Skip to content

37 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Jan 16, 2017 @ 15:56

    Grymt spännande! Nu ser man på Alex att detta tär på honom, brukar alltid vara så propert klädd i piké mm!
    78M efter och drygt 810M kvar för schakalen!!

    Reply

  2. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo
    Jan 16, 2017 @ 20:26

    Ja, det blir spännande hela vägen – vilka seglare de är! Hoppas på Alex, men tror att det blir ytterligare en fransman som tar hem det. Just nu är Alex 10% efter med 760 Nm kvar för ledaren. Att orka i 71 dygn är ofattbart.

    Reply

  3. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo
    Jan 17, 2017 @ 18:24

    Alex knappar in, just nu i snabb takt- blir två spännande dygn!

    Reply

  4. Pelle Pedersen
    Jan 18, 2017 @ 08:00

    Mindre än 40M e nu…

    Reply

    • Hans Helgesson
      Jan 18, 2017 @ 08:18

      Ja, fast han gör “bara” 9,9knop jämfört med nästan 15 på Banque P….

      Reply

  5. Pelle Pedersen
    Jan 18, 2017 @ 13:47

    36,3M efter och ett intressant läge när dom slår… Drygt 330M kvar

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 18, 2017 @ 13:52

      Borde inte Armel ta ett (litet) kliv in in banan… känns som han går all in på hörnet?

      Reply

      • Vidar Moe
        Jan 18, 2017 @ 14:42

        Holder med deg i det Peter. Han må vite noe vi ikke vet:-) Det virker som veldig høy risiko å gå all in der oppe. Hva om dreiningen mot nord ikke kommer før Bishop Rock:-)

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 18, 2017 @ 16:13

          Det är ju inte första gången någon förlorar ett race på att inte ligga mellan sin konkurrent och mål…

          Reply

      • /HenrikB
        Jan 18, 2017 @ 14:53

        Antar att uppdateringen av kartan är var tredje timme?

        Reply

        • Vidar Moe
          Jan 18, 2017 @ 15:10

          Det stemmer, og den oppdateringen som kom nå gjør det utrolig spennende! Tipper at Alex slår den neste timen!

          Reply

      • Anders
        Jan 18, 2017 @ 20:13

        Nu slog Armel

        Reply

  6. Vidar Moe
    Jan 18, 2017 @ 13:54

    Jeg tror Alex har en god mulighet. Om værmeldingen stemmer og de slår samtidig vil han komme tidligere inn i mer trykk med bedre vinkel. Det som taler i hans dissfavør er babord halser.
    Men tenk hva de føler ombord og hvilken utlading de blir når de kommer i mål! Ikke muliheter til å slappe av et sekund!

    Reply

  7. Micke Ö
    Jan 18, 2017 @ 13:58

    Vilken sida på båten har Alex problem med foilen?

    Reply

    • Classe
      Jan 18, 2017 @ 18:44

      Han har ju inget foil på sin styrbordssida, så när han slår så är han inte lika snabb om det blåser på skapligt

      Reply

  8. Anders B
    Jan 18, 2017 @ 14:00

    Sannolikt har dom noggrannare vindprognoser än vad trackern visar. Vägvalen har inte alltid stämt med prognoser men sen visat sig vara OK. Tyvärr verkar det bli BB halsar på målrakan, inte Alex bästa bog.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Jan 18, 2017 @ 18:35

    Day 74: Vendée Globe victory 24 hours from Le Cléac’h’s grasp

    British sailor Alex Thomson today conceded that his chances of overhauling Vendée Globe leader Armel Le Cléac’h on the home strait were slim, despite narrowing the gap to just 35 miles. In the last 24 hours Thomson, 42, has halved Le Cléach’s lead of 70 miles but as the pair prepared to enter the final 300 miles of the solo round the world race this afternoon he said the advantage was now firmly with his French rival.

    Thomson revealed that for several days now he has been battling problems with the wind instruments on his cutting-edge 60ft race boat Hugo Boss, which in turn have prevented the yacht’s autopilot from working properly. In spite of knocking miles off Le Cléac’h’s lead overnight he said he had not slept for two days and was now dangerously tired. Speaking to the Vendée Live show today Thomson said his thoughts were on getting Hugo Boss’ anemometers working again rather than the impending finish in Les Sables d’Olonne, France. “I don’t think I can catch Armel,” he said. “The routing is very clear – we will go nearly to the Scilly Isles, wait for a left shift and when it comes we tack. There are no real options for me any more, I think my options have run out. It might be possible to catch a few miles but it’s difficult for me at the moment. Until I can get my autopilot driving on a wind angle it’ll be very tricky in the conditions I have. I can’t imagine another few days like the last couple of days. I don’t have any tension about the finish. I have tension about trying to make the autopilots work. I’ve got an anemometer in my hand and I’m trying to splice wires. I don’t care about the finish right now, I just want to sleep.”

    Le Cléac’h, runner-up in the past two editions of the Vendée Globe, might now be odds-on favourite to claim his first race win but he was not taking anything for granted as he prepared to tack and head down the west coast of France to Les Sables. The race mantra of ‘to finish first, first you have to finish’ will be ringing in his ears as he sails into his final night at sea in 74 days. “For the moment I’m holding my own against Alex,” the 39-year-old Breton said, “but the final 24 hours are going to be complicated. I’m going to have to be careful as there are a lot of dangers – we have been seeing fishermen and cargo vessels since yesterday. I’ll be passing the tip of Brittany tonight, then going along the south coast of Brittany. I have to remain cautious to avoid doing anything stupid.” Le Cléac’h is expected to cross the finish line between 1300 and 1900 UTC tomorrow, barring any mishaps, with Thomson following suit around four hours later.

    The race tracker will update hourly once the leader gets to within 100 miles of the finish, and live streaming will begin 30 minutes from the line. For more information on how to follow the arrivals click here http://www.vendeeglobe.org/en/village-for-the-finish/how-to-follow-the-finish

    Third-placed Jérémie Beyou said his routing software has calculated that he should arrive in Les Sables on Sunday evening, around three days behind the leaders. “Over the past few days I have been faster than expected,” said Beyou, whose podium position is secure for now with fourth-placed Jean-Pierre Dick trailing him by more than 1,000 miles. “The seas are not as cross and are more manageable. I’m trying not to think of the finish, as I still have the Bay of Biscay to deal with, and it’s not looking very cooperative, as there won’t be much wind, so I won’t be advancing very quickly.” Seventh-placed Louis Burton will be the next skipper to cross into the northern hemisphere. At the 1400 UTC position update he was just 20 miles south of the Equator.

    Reply

  10. Vidar Moe
    Jan 18, 2017 @ 20:20

    En oppfordring: Gå inn på Marinetraffic.com og se på alle båter mellom Armel/ Alex og mål!
    Ha en riktig god natt!:-)

    Reply

  11. Andreas W
    Jan 19, 2017 @ 07:00

    Det är ju iof inte över ännu, men det ser onekligen väldigt kört ut för Alex. Han har tappat 30 distans under natten. Har han haft sämre vindar eller är det helt enkelt att han inte orkar?

    Jag undrar en annan sak, Armel ser ut att ha seglat över en röd zon på sin väg mot målet. (Kolla 2D-kartan, zonen är nordväst om Les Sables d’Olonne) Får man segla där?

    Reply

  12. Pelle Pedersen
    Jan 19, 2017 @ 07:51

    Nu ser det ut som det är avgjort! Hoppas inte tracken stämmer perfekt med trafikzonerna, ser ut som att Armel isåfall har gjort bort sig. Är säkert inget, han är värd segern!

    Reply

    • Sebastian Christenson
      Jan 19, 2017 @ 09:54

      Det är bara att gratulera till en fantastisk segling! Jag som tycker att det kan vara kämpigt att segla PBR…
      På trackern ser det ut som att Armel ligger precis utanför hörnet i zonen, så det är nog ingen fara.
      http://www.alexthomsonracing.com/
      http://tracking2016.vendeeglobe.org/gv5ip0/

      Reply

      • Andreas W
        Jan 19, 2017 @ 10:31

        Trackern har blivit uppdaterad under morgonen. Tidigare så var hans spår c:a 1 Nm inne på trafikzonen.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Jan 19, 2017 @ 10:32

          Såg detta nu, tackar!!

          Reply

          • Andreas W
            Jan 19, 2017 @ 11:13

            Är det vanligt att man uppdaterar trackerdata på så sätt?
            Visst att det diffar med GPS:en när man är ute och seglar men att ett spår blir 1 nm fel, är det en godkänd avvikelse?

          • Peter Gustafsson
            Jan 19, 2017 @ 11:15

            Trackers brukar ju extrapolera ganska friskt. Antar att tävlingsledningen har betydligt fler datapunkter, och har han seglat rätt så vill man ju inte ha en diskussion om att det ser fel ut i trackern.

            Så min gissning är lite handpåläggning för att få högre upplösning just här/nu.

          • Sebastian Christenson
            Jan 19, 2017 @ 11:39

  13. Peter Gustafsson
    Jan 19, 2017 @ 17:13

    Så otroligt cool att se BN gå i mål.

    Otroligt välförtjänt. Armel har alltså serien 2-2-1. Imponerande!

    Tiden är inte illa heller…

    Armel Le Cléac’h wins the Vendée Globe 2016-17 in record time

    French sailor Armel Le Cléac’h has today won the Vendée Globe, setting a new record for the solo non-stop round the world race in the process.

    Le Cléac’h, 39, from Brittany, crossed the finish line of the race in Les Sables d’Olonne, France, at 1537hrs UTC after 74 days, 3 hours, 35 minutes and 46 seconds at sea on his 60ft racing yacht Banque Populaire VIII.

    His time sets a new record for the race, beating the previous record of 78 days 2 hours 16 minutes set by French sailor Francois Gabart in the 2012-13 edition by 3 days, 22 hours and 41 minutes.

    Le Cléac’h, the runner-up in the 2008-09 and 2012-13 editions of the Vendée Globe, covered 24,499.52 nm at an average speed of 13.77 knots during the race, which began from Les Sables d’Olonne on November 6 last year.

    The Vendée Globe, which was founded in 1989, follows the ‘clipper route’ around Africa’s Cape of Good Hope, Australia’s Cape Leeuwin and South America’s Cape Horn.

    Second-placed Alex Thomson is expected to cross the finish line on his boat Hugo Boss around 12 hours behind Le Cléac’h.

    The arrivals are being streamed live online. For more information about how to follow the finishes see http://www.vendeeglobe.org/en/news/18197/how-to-follow-the-finish-this-thursday.

    Reply

  14. HasseB
    Jan 21, 2017 @ 04:41

    Vilka seglare??? Hur orkar dom??? Respekt !

    Reply

  15. Sillstryparn
    Jan 26, 2017 @ 20:31

    Reply

    • seglaren
      Jan 26, 2017 @ 22:10

      intressant utveckling

      Reply

  16. Dan
    Jan 26, 2017 @ 21:50

    Den fören tar lite tid att vänja sig vid..

    Går det att kryssa med den?

    Reply

    • Anders Dahlsjö
      Jan 27, 2017 @ 07:52

      Den går jättefint på kryss. Tills den möter en våg :-). Men med väl utformad form på fören löser man nog det också till en viss gräns. Alltid kompromisser. Och de båtarna är ju inte designade för kryss,

      Reply

      • Dan
        Jan 27, 2017 @ 16:07

        Så det är dumt att hugga av fören på sin Dominant 95:a för att hamna i 9 metersklassen på Silverrudder? :-)

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Jan 27, 2017 @ 16:54

          Nope!!

          Reply

  17. Fabian
    Jan 27, 2017 @ 08:47

    Reply

    • Sillstryparn
      Jan 27, 2017 @ 14:46

      Hehe,
      Skrov är överreklamerat.
      Behöver bara en stol på några foils och sen nån som drar igång en :)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.