserad att segla igen när flerskrovarna får räknas med i totalen. Fram tills dess gastar jag på svärfars enskrovare.

    Reply

    • Stefan Kolmodin
      Dec 30, 2016 @ 09:57

      Ett tips som nästan alltid funkar är att dra igång ett event själva.
      Det behöver ju inte vara så superseriöst upplägg – kolla in hur vi kör Värmdö Multi Raid i Sthlm på FB “Svenska Flerskrovsvänner”. Inga funktionärer utan fast distansbana med start på enslinje och egen tidtagning – det viktiga är väl att komma ut och segla och socialt umgänge med likasinnade. Med lite lobbying kanske man får ihop 3-5 båtar som sedan väcker intresse hos fler – bara att marknadsföra eventet på FB-gruppen inför och efteråt med lite bilder och recap.
      Trevligt i sig och ur detta kanske ni blir ett gäng som vill raca mer “seriöst” och då haka på befintliga seglingar som en ny startgrupp.
      I år sponsrar ju dessutom SCTS sina medlemmar på SRS-brevet om man fixar det innan 31/1.
      Någon/några måste ju vara först – jag är säker på att intresset finns och att det snabbt kan bli en flerskrovsflotta även på Västkusten särskilt då ni även har en massa Danska vänner/event inom bättre räckhåll.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 30, 2016 @ 10:04

      Fast flerskrovsseglarna idag har väl ett begränsat intresse för att segla på havet?

      Att skaffa sig en trimmis och sedan (som ny i gänget) försöka locka med sig ett andra seglare ut på havet känns som en oändligt lång väg att gå. Och där chansen att man får till 20 trimmisar i något av de längre doublehanded-racen är minimal.

      Det hade varit jättekul om det gick, men jag är också realist.

      På samma sätt är det jättesvårt att få en bråkdel av de 60+ båtar som kör West Side Cup att segla en enda 24-timmars havskappsegling (Göteborg Open Sea).

      Reply

      • Stefan Kolmodin
        Dec 30, 2016 @ 10:50

        Var man föredrar att segla beror väl mycket på de lokala förutsättningarna? Att vi i Sthlm gillar att segla i skärgården har ju sin förklaring och liksom att Fransmännen i Biscaya gillar att segla på havet – även om de älskar att komma hit och segla raid. Personligen så gillar jag bäst gränsen mellan hav och skärgård. Värmdö Multi Raid hamnar helst där – då jag är arrangör :-) – vid tufft väder som vid VMR1 N12-15 seglar vi västerut inåt skärgården. Man kan väl göra samma sak på Västkusten – ett första event som är så inkluderande som möjligt för att träffas och väcka intresset – köra kort och så inomskärs det nu går vid tufft väder och sträcka ut på havet vid lättare – ur detta kommer några båtar vilja köra lite tuffare och kan då komma som en grupp till ex. Bohusracet.
        Skit samma om man blir två eller tre båtar första året det viktiga är att börja rulla snöbollen.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 30, 2016 @ 13:39

          “De lokala förutsättningarna” är väl att en av världens finaste havskappseglingar startar i Stockolm och går hanterbara 350′ runt Gotland. Och det faktum att NOLL flerskrovsseglare (eller fanns det en båt på anmälningslistan 2016) tycker att det är värt besväret sänder tydliga signaler?

          Vill man dessutom göra det shorthanded, så är målgruppen ännu mindre.

          Jättesynd.

          Men om nu kravspecen är att segla shorthanded + “lite offshore” (Bohusracet, Gotland, Göteborg offshore) så verkar det konstigt att be vederbörande att direkt avstå från dessa önskemål för att i stället köra kort och inomskärs med full besättning :-)

          Reply

          • Stefan Kolmodin
            Dec 30, 2016 @ 15:02

            Som sagt utvecklas det snabbt även i Sthlm mot mer shorthand/solo och på många trimmisar är två pers = full besättning.
            Bra odds på att det blir klass i ÅFOR 2017 då ett antal Finska och Svenska båtar tagit initiativ till/uttryckt stort intresse att köra.

      • Stefan Kolmodin
        Dec 30, 2016 @ 11:06

        20 trimmisar till ett nytt event på Västkusten känns absolut långt bort men även fem båtar kan vara kul och med rätt marknadsföring kommer det locka till sig några fler nya lokala båtar och kanske ett par Norska och Danska och så har man etablerat ett utbyte med dem. I Stockholm startade flerskrovsflottan med någon som var först och ett eller ett par samlande event – jag tror det är rätt sätt även om det tar tid så har man kul på vägen. Tror även att det kan gå mycket snabbare hos er med ett uppdämt intresse och enklare idag med ett större utbud av begagnade och nya båtar och sociala medier att marknadsföra och kommunicera via.

        Reply

    • Chris
      Dec 30, 2016 @ 11:50

      Det går bra segla trimmis mot enskrovsbåtar också. Har seglat min hembyggda trimaran mot “Bohusrace-båtar” hela året. Tyvärr får jag inte ställa upp i Bohusracet med Chryz Outlaw, för den är för farlig enl tävlingsledningen :)
      https://cholsson.wordpress.com/2016/09/01/outlaw-the-last-august-new-jib-test-sailing/
      Jonny, hade vart roligt möta dig ute på havet. Har inte sett en enda trimaran. Dock mest seglat runt i grod-diket och utmanat SRS-båtar

      Chris
      http://www.chryz10.com

      Reply

  14. Bosse
    Dec 29, 2016 @ 16:54

    Visst är det en bra båt att segla shorthand med. När det kommer till tävlingar så är det många tävlingar där vi inte är välkomna och är vi det så är vi ibland inbjudna lite med armbågen.
    Tex i 2star mfl är vi inte välkomna alls och i ÅFOR får vi vara med om vi ser till att bli 5 båtar eller fler. HyundaiCup får vi vara med men inte att tävla om bilen…
    Så ser det ut. Men så finns det bra exempel också tex GranPrix o Lidingö runt och där kommer det också många flerskrovsbåtar. Nu blev exemplen från ostkusten men det ser förmodligen liknande ut över landet.
    Men det är ett ökat intresse för flerskrov och där med så sakteliga även tävlingar.
    Du är helt rätt ute när det gäller båt. Corsair (som jag själv också seglar) är en kul och snabb seglare som vi både bor bra i och lät kan traila vart vi vill. Så finns det ju andra märken o modeller, det viktigaste är att du hittar det du önskar och vad som passar er och att ni väljer er en Flerskrovare förstås ;-)

    Se mer på Facebook
    SCTS sida :
    @Svenska Flerskrovsvänner

    Lite om vår båt :
    @yolo.swe6

    SCTS hemsida :
    http://www.multihulls.org

    Lycka till

    Reply

  15. Fredrik Monfrino
    Dec 29, 2016 @ 18:41

    Bra fråga. Joakim – du säger ni tittar på flerskrov och att segla shorthanded. Jag blir nyfiken på varför ni är inne på flerskrov? Vad är viktigast med seglingen eller kappseglingen? Var ska ni segla? För mig och min fru som seglar trimaran är det den mycket aktiva seglingen och farten som är viktigast – seglingsglädjen. Förutom det har ju flerskrov några andra stora fördelar som vi värderar högt. Vi seglar en Corsair 28RS mestadels i sthlms skärgård både till semester och kappsegling och är mycket nöjda med den. På kappsegling kör vi alltid på två och semester är våra två barn med. I somras var vi på västkusten Vi kör ibland hasvssegling, och ja, det är blött och man får ibland vara på tå. Men vi litar på vår båt. Kuriosa: Ibland har jag varit på ngn båtmässa å kollat in fina enskrovsbåtar som jag berättar om för min fru när jag kommer hem. Men hon tittar bara kallt på mig och säger att “jag kommer aldrig byta bort flerskrov, bara så du vet” Så dom som tvekar borde kanske fråga henne :-)

    Reply

  16. Börje Svedman
    Dec 30, 2016 @ 20:09

    I sommar siktar vi på att ställa upp i ÅFOR med min Farrier 33a så jag tänker jobba för att vi får ihop en klass
    Börje Svedman

    Reply

    • Stefan Kolmodin
      Dec 30, 2016 @ 20:55

      Hej Börje,
      Mattias Schilke är ju på också liksom ett antal andra båtar så teama ihop er med Johan Hedlund, Christer Rygaard, Anders Roth och Janne Riihelä och hans Finska kamrater.
      Du hittar dem alla i FB-gruppen.
      Kör alla så är ni 7-10 båtar. Calle Hennix kanske hakar också :-)

      Reply

  17. Anders Roth
    Dec 30, 2016 @ 22:01

    Nästa år, den 17-18/6 2017 går Fyrtorn2handed med start och mål i Lomma.
    Vi seglade denna då jag hade Dragonfly 28:an. Jag utgår från att det är ok att vara med nu också. Man kanske ska våga sig på en 2handad igen?

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Dec 31, 2016 @ 11:04

    Här kommer mitt resonemang om jag hade haft samma kravspec. 24-34 fot, shorthanded + “lite offshore” (Bohusracet, Gotland, Göteborg offshore) + överriggad + basal boendekomfort.

    En trimmis, a la SeaCart 30 hade varit optimal, men det finns inte klasser/motstånd i de race som är intressanta.

    Min första tanke är något sportigt på trailer. Då kan man segla alla de roliga racen och ha stor flexibilitet.

    Seascape 27 är väl den första båt som kommer upp på radarn. Den är väl designad just för det här och har en bra community med ett antal båtar på de flesta av racen. Jag uppskattar att man inte får in den uppfällda kölen i båten (alla som kalasat i en båt som luktar sjögräs vet vad jag menar). Dessutom en bra commuity om man vill ha båten i Medelhavet på vintern. Visst har båten svagheter i vissa vindar, men generellt sett ett kul paket.

    FarEast 28R är väl en annan båt i samma segment, och man kanske kan bo i dem om man anstränger sig (är det någon som provat)?

    Lite roligare, men också krångligare är J/88 eller FarEast 31R grp. Rejält snabba båtar men också dyrare och bökiga att traila (jämfört med de ovan).

    Även Life 7.5 och ett antal andra båtar hamnar väl i denna kategori.

    Går man på “vanliga båtar” så finns det ett helt gäng från X-99, J/93, Tarac till mer traditionella familjebåtar som X-332 och så vidare.

    Reply

    • Dan
      Dec 31, 2016 @ 11:23

      Peter,

      Vilka är Seascape 27:ans svaga områden kontra srs talet?

      Mvh/Dan

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 31, 2016 @ 11:39

        Jag skulle säga samma saker som alla andra “open-inspirerade” båtar; lätt vind och kryss. Men med lite jobb så kan jag inte se att det skulle vara en showstopper. Framförallt inte när man skall fokusera på offshore-race som ofta består av sträckbogar och fokus på speed.

        Reply

    • Per Svanberg
      Dec 31, 2016 @ 17:30

      Hej!
      Köpte en FarEast 31 R GRP av en enda anledning….för att vara optimerad gentemot DH och soloseglingar. Med överlägset störst rätande moment av alla båtar du nämner ( 1,2 ton i bulben + rejäl formstabilitet) blev valet tillslut “enkelt”. Sannolikheten att båten skulle gå bra utan folk på kanten var högst med denna båt.

      Det enda krångliga med trailningen är väl att båten är bredare än 2,60 m och därmed behöver belysta sidomarkeringsskyltar vid transport..annars är det samma moment som en Express el FE28R…el var det ngt annat du tänkte på?

      Båten går som ett troll i alla vindar, men ur handikappsynvinkel brottas jag mest med kryss i mellanvind.

      Gott Nytt År!

      Reply

      • Per Svanberg
        Dec 31, 2016 @ 17:55

        Dock inte mycket komfort i dagsläget. Rörkojer + pentry + stort sttbrunnstält o värmare skulle möjliggöra god semestersegling, men det är inte prio för mig o alltså inget jag lagt några pengar på.

        Reply

    • Sebastian Christenson
      Jan 2, 2017 @ 16:29

      Hej!

      Intressant ämne definitivt. Jag har själv seglat Bohusracet två gånger i Seascape 27 och det är något jag definitivt rekommenderar! Underbar, rolig segling och inte minst utmanande då det har varit “många entypsbåtar” med. Mina farhågor var att vi skulle få mycket stryk i lättvindskryss, men farhågorna kom av sig 2015 när vi i lätt vind och skvalpig sjö kryssade jämnt och ifrån exempelvis X-332 på väg mot målgången i Smögen. Båten är fantastiskt rolig att segla och som med allt annat tar det ett tag att lära sig, även om det gick över förväntan 2015 (slutade tvåa i gruppen).

      Har aldrig seglat en kölbåt som sticker iväg på detta sätt som Seascape 27 gör när det kommer lite tryck på undanvinden!

      På det stora hela seglar båten väl upp till sitt SRS-tal om man bara får både kryss och undanvind.

      Jag har skrivit lite grann om resorna och hur det kändes:
      2015: Facebook https://www.facebook.com/Lewmar-Shorthand-Racing-1620737578164516/
      2016: http://www.bohusrace27.com/2016/07/07/bohusrace-2016-the-fight/#disqus_thread

      Reply

  19. Dan
    Dec 31, 2016 @ 13:16

    Misstänkte att det var så men trodde eventuellt att Seascapen inte drabbades lika markant som övriga båtar i segmentet tack vare dess ringa bredd (7,99×2,54).

    Mvh/Dan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 31, 2016 @ 13:24

      Allt är ju relativt :-) Och alla båtar kan inte vara bra på allt.

      Reply

  20. srsseglaren
    Feb 8, 2017 @ 22:08

    Det självklara valet om budgeten tillåter, MM designade nya TF 10 trimaran fully foiling owner managed Class:
    http://www.tf10trifoiler.com/
    http://www.yacht.de/yachten_jollen/neue_boote/heisser-foil-trimaran-zum-trailern-aus-holland/a111545.html

    Builder DNA:
    http://dnaperformancesailing.com/

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.