Close
Skip to content

131 Comments

  1. Pelle Lindell
    Jan 19, 2017 @ 21:52

    A22:an kommer tillbaka förhoppningsvis tillsammans med ett par nygamla regelbåtar men de ligger “vid sidan om databasen” och måste hanteras separat….mycket nöje med resten så länge :-)

    Reply

  2. Jonas Caspersson
    Jan 19, 2017 @ 22:04

    Hmm, Wasa360 i topp…

    Reply

    • Jonas Dyberg
      Jan 19, 2017 @ 22:29

      Du borde fått 5% så var glad att det inte var mer… ;)

      Reply

      • Jonas Caspersson
        Jan 20, 2017 @ 04:11

        Tycker du ja :)

        Reply

        • Carl Fjällman
          Jan 20, 2017 @ 09:45

          Jag med Wasan och någon Dominant Special turbo kan man höja hur mycket som helst ;)

          (Sen att det råkar vara duktiga seglare ombord är ju inte båtens fel)

          Reply

        • D35 Aurora
          Jan 20, 2017 @ 12:05

          Rättvist utan tvekan ;-)

          Reply

  3. seglaren
    Jan 19, 2017 @ 22:19

    medel på hela tabellen är 0,001 snabbare men medianen är sänkt med 0,001. inga större skillnader mot fjolårets tabell.

    Jag använde linjär regression istället (SRS2017 (LYS)=0,008823+1,206 * SRS2017). resultat blir ungefär det samma som PG’s. Många är vana med hur mång pinnar upp eller ner här listan på det sättet.

    De båtar som, fått en höjning med minst 0,005
    0,013 Wasa 360
    0,013 Wasa 370
    0,011 Dominant 95
    0,010 First 34.7
    0,009 Dominant 78
    0,008 Maxi Magic
    0,007 RS Elite
    0,007 C 40
    0,007 J-70
    0,007 Guyline 125
    0,007 Baccant
    0,006 Malo 50
    0,006 X-37 medium kol
    0,006 Botnia 6
    0,006 Vindo 45
    0,006 Conqubin 38 Cr
    0,006 Neptunkryssare
    0,006 Farr 30
    0,006 Schelinkryssare
    0,006 Swede 55
    0,005 Guyline 3800
    0,005 P 28
    0,005 Arietta MH
    0,005 Haj, Hai
    0,005 Targa 42
    0,005 Marieholm 32E
    0,005 X-512
    0,005 Guyline 105
    0,005 Banner 30
    0,005 Semona
    0,005 Mamba 34
    0,005 Mamba 341

    båtar som fått en sänkning på minst 0,005:
    -0,012 Cumulus
    -0,011 Wasa 55
    -0,010 Melges 24
    -0,009 M 22
    -0,009 Ravage 36
    -0,009 Karavel 10 M
    -0,008 606
    -0,008 S 30
    -0,007 Smaragd
    -0,007 Cayenne Int
    -0,007 Smaragd Cruiser
    -0,007 Larsen 28
    -0,007 Wasa 270
    -0,007 Lotus Scandinavia
    -0,006 Express
    -0,006 LIFE 7.5
    -0,006 H-star
    -0,006 Mumm 36
    -0,006 Avance 36
    -0,005 Elvström 717
    -0,005 Athena 34
    -0,005 H-båt
    -0,005 Yngling
    -0,005 Fareast 26
    -0,005 Granada 23
    -0,005 Chess
    -0,005 Maxi 68
    -0,005 First 27.7
    -0,005 L 23
    -0,005 Lady Helmsman
    -0,005 B One

    Reply

    • Dan
      Jan 19, 2017 @ 22:38

      Har Dominant 95:an nu det högsta srs/lys tal den någonsin haft sedan den var ny på mitten av 70 talet?

      Reply

      • seglaren
        Jan 19, 2017 @ 22:43

        2011 fick den 2 pinnar upp till 1,17, sen ner lite och låg strax över 1,16. nu är den tillbaka på 1,173 igen (om man omräknar). tusendelar kan man egentligen försumma, det är ingenting som märks på banan.

        Reply

        • Dan
          Jan 19, 2017 @ 22:51

          Suveränt! Köpte en Dominant 95:a för några månader sedan och en av punkterna i kravspecen uppfylldes inte, ett srs tal över 1,17. Nu löste det sig också :-)

          Reply

      • srsseglaren
        Jan 19, 2017 @ 22:44

        Köp inte båt och segel innan mätetalen för nästa år är klara.

        Reply

    • Mårten Blixt
      Jan 20, 2017 @ 08:24

      Är inte NF missad i dessa listor. Har de inte fått ökad SRS?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 20, 2017 @ 08:33

        NF hade 1,110, får nu 0,914.

        Jämfört med medelförändringen är det en höjning med 0,06% eller 0,00062 :-)

        Reply

  4. srsseglaren
    Jan 19, 2017 @ 22:22

    Kan man upprätta ett avtal med SSF om att begränsa höjningen till 0.5% per år ?

    Vill ogärna lägga 33400 Pund på en båt +segel 2017 som höjs ett par pinnar nästa säsong ?
    http://www.rssailing.com/en/explore/rs-elite/prices
    Borde gå om man inte underkänner sitt arbete att årets värden är rätt ?
    Som sagt mer pengar så kan man köpa och sälja till varje säsong.
    Ingen ide att försöka på ngn Hyundai bil i år heller.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 19, 2017 @ 23:39

      Är det verkligen så viktigt för dig att köpa en båt som du tror SSF har missbedömt i SRS, så kan du gott vara utan :-)

      Köp en båt som du gillar och tävla på samma villkor som alla vi andra. Funkar fint.

      Senast i somras så justerades ju mätetalen (och resultat) efter att ORC hade gjort fel. Tror det hade varit svårt för båtägare att avtala med ORC om att de inte fick ändra saker som de tyckte var fel. På samma sätt tror jag du har svårt att avtala max 0.5% förändring i något annat sammanhang där man försöker åstadkomma rättvisa (till exempel skattesatser/moms, golfhandicap, betting och en del annat).

      Reply

      • Anders Nilsson
        Jan 21, 2017 @ 09:43

        Felet som gjorts låg hos SSF tekniska kontor. Spelar ingen roll idag men rätt ska vara rätt.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 21, 2017 @ 10:23

          Du menar att SSF orsakade att värdena för “PCS for Ocean” inte stämde på mätbreven i ORCs databas? Hur som helst så hade inte felen fångats upp utan alla båtar hade mätbrev som uppenbart var fel. Bengt Falkenberg påpekade detta för ORC i april utan åtgärd.

          Men ni har säkert någon som är tekniskt ansvarig i styrelsen som dubbelkollar i år :-)

          Jag struntar också i vem som gjort vad, utan min point var att värden ändras i alla mätregler. Tar man en båt som MC38 Carbonara så blir man 0.5% snabbare ena året och 0.8% långsammare nästa…

          Man får liksom räkna med det oavsett vilken regel man seglar under,

          Reply

          • Bosse F
            Jan 21, 2017 @ 11:05

            Så det finns ingen empirisk bedömning i SRS? Orc?
            Har ställt frågan innan….

          • Anders Nilsson
            Jan 21, 2017 @ 12:13

            Ja, de skrivs ut av nationella förbundet som ansvarar för breven. Det är samma med entypsmätbreven. De sköts också av nationella förbundets tekniska kommitté.
            Det var bara svenska certifikat som blev fel. De giltiga certifikaten är de som du, som seglare, hämtar på svenska sidan och de laddas sedan upp i internationella databasen av TK som publika, internationellt då.
            I det här fallet så var det de tidiga svenska som skrevs ut i en felaktig version och det var ett misstag som gjorde att de inte kördes om. Alla kan göra misstag.

            Tycker du kan hålla dig till SRS i en SRS-diskussion. ;-)

            Till Bosse F
            ORC baseras på de senaste vetenskapliga rönen vilket i princip kan vara empiriska studier också men oftast jämförs och verifieras modellen mot CFD-analyser av lirare som betraktas som ledande Yacht designers. Mellan ORCs modell och de olika CFD teorierna skiljer det ju självklart precis som olika CFD toerier kan ge olika resultat. Det är ju ändå bara modeller av verkligheten.

          • Peter Gustafsson
            Jan 21, 2017 @ 12:28

            Aha, jag trodde att det var de som låg i ORCs databas som var de som var giltiga opch lokala listor endast FYI. Men det förklarar ju också varför samma båt (senast First 40 Karukera) kan ha två helt olika mätbrev. Ett i Norge och ett i Sverige beroiende på lokal hantering.

            Också skumt att de inte publiceras i alla länder?

            Jag är väl skadad av att tänka Internettjänst “all tvättad data och alla kalkyler på ett och samma ställe”.

            Men som du säger. Jag skall väll hålla mig till SRS eftersom det är en SRS-diskussion :-)

          • JIMMY
            Jan 21, 2017 @ 14:11

            Att säga att CFD är en absolut sanning är en sanning med stor modifikation, CFD måste alltid kalibreras med värden från verkligheten, tanktester, vindtunneltester, etc för att vara till någon nytta.

            ORC består av är en matematisk formel som man byggt, huvudsakligen med hjälp av tanktester från en serie modeller, vindtunneltester och andra observationer. Haken är att även om ORC är världens mest avancerade och komplexa respitsystem så är det fortfarande en GROV förenkling av verkligheten. Det är extremt komplext att beskriva matematiskt vad som händer i gränslandet mellan vatten och luft och närman sedan lägger in olika vågförhållanden, pitch, krängning, etc, etc, så blir det oändligt komplext.

            Juan K. kör extremt mycket CFD och var först i världen med att ”inhouse” kunna simulera hur ett skrov rörde sig i vågor och effekten av detta, dock tog det många dygn för en mycket kraftfull datorpark att göra dessa beräkningar. Trots dessa otroliga resurser i både mjukvara och hårdvara så stämmer inte beräkningarna till 100% med verkligheten. ORCs VPP (Velocity Prediction Program) är väldigt mycket simplare, det kör jag på några sekunder på min laptop och vem som helst kan ladda ned den och köra den på sin PC till en kostnad av €500. Alltså, även om ORC är mycket bra så är det inte mer än en förenklad beskrivning av verkligheten och en sådan blir såklart aldrig helt korrekt. Detta är anledningen till att vissa båttyper ”mäter väldigt bra”, dvs är lätta att segla upp till sitt handikapp medans andra är ”hopplösa”.

            SRS bygger visserligen i grund och botten också på en formel, precis som ORC men eftersom precisionen i en simpel sådan är begränsad så anser SRS-kommittén att det är av stort värde att i vissa fall kunna tillföra viss empiri i de fall man upptäcker att matematiken inte speglar verkligheten på ett korrekt sätt.

            Vissa anser att ett strikt formelbaserat system, som ORC är där vissa konstruktioner onekligen blir klart gynnade och andra hopplösa, är mest ”rättvist”. Andra anser att det är bra med vissa empiriska inslag som möjliggör att en båttyp blir varken bannlyst eller ansedd hopplös. För breddsegling håller de flesta med om att den senare metoden är att föredra och det är därför majoriteten av respitsystemen som är gjorda för breddsegling runt om i värden har mer eller mindre empiriska inslag.

            Slutligen, kappsegling på respit är inte blodigt allvar och varken ORCi eller SRS är helt rättvist, men det brukar jämna ut sig i längden.

          • Peter Gustafsson
            Jan 21, 2017 @ 14:32

            +1

            Det finns en anledning till att ingen använder generella VPP för att jobba med skarpa projekt. Den setup som JV använder för att räkna på TP52 skiljer rejält från den som Verdier Design/VPLP använder för en IMOCA och när KND-SailingPerformance räknar på en VO65 så är hela setupen custom-byggd för just den uppgiften.

            Det kommer under överskådlig framtid att vara omöjligt att exakt räkna fram en båts prestanda, så vi kommer att fortsätta debattera vilken metod som är bäst, billigast, rättvisast, …

            I en breddregel så behöver man hantera allt från en träfolka till 100-fotare med foils. Och dessutom flerskrov och jollar. Då behöver man ett lite bredare perspektiv.

            Jag är förvånad över hur väl det funkar under dessa förutsättningar :-)

          • srsseglaren
            Jan 21, 2017 @ 14:36

            Bra beskrivet, av alla tre d:o
            Avmytiserar även en del av ORC, samt förra årets mät/resultat problem.
            Tyvärr brukar man från initierade kappseglare ha en ngt reviderad syn på Jimmys sista stycke.
            dvs om det är SRS segling så är det inte blodigt allvar, meaning det är eg. bara ORC som eg. räknas om man kommer till kärnan ?

          • Peter Gustafsson
            Jan 21, 2017 @ 14:49

            @srsseglaren,

            det är väl snarast en ambitionsförklaring. Tar du din segling på blodigt allvar, vill lägga pengar på den optimala båten och älskar att vrida och vända på reglerna – då skall du nog välja en tuff entypsklass eller köra mästerskap i ORC/IRC. Då får du segla mot andra som tänker som du och behöver inte oroa dig för att du förstör stämningen.

            I alla andra race behöver man nog ha lite mer distans till sin segling, och framför allt segla för att det är kul och för att utvecklas som seglare. I alla fall om man inte vill skämmas på prisutdelningen (eller när snacket går efteråt) :-)

          • Anders Nilsson
            Jan 21, 2017 @ 16:58

            Entyp is da shit – då slipper man mättalsgnället och rätt seglare vinner alltid. Eller? :-)

            Om det finns en aktiv klass då alltså.
            Det gör det ju knappt längre och då liknar det ju mest ensamtyp.
            Det måste vara väl ändå vara värre än ett för högt SRS. ;-)

            Trevlig lördagskväll på er.

    • srsseglaren
      Jan 19, 2017 @ 23:43

      Jo jag vet att det är bra gnälligt.
      För alla som tycker det så kan vi byta årsinkomst ett par år.
      Walk a mile in another mans shoes.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 19, 2017 @ 23:54

        Det är inte bara gnälligt – det är på gränsen till osportsligt…

        Du vill satsa dina pengar på något som (du tror) ger dig en fördel – och dessutom avtala om att ingen skall få ta fördelen ifrån dig? Och sedan kappsegla på breddnivå mot familjebåtar som vackert accepterar det SRS-tal man får?

        Jag tror du har missat lite av tanken med den här typen av segling :-)

        Reply

        • srsseglaren
          Jan 19, 2017 @ 23:56

          Ja ngn har missat ngt det är helt klart frågan är vem ?

          Reply

        • seglaren
          Jan 19, 2017 @ 23:57

          något stämmer inte i den logiken… :-)

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 19, 2017 @ 23:58

          Ja, alla vi andra har ju båtar som vi köpt utan att teckna avtal med SSF om SRS-justeringar, så jag är ganska säker på vem det är som har missat idén med breddsegling.

          Förresten tror jag du skulle ha det svårt med den attityden i en entypsklass också; “nej, jag vill inte vara med om förändringar som gör klassen mer jämn eller rättvis. Har jag hittat ett hål i entypsregeln skall jag ha rätt att utnyttja det i minst 3 år” :-)

          Reply

          • srsseglaren
            Jan 20, 2017 @ 00:07

            Ja för alla vet ju att alla förändringar är i sig mer utjämnade och rättvisa ?
            Fritt antal segel i en entypsklass kan ju alla i Sverige köpa sig ?
            Det går inte se med andras perspektiv så let´s agree to disagree.

          • Peter Gustafsson
            Jan 20, 2017 @ 00:16

            Jag har inget problem att se saken ur ditt perspektiv.

            Jag tycker bara inte att resonemanget hör hemma i en breddregel. Eller i min klass, eller min klubb. Eller i vår sport.

            Enkelt.

            Det finns 100 olika båtar i samma prisspann som skulle funka lika bra i SRS. Köp någon av dem. det har vi andra gjort.

            Och just att det ändras, åt olika håll, gör att ingen lägger massor av pengar på att köpa sig en fördel. En H-båt, Compis, Miniton eller Accent funkar lika bra som en MC38.

            Enda anledningen till att du fikar efter RS Elite är ju att du tror att du kan köpa dig en fördel? Och ingen kan hindra dig från det… Men att offentligt hävda att ingen skall få ta en eventuell fördel ifrån dig – för att du vill vinna en bil – och att du inte vill segla på samma villkor som alla andra. Det är över gränsen.

          • srsseglaren
            Jan 20, 2017 @ 00:29

            Fördel i mätetal gives av andra SSF i brist på kompetens hos den som sätter värdet.
            Önskan att behålla mätetalet kopplas till ekonomiska begränsningar precis som nämndes i tidigare tråd.

            Om man inte har ekonomiska begränsningar använder dom spelregler (värden) som bestäms av SSF och är det ett osportsligt beteende så finns det uppenbarligen en brist i logiken ?

          • srsseglaren
            Jan 20, 2017 @ 00:32

            Du har tyvärr fastnat i din egen logik och mina svar verkar försvinna så godnatt.

          • Peter Gustafsson
            Jan 20, 2017 @ 00:37

            Hjälp oss i stället att förstå varför du måste köpa just en RS Elite?

            Och varför du inte kan ha samma förutsättningar som alla vi andra, oavsett om vi köpt båtar för 5.000 eller 15.000.000:-?

            Jag känner ganska många riktigt ambitiösa seglare. Men jag vet INGEN som har köpt båt baserat på SRS-tabellen.

          • Rikard I
            Jan 20, 2017 @ 07:28

            Jag känner en som sålt sin båt pga SRS-tabellen och köpt en annan kul båt.

          • Rikard I
            Jan 20, 2017 @ 07:45

            Vad SRSseglaren försöker förmedla är att RS Elite fick ett empiriskt avdrag på 5 pinnar till säsongen 2016 gentemot ORC’s VPP, vinner Lidingö runt, Ornö runt och en av hösttävlingarna med råge här i Sthlm Åren innan hade båten ett SRS som överenstämde SRS med dess ORC-tal och kunde ändå vinna en bil på HC. Utgående från empiriska studier under 2016 borde båtens mätetal ha justerats tillbaka mot tidigare, bättre överensstämmande värde.

          • Andreas i HP
            Jan 20, 2017 @ 08:32

            Rickard I
            Finns det ingen, utom tvivel, möjlighet att denna RS elite haft bra förutsättningar på dessa race och att denna båt seglats optimalt på dessa race? (samt att de andra toppbåtarna inte nått sin topprestation samtidigt) Vad grundas det på?

            Jag har vunnit några race och kunde räknat ut att jag skulle vunnit med 1,37 i SRS för dessa race, då vinklar, vindstyrka, båthandling mm var på topp för min båt. Sedan har jag seglat race där jag sett att jag skulle behövt 1,20 i SRS för att vara på pallen.

            Jag vet inte hur andra upplever det, men jag tycker det är tjusningen:-)
            Ibland har jag min dag då allt stämmer och jag gör det perfekta racet, ibland är det crappy…

            När jag ser tillbaka på mina seriösa år inom Golfen och i Hockeyn så känner jag igen samma fenomen, Prestationer går upp o ner. Ibland presterar jag och ibland funkar det inte. Utrustning,Väder,Timing,inställning,förberedelse etc allt måste klaffa för att prestera.

            MVH Andreas

          • Peter
            Jan 20, 2017 @ 09:56

            det ärju inte bara EN RS elite som lyckades placer sig bra innan sänkning klarade de sig också bra, nu än batter… ;-)

          • srsseglaren
            Jan 20, 2017 @ 10:27

            Ja så är det.
            Somebody are trying to prove a point.
            Question now is how many car´s it takes before he realise what it is ?

          • Peter Gustafsson
            Jan 20, 2017 @ 11:42

            Så du menar att det bara är en tillfällighet att det BARA är RS Elite som är intressant för dig – och att du samtidigt vill “upprätta ett avtal med SSF om att begränsa höjningen” :-)

            Om båten lyckades bra innan sänkning så borde det vara 100% safe att köpa en utan några SRS-förbehåll?

          • srsseglaren
            Jan 20, 2017 @ 14:32

            Grund problemet är att det är ett bedömningsarbete ?
            Vem som helst som gör jobbet kommer att få en diff om han gör det i Januari ett år samt i november samma år.

            Frågan är hur man kvalitetssäkrar?
            Att alla blir yrkestyckare så fort listan släpps eller om ngt värde faller ur uppåt eller nedåt under säsongen, hör till uppgiften.

            Då kommer alla förståsigpå kommentarer, vilket naturligtvis inte är så kul för vem det en är som gör jobbet, vem vill ha en bunt stående bakom tittande över axeln för att se hur man arbetar varje dag ?

            Det var samma problem tidigare i LYS, så även om det är ett dumt och orealistsikt förslag med avtal för en båt, så återstår den egentliga frågan hur kvalitetssäkra ?

            Det kunde tex finnas i SRS-instruktionen att värden får ändras max en pinne år ?
            Eller har du ngt bättre förslag ?

          • Peter Gustafsson
            Jan 20, 2017 @ 15:25

            Bättre förslag?

            Att vi låter de som SSF satt att göra jobbet, göra just det. Vilket de med bred marginal har visat att de kan. Och så byter man ut dem om det inte funkar.

            På precis samma sätt som det funkar i alla entypsklasser, ORC, IRC, PHRF, CHS DH, NorRating eller vilken regel som helst där du som enskild seglare inte kan skydda dig mot att man byter aero-modell, reviderar faktorer eller förbjuder något som toppbåtarna hittat på.

            Av någon anledning som jag inte förstår – eftersom ingen annan har detta problem – vill du ha en avtalad tröghet i systemet, där felaktigheter som upptäcks inte kan åtgärdas direkt, utan skall kvarstå ett antal år. Aldrig hört talas om något liknande, i något sammanhang.

            Varför klarar inte du av att göra som alla andra? Segla med den båt du har, eller köp en båt du gillar. Din båt har EXAKT lika stor chans att få nytt mätetal som min. Ganska fair.

          • srsseglaren
            Jan 20, 2017 @ 15:42

            Lysande
            Kan man inte också på någotvis se till att dom aldrig får se varför dom blir utbytta.
            Annars kanske dom börjar bli bättre på att utföra sitt arbete med tiden?

          • seglaren
            Jan 21, 2017 @ 13:41

            just kvalitestssäkring inom SRS borde man förbättra. det finns säkerligen någon form av granskning när mätbreven ges ut men vem begär ändringar i bedömning och vem utför det och vem granskar att begärda förändringar uppfylls. I avsaknaden av tydlig information är min gissning att alla dessa funktioner görs idag av samma funktioner där kanske blur har en del som input?

    • Mårten Blixt
      Jan 20, 2017 @ 08:56

      Dags att fixa iordning en 606 den verkar vara en riktigt vinnare i skillnaden på SRS :-)

      Man ska ha den båt som passar sig själv och sina förutsättningar, Sedan om en båt går upp eller ner en i SRS tal ska inte påverka försäljning.

      Jag tror inte på att man vinner mer på att alltid köpa förra årest vinnarbåt. SRS är ett handikapp system och vill man mer är det entyp som gäller. Viktigt är att hitta en båt man trivs med och tycker är rolig. Min J/70 har gått upp i SRS men då innebär det att jag får helt enkelt segla lite bättre.

      Man ska vara nöjd med det man har och alla båtar kan alltid bli lite bättre mer massor av arbete. De flesta båtarna kan bli bättre om man har tid och pengar är alltid bra att ha.

      Jag har både en Nova och J/70 och visst skulle det vara optimalt att välja båt efter vindar men jag väljer den båten jag vill segla och då blir det oftast J/70 för det tycker jag nu är roligast.

      /Mårten

      Reply

  5. Tomas Andersson
    Jan 19, 2017 @ 23:22

    Jag loggade in och försökte hämta upp mitt gamla mätbrev och komplettera det med hisshöjd av gennackern,men det funkade inte ?

    Måste man vänta på mejl från SSF eller fylla i ett helt nytt ?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jan 20, 2017 @ 05:56

      Du skall kunna ta upp ditt gamla mätbrev men vi vet att vissa har problem. Vi har inte sett någon generelltt fel men ibland har det berott på att man stavat fel på epostadressen när man skapat mätbrevet. Maila gärna matbrev@ssf.se så skall vi försöka hjälpa dig.

      Reply

  6. Tomas Andersson
    Jan 19, 2017 @ 23:26

    Det är väl förresten inga båtar som helt plötsligt blir snabbare bara för att SRS-talet åker upp eller ner utan bara en följd av att formeln för SRS ständigt utvecklas för att bättre spegla en båts verkliga potential ?

    Reply

    • Dan
      Jan 19, 2017 @ 23:36

      Tomas,

      Mitt påstående var självklart ett skämt, ingen båt blir snabbare av att srs talet åker upp. Tror kanske, eventuellt om möjligt att “Eländets” skickliga segling påverkat den empiriska delen av srs formeln :-)

      Reply

  7. Bosse F
    Jan 20, 2017 @ 06:17

    Vad vet vi om den empiriska delen?

    Reply

    • Dan
      Jan 20, 2017 @ 08:07

      Ingen aning gällande den empiriska delen, men tror nog en Dominant 95:a som väger databladsvikten 2900 kg kan segla upp till 1,173. Iallafall när det blåser på ;-). Dock inte många som väger 2900 kg vilket gör att man bör väga in sin båt. Borde egentligen alla som har större ambitioner eller till och med krav på att allt skall vara rätt.

      Reply

      • seglaren
        Jan 21, 2017 @ 13:43

        det finns säkerligen många båtar som diffar ganska mycket mellan tabellvikt och verkligheten medan andra båttyper ligger ganska nära. det hävdas ju att det går att lätta båtar mot tabellvikt men då är vi i diskussionen om regelefterlevnad.

        Reply

    • Dan
      Jan 23, 2017 @ 21:11

      Ingen ur srs gänget som har tillåtelse att svara på hur stor del den empiriska delen utgör eller hur den avgörs? Kan skickliga besättningar segla upp srs talet och tvärtom?

      Reply

  8. MattiasN
    Jan 20, 2017 @ 06:31

    Snyggt jobbat med sammanställningen Peter G! ?

    Reply

  9. Hans Helgesson
    Jan 20, 2017 @ 08:34

    Nåt är lurt med SSFs hemsida för “Ansökan om mätbrev”.
    Jag loggade in för att kolla på mina gamla uppgifter.
    Utan att ha tryckt på varken “Spara” eller “Skicka in” så får jag ett mail från SSF:
    “Vi har nu registrerat din ändring avseende Mätbrev med nummer…..”
    Ny funktion att tvinga alla att förnya? :)

    Reply

    • Jonas Dyberg
      Jan 20, 2017 @ 10:17

      Samma för mig. Likaså många andra konstigheter då man fyller i formuläret på websidan. Tryckte “skicka in” men då kom ingen bekräftelse. Lika frustrerande och stressande varje år då man ska förnya mätbrevet via detta webinterface.

      Reply

      • Hans Helgesson
        Jan 20, 2017 @ 10:22

        Men det är ju i alla fall konsekvent på ett omvänt sätt :)
        Du skickar in men får ingen bekräftelse – jag skickar INTE in men får en bekräftelse…

        Reply

        • Jonas Dyberg
          Jan 20, 2017 @ 10:32

          Jodå, jag fick en bekräftelse precis som du INNAN jag skickat in då jag bara ville titta på mina gamla värden först. När jag vid ny inloggning tryckte “Skicka in”, fick jag inget. Betalningen via webben funkade ej som vanligt så jag har betalt via bankgiro. Alltid lika spännande att vänta på om det kommer något mätbrev.

          Reply

        • Niclas Holmberg
          Jan 20, 2017 @ 10:44

          Samma för mig. Ville titta lite på uppgifterna från 2016 men fick bekräftelse utan att skicka in.

          Reply

          • Hans Helgesson
            Jan 20, 2017 @ 11:16

            Jag har mailat SSF: goran@ssf.se
            Kanske bra om fler gör det så att de förstår att det är ett allmänt problem och inte SBT.
            Kan ju inte förvänta sig att de hänger på Blur :)

    • Henrik
      Jan 20, 2017 @ 11:24

      Prova Internet Explorer, SSF hemsida är i många avseenden enbart anpassad för den webläsaren. Chroom funkar knappt i vissa situationer

      Reply

      • Jonas Dyberg
        Jan 20, 2017 @ 11:29

        Ja, jag använde Chrome…

        Reply

        • Hans Helgesson
          Jan 20, 2017 @ 11:31

          Jag kör Firefox…

          Reply

      • Hans Helgesson
        Jan 20, 2017 @ 11:44

        Vad menar du förresten med “Prova”….?
        Det har ju redan skickats in en ansökan utan att jag gjort något – finns såvitt jag har sett ingen “ångra det som skickats in”-knapp :)

        Reply

      • David I
        Jan 20, 2017 @ 12:46

        Jag kör Firefox, men kan absolut tänka mig att prova något annat om det ger mig lägre SRS :)

        Reply

  10. Pelle Lindell
    Jan 20, 2017 @ 14:37

    Vi är medvetna om att webb-sidan för mätbrevsansökningar har en del buggar. De buggar vi känner till (problem med att spara försegel och konstiga mail) skall snart vara lösta.
    Vi vet också om att en rätt stor minoritet, kanske 20%, av användarna har problem med webb-betalningen men vi kan inte replikera felet så om ni som har problem kan beskriva vad som händer antingen här eller på mail till matbrev@ssf.se skulle vi vara tacksamma.

    Reply

    • Hans Helgesson
      Jan 20, 2017 @ 15:24

      @Pelle
      Mitt problem var att direkt när jag loggade in så fick följande mail från SSF utan att jag hade gjort något (INTE tryckt på vare sig “Spara” eller “Skicka in”):
      Vi har nu registrerat din ändring avseende Mätbrev med nummer E5104 .
      Vänligen logga in med nedan länk och använd de inloggningsuppgifter vi skickat till dig tidigare för att genomföra betalningen och därigenom få ändringen att träda ikraft

      Reply

      • Pelle Lindell
        Jan 20, 2017 @ 16:03

        Det problemet skall vara åtgärdat nu (och det funkade när jag testade för 10 minuter sen.) Ditt mätbrev är inte inskickat så du får försöka igen…:-)

        Reply

  11. Anders B
    Jan 20, 2017 @ 15:15

    En googlesökning på SRS E4162 visar ett mätbrev utan mättalssiffror. När jag söker på andra båtar, tex E6164 så visas också mättalen.
    Dyker mättal på min båt upp så småningom (när SRS TK tänkt färdigt)? Eller måste jag söka testmätbrev med förra årets konfiguration?

    Reply

    • Peter
      Jan 20, 2017 @ 16:07

      blir inte mätbreven utgivna 10 dagar efter man betalt? något förvånad är jag dock…

      Reply

  12. Feffe
    Jan 20, 2017 @ 18:00

    Trodde någon gjort helt fel i tabellen…. :-) Vad är bakgrunden till att man flyttar hela skalan nedåt om förhållandet mellan alla båttyper ändå är ungefär detsamma som innan ? SRS-talen har ju varit ungefär som LYS-talen, dem har man ju pluggat och haft koll på i 30 år… :-)

    Reply

    • seglaren
      Jan 20, 2017 @ 20:21

      ja, det kan man undrar. det som angavs av TK var väl att man ville visar att SRS är inte LYS och då ändrar man efter 5 år… Det som också nämnde att det seglades svart-SRS på klubbnivå på sina håll, dvs. man delade ut “SRS”-tal eller körde på gamla SRS-tal.
      Frö de som mer aktivt seglar kommer det väl gå ganska snabbt att väna sig till de nya talen. för andra tar det längre tid. Är väl just ny svårare att segla på gamla SRS-tal (åtminstone i år). sen kommer det säkerligen hända igen.
      LYS-/SRS-talen har funnits i över 40 år och så kan det ju inte fortsätta eller?

      Reply

      • FrIda-Peter
        Jan 20, 2017 @ 21:16

        Eftersom man inte behöver vara raketforskare för att ta fram en omräkningsfaktor lär väl de klubbar som kör “Hemsnickrat SRS” på kvällsseglingarna kunna räkna om dessa på mindre än en kafferast om de så önskar, så detta lär inte förändra ett dugg.

        Reply

        • seglaren
          Jan 21, 2017 @ 13:46

          en diskussionen fördes ju när TK annonserade den typen av ändring. Vissa här på bloggen som t.ex. PG hävda ju att det inte skada/ger ingen skilnad (i rsultat). det kan man ju håller med om att ändringen inte påverkar resultaten men frågan kvarstår vad är nyttan med den typen av ändring. som jag förstått så vill man ju slippa vissa frågor hos TK men för seglarna är det knappast någon vinst.

          Reply

  13. Tomas Andersson
    Jan 21, 2017 @ 17:16

    En tanke, nu när SRS-talet åker ner för samtliga så kommer det väl innebära att skillnaden i uträknad tid mellan båtar kommer att minska och som ett resultat av detta så kommer besättningsarbetet och manövrar få ett något större utslag, eller har jag fel i resonemanget att varje förlorad sekund kostar mer ?

    Avspeglar sig detta i så fall i shorthandedtalet ?

    Reply

    • David I
      Jan 21, 2017 @ 18:07

      Det blir ingen skillnad. Alla sekunder, både seglade och bortstrulade, förkortas precis lika mycket.

      Reply

    • seglaren
      Jan 21, 2017 @ 18:26

      det är sant att det är skillnad mellan en pinne nu som då men det räknar jag med tas hänsyn i det nya SRS-talet resultatmässig borde det inte vara någon skillnad men om man nu vill veta hur mycket man behöver ligger före eller efter sin konkurent för att uppnå samma beräknad tid så skiljer det mot 2016.

      Reply

  14. Anders B
    Jan 21, 2017 @ 19:42

    För att få skillnad i seglad tid ska du dela skillnad i korrigerad tid med ditt eget mättal, Typ 20 min korrigerad tidsdifferens 2016 motsvarade nästan precis 16 min 20 sek seglad tidsdifferens (min båt hade mättalet 1,222). I år blir det lättare, mättalet hamnar nära 1 och då blir korrigerad och seglad tidsdiff lika!

    Reply

    • seglaren
      Jan 21, 2017 @ 20:01

      endast med en båt som din…. ;-)

      Reply

  15. Marcus Sylvin
    Jan 22, 2017 @ 00:58

    Personligen tycker jag att om man har så mycket tankar och ideer, anser att SRS inte är tillräckligt m.m SÅ kan man väl ses till att engagera sig själv, istället för att gnälla oavsett båt.

    Jag är helt övertygad om att det hade uppskattats av av SSF.

    Då hade men kanske förstått att de finns en grupp människor som jobbar hårt för att vi ska kunna hålla på med breddsegling och ha kul på vattnet tillsammans.

    Reply

  16. seglaren
    Jan 22, 2017 @ 12:10

    frågan är ju om man vill ha in folk i gruppen? under LYS långt tillbaka så fanns det representanter i de flesta destrikt. men med övergången till det nya SRS slängdes först ut en del personer från SRS-gruppenoch nu finns det ju inte ens med SRS-gruppen i organisationen (SSF kontakt) kvar är ju endast JImmy och Per som sköter om SRS-systemet med stöt av Göran på kansliet.

    Reply

    • JIMMY
      Jan 23, 2017 @ 10:02

      Det är ett flertal personer som blivit intervjuade och några har fått förfrågan men det är svårt att hitta rätt kompetens som samtidigt är villig att jobba ett antal hundra timmar om året utan att få något i ersättning, d.v.s. helt ideellt arbete.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 23, 2017 @ 10:28

      Det finns ju inget självändamål att massor av människor jobbar med ett respitsystem, så länge det funkar och responstiden är bra. Och som arrangör (med 90 båtar som trasslar med mätbrev inför MBBR) så är servicen helt otrolig.

      Sedan kan det ju vara viktigt att seglarna är representerade och kan ge input, men här är ju både Pelle och Jimmy aktiva och närvarande i respektive seglarmiljö.

      Har vi några eldsjälar kvar, så vet jag några ställen där de skulle göra mer nytta :-)

      Reply

      • seglaren
        Jan 23, 2017 @ 21:40

        Just det, att seglare är representerade och då SRS är för breddseglare skulle det vara bra med en blandning av olika typer av seglare som kan samla in och förmedla sin syn.

        Reply

  17. Entyps seglare
    Jan 22, 2017 @ 20:45

    Hej
    Jag har inte varit med från början. Men hur skall jag tolka att båten enligt SRS Båtdatablad har blivit tyngre…
    Om jag skall segla en SRS segling med min “klassbåt ” (nationell eller internationell entypsklass).
    Då borde klassreglerna gälla före SRS reglerna? Det ända undantaget är att navigationsinstrument är fria. Båten jag segla med har kompensationsvikter enligt mätbrevet.
    Är det så att jag måste öka vikten på båten när jag skall segla en SRS segling ?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jan 22, 2017 @ 21:27

      Orsaken till att vi justerat vikten på ett antal entypsbåtar är att det helt enkelt ingår olika saker i entypsvikten och SRS-vikten. Entypsvikten är oftast en helt tom båt och SRS-vikten är inklusive storsegel, en fock, ett flygande segel, ankare, fendrar och förtöjningstanpar.

      Reply

      • Henrik
        Jan 22, 2017 @ 23:06

        Hej

        Blir lite nyfiken på vikten på klassbåtar. I appendix 2 står det att klassbåtar ska följa klassreglerna, ock då borde den vikten gälla som klassregeln säger. Eller missar jag något?
        En annan reflektion är att SRS regeln hänvisar till redskapsregeln och i den nya RSR från 2017 ingår inte segel i båtvikten, ska man då se appendix 2 som ett avsteg från RSR i när det gäller vikten?

        Tack för ett bra jobb i TK

        Reply

      • Entyps seglare
        Jan 22, 2017 @ 23:19

        Det var ett generellt svar….
        Om vi läser i de flesta klassregler så skall båten vara seglingsklar. Lika klar som om du skulle segla DM. SM, NM ect.
        Och vad som skall vara med i vikten är definierat och skall vara med i båten under kappsegling, övrigt är fritt. Så du menar att en express seglar runt med 60 kg extra eller en Melges 24 seglar runt med 40 kg extra, utöver det som skall vara med enligt klassreglerna?
        Vilket vikt gäller vid en kontroll efter en regatta SRS båtdatabladet eller det som står i klassreglerna ?

        I klassregler för SRS 2017
        APPENDIX 2 – UTRUSTNING OMBORD VID VÄGNING
        Appendix 2 gäller endast för standardbåtar och mätbrevsbåtar. För klassbåtar gäller klassreglerna.

        Så Pelle!
        Skall jag fixa sandsäckar för att uppfylla SRS båtdatablad eller skall jag följa klassreglerna?

        Så vi som seglar entyp och SRS. Skaffar sandsäckar. Flytta runt säckarna för det är ju inte De kan ju inte vara fast för dessa kan ju inte vara fast

        Reply

        • Pelle Lindell
          Jan 23, 2017 @ 07:04

          Jag var lite trött i går så mitt generellaq svar blev inte färdigt…
          Orsaken till att vi justerat vikten på ett antal entypsbåtar är att det helt enkelt ingår olika saker i entypsvikten och SRS-vikten. Entypsvikten är oftast en helt tom båt och SRS-vikten är inklusive storsegel, en fock, ett flygande segel, ankare, fendrar och förtöjningstanpar.

          Orsaken till till denna ändring är att klassbåtar skall få ett SRS-tal på samma grund som alla andra. När vi satte de modifierade vikterna som ligger till grund för bedömningen av SRS-talet gjorde vi en noggrann genomgång av klassreglerna för alla klassbåtar men vi kan givetvis ha gjort ett misstag så det hade varit bra att veta vilken klass det är frågan om så vi kan dubbelkolla att vikten är på den nivå vi avsett. I samband med genomgången hittade vi också klasser som hade för hög vikt och dom har givetvis sänkts till korrekt nivå.

          Vad gäller reglerna avseende klassbåtar hoppas jag att SRS-klassregler och båtdatablad är tydliga.

          B.1.2 KLASSBÅT
          En klassbåt ska överensstämma med:
          b) Båttypens klassregler förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelser från dessa.

          Den de avvikelser som avses är:
          C.3.1 UTRUSTNING OMBORD
          b) Elektronisk utrustning för prestandamätning, taktiskt beslutsstöd, navigation och kommunikation får användas under förutsättning att användandet inte bryter mot KSR 41.

          och

          C.5 Besättning
          Besättningsmedlemmarnas antal och vikt är fri om inte annat anges i antingen
          i) SRS-båtdatablad eller SRS-mätbrev
          ii) Inbjudan och seglingsförskrifter

          I databladen för klassbåtar står det också:
          “Detta är en klassbåt, måtten i båtdatabladet är givna som information men klassregeln utgör regler för båttypen”

          Så du skall följa klassreglerna. Att skaffa sandsäckar och börja flytta runt dom lär vara ett säkert sätt att diska sig själv för brott mot KSR 51.

          och ja, jag vet att programmet som gör båtdatabladen har infört stavfel….vi skall fixa så å,ä och ö blir rätt också så småningom.,

          Reply

          • Entyps seglare
            Jan 23, 2017 @ 22:29

            Det som ni har korrigerat för är bland annat frivilligt utrustning enligt många klassregler.
            Att båten skall vägas utan eller med segel definitionsfråga.
            Nu med dagen dukar och dukvikter så borde alla båtar vägas utan segel

          • Pelle Lindell
            Jan 24, 2017 @ 05:49

            Nej. Det vi har korrigerat för är den obligatoriska utrustning i varje klass som inte ingår i entypsvikten men är tillåten att räkna in i SRS vikten för övriga båtar. Oftast rör det sig om segel, ankare och i förekommande fall dynor och motor. Denna ändring har efterfrågats av rättviseskäl från flera klassförbund. Om du finner detta upprörade så tycker jag du skall ta upp frågan via ditt klassförbund. Anser du att vi gjort fel för någon speciell klass kikar vi gärna på det.

          • Eivind Bøymo-Malm
            Jan 24, 2017 @ 08:51

            Hei Pelle,

            Kan du forklare hvorfor en båt som blir tyngre også i.h.t dere (TK) skal bli raskere (snabbare)?
            Melges 24 / Express har fått sin vekt økt og har fått en senkning, mens J/70 og Farr30 også fått sin vekt økt og skal nå være enda raskere?? Med X-37 som har en reduksjon i vekt forstår jeg at de skal få en økning i sitt måletall.

            Jeg forstår ikke logikken bak dette??

      • Peter Gustafsson
        Jan 22, 2017 @ 23:32

        Vad är det för entyp du seglar som har “seglingsklar” inskrivet i klassregeln?

        I alla fall Melges 24 och J/70 har “The weight shall be taken excluding sails and all portable equipment”, utrustning som skall vara med i SRS.

        Sist jag hade express så vägde man också exklusive segel, ankare och annat?

        Jag har inte tittat på de exakta formuleringarna, men viktskillnaden ovan verkar vara diffen mellan klassregel och “SRS-utrustning”. Ingen skillnad i praktiken, eftersom sakerna finns ombord, men förutsättningarna blir ju samma som för övriga båtar.

        PS. tror du att du kan flytta runt dina sandsäckar så är det nog inte SRS-regeln som är ditt största bekymmer :-)

        Reply

        • Entyps seglare
          Jan 23, 2017 @ 21:02

          Hej
          Det jag menar med seglingsklar båt är, den utrustning som är obligatorisk enligt klassreglerna
          samt de segel som får finnas ombord enligt klassreglerna. Övrigt är frivilligt
          Det är klart att det är mer rättvist att väga båten utan segel om segelduken är fri.
          Vissa båtar så som folkbåten , 606, H-båten mm har inte fri segelduk eller dukvikt.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Jan 23, 2017 @ 21:59

            Jag vet inte om du inte orkat titta på reglerna eller om du bara chansar? Inga av dessa klasser har segel ombord vid vägning (oavsett dukvikt). Många klasser exkluderar också skot, spinnbomar och block.

            Så det är ganska självklart att SRS försöker gissa seglad vikt genom att räkna in samma utrustning oavsett klass.

            Om du tar några båtar och jämför vad som vinns ombord vid entypsvägning, med vad som finns ombord vid SRS-vägning, så fattar du ganska enkelt vad viktskillnaden beror på.

  18. Jan Dejmo
    Jan 22, 2017 @ 21:42

    B.1.2 KLASSBÅT
    En klassbåt ska överensstämma med:
    b) Båttypens klassregler förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelser från dessa.

    Reply

  19. Göran T
    Jan 23, 2017 @ 12:07

    Tänk att det altid blir en så het debatt runt SRS (Är ju lite kul också). Det verkar vecka otroligt mycket känslor. Mina empiriska studier visar dock att det är den som seglar mest, tävlar mest och är beredd på att verkligen fixa sin båt, botten, rigg inställning etc som vinner mest. Vilket än respitsystem som gäller och vare sig mätetalet går upp lite eller ned lite. Det är oftast så att de duktigaste och mest ambitiösa vinner. Jag tycker vi skall beudnra det istället. Så det är väl bara göra som de som vinner och ofta är i topp segla mer. Tycker Jimmy (köpte ju en omöjlig 38 fotare som inte vann nått innan, äger bara otroligt kosntiga båtar), Peter (vart i topp i såväl Nova, J7109 och J/111) är tydliga bevis på detta. Lägger ned mycket tid och meckar en hel del också då går det bra, vilken båt de än seglar. Finns ju massor med andra namn som bevisar detta men dessa gubbs var väl ett bra exempel tycker jag. Nu tar vi de SRS vi har och segelar med bästa förmåga vi kan upp till våra nya mätetal.

    Med hopp om fina tävlinar i sommar.

    Reply

  20. Stratus
    Jan 23, 2017 @ 20:29

    Cumulusen SRS-tal steg som ett streck i höjden så länge “Strecket” höll igång och vann det mesta.
    När så “Strecket” inte längre seglar i alla fall bara sparsamt så faller SRS-talet tillbaka säkert.
    Varav detta?

    Reply

    • srsseglaren
      Jan 23, 2017 @ 21:02

      tror även Cumulus “Molnet” bidrog till både uppgång och glömskan ?

      Reply

  21. Entyps seglare
    Jan 24, 2017 @ 00:21

    Hej
    Peter jag chansar inte
    Det jag försöker säga är att ,En nationell eller internationell entyps klassregler gäller när det gäller vikt.
    Vad som skall vara med i vikten regleras av resp klassregler allt annat är frivilligt utrustning och skall ej räknas med i deplacementet. Ända undantaget är navigationsinstrument så som logg, GPS, Plotter ect.
    Mycket av det som är uppräknat i Appendix 2 är frivillig utrustning i klassreglerna.
    Det blir ännu med fel mellan klassregeln och SRS klassregeln om entypsbåten har förbjudande klassregler.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 24, 2017 @ 17:37

      Det som räknas upp i appendix 2 är inte frivilligt i SRS klassregler. Du måste skilja på att segla entyp eller att segla SRS även om SRS godtar måtten för en båt som är inmätt i en godkänd klass.

      Reply

  22. Mikael Håkansson - J92
    Jan 24, 2017 @ 08:03

    Nu är de tre första mätbreven publicerade. Känns lite konstigt att ha 1.007, lägre än min första båt Albin Accent.. men man vänjer sig såklart.. :)

    Reply

  23. Skoglund
    Jan 24, 2017 @ 08:36

    Jag tycker det är tråkigt att det slarvar med mätbreven dvs att ej kompletta ansökningar behandlas. Enligt mätmanualen ska ”…avvikelser från KSR 52. Ange i kommentarfältet vad som avviker från KSR 52.” Borde detta inte då synas i mätbrevet se tex E52589?
    Vidar kan man i manualen läsa ”… I kommentarfältet skriver man sådant som kanske avviker, t.ex. att man på en standardbåt har bytt köl eller roder…” Det hör till ovanligheterna att det står något alls trots att man ha ändrat det mest på köl, roder och rigg.
    /En gnällig typ

    Reply

    • srsseglaren
      Jan 24, 2017 @ 10:00

      +1

      Reply

      • Entyps seglare
        Jan 24, 2017 @ 20:47

        ++1

        Reply

    • JIMMY
      Jan 24, 2017 @ 10:49

      Ja det är tråkigt att det händer men som tur är så finns det ju några nitiska typer som hittar slarvet, och om alla hjälps åt så kan detta nog bli rätt bra! SRS-kommittén tackar för påpekandet, båtägaren är nu kontaktad.

      I stället för att använda Blur som ett officiellt forum för funna felaktigheter i SRS-mätbrev så är det bättre att man använder http://www.facebook.com/SRSinfo eller kontaktar kansliet på matbrev@ssf.se

      Reply

      • srsseglaren
        Jan 27, 2017 @ 17:26

        Lite funderingar som eg. gäller upplägget av SRS.
        I klassregler ang. utombordare.
        C 3.1 c):
        “En utombordsmotor som ingår i en mätbrevsbåts vikt skall, om inte SRS mätbrevet anger annat, förvaras på sitt motorfäste där den sitter vid användning”.

        Hur vet man om båten är vägd med eller utan utombordsmotor ?
        Formuleringen är att det skall endast uppges i mätbrevet om det avviker från att ha varit inkluderat vid vägning ?

        För entypsklasser måste man in i varje klassförbund för att veta ?
        En gissning är att dom flesta exkluderar motorn i båtvikten?

        I Appendix 2.1 finns texten:
        Följande utrustning får finnas ombord om den är obligatorisk enligt båtdatabladet SRS mätbrevet eller SRSv mätbrevet.
        h) Inom eller utombordsmotor.

        I praktiken är det idag omöjligt att veta vad som är rätt på banan ?
        Eftersom ingen verkar ha den obligatoriska uppgiften “med” eller “utan” angiven i mätbrev eller i båtdatablad som det skall enligt Appendix 2.1.
        Det står bara NN under motorfabrikat och effekt samt “ingen” under propeller ?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Jan 27, 2017 @ 17:44

          Vad är det som inte är tydligt? C.3.1.c gäller ju endast mätbrevsbåtar. Om motorn ingår i vikten finns den angiven på mätbrevet och skall då sitta på sitt fäste om det inte står något annat på mätbrevet.

          Är motorn inte angiven på mätbrevet är den inte obligatorisk, ingår inte i vikten och om den är med får den bo var den vill. Det finns inga standardbåtar med obligatorisk utombordare och då får man också lägga eventuell motor var man vill och för klassbåtar gäller respektive klassregel.

          Reply

        • srsseglaren
          Jan 27, 2017 @ 18:20

          Du menar att i alla mätbrev är utombordaren exkluderad i båtvikten ?

          Hur tolkar du Appendix 2.1:
          “Följande utrustning får finnas ombord om den är obligatorisk enligt
          båtdatabladet SRS mätbrevet eller SRSv mätbrevet.”

          Om man väger med utombordaren så står det under kommentar ?

          Ang. entyp om man vill veta så måste varje seglare läsa varje klassregel ?

          Reply

          • Pelle Lindell
            Jan 27, 2017 @ 19:04

            Om man väger med utombordaren bör man väl rimligtvis ange vad det är för motor.

          • srsseglaren
            Jan 27, 2017 @ 19:46

            Tack
            Pga en ganska lång och krystad formulering och så att kommentarerna försvinner från breven ökar på frustrationen ngt om vad som är rätt och hur det var tänkt att fungera.

          • Erik Barkefors
            Jan 28, 2017 @ 18:03

            Jag har vägt med utombordare och det står inte under kommentarer men fabrikat och modell står uppe under Motorfabrikat respektive Effekt.
            Mätbrev E5023 2016

          • srsseglaren
            Jan 28, 2017 @ 18:21

            Tackar för info Erik.
            Mycket bra att se hur det ska se ut.
            Bra motor Yahama 9,9 finns visst en vers. med bigfoot dvs deplacement vxlad som ofta sitter på lite större multisar.

            Sker kanske oftast i Entyps klasserna ?men som du kanske noterat så måste motorn sitta kvar på sitt motorfäste även under kappsegling ?
            Undrar hur många som vet det ?

          • Erik Barkefors
            Jan 28, 2017 @ 23:46

            Det var den jag hade… Tyvärr var det någon som tyckte den verkade bra :-(
            Får se hur jag gör till sommaren.

          • Erik Barkefors
            Jan 29, 2017 @ 21:45

            Här finns en bild från 2015 under Arkö Runt med motorn på fästet…
            2016 byttes storseglet till ett Doyle ICE Stratis som är betydligt roligare än det gamla dacronseglet som jag hade.
            https://1.bp.blogspot.com/-6lpS_VjHX6I/VvUppzoJbsI/AAAAAAAAecU/pNYKJ-wesxYti3B7vpKqQN9uzBK_fIsIg/s1600/Arko%25CC%2588%2BRunt%2B2015%2Bgennaker%2Bkopia.jpg
            Min båt väger 14% mer än broschyrvikten vilket var huvudanledningen till Mätbrev från början. Sen blev det mer ändringar bl a längden på peket som inte skulle fått ske som tabellbåt.

          • srsseglaren
            Jan 29, 2017 @ 23:06

            Att grejer får ben hör tyvärr till tiden.
            Formuleringen i SRS är ganska svårtolkad tror många missat, det kanske underlättar att lyfta fram vad som gäller ?

            Ang. snurra finns det lite att välja på, på blocket tex:
            https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_6_langrigg_som_ny_71031922.htm?ca=11&w=3
            https://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_8hp_71381313.htm?ca=11&w=3
            https://www.blocket.se/skaraborg/Mariner_Yamaha_15hk_lang_rigg_71366457.htm?ca=11&w=3

          • Tomas N
            Jan 31, 2017 @ 09:40

            2T 6-9,9 hkr Yamaha är heta på blocket. Lyckas man hitta en så ska man slå till direkt. 6/8 hkr är smidiga då de väger betydligt mindre än 9,9. 6/8 väger 27 kg men 9,9 bortåt 40 kg (tror jag).

          • Per
            Jan 31, 2017 @ 09:53

            9,8 hk Tohatsu väger 26 kg

          • Göran/Xusidus/X-382
            Jan 31, 2017 @ 10:33

            Intressant att se hur allt miljöansvar försvinner när det gäller att hitta en lätt utombordare

          • Anders B
            Jan 31, 2017 @ 10:44

            Alkylatbensin innebär väl att miljöbördan även från gamla 2-taktare blir lätt. Eller? Dessutom går motorn så lite på en segelbåt – bättre att den sitter där?

  24. Peter
    Jan 24, 2017 @ 11:35

    Jag håller med att det är underligt. Jag ser det som regelefterlevnad. Är reglerna för krångliga att seglare har svårt att förstå eller är det nonchalance (hoppas inte att det är medvetet fusk).
    Med tanken på en del diskussioner här på bloggen att man får ändra och lätta båtar mm. så är det ju inte så konstigt att uppgifterna inte anges.
    Det är ju två helt skilda saker om att uppgift måste få finnas på mätbrev och att det blir ändrat respittal.

    Reply

  25. Hane
    Jan 24, 2017 @ 11:48

    någon som har en länk till 2016 års lystabell?

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Jan 26, 2017 @ 00:39

    I går kväll bestämdes att undre gräns för Marstrand Big Boat = 1

    :-)

    Reply

    • Peter A
      Jan 26, 2017 @ 14:57

      Keep it simple

      Reply

    • Jonas Caspersson
      Jan 31, 2017 @ 06:30

      Oj, då kanske det dyker upp en Wasa 360 :)

      Reply

  27. SRS tabellen uppe + 5 årsanalys - BLUR
    Mar 6, 2021 @ 10:20

    […] Vi debatterade förändringarna här. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.